Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Tildittbeste skrev (4 timer siden):

Tror det menes at om han ikke ønsker å feire de spesielle dagene så bør M støtte/oppmuntre til å holde de spesielle dagene i livet. De har faktisk en datter fra 2 forskjellige kulturer og hun fortjener å få vite og bli kjent med tradisjoner både fra Tyrkia og Norge. Tidlig i forholdet var M opptatt av å beholde "tyrkiskedager" sitte på golvet å spise, mat som er vanlig i Tyrkia f eks. Ser dessverre ut som denne tanken er blitt glemt

Det kan jo hende det vil skje når datteren blir større og i det hele tatt forstår hva det dreier seg om. De finner sikkert ut av slike ting etter hvert 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Justlooking skrev (1 time siden):

Det kan jo hende det vil skje når datteren blir større og i det hele tatt forstår hva det dreier seg om. De finner sikkert ut av slike ting etter hvert 😊

Ut i fra siste innlegg tror jeg neppe det vil skje. Virker som hun står på sitt og ikke ønsker å vite mer eller sette seg inn i hva som er spesielt for Tyrkia. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildittbeste skrev (6 timer siden):

Tror det menes at om han ikke ønsker å feire de spesielle dagene så bør M støtte/oppmuntre til å holde de spesielle dagene i livet. De har faktisk en datter fra 2 forskjellige kulturer og hun fortjener å få vite og bli kjent med tradisjoner både fra Tyrkia og Norge. Tidlig i forholdet var M opptatt av å beholde "tyrkiskedager" sitte på golvet å spise, mat som er vanlig i Tyrkia f eks. Ser dessverre ut som denne tanken er blitt glemt

Jeg synes det er merkelig at dere henger dere opp i det. Det får vel være opp til M og H? Jeg har mange venner i livet mitt som er fra et annet land eller gift med en fra et annet land, men bor i Norge. Ikke en eneste gang har jeg eller noen andre blandet oss borti om de tar med seg tradisjoner fra det andre landet.. 😅😅😅😅

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady T skrev (1 time siden):

Jeg synes det er merkelig at dere henger dere opp i det. Det får vel være opp til M og H? Jeg har mange venner i livet mitt som er fra et annet land eller gift med en fra et annet land, men bor i Norge. Ikke en eneste gang har jeg eller noen andre blandet oss borti om de tar med seg tradisjoner fra det andre landet.. 😅😅😅😅

(Selvsagt synes du det er merkelig 🤷‍♀️) tror ikke et eneste innlegg jeg har skrevet at du er enig med meg. (Slett om dette ikke er godtatt kommentar) men tror de aller fleste vil ta med seg noe av sine tradisjoner videre. Ganske sikker på at de fleste normenn som har flytta til andre land,  ønsker å fortsatt feire jul,påske eller 17. Mai for å nevne noe

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tradisjoner en vil bringe videre er jo veldig individuelt da- har det ikke betydd mye i hjemlandet, så vil en kanskje droppe det helt. Og det er sikkert dem som blir enda mer opptatt av det fordi de nettopp ikke er i hjemlandet lenger. Alt er «normalt». I dette tilfellet ser jeg at H lager tyrkisk mat og spiller/synger tyrkisk musikk. Fine ting å bringe videre. Min bestefar kom fra et annet land, vi visste  aldri om merkedagene i hans land, 17 mai var den gøyeste dagen han visste om, julaften gikk vi i kirken, påsken feiret vi en gang på hans vis ( fordi vi fikk besøk av noen venner av ham) ellers var det norske feiringer på rad og rekke. Men hans mat, musikk og dans, det fikk vi i overflod. Andre synes kanskje det religiøse er viktigst å føre videre. Enhver gjør det som er riktig for sin familie. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange barn fra to kulturer som har identitetskrise fordi de ikke lærte noe om kulturen fra landet de ikke vokste opp i. Sikkert også omvendt, men det er ikke noe jeg har erfaring med så jeg kan ikke uttale meg om akkurat det. Det er stort flertall, av og til kun barn fra to kulturer (den ene norsk) som er på enkelte hjem for vanskeligstilte barn, barn som sliter med å tilpasse seg "livet" ect. Dette er noe man bør ta med i vurdering når man som forelder velger hva man gir barna sine av innputt videre i livet. Absolutt noe man bør sette seg inn i, slik at man i det minste er forberedt på hva som KAN komme i fremtiden. 

Endret av Visvas
Rettet skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nussepus skrev (7 timer siden):

Hun fremstår så utrolig enkel når hun bare sier at hun ikke er interessert i tyrkiske merkedager, religion og tradisjoner. At hun ikke ser det selv. Hun virker så innmari selvopptatt. ME ME ME. Og hadde hun hatt et nettverk rundt seg så kunne det løst seg så han slapp å gå tidlig fra skole. Men hun trenger jo ikke nettverk og venner så. 

Ja, der treffer du virkelig spikeren på hodet :klappe:😁

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig selvopptatt. Først meg selv og så meg selv....Hun er norsk,og har ingen interesse av å sette seg inn i tyrkisk religion eller merkedager. Om han vil feire må han selv fortelle om d,så får hun event. ta stilling til det. Hun vil ikke høre om religion,da hun får vondt i magen av gud- prat. Om han ønsker å tro eller be - ja det vil hun verken se eller høre om. Han går på skole 2 dager i uken, på kveldstid. Er vel bare på håret han får lov. Hun mister jo muligheten til å ta ekstra vakter. Har jo bare en inntekt på vite. Men med bobil hadde det vært grei løsning, da kunne de ventet på hverandre. Om 1 år løser det seg,for da vil hun ha lillejenta i barnehage. Altså jeg reagerer på de siste snap og blogginnleggene. Det er jo alt fra økonomi,ferie,mat,lavkarbo,snop,planting, husmaling,bilreperasjon,soving,sminke nettbutikk,betale skatt   -you name it..   Hva med å dele litt mindre på de ulike kanaler, og heller få en struktur i hverdagen.. Stakkars H som ikke har bedd om å bli dratt inn i offentligheten.. Går dette forholdet bra - ja da går alt bra.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun deler alt for mye av privatlivet sitt,  men så tenker jeg det er kanskje ikke så rart, hun har skrevet hun ikke har venner og da blir det oss (og familien) hun har å dele livet sitt med. Trist!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murstein skrev (33 minutter siden):

Så utrolig selvopptatt. Først meg selv og så meg selv....Hun er norsk,og har ingen interesse av å sette seg inn i tyrkisk religion eller merkedager. Om han vil feire må han selv fortelle om d,så får hun event. ta stilling til det. Hun vil ikke høre om religion,da hun får vondt i magen av gud- prat. Om han ønsker å tro eller be - ja det vil hun verken se eller høre om. Han går på skole 2 dager i uken, på kveldstid. Er vel bare på håret han får lov. Hun mister jo muligheten til å ta ekstra vakter. Har jo bare en inntekt på vite. Men med bobil hadde det vært grei løsning, da kunne de ventet på hverandre. Om 1 år løser det seg,for da vil hun ha lillejenta i barnehage. Altså jeg reagerer på de siste snap og blogginnleggene. Det er jo alt fra økonomi,ferie,mat,lavkarbo,snop,planting, husmaling,bilreperasjon,soving,sminke nettbutikk,betale skatt   -you name it..   Hva med å dele litt mindre på de ulike kanaler, og heller få en struktur i hverdagen.. Stakkars H som ikke har bedd om å bli dratt inn i offentligheten.. Går dette forholdet bra - ja da går alt bra.

Hadde nok gjort alt i min makt for å glemme ferie flørten om jeg visste med meg selv at jeg har null interesse for andre feiringer eller spesielle datoer. En tenker seriøst ikke langt når en legger ut denne infoen. Og ikke nok med det, hun burde vell visst at små barn ikke faster på samme måte som en voksen gjør. Blir så matt av å lese at hun har null interesse av ting som egentlig er ganske spennende. (Iallefall for noen,  inkludert meg selv)

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildittbeste skrev (23 minutter siden):

har null interesse av ting som egentlig er ganske spennende

MA har vel null interesse av ting som ikke gagner henne selv

Tildittbeste skrev (23 minutter siden):

En tenker seriøst ikke langt når en legger ut denne infoen

Når har MA tenkt seriøst langt når hun legger ut noe som helst egentlig?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er seriøst sjokkert etter å ha lest siste innlegget😳 Dama virker ignorant og med veldig lite selvinnsikt. Greit at hun er norsk og alltid hatt det sånn som hun sier, likevel virker det frekt å typ si at hun driter i alt av tyrkiske hellige dager, feiringer osv.

Må også si at jeg stusser litt over H. Det er rart å endre seg drastisk bare fordi man flytter til Norge. Husker hun skrev at han ønsket ikke venner, ville ikke ha kontakt med tyrkere i Norge, gledet seg sykt til å spise gris og bacon, og nå har han «glemt» sine tradisjoner. Hadde vært interresant å se hvordan han hadde oppført seg om rollene var snudd på hode😉

 

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (10 timer siden):

Hun fremstår så utrolig enkel når hun bare sier at hun ikke er interessert i tyrkiske merkedager, religion og tradisjoner. At hun ikke ser det selv. Hun virker så innmari selvopptatt. ME ME ME. Og hadde hun hatt et nettverk rundt seg så kunne det løst seg så han slapp å gå tidlig fra skole. Men hun trenger jo ikke nettverk og venner så. 

Nettverk? Neida, trenger bare en bobil, så ville utfordringene vært løst. Ganske fascinerende at en voksen dame fortsatt holder fast på at det er en god ide.:overrasket:

"Hadde vi hatt bobil slik vi drømte om, kunne de ha ventet i bobilen utenfor jobben min når jeg var på jobb, og jeg kunne ventet i bobilen utenfor skolen når han var på skole. Da hadde vi sluppet unna en del av reiseveien og kanskje klart å nådd både skole og jobb på samme dag med å kjøre direkte fra det ene stedet til det andre, og ikke innom hjemmet vårt som ligger i totalt motsatt retning (i tillegg til kø)." https://metteask.blogg.no/religion-kultur-livssyn-sporsmal-og-svar.html

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Murstein skrev (1 time siden):

Så utrolig selvopptatt. Først meg selv og så meg selv....Hun er norsk,og har ingen interesse av å sette seg inn i tyrkisk religion eller merkedager. Om han vil feire må han selv fortelle om d,så får hun event. ta stilling til det. Hun vil ikke høre om religion,da hun får vondt i magen av gud- prat. Om han ønsker å tro eller be - ja det vil hun verken se eller høre om. Han går på skole 2 dager i uken, på kveldstid. Er vel bare på håret han får lov. Hun mister jo muligheten til å ta ekstra vakter. Har jo bare en inntekt på vite. Men med bobil hadde det vært grei løsning, da kunne de ventet på hverandre. Om 1 år løser det seg,for da vil hun ha lillejenta i barnehage. Altså jeg reagerer på de siste snap og blogginnleggene. Det er jo alt fra økonomi,ferie,mat,lavkarbo,snop,planting, husmaling,bilreperasjon,soving,sminke nettbutikk,betale skatt   -you name it..   Hva med å dele litt mindre på de ulike kanaler, og heller få en struktur i hverdagen.. Stakkars H som ikke har bedd om å bli dratt inn i offentligheten.. Går dette forholdet bra - ja da går alt bra.

Det virker som hun er mer opptatt av å provosere, enn egentlig å være så åpen og ærlig som hun veldig hardt prøver å overbevise om at hun er. Hun har lagt seg på en usmakelig provokasjons-linje i SoMe og det medfører at hun fremstiller seg selv både egoistisk, enkel og til tider usmakelig. Hun lærte tydeligvis noe av sin tidligere mentor.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunabelle skrev (1 time siden):

Det virker som hun er mer opptatt av å provosere, enn egentlig å være så åpen og ærlig som hun veldig hardt prøver å overbevise om at hun er. Hun har lagt seg på en usmakelig provokasjons-linje i SoMe og det medfører at hun fremstiller seg selv både egoistisk, enkel og til tider usmakelig. Hun lærte tydeligvis noe av sin tidligere mentor.

Hun fremstiller seg derfor som svært overfladisk. Bruker skaut når hun besøker Tyrkia, men er ikke noe mer interessert i å lære mer av kulturen hans enn slike ytre kjennetegn. Bayram som feires på slutten av fastemåneden er jo den viktigste høytiden for en som kommer fra et muslimsk land. Skal en bli godt kjent med det mennesket en lever i lag med, har barn med og elsker, så er det jammen merkelig å ikke være mer interessert i hele mannen. Om hun eller de ikke bryr seg om å feire er jo opp til dem, men uvanlig og nesten oppsiktsvekkende er det at kunnskapen om hans kultur virker å være så begrenset som det hun viser i  et av sine siste blogginnlegg. Synes bare det er rart. 

Endret av ClusterOfGrapes
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å enda synes at bobil hadde vært den beste løsningen er jo helt merkelig. At H hadde kjørt opp burde jo vært en hakket bedre løsning? Billigere enn bobil er det og. 

Man må vel ha et visst antall timer norsk og samfunnsfag for å få fast opphold så det å "spise" av hans skoletimer slik kan jo bite dem i røven senere. Rart at det er et problem nå når han kun er to dager på skole i uken når hun hadde planen klar til å få fem dager i uken på skole til å fungere tidligere. Hun MÅ jo jobbe skriver hun, men han MÅ ha sine timer på skole for å få fast opphold? 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, Tildittbeste said:

Hadde nok gjort alt i min makt for å glemme ferie flørten om jeg visste med meg selv at jeg har null interesse for andre feiringer eller spesielle datoer. En tenker seriøst ikke langt når en legger ut denne infoen. Og ikke nok med det, hun burde vell visst at små barn ikke faster på samme måte som en voksen gjør. Blir så matt av å lese at hun har null interesse av ting som egentlig er ganske spennende. (Iallefall for noen,  inkludert meg selv)

Kan vel være leit for mannen om hun er så lite interessert. Ikke så rart han ikke deler noe da.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nathalie skrev (7 timer siden):

Jeg er seriøst sjokkert etter å ha lest siste innlegget😳 Dama virker ignorant og med veldig lite selvinnsikt. Greit at hun er norsk og alltid hatt det sånn som hun sier, likevel virker det frekt å typ si at hun driter i alt av tyrkiske hellige dager, feiringer osv.

Må også si at jeg stusser litt over H. Det er rart å endre seg drastisk bare fordi man flytter til Norge. Husker hun skrev at han ønsket ikke venner, ville ikke ha kontakt med tyrkere i Norge, gledet seg sykt til å spise gris og bacon, og nå har han «glemt» sine tradisjoner. Hadde vært interresant å se hvordan han hadde oppført seg om rollene var snudd på hode😉

 

 

Jeg skal stille mitt spørsmål på en annen måte men i din gate, hva hvis H sa at nei jeg er ikke norsk enda så jeg blåser i de norske tradisjonene? Regner med at han ikke har mye valg der

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager! Dette siste innlegget er nødt å være for å provosere? Hun fremstiller iallefall seg selv i et skikkelig dårlig lys. Hjelpes meg!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visvas skrev (6 timer siden):

Det å enda synes at bobil hadde vært den beste løsningen er jo helt merkelig. At H hadde kjørt opp burde jo vært en hakket bedre løsning? Billigere enn bobil er det og. 

Man må vel ha et visst antall timer norsk og samfunnsfag for å få fast opphold så det å "spise" av hans skoletimer slik kan jo bite dem i røven senere. Rart at det er et problem nå når han kun er to dager på skole i uken når hun hadde planen klar til å få fem dager i uken på skole til å fungere tidligere. Hun MÅ jo jobbe skriver hun, men han MÅ ha sine timer på skole for å få fast opphold? 

Om H skal komme seg inn på arbeidsmarkedet,er det viktig med skole. Det å lære seg litt norsk må da være til det beste for alle parter. Da må MA kunne ofre seg litt, men så selvopptatt som hun er så går nok ikke det. Men en Bobil er visst løsningen der altså....🤦‍♀️

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...