Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Eid er den muslimske versjonen av julaften , og folk flest feirer det egentlig mer pga tradisjon enn religion. Hadde vært sinnsykt å tenke på at  om jeg giftet meg med en fra en annen religion så hadde jeg  bare glemt jul og julaften umiddelbart. Men H har tydeligvis «valgt» å viske bort tradisjonen og kulturen, og bare fokusere på å bli norsk. Hadde en jeg datet oppført seg sånn så hadde jeg løpt andre veien👀

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ClusterOfGrapes skrev (3 minutter siden):

Det er selvfølgelig opp til dem. Men når hun svarer så uvitende blir folk fristet til å svare, i alle fall når H skriver så fint om denne høytiden. Som sagt så blir ikke jul feiret kun av religiøse heller. 

Men han har jo sagt han ikke har feiret det på mange år? Så det er jo ikke noe tap for ham? At hun ikke har satt seg inn i dette (les: uvitende), så er vel det fordi han ikke bryr seg?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, får trekke tilbake kommentaren min da for nå var det ikke så viktig likevel. Min kommentar var mest mot det han skreiv sist om "My childhood is full of memories. Now I hope you understand a little better why holidays are important to me." Og at han var så takknemlig for at Mette hadde gitt han en telefon i bayram. Så det så ut som fra det innlegget hans at han hadde gode minner fra feiring og det virket viktig for han. 

Mens nå var ikke feiringen så stor allikevel.🤷 Så ja da er jeg enig, ikke vits å feire noe som ikke er viktig for han. Men det var jo ikke det han skreiv i det første innlegget.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (3 minutter siden):

Men han har jo sagt han ikke har feiret det på mange år? Så det er jo ikke noe tap for ham? At hun ikke har satt seg inn i dette (les: uvitende), så er vel det fordi han ikke bryr seg?

Nei, da er det vel ingen ting å diskutere. Bare at jeg oppfattet det som om bayram betydde noe for han etter å ha lest gjesteinnlegget hans. Han har jo også blitt far nå, og da vil mange holde på fine tradisjoner. Hadde nesten  tenkt at Mette hadde omfavnet feiringen😊Mat, kos og lys....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClusterOfGrapes skrev (2 minutter siden):

Nei, da er det vel ingen ting å diskutere. Bare at jeg oppfattet det som om bayram betydde noe for han etter å ha lest gjesteinnlegget hans. Han har jo også blitt far nå, og da vil mange holde på fine tradisjoner. Hadde nesten  tenkt at Mette hadde omfavnet feiringen😊Mat, kos og lys....

Var sånn jeg og forsto det. At det var viktig for han. Derfor virket det veldig rart etterpå av henne å skrive det innlegget som ho gjorde.

Men nå har han kommet med et nytt innlegg og da var han plutselig ikke vant med noe særlig feiring allikevel. 🤷

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å henge med på de to som snur slik på flisa hver gang noen stiller spørsmålstegn ved det de har skrevet 🤷‍♀️

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visvas skrev (Akkurat nå):

Ikke lett å henge med på de to som snur slik på flisa hver gang noen stiller spørsmålstegn ved det de har skrevet 🤷‍♀️

Hvem snur på hvilken flis? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletyrkia skrev (6 minutter siden):

Var sånn jeg og forsto det. At det var viktig for han. Derfor virket det veldig rart etterpå av henne å skrive det innlegget som ho gjorde.

Men nå har han kommet med et nytt innlegg og da var han plutselig ikke vant med noe særlig feiring allikevel. 🤷

Jeg synes han var veldig tydelig på at det ikke var viktig for ham. Så sa vel begge at de får se an i fremtiden hva som bli viktig. Jeg forstår absolutt som ny i landet at han ikke begynner tiden sin med å faste en måned uten annen grunn en kultur og religion. Igjen; tydelig at ikke Mette var interessert å gifte seg med en fanatisk religiøs person. Det var hennes valg, og hans valg. Dine opplevelser med din religion/kultur i Tyrkia har ingenting med dette å gjøre. Det eneste dere har til felles er landene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Mette insisterer på å oversette Huseins gjesteinnlegg til norsk, skulle jeg virkelig ønske at hun tok seg bryet med å gjøre det skikkelig. Å oversette det direkte ord for ord fra hans engelsk til norsk slik hun gjør, er rett og slett vondt å lese. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (2 minutter siden):

Hvem snur på hvilken flis? 

Bayram var plutselig ikke så viktig lengere. Alle de fine minnene om hvorfor bayram var så viktig for han i forrige gjesteinnlegg var tydeligvis ikke det alikevel. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (4 minutter siden):

Jeg synes han var veldig tydelig på at det ikke var viktig for ham. Så sa vel begge at de får se an i fremtiden hva som bli viktig. Jeg forstår absolutt som ny i landet at han ikke begynner tiden sin med å faste en måned uten annen grunn en kultur og religion. Igjen; tydelig at ikke Mette var interessert å gifte seg med en fanatisk religiøs person. Det var hennes valg, og hans valg. Dine opplevelser med din religion/kultur i Tyrkia har ingenting med dette å gjøre. Det eneste dere har til felles er landene.

Igjen, hvem har snakket om faste her? Nå drar du det for langt det vi har oppfattet av blogginnleggene. Det er tradisjonen vi snakker om her. Vi vet at han ikke er fanatisk for lengst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (2 minutter siden):

Jeg synes han var veldig tydelig på at det ikke var viktig for ham. Så sa vel begge at de får se an i fremtiden hva som bli viktig. Jeg forstår absolutt som ny i landet at han ikke begynner tiden sin med å faste en måned uten annen grunn en kultur og religion. Igjen; tydelig at ikke Mette var interessert å gifte seg med en fanatisk religiøs person. Det var hennes valg, og hans valg. Dine opplevelser med din religion/kultur i Tyrkia har ingenting med dette å gjøre. Det eneste dere har til felles er landene.

Da tolker vi det forskjellig. Han skreiv i innlegg for noen dager siden at han hadde fine minner og at det var viktig for han. Brødrene tok med gaver til han og de samlet seg som familie og han venta spent på minibussen i landsbyen sin. Så hvordan det var lett å se at det ikke var viktig forstår jeg ikke. Men jeg ser det som sagt nå i det nyeste innlegget. 

 

Hvis du leser innleggene mine så skriver jeg ikke at noen av mine opplevelser er noe fasit eller at Mette skal gjøre det samme. Hun snakket om at det var dyrt, derfor skreiv jeg at vi grilla og spiste is, altså for å vise at det ikke trenger å være dyrt. 

Jeg kan få lov til å synes noe er rart og lure på ting like mye som hva du synes om mine svar. Dette er jo ikke Mette sin blogg, det er en tråd for å diskutere den. Og jeg skreiv også at jeg tar tilbake kommentaren min😄

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusen skrev (5 minutter siden):

Ettersom Mette insisterer på å oversette Huseins gjesteinnlegg til norsk, skulle jeg virkelig ønske at hun tok seg bryet med å gjøre det skikkelig. Å oversette det direkte ord for ord fra hans engelsk til norsk slik hun gjør, er rett og slett vondt å lese. 

Det har jeg stusset over også, og det samme med å legge ut den engelske utgaven uredigert også, for Google translate er bra som mal, men trengs litt vask for å få riktig setningsoppbygging og slikt. Så da er det kanskje ikke så rart at den direkte oversettelsen til Norsk blir som den blir. Hastverk er en fin bil ja 🤣

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger ikke være fanatisk religiøs for å feire verken bayram eller julaften. Ramadan/fasting er ikke temaet her.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletyrkia skrev (6 minutter siden):

Da tolker vi det forskjellig. Han skreiv i innlegg for noen dager siden at han hadde fine minner og at det var viktig for han. Brødrene tok med gaver til han og de samlet seg som familie og han venta spent på minibussen i landsbyen sin. Så hvordan det var lett å se at det ikke var viktig forstår jeg ikke. Men jeg ser det som sagt nå i det nyeste innlegget. 

 

Hvis du leser innleggene mine så skriver jeg ikke at noen av mine opplevelser er noe fasit eller at Mette skal gjøre det samme. Hun snakket om at det var dyrt, derfor skreiv jeg at vi grilla og spiste is, altså for å vise at det ikke trenger å være dyrt. 

Jeg kan få lov til å synes noe er rart og lure på ting like mye som hva du synes om mine svar. Dette er jo ikke Mette sin blogg, det er en tråd for å diskutere den. Og jeg skreiv også at jeg tar tilbake kommentaren min😄

 

 

Jeg har gode minner fra påskeferie i Norge. Dette har likevel ikke vært viktig de gangen jeg har bodd i utlandet.

Du kan selvsagt ha alle meninger du vil, som jeg kan, men jeg stiller spørsmål når det noe som er langt unna min forståelse. og kritikk når jeg ikke ser noe kritikkverdig. Det er jo ikke overraskende for«dere» at noen av oss synes dere kommer med ekstremt merkelig kritikk. Helt vanlig å komme med motmæle da:)

Endret av Voyager
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (4 minutter siden):

Jeg har gode minner fra påskeferie i Norge. Dette har likevel ikke vært viktig de gangen jeg har bodd i utlandet.

Du kan selvsagt ha alle meninger du vil, som jeg kan, men jeg stiller spørsmål når det noe som er langt unna min forståelse. og kritikk når jeg ikke ser noe kritikkverdig. Det er jo ikke overraskende for«dere» at noen av oss synes dere kommer med ekstremt merkelig kritikk. Helt vanlig å komme med motmæle da:)

Poenget var at han skreiv det var viktig for han og hun etterpå lager et innlegg der hun ikke er interessert i hans høytider. Jeg kommenterer det ja for jeg syns det er rart. Men det betyr ikke noe mer enn at jeg synes det er rart. Har absolutt ingen fasit eller noe som helst.  At det er merkelig kritikk syns jeg ikke. Men vi er uenig der så det får vi bare være. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Voyager skrev (31 minutter siden):

Jeg har gode minner fra påskeferie i Norge. Dette har likevel ikke vært viktig de gangen jeg har bodd i utlandet.

 

Du feirer påske. Men jeg tipper du ikke starter fasten tre dager etter fastelaven i forkant av høytiden. Det var poenget mitt. Bayram er mye likt julaften.

Det virket som Mette vraket en høytid fordi hun ikke visste så mye om den. Det er mitt inntrykk etter hennes blogginnlegg versus hans gjesteinnlegg som kom dager før der han beskatter høytiden, i innlegget som hun til og med oversatte. 
Nå orker jeg ikke forklare mer, fordi du går kun ensidig til angrep, vil ikke forstå.

Vel, det er mye her i tråden som er flisespikkeri, det kan jeg være enig i. 

Men skal en gå inn for å forsvare noe, er det en fordel å vite hva en snakker om, eller å lese hva en forsvarer først om det skal være konstruktivt. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClusterOfGrapes skrev (1 minutt siden):

Du feirer påske. Men jeg tipper du ikke starter fasten tre dager etter fastelaven i forkant av høytiden. Det var poenget mitt. Bayram er mye likt julaften.

Det virket som Mette vraket en høytid fordi hun ikke visste så mye om den. Det er mitt inntrykk etter hennes blogginnlegg versus hans gjesteinnlegg som kom dager før der han beskatter høytiden, i innlegget som hun til og med oversatte. 
Nå orker jeg ikke forklare mer, fordi du går kun ensidig til angrep, vil ikke forstå.

Vel, det er mye her i tråden som er flisespikkeri, det kan jeg være enig i. 

Men skal en gå inn for å forsvare noe, er det en fordel å vite hva en snakker om, eller å lese hva en forsvarer først om det skal være konstruktivt. 

 

Først; jeg feirer ikke påske. Jeg drar på påskefjellet. Fordi det er fridager. Og du har helt rett; jeg faster ikke i det hele tatt og feirer ikke fastelaven eller noen andre høydager(om fastelaven kan regnes inn her)

Det er ikke et angrep bare fordi jeg er uenig med deg. Du kan feire akkurat hva du vil, og så kan jeg, og Mette og Hussein feire hva de vil. Uten kritikk. 
omOg nå sier vel H klart i siste i innlegget at dette ikke er viktig for ham? Hvorfor ikke godta det? At noen IKKE feirer har INGEN innvirkning på ditt liv eller din rette ril å feire alt du vil?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (1 minutt siden):

Først; jeg feirer ikke påske. Jeg drar på påskefjellet. Fordi det er fridager. Og du har helt rett; jeg faster ikke i det hele tatt og feirer ikke fastelaven eller noen andre høydager(om fastelaven kan regnes inn her)

Det er ikke et angrep bare fordi jeg er uenig med deg. Du kan feire akkurat hva du vil, og så kan jeg, og Mette og Hussein feire hva de vil. Uten kritikk. 
omOg nå sier vel H klart i siste i innlegget at dette ikke er viktig for ham? Hvorfor ikke godta det? At noen IKKE feirer har INGEN innvirkning på ditt liv eller din rette ril å feire alt du vil?

Jeg har for lengst sagt at det er opp til dem. Det er du som stadig kommer med argumenter som viser at du ikke har forstått, eller har kunnskaper om hva vi diskuterer. Drar inn faste f.eks. når vi for lengst har har sagt at det ikke er det, det  diskusjonen dreier seg om. Men nå er vi over på brukerdebatt her. Så vi legger den død. 
 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClusterOfGrapes skrev (12 minutter siden):

Jeg har for lengst sagt at det er opp til dem. Det er du som stadig kommer med argumenter som viser at du ikke har forstått, eller har kunnskaper om hva vi diskuterer. Drar inn faste f.eks. når vi for lengst har har sagt at det ikke er det, det  diskusjonen dreier seg om. Men nå er vi over på brukerdebatt her. Så vi legger den død. 
 

Eh… det var vel du som skrev i teksten til meg om å faste i 3 dager før fastelaven…

Men flott du er ferdig og har bestemt deg for at det er opp til folk selv hvordan de ønsker å innrette livet. Heier på det:)

Endret av Voyager
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...