Gå til innhold

Mann kokt i hjel i omsorgsbolig


sofakrok1

Anbefalte innlegg

På 1.3.2019 den 21.26, Gjest Ninnn skrev:

Når vannet er over 70 grader så ryker det jo masse damp fra det. I tillegg blir huden knallrød. Bruker de polstrede hansker når de håndterer brukerne eller? Sykt ja. 

Skal ikke se bort fra at de var tomme for engangshansker og måtte bruke slike tjukke oppvaskhansker noe som heller er ledelsens feil. Likevel, må være ganske lav intelligens på den ansatte hvis hun ikke viste at man kan endre på varmen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står hun er helsesekretær?

Har hun kompetanse til jobben sin?

Vi vet jo ikke hva som skjedde, ingen andre enn disse 2 var der. Hun glemte å sjekke vannet.

Ser for meg mer enn 70grader på vannet, en stresset kvinne med kort tid til jobben hun skulle gjøre. Som gjorde at hun feilet, det kan jo ikke tilgis.

Men når omsorg er basert på tid og penger vil det gå galt.  Man har utmålt tid til hver pasient. Jeg vil dø i norge før jeg havner på sykehjem. Vi lever i et umennskelig land.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok kompetanse til jobben sin, men spørs om dette var en av arbeidsoppgavene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

– Jeg satte i proppen i badekaret, skrudde på vannet og satt meg i sofaen. Jeg senket xxx ned mens vannet fortsatt rant og da begynte han å skrike. Da skjønte jeg at det var noe galt og heiste han opp.

Fra NRK, https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/tiltalt-for-uaktsomt-drap-etter-badedodsfall-1.15063682

Satte seg i sofaen? Hvor langt unna badekaret er sofaen, lurer jeg på. Det er ubegripelig at man kan la være å kjenne på vannet. Til og med da jeg var 13 år og dusjet hunden kjente jeg på vannet jevnlig.. Det kunne plutselig bli varmere eller kaldere. Når man fyller et badekar må man jo kjenne på vannet når det er fylt helt opp også, ikke bare når man setter på vannet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
14 timer siden, Neste skrev:

Står hun er helsesekretær?

Har hun kompetanse til jobben sin?

Vi vet jo ikke hva som skjedde, ingen andre enn disse 2 var der. Hun glemte å sjekke vannet.

Ser for meg mer enn 70grader på vannet, en stresset kvinne med kort tid til jobben hun skulle gjøre. Som gjorde at hun feilet, det kan jo ikke tilgis.

Men når omsorg er basert på tid og penger vil det gå galt.  Man har utmålt tid til hver pasient. Jeg vil dø i norge før jeg havner på sykehjem. Vi lever i et umennskelig land.

Helsesekretærer har ikke særlig mye kompetanse. Er en kort utdanning på VGs nivå. Kjenner flere som er det som verken er omsorgsfulle, empatiske eller har særlig til forstand. 

Uansett skal man inneha såpass sunn fornuft at man ikke koker et menneske levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
På 25.6.2020 den 6.23, MadameDeRosa skrev:

Helsesekretærer har ikke særlig mye kompetanse. Er en kort utdanning på VGs nivå. Kjenner flere som er det som verken er omsorgsfulle, empatiske eller har særlig til forstand. 

Uansett skal man inneha såpass sunn fornuft at man ikke koker et menneske levende.

Jeg jobbet som pleieassistent med null utdanning, og jeg kjente da på vannet i badekaret før jeg putta noen oppi! Akkurat som jeg gjør når jeg skal bade ungen min også. Vanlig sunn fornuft ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er dypt tragisk. Stakkars mannen, og stakkars hun som gjorde denne tabben. Hun kommer nok aldri helt over det. Kan si at det er elementært å sjekke vannet, men folk gjør de utroligste feil hvis de er stressa, har mye å tenke på...Folk koker jo ungene sine i bilen også, skjer flere ganger hvert år. Tror de har levert dem i barnehagen. 
Jeg bruker aldri hansker når jeg dusjer mine beboere. Da har jeg full kontroll på dette. Får jo uansett vann inni hanskene. Badekar har vi ikke på jobb. 

Hvorfor var hun alene om oppgaven? Dette høres ut som en sterkt hjelpetrengende, som var avhengig av takheis. Etter min mening bør det være prosedyre at det skal være to om en slik oppgave. Ikke bare går det raskere, men det er også sikrere. Både for beboer og ansatt. En heis kan fex svikte, i verste fall.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2020 den 15.48, Neste skrev:

Står hun er helsesekretær?

Har hun kompetanse til jobben sin?

Vi vet jo ikke hva som skjedde, ingen andre enn disse 2 var der. Hun glemte å sjekke vannet.

Ser for meg mer enn 70grader på vannet, en stresset kvinne med kort tid til jobben hun skulle gjøre. Som gjorde at hun feilet, det kan jo ikke tilgis.

Men når omsorg er basert på tid og penger vil det gå galt.  Man har utmålt tid til hver pasient. Jeg vil dø i norge før jeg havner på sykehjem. Vi lever i et umennskelig land.

Jobber selv på sykehjem, og må si meg enig i at man mister jobben om man tar seg tid til pasientene. Her er det viktigere å sette på plass en kopp i skapet på kjøkkenet enn å sette seg ned å prate med pasientene. Ledelsen er mer opptatt av å spare penger, og klarer ikke se sammenhengen mellom å være tilstede rundt pasientene og hvordan det gjør arbeidsdagen enklere for alle.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helgeline skrev:

Dette er dypt tragisk. Stakkars mannen, og stakkars hun som gjorde denne tabben. Hun kommer nok aldri helt over det. Kan si at det er elementært å sjekke vannet, men folk gjør de utroligste feil hvis de er stressa, har mye å tenke på...Folk koker jo ungene sine i bilen også, skjer flere ganger hvert år. Tror de har levert dem i barnehagen. 
Jeg bruker aldri hansker når jeg dusjer mine beboere. Da har jeg full kontroll på dette. Får jo uansett vann inni hanskene. Badekar har vi ikke på jobb. 

Hvorfor var hun alene om oppgaven? Dette høres ut som en sterkt hjelpetrengende, som var avhengig av takheis. Etter min mening bør det være prosedyre at det skal være to om en slik oppgave. Ikke bare går det raskere, men det er også sikrere. Både for beboer og ansatt. En heis kan fex svikte, i verste fall.

På sykehjemmet vårt må vi alltid være 2 stk på bruk av takheis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2020 den 6.16, Scoop skrev:

Fra NRK, https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/tiltalt-for-uaktsomt-drap-etter-badedodsfall-1.15063682

Satte seg i sofaen? Hvor langt unna badekaret er sofaen, lurer jeg på. Det er ubegripelig at man kan la være å kjenne på vannet. Til og med da jeg var 13 år og dusjet hunden kjente jeg på vannet jevnlig.. Det kunne plutselig bli varmere eller kaldere. Når man fyller et badekar må man jo kjenne på vannet når det er fylt helt opp også, ikke bare når man setter på vannet. 

 

På 24.6.2020 den 15.48, Neste skrev:

Står hun er helsesekretær?

Har hun kompetanse til jobben sin?

Vi vet jo ikke hva som skjedde, ingen andre enn disse 2 var der. Hun glemte å sjekke vannet.

Ser for meg mer enn 70grader på vannet, en stresset kvinne med kort tid til jobben hun skulle gjøre. Som gjorde at hun feilet, det kan jo ikke tilgis.

Men når omsorg er basert på tid og penger vil det gå galt.  Man har utmålt tid til hver pasient. Jeg vil dø i norge før jeg havner på sykehjem. Vi lever i et umennskelig land.

Man vet nøyaktig hva som skjedde dersom man har lest rettsreferatene i VG. 

Bryteren står normalt på samme innstilling/temp konstant. Rekonstruksjon viste at det ikke dampet fra vannet.
Det var like mye den personen som forlot bryter på 70 grader etter renhold el reparasjon (husker ikke) sin feil, hvem gjør der?
Og så viser det seg at institusjonen ikke hadde noen nedfelte rutiner for bading el opplæring i hvordan behandle brannskade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
2 minutter siden, O Rakel skrev:

 

Man vet nøyaktig hva som skjedde dersom man har lest rettsreferatene i VG. 

Bryteren står normalt på samme innstilling/temp konstant. Rekonstruksjon viste at det ikke dampet fra vannet.
Det var like mye den personen som forlot bryter på 70 grader etter renhold el reparasjon (husker ikke) sin feil, hvem gjør der?
Og så viser det seg at institusjonen ikke hadde noen nedfelte rutiner for bading el opplæring i hvordan behandle brannskade.

Det var vel gjennomskylling eller noe som en del av legionellaforebygging. Sier meg enig i at man bør være to til stede ved bruk av heis, som en normal rutine i internkontrollen.

Det jeg jobbet var det noen som løftet badekaret med heisen så den ene pleieren fikk det på foten og knuste den. Var greit at det var noen der til å si ifra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få så alvorlige brannskader av 70c dersom man blir eksponert i så kort tid? Slik tiltalte forklarer virker det som han ble tatt opp umiddelbart. Om hun da ikke fremstiller det som om hun var kjappere med å ta han opp enn hun faktisk var. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uvirkelig!! Stakkars mann og de pårørende.. 

Håper denne personen får sin rette straff! Det skal jo virkelig ikke gå an å koke noen ihjel på denne måten, det er jo normalt å kjenne på temperaturen før du bader andre, både unger, dyr, eldre osv. Helt vanlig forhåndsregel!

Hvis vannet i tillegg er på 70 grader så hadde det vel også vært damp og varme i hele rommet eller? Totalt uansvarlig å bare gå å sette seg et annet sted å kjøre på!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.6.2020 den 17.20, n_97 skrev:

Kan man få så alvorlige brannskader av 70c dersom man blir eksponert i så kort tid? Slik tiltalte forklarer virker det som han ble tatt opp umiddelbart. Om hun da ikke fremstiller det som om hun var kjappere med å ta han opp enn hun faktisk var. 

Heiser er ikke raske, det tar tid å heise noen både opp og ned. Ofte tar det også minst et par sekunder fra man trykker på knappen til heisen begynner å gå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2020 den 6.16, Scoop skrev:

Fra NRK, https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/tiltalt-for-uaktsomt-drap-etter-badedodsfall-1.15063682

Satte seg i sofaen? Hvor langt unna badekaret er sofaen, lurer jeg på. Det er ubegripelig at man kan la være å kjenne på vannet. Til og med da jeg var 13 år og dusjet hunden kjente jeg på vannet jevnlig.. Det kunne plutselig bli varmere eller kaldere. Når man fyller et badekar må man jo kjenne på vannet når det er fylt helt opp også, ikke bare når man setter på vannet. 

Ja og så stiller man jo inn tempen til riktig temp. Man skrur ikke bare på. Spiller ingen rolle hvilken temperatur krana var stilt inn på fra før. En kran stiller man lett 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2020 den 16.06, O Rakel skrev:

 

Man vet nøyaktig hva som skjedde dersom man har lest rettsreferatene i VG. 

Bryteren står normalt på samme innstilling/temp konstant. Rekonstruksjon viste at det ikke dampet fra vannet.
Det var like mye den personen som forlot bryter på 70 grader etter renhold el reparasjon (husker ikke) sin feil, hvem gjør der?
Og så viser det seg at institusjonen ikke hadde noen nedfelte rutiner for bading el opplæring i hvordan behandle brannskade.

Hæ er da ikke komplisert å endre innstillingen på tempen. Var det ikke vanlig kran på dette badekaret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke lest hele tråden her, eller satt meg inn i saken 


Er det ikke vanlig at man er to stykker til å bade  så hjelpetrengende og tunge  beboere?  Hva om han fikk et epileptisk anfall?

Hvis hun var så uansvarlig, hvorfor ble hun satt til denne oppgaven helt alene??


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2020 den 15.43, Lodifor skrev:

Jobber selv på sykehjem, og må si meg enig i at man mister jobben om man tar seg tid til pasientene. Her er det viktigere å sette på plass en kopp i skapet på kjøkkenet enn å sette seg ned å prate med pasientene. Ledelsen er mer opptatt av å spare penger, og klarer ikke se sammenhengen mellom å være tilstede rundt pasientene og hvordan det gjør arbeidsdagen enklere for alle.

Har samme opplevelse. Sitter man å prater med beboerne og sjefen ser det, blir man bedt om å rydde på lageret. Vannet blomster. Tørke støv på hyller. 😅 Kanskje man til og med ikke trenger så ''høy'' bemanning når man har tid å sitte 5 minutter iløpet av en 7,5 timers arbeidsdag. 🤑

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Hæ er da ikke komplisert å endre innstillingen på tempen. Var det ikke vanlig kran på dette badekaret? 

Hva mener du med vanlig? Det finnes jo utallige typer blandebatterier. Men badekaret ble kun benyttet til å bade i, og sto alltid på det samme. Bortsett fra denne gangen etter renhold.

Den største glippen her var uansett å ikke ha som rutine å kjenne på vannet. Det bør man jo gjøre uansett. Men utrolig at saken mot kommunen ble henlagt, de hadde jo null skriftlige rutiner og ingen opplæring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pipaluk skrev:

Har ikke lest hele tråden her, eller satt meg inn i saken 


Er det ikke vanlig at man er to stykker til å bade  så hjelpetrengende og tunge  beboere?  Hva om han fikk et epileptisk anfall?

Hvis hun var så uansvarlig, hvorfor ble hun satt til denne oppgaven helt alene??


 

Jo, det er vanlig. Eller burde være det. Jobber selv på et sykehjem med ikke så høy bemanning, men tillater ikke de ansatte på min avdeling å holde på med løfteheis alene. 
Dette pga sikkerheten til både ansatt og beboer. 
Det er her svikten ligger i denne saken, etter mitt skjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...