Gå til innhold

Mann kokt i hjel i omsorgsbolig


sofakrok1

Anbefalte innlegg

Gjest Ninnn
6 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Det finnes mennesker som ikke tenker over å kjenne på vannet før de skal bade andre. Dette handler ikke om dumskap eller latskap men de har bare ikke tenkt over det. 

Det er vel definisjonen på nettopp dumskap og latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Så fint at du gjør det. Jeg gjorde det også før jeg startet på studiet. Det er dog ikke alle sykepleiere eller helsefagarbeidere som har stelt en eneste pasient før de startet på sin utdannelse. Ting må derfor læres helt fra bunnen av. Det er også fort gjort at ufaglærte har lært ting på feil vis eller at en så elementær ting som å kjenne på vannet ikke er blitt fortalt rett og slett på grunn av manglendes opplæring. 

Jeg tenker at om man ikke klarer å tenke dette selv så har man ingenting i dette yrket å gjøre..

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ninnn skrev:

Det er vel definisjonen på nettopp dumskap og latskap.

Nei, dersom en ikke har erfaring med stell av pasienter kan slike ting forkomme da ansatte ikke tenker over det. De har så mye anne å sette seg inn i at en glipp kan forkomme. Derfor er det viktig med opplæring og gjennomgang av rutiner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aintnofun skrev:

Jeg tenker at om man ikke klarer å tenke dette selv så har man ingenting i dette yrket å gjøre..

Nettopp!

Det er alt for mange ufaglærte i eldreomsorgen som aldri burde vært der.

 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Før jeg startet på sykepleien var jeg ikke så dreven på stell av pasienter. Jeg spurte ikke dem om å kjenne på vannet i vaskefatet først nei. Jeg visste heller ikke hvor fort vaskevannet blir kaldt og hvor fort man blir kald uten å bli tørket med en gang. 

Jeg snakker av erfaring når jeg sier at jeg selv har opplevd situasjoner på bolig slm hadde vært unngått om de hadde hatt utdannelse innen helse som innebærer å lære seg stell på skikkelig vis. Jeg tror ikke man skjønner hva det innebærer å lære seg stell på skikkelig vis før man virkelig har gjort det. Man tror at så lenge man greier å vaske en baby så klarer man alt liksom. Saken er at man gjør ikke det. Folk som har fått barn selv må også lære seg stell på skikkelig vis under studiet. Det er noe annet å vaske en person med langtkommet MS enn en liten baby. 

Jeg har ingen behov for å diskutere dette noe mer, da det for meg er helt åpenbart og ikke noe å diskutere. Jeg har ikke behov for å diskutere stråmannsargumentasjon om at uutdannede putter babyer i kokende vann, for det har jeg aldri sagt eller hevdet. Dette orker jeg ikke kaste bort tiden min på. 

Kjente du ikke selv at du ble kald etter en dusj hvis du ikke tørket deg før du tok utdanning? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Nettopp!

Det er alt for mange ufaglærte i eldreomsorgen som aldri burde vært der.

 

Det er ganske mange faglærte som aldri burde vært der heller. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Violetta skrev:

Kjente du ikke selv at du ble kald etter en dusj hvis du ikke tørket deg før du tok utdanning? 

Leser du hva brukeren skriver? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marihønepøne skrev:

Det er ganske mange faglærte som aldri burde vært der heller. 

Det kan godt hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Da bør du lese i en av bøkene dine som omhandler stell av pasienter. Er ganske så sikker på at det står noen ord om dette. Dersom du skal bli helsefagarbeider skal dere lære å sjekke vannet før dere bader en pasient. Tom frisører sjekker om vannet er temperert før de vasker håret til kunden. 

Vi har ikke pensumbøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
8 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Jeg har ingen interesse av å diskutere dette, fordi du kommer til å tro at å stelle voksne og eldre var noe du skjønte hvordan du skulle gjøre før du begynte på barneskolen. Du får bare tro at du er dreven på stell av voksne og gamle pasienter uten å ha erfaring med det. Det gjør ikke meg noe at du tror det :)

Hvor mener du grensen skal gå for helsepersonell da? Er det virkelig for mye å forvente at helsepersonell har sunn fornuft?

Og er det for mye å forvente at folk som ikke eier sunn fornuft: ikke burde slippe gjennom noen studier der de skal ta vare på andre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Leser du hva brukeren skriver? 

Brukeren skriver jo " Jeg visste heller ikke hvor fort vaskevannet blir kaldt og hvor fort man blir kald uten å bli tørket med en gang. "

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Jeg har ingen interesse av å diskutere dette, fordi du kommer til å tro at å stelle voksne og eldre var noe du skjønte hvordan du skulle gjøre før du begynte på barneskolen. Du får bare tro at du er dreven på stell av voksne og gamle pasienter uten å ha erfaring med det. Det gjør ikke meg noe at du tror det :)

Unnskyld meg. Men jeg skjønte dette uten hverken utdannelse eller erfaring. Når man velger et slikt yrke burde det jo være på grunn av at man har en viss omsorg for medmennesket..

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sto det vel at personen hadde helserelatert utdanning...? Vanskelig å si hva som menes med det da 🙄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, The Kitten skrev:

Brukeren skriver jo " Jeg visste heller ikke hvor fort vaskevannet blir kaldt og hvor fort man blir kald uten å bli tørket med en gang. "

Var det bare det brukeren skrev? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, The Kitten skrev:

Vi har ikke pensumbøker

Du har ikke pensumbøker?? Hvilken utdanning er dette? Du har gjerne bøker som ligger på Gyldendals nettsider da?

Dette skal du lære dersom du skal drive med stell av pasienter. 

https://ndla.no/subjects/subject:4/topic:1:172821/topic:1:72043/resource:1:4011

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Aintnofun skrev:

Unnskyld meg. Men jeg skjønte dette uten hverken utdannelse eller erfaring. Når man velger et slikt yrke burde det jo være på grunn av at man har en viss omsorg for medmennesket..

Mens jeg har mottatt masse snaps som håner pasienter (også når pasientene har vært nakne) fra sykepleierstudenter i praksis. (Ja, jeg sladret til skolen og la frem bevis. Ja, de ble sparket ut av studiet. Nei, vi er ikke venner lengre.) Poenget var egentlig det er ikke alle som har en omsorg for medmennesket på tross av at de velger den type utdanning og yrke. Noen anser det som en trygg jobb med behagelig lønnsslipp. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Du har ikke pensumbøker?? Hvilken utdanning er dette? Du har gjerne bøker som ligger på Gyldendals nettsider da?

Dette skal du lære dersom du skal drive med stell av pasienter. 

https://ndla.no/subjects/subject:4/topic:1:172821/topic:1:72043/resource:1:4011

Vi har kun læringsmål og ikke spesifikke pensumbøker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Million skrev:

Ja, så varmt vann må jo ha DAMPET skikkelig?  

Det jeg tenker og. Når det faktisk er så varmt at noen blir kokt i hjel... Grøss og gru... At personen som står ved siden av ikke reagerer... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, The Kitten skrev:

Vi har kun læringsmål og ikke spesifikke pensumbøker. 

Stell av pasienter er pensum for helsefagarbeideren. Hvilken videregående opplæring er det du går på? 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Stell av pasienter er pensum for helsefagarbeideren. 

Jeg vet vel bedre enn deg om vi har pensumliste eller ikke? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...