Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Voyager skrev (20 minutter siden):

Eh… det var vel du som skrev i teksten til meg om å faste i 3 dager før fastelaven…

Men flott du er ferdig og har bestemt deg for at det er opp til folk selv hvordan de ønsker å innrette livet. Heier på det:)

Nei, jeg tok med fastelaven som eks. fordi jeg tolket det som om du ikke forstod meg. 😊 Vi heier nok på det samme! God natt😊

Endret av ClusterOfGrapes
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Illusen skrev (2 timer siden):

Ettersom Mette insisterer på å oversette Huseins gjesteinnlegg til norsk, skulle jeg virkelig ønske at hun tok seg bryet med å gjøre det skikkelig. Å oversette det direkte ord for ord fra hans engelsk til norsk slik hun gjør, er rett og slett vondt å lese. 

Enig! Jeg orker mange ganger ikke å lese innlegget, for den norsken er grusom. 

---------

I det siste innlegget hun la ut med spørsmål blir hun spurt om kontantstøtten, hun mener at det tas fra de som trenger det, bla barnefamilier. Hun synes det er tull med kunst, kultur og veiarbeid, jeg må si jeg reagerer på at hun snakker sånn om en næring som slitt enorm det siste året, mens hun selv har mulighet til å ta ekstravakt på ekstravakt. Selvom hun synes kunst er tåpelig, er det mange som liker det. Veldig mange barnløse synes sikkert det er tåpelig at folk skal få betalt for å få unger også. Og veiarbeid er faktisk nødvendig om vi skal ha trygge veier her, regner med hun er glad for trygge, gode veier når hun skal på sommerferie til sommeren. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull med veiarbeid? Jeg blir målløs. Og tenk hvor trist og stusselig det vil bli uten noen form for kunst og kultur. Det er nesten så jeg lurer på om hun vet hva det er etter som hun skriver som hun gjør.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tror eg de fleste kjenner til hvordan MA fungerer? Med en gang det er aktivitet her inne fyrer hun opp under tema som tydeligvis provoserer. Hva hun mener og syns om diverse vil me nok aldri få vite for hun stikker alltid i motsatt retning....om det er med vilje, uvilje eller...for å kun provosere får me aldri 100% svar på, men eg tror de fleste av oss ser veldig godt hva som skjer? Resultatet blir absolutt i MA sin favør for hun får klikk og stiger på lista som hun overhodet ikkje bryr seg om (i følge henne selv). Med den algoritmen der om dager gjør jo lista forøvrig rimelig latterlig...*humrer*

MEN! Om det er sant alt hun nå sier/skriver ang høytider og diverse, at hun ikkje bryr seg om ditten og datten ja da er hun alt annet enn ÆRLIG som hun til stadighet proklamerer med...Hvorfor i alle dager gikk hun da med skaut og kledde seg tekkelig på bygda?? Enten så løy hun i Tyrkia (i så fall for å innynde seg hos familien) eller så lyver hun nå, ett av 2.

Endret av Influenseren
skrivefeil
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Influenseren skrev (4 timer siden):

Egentlig tror eg de fleste kjenner til hvordan MA fungerer? Med en gang det er aktivitet her inne fyrer hun opp under tema som tydeligvis provoserer. Hva hun mener og syns om diverse vil me nok aldri få vite for hun stikker alltid i motsatt retning....om det er med vilje, uvilje eller...for å kun provosere får me aldri 100% svar på, men eg tror de fleste av oss ser veldig godt hva som skjer? Resultatet blir absolutt i MA sin favør for hun får klikk og stiger på lista som hun overhodet ikkje bryr seg om (i følge henne selv). Med den algoritmen der om dager gjør jo lista forøvrig rimelig latterlig...*humrer*

MEN! Om det er sant alt hun nå sier/skriver ang høytider og diverse, at hun ikkje bryr seg om ditten og datten ja da er hun alt annet enn ÆRLIG som hun til stadighet proklamerer med...Hvorfor i alle dager gikk hun da med skaut og kledde seg tekkelig på bygda?? Enten så løy hun i Tyrkia (i så fall for å innynde seg hos familien) eller så lyver hun nå, ett av 2.

Ja, bare å se på blogglista idag det. Den dama vet å provosere, og dermed få det som hun vil. Det igjen gir klikk. Idag ropes det hurra der i gården - med klapping i hendene.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletyrkia skrev (10 timer siden):

Poenget var at han skreiv det var viktig for han og hun etterpå lager et innlegg der hun ikke er interessert i hans høytider. Jeg kommenterer det ja for jeg syns det er rart. Men det betyr ikke noe mer enn at jeg synes det er rart. Har absolutt ingen fasit eller noe som helst.  At det er merkelig kritikk syns jeg ikke. Men vi er uenig der så det får vi bare være. 

H er voksen, og derfor fullt i stand til å kreve feiring av tyrkiske høytider. Ved å legge all skyld på Mette, gjør vi han til et barn, som ikke kan stå opp for seg selv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JaVel skrev (23 minutter siden):

H er voksen, og derfor fullt i stand til å kreve feiring av tyrkiske høytider. Ved å legge all skyld på Mette, gjør vi han til et barn, som ikke kan stå opp for seg selv. 

Ja, det er et tankekors at mange her (tildels også jeg) reagerer på at hun ikke tar initiativ til feiring av de tyrkiske/muslimske høytidene. Han er da voksen og burde ta initiativ selv, ikke minst for datterens skyld, som bør få med seg noe av kulturen fra far, selv om hun vokser opp i Norge.

 

Han er en nøtt, han virker liksom for god til å være sann, lurer på om han har bestemt seg for å danse helt etter hennes pipe til han har varig opphold.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildittbeste skrev (På 19.5.2021 den 17.22):

(Selvsagt synes du det er merkelig 🤷‍♀️) tror ikke et eneste innlegg jeg har skrevet at du er enig med meg. (Slett om dette ikke er godtatt kommentar) men tror de aller fleste vil ta med seg noe av sine tradisjoner videre. Ganske sikker på at de fleste normenn som har flytta til andre land,  ønsker å fortsatt feire jul,påske eller 17. Mai for å nevne noe

Ja, men nå skrev jo H at det ikke var så viktig for han. Da synes jeg det blir rart at fremmede folk mener det er viktig for han og at M står i veien.. Folk er forskjellige, hadde tyrkiske merkedager vært viktige for H hadde sikkert M feiret det? 
 

Jeg har to fra England i min nærmeste krets..  Han yngste omfavnet norske tradisjoner fra den dagen han kom, har aldri sett han drikke engelsk te engang 😅 Har aldri hørt et ord om Englands nasjonaldag, engelsk julefeiring eller noe som helst.. 

Mens ei annen feirer både st George og st.Patricks og har afternoon tea, har både norsk og engelsk julefering osv etter 30 år + i Norge. 
 

Begge deler er nok like normalt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (47 minutter siden):

Ja, det er et tankekors at mange her (tildels også jeg) reagerer på at hun ikke tar initiativ til feiring av de tyrkiske/muslimske høytidene. Han er da voksen og burde ta initiativ selv, ikke minst for datterens skyld, som bør få med seg noe av kulturen fra far, selv om hun vokser opp i Norge.

 

Han er en nøtt, han virker liksom for god til å være sann, lurer på om han har bestemt seg for å danse helt etter hennes pipe til han har varig opphold.

For god til å være sann? Hva slags rykte har tyrkiske menn egentlig? 😅 Jeg har ei venninne som er gift med en tyrker og har også ei venninne som er norsk/tyrkisk som er oppvokst i Tyrkia, men bor nå i Norge. Fantastiske mennesker! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (1 time siden):

H er voksen, og derfor fullt i stand til å kreve feiring av tyrkiske høytider. Ved å legge all skyld på Mette, gjør vi han til et barn, som ikke kan stå opp for seg selv. 

Du forstår ikke hva jeg mener. Jeg føler jeg har forklart det veldig tydelig. Enten er man enig eller uenig. Enkelt og greit. JEG synes det var rart og spesielt at han først skreiv at det var viktig og at han hadde fine minner fra det, mens hun rett etterpå skreiv et innlegg om at hun ikke var interessert. Og at det også kunne bli dyrt med mange feiringer. 

Har ingenting med at jeg skylder på Mette, men jeg kan jo mene at noe er rart😄

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady T skrev (14 minutter siden):

Ja, men nå skrev jo H at det ikke var så viktig for han. Da synes jeg det blir rart at fremmede folk mener det er viktig for han og at M står i veien.. Folk er forskjellige, hadde tyrkiske merkedager vært viktige for H hadde sikkert M feiret det? 
 

 😅

Vi begynte å diskutere dette før vi så hans nyeste innlegg. Vi mener jo ikke det er viktig for han, det var han selv som skreiv det for noen dager siden. Men nå har han jo oppklart det at det ikke var så viktig likevel. Det var jo ikke så godt for oss å vite😄

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (1 time siden):

Ja, det er et tankekors at mange her (tildels også jeg) reagerer på at hun ikke tar initiativ til feiring av de tyrkiske/muslimske høytidene. Han er da voksen og burde ta initiativ selv, ikke minst for datterens skyld, som bør få med seg noe av kulturen fra far, selv om hun vokser opp i Norge.

 

Han er en nøtt, han virker liksom for god til å være sann, lurer på om han har bestemt seg for å danse helt etter hennes pipe til han har varig opphold.

Helt enig i at han burde ta initiativ selv, men usikker om han vet at det er plass for det eller ikke når kona er så avvisende for det offentlig som hun er? 

Den siste der ha man jo sett veldig mange ganger, at veldig mange av de som blir "norsk" straks de lander på norsk jord plutselig forsvinner den dagen alt av papirer er i boks. Man får liksom en ekkel følelse nå han plutselig går tilbake på hvor viktig bayram var for han og skriver stikk motsatt av det første innlegget straks kona skriver at hun ikke bryr seg om de tyrkiske høytidene. Håper jo virkelig han er god som gull og at alt går fint for dem 🤞💕

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletyrkia skrev (23 minutter siden):

Vi begynte å diskutere dette før vi så hans nyeste innlegg. Vi mener jo ikke det er viktig for han, det var han selv som skreiv det for noen dager siden. Men nå har han jo oppklart det at det ikke var så viktig likevel. Det var jo ikke så godt for oss å vite😄

Hm, mener M har skrevet det før at det ikke er så viktig for han? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lady T skrev (35 minutter siden):

For god til å være sann? Hva slags rykte har tyrkiske menn egentlig? 😅 Jeg har ei venninne som er gift med en tyrker og har også ei venninne som er norsk/tyrkisk som er oppvokst i Tyrkia, men bor nå i Norge. Fantastiske mennesker! 

Dette har da ingen ting med nasjonalitet å gjøre. Jeg siktet til at han nærmest visket ut seg selv og omfavner alt Mette gjør og mener uansett. Som også påpekt av andre; først skrev han at høytidene var ganske viktig for ham, før han senere snudde helt om, ettersom Mette skrev at de ikke betydde noe.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (3 minutter siden):

Dette har da ingen ting med nasjonalitet å gjøre. Jeg siktet til at han nærmest visket ut seg selv og omfavner alt Mette gjør og mener uansett. Som også påpekt av andre; først skrev han at høytidene var ganske viktig for ham, før han senere snudde helt om, ettersom Mette skrev at de ikke betydde noe.

Jeg så han skrev det, men hele innlegget handlet jo om at han IKKE fastet og feiret ramadan og ikke hadde gjort det på mange år..🤔

Endret av Lady T
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady T skrev (2 minutter siden):

Jeg så han skrev det, men hele innlegget handlet jo om at han IKKE fastet og feiret ramadan og ikke hadde gjort det på mange år..🤔

Så vidt jeg har forstått (uten særlig kunnskap om temaet)  "feirer" ikke den jevne og ikke så religiøse tyrker ramadan og faste, men de markerer derimot de andre høytidene, som eid og bayram etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lady T skrev (4 minutter siden):

Hm, mener M har skrevet det før at det ikke er så viktig for han? 

Han har skrivit ett långt inlägg om hans familjs traditioner kring Ramadan och firande kring Eid/Bayram och avslutningsvis skriver han; ”Now I hope you understand a little better why holidays are important to me.” 

Hur i hela fridens namn skulle man utifrån detta fatta att han ju självklart inte menade det alls tross att han skrev det? Men nu har han ju tydligen ändrat mening totalt, så då är ju allt OK. Lite efterkonstruktion är alltid bra om man vill ha sista ordet. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady T skrev (12 minutter siden):

Jeg så han skrev det, men hele innlegget handlet jo om at han IKKE fastet og feiret ramadan og ikke hadde gjort det på mange år..🤔

For meg og flere så var det jo ikke det innlegget handlet om. Det handlet om å vise oss hvor viktig det var for han. Det skreiv han jo selv. Men da ser vi bare forskjellig på det. Ramadan er fastemåned og bayram er noe man feirer. Det er offentlig høytidsdager uansett om man har fastet eller ikke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (6 timer siden):

Ja, det er et tankekors at mange her (tildels også jeg) reagerer på at hun ikke tar initiativ til feiring av de tyrkiske/muslimske høytidene. Han er da voksen og burde ta initiativ selv, ikke minst for datterens skyld, som bør få med seg noe av kulturen fra far, selv om hun vokser opp i Norge.

 

Han er en nøtt, han virker liksom for god til å være sann, lurer på om han har bestemt seg for å danse helt etter hennes pipe til han har varig opphold.

Den tanken har slått meg også flere ganger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting når det gjelder oversettelsene som blir gjort når det blir Google Translate og det ikke blir sjekket og redigert er flg. i spørsmål og svar-innlegget, https://metteask.blogg.no/religion-kultur-livssyn-sporsmal-og-svar.html :

Sitat

Hva synes han om kongefamilien?

Han svarte dette:

They are so silent , they are not so in politic . I just saw them on the tv first time at 17 mai , they were showing some old picture each other’s , I think they’re there symbolically but fella good still there have a old faction . I like king and queen like that. They are so different than many years ego what we learned about all king and queen.

Prøv å les det jeg har uthevet......altså, what? Skjønner bare ikke at det ikke går an å være litt mer oppmerksom på hva som legges ut......det der er jo bare latterlig 🤣

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...