Gå til innhold

Mann kokt i hjel i omsorgsbolig


sofakrok1

Anbefalte innlegg

7 timer siden, qwer80 skrev:

Mener jeg leste at hun også er siktet.... 

Det er riktig, det må jo selvsagt medføre en eller annen reaksjon når en har forvoldt en annen persons død, spørsmålet er vel graden av skyld her, når en blir siktet så er en også bedre beskyttet rent juridisk, en har bla rett på advokat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.3.2019 den 12.36, Zikkzakk skrev:

Da skal jeg forklare for deg. Både helsefagarbeidere og sykepleiere lærer om stell under sin utdanning og har også praksis der andre observerer hva de gjør i stellsituasjoner. Når man lærer å stelle (som også innebærer dusjing innimellom naturlig nok) så blir ting som å kjenne på vanntemperaturen helt standard. De som ikke har utdannelse innen helse har gjerne ikke ting som stell like mye i ryggmargen som de som er sykepleiere og helsefagarbeidere. Jeg blander utdanning inn i dette fordi jeg selv har jobbet på bolig og selvsagt derfor har sett hvilke feil som gjøres av ufaglærte som ikke hadde skjedd hvis de hadde en utdannelse innen helse. 

Er sykepleier selv, og det å kjenne på bade- og vaskevann gjør man uten å tenke seg om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Macro skrev:

Er sykepleier selv, og det å kjenne på bade- og vaskevann gjør man uten å tenke seg om. 

Jeg har også sett hvilke feil som kan gjøres av også sykepleiere, vis det oppstår ekstraordinære uforutsette situasjoner slik at daglige rutiner plutselig blir brutt, eks feil pasient får feil medisin, eller at man bader en bruker samtidig som en rullestol bruker har falt ut av stol eller seng og gråter 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser hva som kommer ut om denne instutisjonen i etterkant, så var dette kanskje en ulykke man kunne vente at skulle skje. Folk presses til det uendelige, og feil gjøres. Det er bare synd at feil ble så alvorlig som den ble.

Kjenner jeg føler det unødvendig å strafferettslig forfølge den ansatte. Dette er ikke en feil som har blitt gjort med vilje, og forholdene på arbeidsplassen spiller sannsynligvis en stor rolle her. Den ansatte er sannsynligvis sønderknust, uten jobb og fortvilet over det som har skjedd. Hva godt en fengselsstraff på toppen av det hele har, det klarer jeg ikke se.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Example skrev:

Når man ser hva som kommer ut om denne instutisjonen i etterkant, så var dette kanskje en ulykke man kunne vente at skulle skje. Folk presses til det uendelige, og feil gjøres. Det er bare synd at feil ble så alvorlig som den ble.

Kjenner jeg føler det unødvendig å strafferettslig forfølge den ansatte. Dette er ikke en feil som har blitt gjort med vilje, og forholdene på arbeidsplassen spiller sannsynligvis en stor rolle her. Den ansatte er sannsynligvis sønderknust, uten jobb og fortvilet over det som har skjedd. Hva godt en fengselsstraff på toppen av det hele har, det klarer jeg ikke se.

Det er tusenvis av hjelpepleier og sykepleiere som jobber under håpløse forhold som er odet for tjensteforsømmelse, uten at de får seg til å gjøre lignende. Nå er det tatt ut siktelse, noe som er ekstremt sjeldent at blir gjort i slike saker, noe som tyder på ekstrem tjenesteforsømmelse av vedkommende. Skjønner virkelig ikke hva som får deg til å tro at hun ikke har noe ansvar i en så grov feil som dette. Det finnes ingen unnskyldning i denne saken. For å få til dette må du neglesjere å sjekke temperaturen i vannet, ved å være fullstendig fraværende, eller å senke vedkommende ned i karet før du har skrudd på vannet, med en eller annen feil i annlegget som gjør at vannetemperaturen ikke kunne senkes, mens hun ikke evnet å få han opp igjen. Ved sistnevnte hadde hun ikke blitt siktet i saken, garantert ikke. Her er det mye mer sannsynlig at vi har med noen som enten driter i hvordan hun utfører jobben sin, eller faktisk nyter å påføre ubehag på pasientene. Ved begge tilfeller skal hun selvfølgelig straffeforfølges

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sofakrok1 skrev:

Det er tusenvis av hjelpepleier og sykepleiere som jobber under håpløse forhold som er odet for tjensteforsømmelse, uten at de får seg til å gjøre lignende. Nå er det tatt ut siktelse, noe som er ekstremt sjeldent at blir gjort i slike saker, noe som tyder på ekstrem tjenesteforsømmelse av vedkommende. Skjønner virkelig ikke hva som får deg til å tro at hun ikke har noe ansvar i en så grov feil som dette. Det finnes ingen unnskyldning i denne saken. For å få til dette må du neglesjere å sjekke temperaturen i vannet, ved å være fullstendig fraværende, eller å senke vedkommende ned i karet før du har skrudd på vannet, med en eller annen feil i annlegget som gjør at vannetemperaturen ikke kunne senkes, mens hun ikke evnet å få han opp igjen. Ved sistnevnte hadde hun ikke blitt siktet i saken, garantert ikke. Her er det mye mer sannsynlig at vi har med noen som enten driter i hvordan hun utfører jobben sin, eller faktisk nyter å påføre ubehag på pasientene. Ved begge tilfeller skal hun selvfølgelig straffeforfølges

Nå synes jeg du ligger vel mye i det, uten å ha oversikt over hendelsesforløpet. Det er noe drøyt å antyde at dette ble gjort med vilje. Da snakker vi ikke lenger om tjenesteforsømmelse eller uaktsomt drap, men forsettlig eller overlagt drap. Det er ingen indiksjoner på at det er det som har skjedd her.

Jeg mener absolutt ikke at hun ikke har noe ansvar i saken, selvfølgelig har hun det. Hun har gjort en grov feil, og kommer til å miste jobben, og må leve med dette resten av livet. Spørsmålet er om man i tillegg skal være strafferettslig ansvarlig, og dømmes til fengsel.

Prinsippielt mener jeg ikke det er noen god idé. Har det noen almennpreventiv effekt? Vil det ha noen innvirkning på menneskelige feil ved å true med straff? Jeg får alltid inntrykk av at ønsket om straff i saker som dette, har et hevn-aspekt. Så får vi se om det kommer flere detaljer inn i bildet her etter hvert som gir oss noe mer grunnlag for å avgjøre om det bør straffes.

Jeg synes det fint kan sammenliknes med trafikkuhell. Noen ganger er det bra at folk straffes, spesielt om det snakk om høy fart, rus eller fullstendig idiotiske manøvere som å kjøre forbi i en sving eller bakketopp, men andre ganger er det lite du kan gjøre. Om du er så uheldig å være den som kjører ned et barn i byen, som plutselig har løpt ut i veien, eller en syklist som sykler over et fotjengerfelt, så blir du fort også straffeforfulgt. Det kan skje de fleste, om man er på feil sted til feil tid.

Så det blir spennende å se hva som eventuelt kommer frem. Hadde hun ansvar for for mange brukere samtidig? Var det noe annet som skjedde samtidig som tok oppmerksomheten bort fra mannen som skulle bades? Hadde hun tilfredsstillende utdanning og/eller opplæring? Hva hadde de ansatte fått beskjed om i forhold til legionellasmitten, skulle de ha vannet varmere enn vanlig for å unngå smittefare?

Det er lett å konkludere, og ønske straff. Dette har blitt en stor mediasak, og politiet kan ha følt seg presset til å ta ut siktelse. Det behøver ikke bety at det vil bli tatt ut tiltale, eller om vedkommende vil bli straffet. Jeg synes man skal være forsiktig med å trekke forhastede konklusjoner, og spekulere i om vedkommende hadde en sadistisk trang til å skade sine pasienter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Example skrev:

Jeg synes det fint kan sammenliknes med trafikkuhell. Noen ganger er det bra at folk straffes, spesielt om det snakk om høy fart, rus eller fullstendig idiotiske manøvere som å kjøre forbi i en sving eller bakketopp

Men den fulle føreren hadde jo mye stress på jobben som gjorde at han drakk, så han kan jo ikke straffes for denne glippen vel example? Hadde han fått opplæring i å takle stress på jobben kanskje? Og hva med rutinene for arbeidspress og mengde oppgaver? Nei her må han nok slippe straff. For det har vel ingen almenpreventiv virkning....

Og råkjøreren hadde jo dårlig tid siden han var sent ute til et møte på jobben. Han kan jo ikke straffes for et slik engangstilfelle vel example? Og hadde arbeidsgiveren hatt opplæringen og rutinene på plass når det gjelder hva man skal gjøre når man har dårlig tid til jobben i trafikken? Nei han må nok også slippe straff. For det har jo ikke noen almenpreventiv virkning...

Endret av bananbøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bananbøy skrev:

Men den fulle føreren hadde jo mye stress på jobben som gjorde at han drakk, så han kan jo ikke straffes for denne glippen vel example? Hadde han fått opplæring i å takle stress på jobben kanskje? Og hva med rutinene for arbeidspress og mengde oppgaver? Nei her må han nok slippe straff. For det har vel ingen almenpreventiv virkning.... 

Og råkjøreren hadde jo dårlig tid siden han var sent ute til et møte på jobben. Han kan jo ikke straffes for et slik engangstilfelle vel example? Og hadde arbeidsgiveren hatt opplæringen og rutinene på plass når det gjelder hva man skal gjøre når man har dårlig tid til jobben i trafikken? Nei han må nok også slippe straff. For det har jo ikke noen almenpreventiv virkning... 

Råkjøring og ruskjøring er bevisste valg i de fleste tilfeller, som man kan unngå.

Det kan på de fleste arbeidsplasser skje ting som gjør at man kan miste fokus. Dersom arbeidsgivere presser de ansatte til det ytterste (som det virker som denne omsorgboligen har gjort med sine nedbemanninger på gulvet, for å ansette folk i administasjon), så kan feil skje. Uten å spekulere for mye, så finnes det nok av tilfeller hvor mennesker blir satt opp på sene kveldsvakter for en morgenvakt dagen derpå uten at lovpålagt hviletid blir fulgt. Det kan være sykdom, som presser ansatte til å ta lengre vakter, eller at man ikke setter inn vikarer, og fordeler mer ansvar på andre ansatte, mer enn hva som er forsvarlig.

Det er faktum at menneskelige feil skjer i alle bransjer, og at folk blir satt til å gjøre mer enn hva som er mulig å forvente. Som butikkansatt i en større butikk var jeg alene på jobb i flere timer, og som lærer har jeg hatt ansvaret for flere klasser samtidig, som er eksempler på hva som kan skje.

Det er rett og slett så mye som kan ha skjedd. Det at poltiet tar ut siktelse behøver ikke bety at det blir tiltale eller dom. Det kan selvfølgelig skje, da hverken du eller jeg kan ha såpass stor innsikt i saken til å mene så alt for mye om det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmy_H
14 minutter siden, Example skrev:

Råkjøring og ruskjøring er bevisste valg i de fleste tilfeller, som man kan unngå.

Det kan på de fleste arbeidsplasser skje ting som gjør at man kan miste fokus. Dersom arbeidsgivere presser de ansatte til det ytterste (som det virker som denne omsorgboligen har gjort med sine nedbemanninger på gulvet, for å ansette folk i administasjon), så kan feil skje. Uten å spekulere for mye, så finnes det nok av tilfeller hvor mennesker blir satt opp på sene kveldsvakter for en morgenvakt dagen derpå uten at lovpålagt hviletid blir fulgt. Det kan være sykdom, som presser ansatte til å ta lengre vakter, eller at man ikke setter inn vikarer, og fordeler mer ansvar på andre ansatte, mer enn hva som er forsvarlig.

Det er faktum at menneskelige feil skjer i alle bransjer, og at folk blir satt til å gjøre mer enn hva som er mulig å forvente. Som butikkansatt i en større butikk var jeg alene på jobb i flere timer, og som lærer har jeg hatt ansvaret for flere klasser samtidig, som er eksempler på hva som kan skje.

Det er rett og slett så mye som kan ha skjedd. Det at poltiet tar ut siktelse behøver ikke bety at det blir tiltale eller dom. Det kan selvfølgelig skje, da hverken du eller jeg kan ha såpass stor innsikt i saken til å mene så alt for mye om det.

Denne brukeren kunne utrykke smerte og det ganske høylydt også, noe sier meg at denne ansatte ikke var i rommet når det skjedde, eller hadde musikk på ørene kanskje? Det er ivertfall så grovt å ha gjort dette mot ham at hun fortjener straffen hun får, og sjefen hennes bør sparkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vanlig med skåldesperre på dusjblandebatterier for 30 år siden. Hva er det med disse omsorgsboligene egentlig?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.3.2019 den 12.59, T-Rex skrev:

Det ble vanlig med skåldesperre på dusjblandebatterier for 30 år siden. Hva er det med disse omsorgsboligene egentlig?

At de er eldgamle uten nødvendig vedlikehold gjennom årene? At det spares penger når det bygges nytt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det tenkes at denne personen som håndterte avdøde gjorde dette med vilje? Vanskelig å spekulere uten noe mer info i og rundt situasjonene, men det virker ikke utenkelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2019 den 15.58, Albbas skrev:

Hvor mange ganger må det gjentas??? Vannet kokte ikke! Igjen - HVORFOR innbiller dere dere at vannet kokte?? 

Mannen ble forbrent så vannet må jo ha vært temmelig varmt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.3.2019 den 12.36, Zikkzakk skrev:

Da skal jeg forklare for deg. Både helsefagarbeidere og sykepleiere lærer om stell under sin utdanning og har også praksis der andre observerer hva de gjør i stellsituasjoner. Når man lærer å stelle (som også innebærer dusjing innimellom naturlig nok) så blir ting som å kjenne på vanntemperaturen helt standard. De som ikke har utdannelse innen helse har gjerne ikke ting som stell like mye i ryggmargen som de som er sykepleiere og helsefagarbeidere. Jeg blander utdanning inn i dette fordi jeg selv har jobbet på bolig og selvsagt derfor har sett hvilke feil som gjøres av ufaglærte som ikke hadde skjedd hvis de hadde en utdannelse innen helse. 

Men mennesker bader og dusjer da selv. Man kjenner på temperaturen på vannet da. Da er det vel normalt å gjøre det når man skal bade andre og eller? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
2 minutter siden, Trykksjakta skrev:

Da er rettssaken i gang. Sykepleieren risikerer faktisk bare max 6 års fengsel. Blir hun dømt får hun neppe mer enn 1-2 år. Det Det er i såfall en utrolig mild dom får sørge for at et annet menneske får en så grusom død.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hva-har-jeg-gjort/72597421

Hun er ikke sykepleier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Trykksjakta skrev:

Da er rettssaken i gang. Sykepleieren risikerer faktisk bare max 6 års fengsel. Blir hun dømt får hun neppe mer enn 1-2 år. Det Det er i såfall en utrolig mild dom får sørge for at et annet menneske får en så grusom død.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hva-har-jeg-gjort/72597421

Helsesekretær 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...