Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

.. og slik fortsetter hun å provosere. Håper jeg ihvertfall. Om ikke så er hun jo helt blåst. Mannen skal få is til sommeren, han har fått nye klær, og fått ny telefon.. med vekt på fått. Hvorfor gjør hun ham så liten? litt spnn; "se så snill og god jeg er".. Familien hans er fra bygda, og tradisjonelle jfr bloggeren selv.. Garantert de faster og feirer at fasten er slutt. Blir så rart at hun drar på seg skautet der nede, har henna-kveld og skikkelig smiske-trad. Her hjemme er det null og niks interesse for dager som er store for tyrkere. Ei lita kake og et tyrkisk flagg på bordet hadde ingen dødd av. Lett å google merkedagene. Jeg tror mannen går stille i dørene enn så lenge, forrige gang han var her måtte han jo pakke. Så tipper han jatter med til oppholdet er sikret.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christiane_W skrev (9 timer siden):

Nettverk? Neida, trenger bare en bobil, så ville utfordringene vært løst. Ganske fascinerende at en voksen dame fortsatt holder fast på at det er en god ide.:overrasket:

"Hadde vi hatt bobil slik vi drømte om, kunne de ha ventet i bobilen utenfor jobben min når jeg var på jobb, og jeg kunne ventet i bobilen utenfor skolen når han var på skole. Da hadde vi sluppet unna en del av reiseveien og kanskje klart å nådd både skole og jobb på samme dag med å kjøre direkte fra det ene stedet til det andre, og ikke innom hjemmet vårt som ligger i totalt motsatt retning (i tillegg til kø)." https://metteask.blogg.no/religion-kultur-livssyn-sporsmal-og-svar.html

Ikke at bobil hadde vært den mest fornuftige prioriteringen uansett; men nå forsvarer MA uansett veldig den mildt sagt lite bevisste økonomistyringen der i gården som gjør at slike ting ikke er mulig. Det har vært viktigere å bruke penger på snop, ferie, hageutstyr, ny tlf osv så snart de har de tilgjengelig enn å være bevisste på å spare til buffer og til disse større tingene de ønsker seg. Men alle hennes valg er jo de riktige for henne og familien så...den logikken er jo vanskelig å argumentere imot - tror hun 😂

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murstein skrev (12 minutter siden):

Om H skal komme seg inn på arbeidsmarkedet,er det viktig med skole. Det å lære seg litt norsk må da være til det beste for alle parter. Da må MA kunne ofre seg litt, men så selvopptatt som hun er så går nok ikke det. Men en Bobil er visst løsningen der altså....🤦‍♀️

Hun skrev også at "han uansett kom til å tjene mindre enn henne og hennes jobb var derfor bedre å prioritere". 

Med den innstillingen så vet han hvor skapet skal stå for å si det sånn💀

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innlegget var faktisk grusomt. Lurer på hvordan hun hadde løst jobb og sånt om hun hadde vært alene? De får vel kontantstøtte nå snart, hun bør jo bruke litt av den på å betale en barnevakt som kan passe lillejenta når norskkurset og jobben kræsjer. 

Jeg ble også veldig overrasket over at hun ikke visste at barn ikke trenger å faste, det lærer man på barneskolen, i hvertfall ungdomsskolen. 

Hun skrev også at det blir dyrt å feire både norske og tyrkiske høytider, hadde de hatt litt mindre kos i hverdagen hadde jo det gått helt fint økonomisk. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (4 minutter siden):

 

Hun skrev også at det blir dyrt å feire både norske og tyrkiske høytider, hadde de hatt litt mindre kos i hverdagen hadde jo det gått helt fint økonomisk. 

Som nevnt av @Kanelisvingen over her hadde det jo holdt med en kake og flagg og litt "seremoni" (vet ikke hva) for å markere. Det er vel ikke slik at en ikke kan markere uten å ha herremåltider.

 

Som også nevnt av andre tenker jeg det kan være fornuftig å ta sikte på at han får førerkort så snart som mulig. Mange grunner til at det er lurt, også i forhold til arbeidsmarkedet. Det er dyrt, men vil koste en brøkdel av bobil og gi langt flere fordeler i hverdagen. Han kan vel få tatt trafikalt grunnkurs, så er det vel bare å sette i gang med øvelseskjøring.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (5 minutter siden):

Det innlegget var faktisk grusomt. Lurer på hvordan hun hadde løst jobb og sånt om hun hadde vært alene? De får vel kontantstøtte nå snart, hun bør jo bruke litt av den på å betale en barnevakt som kan passe lillejenta når norskkurset og jobben kræsjer. 

Jeg ble også veldig overrasket over at hun ikke visste at barn ikke trenger å faste, det lærer man på barneskolen, i hvertfall ungdomsskolen. 

Hun skrev også at det blir dyrt å feire både norske og tyrkiske høytider, hadde de hatt litt mindre kos i hverdagen hadde jo det gått helt fint økonomisk. 

Merkelig ja...

Kontantstøtte tror jeg ikke de kan få, da begge må ha vært medlem av folketrygden i minst 5 år, så lenge de bor sammen.

Tror dette med jobb og skole enkelt kunne løst seg siden hun har familie i nabohuset. Det er vell bare snakk om et par dager og en kort periode og på den tiden regner jeg med den lille jenta sover.

For all del, det er opp til dem hvordan de løser sine dager,men provoserende å legge det frem på denne måten det er det i allfall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alauda skrev (4 minutter siden):

Som nevnt av @Kanelisvingen over her hadde det jo holdt med en kake og flagg og litt "seremoni" (vet ikke hva) for å markere. Det er vel ikke slik at en ikke kan markere uten å ha herremåltider.

 

Som også nevnt av andre tenker jeg det kan være fornuftig å ta sikte på at han får førerkort så snart som mulig. Mange grunner til at det er lurt, også i forhold til arbeidsmarkedet. Det er dyrt, men vil koste en brøkdel av bobil og gi langt flere fordeler i hverdagen. Han kan vel få tatt trafikalt grunnkurs, så er det vel bare å sette i gang med øvelseskjøring.

Trenger ikke trafikalt grunnkurs når en er over 25 år..så tut og kjør 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så topper hun det hele med noen visdomsord. Hva med å ta til fornuften? Hun har ikke råd til verken bobil eller ferie når virkeligheten innhenter dem. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jag hoppas att dom två senaste inläggen bara är skrivna så för att provocera. Det har ju varit lugnt ett litet tag nu så var vel på tiden att skapa lita engagemang igen.

Att inte bry sig det minsta, och inte ens läsa sig up lite för sen att bara anta felaktiga saker om hennes mans traditioner är så egoistisk och så ignorant. 

Om han inte vill fira, all fine. Om han vill lämna allt från sitt tidigare liv bakom sig, all fine. Men att hon inte ens är intresserad, att hon inte googlar lite, frågar lite innan hon totalt bara ger f i allt? 

 Min man googlade ihjäl sig för att ta reda på hur vi firar svenska flaggans dag. Han hittade dock inte särskilt mycket (för att vi i stort sätt inte firar den dagen) och ringde även min mamma för att höra med henne hur han skulle ställa till firande för mig. Mamma lugnade honom med att det är Midtsommer som gäller och att vi kanske bara möts upp för en fika den dagen. Även efter det beskedet sto det lika fullt en svensk flagga på frukostbordet 06.Juni och han hade bakat kardemummabullar åt oss. Kostade inte skjortan heller, som MA verkar sig att tro, och jag kände mig så enormt värdesatt. När vi inte kunde åka hem till Midtsommer förra året, fixade vi ett firande här och han gjorde även världens finaste blomkrans till mig för att han vet att det hör till firandet. 

Vidare med hennes ”visdomsord” om att om bara HON är lycklig så blir dom runt henne det också. Jag är helt för att ta på egna syrgasmasken innan du hjälper andra, men att tro att hennes egna lycka i sig är nog till att göra dom runt henne lycklig? Den där inställningen är inte direkt ett recept på bra relationer. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er like skremmende med menn som tilsynelatende blir norsk straks de lander på norsk jord som med ei kone som gir så f at det er flaut i mannen sin kultur og religion.  

Det koster så lite å gjøre litt ekstra på merkedager til mannen sin, barnet sitt. Det er jeg som står for de norske merkedagene (pluss mange av de tyrkiske, fordi jeg er i overkant glad i å markere litt for ungenes skyld spesielt) hos oss og 17. mai kan gjøres så enkelt som kake, flagg, pannekakelunsj og is feks. Bayram kan være så enkelt som en liten gave med klær til barna, godteri og litt god tyrkisk mat og dessert. Med det enorme forbruke de har på klær, snacks, mat, hage ig diverse så er det en veldig dårlig unnskyldning å si de ikke har råd til tyrkiske merkedager. 

Jeg må si jeg har lenge tenkt at hun er ekstremt selvsentrert og egosentrisk, de siste innleggene bekrefter det jeg har følt/tenkt siden første blogginnlegget jeg leste. Men jeg må si jeg HÅPER for barnet, mannen og hennes egen del at dette er kun for å provosere. Vanskelig for å tro at noen som har vært gift med en tyrkisk mann i tre(?) år ikke visste at barn ikke skal faste💀🙈

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn ikke faster var ny info til ho. Det er jo helt enkle grunnleggende ting de aller aller fleste vet. Og spesielt om de er gift med noen fra en kultur de driver med det 😆 Jeg forstår ikke om hun mener det eller om det er for å provosere.

Dyrt å feire 😄 Her grilla vi og hadde litt godteri og is. Enkelt og greit. 

Det er selvsagt opp til dem hva de velger å gjøre, men med det innlegget der og den innstillingen der så er det jo ikke akkurat særlig hyggelig for Huseyin å lese det. Å være totalt uinteressert i sin mann/kones tradisjoner er da veldig spesielt i et forhold med forskjellig kultur og religion🤔 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (På 18.5.2021 den 22.31):

Si ikke det, hun snoker innom her for å få med seg alt som skrives om henne, og blir det for ille så kommer hun med reaksjoner enten på snap eller blogg.....egentlig ganske så patetisk måte å bedrive en SoMe-karriere på, men men, hun om det 🤣

Vet ikke om du er klar over det, men 90% av dine innlegg er helt like; «åh, nå er det noe vi reagerer på, nå kommer Mette til å forsvare seg snart» etc. 

Griet nok, noen ganger har du rett noen ganger ikke, men blir du ikke lei av å skrive de samme setningene hele tiden?

Milig du har bidratt til annen diskusjon? Men legger kun merke til akkurat dette innlegget hele tiden. Det blir litt kjedelig, kanskje. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletyrkia skrev (6 minutter siden):

At barn ikke faster var ny info til ho. Det er jo helt enkle grunnleggende ting de aller aller fleste vet. Og spesielt om de er gift med noen fra en kultur de driver med det 😆 Jeg forstår ikke om hun mener det eller om det er for å provosere.

Dyrt å feire 😄 Her grilla vi og hadde litt godteri og is. Enkelt og greit. 

Det er selvsagt opp til dem hva de velger å gjøre, men med det innlegget der og den innstillingen der så er det jo ikke akkurat særlig hyggelig for Huseyin å lese det. Å være totalt uinteressert i sin mann/kones tradisjoner er da veldig spesielt i et forhold med forskjellig kultur og religion🤔 

Jeg forstår at det er provoserende for dere i tyrkia at hun ikke ønsker å omfavne den kulturen. Men det må hun velge selv, og hun har gjort det tydelig for mannen før de giftet seg, han er ikke spesielt religiøs, så hvorfor er det så viktig at hun engasjerer seg i religiøse feiringer han ikke bryr seg om? For meg virker det tydelig at hun IKKE hadde giftet seg med en super-religiøs type som nekter å gjøre om på egen kultur når han flytter til nytt land. Det må da være innafor?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har virkelig rabla for henne i kommentarfeltet nå. Jeg tror jeg må se bort, dette er ikke lenger en gøy bilulykke å følge med på. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (24 minutter siden):

Vet ikke om du er klar over det, men 90% av dine innlegg er helt like; «åh, nå er det noe vi reagerer på, nå kommer Mette til å forsvare seg snart» etc. 

Griet nok, noen ganger har du rett noen ganger ikke, men blir du ikke lei av å skrive de samme setningene hele tiden?

Milig du har bidratt til annen diskusjon? Men legger kun merke til akkurat dette innlegget hele tiden. Det blir litt kjedelig, kanskje. 

Du legger kun merke til det du vil legge merke til, og hva jeg skriver eller ikke er ikke temaet for denne diskusjonen

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (Akkurat nå):

Du legger kun merke til det du vil legge merke til, og hva jeg skriver eller ikke er ikke temaet for denne diskusjonen

Det kan hende du har rett i, men det var nå en digresjon da🤷‍♀️ 
Poenget var vel at jeg skulle ønske du hadde litt mer bredde i kritikken din, men det kan jo ikke jeg bestemme:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Voyager skrev (37 minutter siden):

Jeg forstår at det er provoserende for dere i tyrkia at hun ikke ønsker å omfavne den kulturen. Men det må hun velge selv, og hun har gjort det tydelig for mannen før de giftet seg, han er ikke spesielt religiøs, så hvorfor er det så viktig at hun engasjerer seg i religiøse feiringer han ikke bryr seg om? For meg virker det tydelig at hun IKKE hadde giftet seg med en super-religiøs type som nekter å gjøre om på egen kultur når han flytter til nytt land. Det må da være innafor?

Jeg blir ikke provosert. Jeg lurer bare oppriktig på om hun virkelig ikke vet så enkle ting eller om hun skriver FOR å provosere. Altså om det er det hun vil, ikke at jeg blir det. 😄 Jeg bare syns det er rart og ikke noe mer enn det. Jeg er ikke særlig opptatt av Gud og spesielle høytidsdager jeg heller og det funker helt fint for oss og helt sikkert for de og. Men jeg gjør jo ting for ungenes skyld og fordi det er hyggelig å ha noe fra begges kultur. Man trenger ikke være religiøs.

Jeg tror nok han bryr seg om id/eid/bayram, han hadde jo gode minner fra det, men som han skreiv han hadde ikke noen feire med. Han kunne jo ha feira med sin egen familie, om han ville selvsagt og om Mette hadde vært interessert.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (17 minutter siden):

Jeg forstår at det er provoserende for dere i tyrkia at hun ikke ønsker å omfavne den kulturen. Men det må hun velge selv, og hun har gjort det tydelig for mannen før de giftet seg, han er ikke spesielt religiøs, så hvorfor er det så viktig at hun engasjerer seg i religiøse feiringer han ikke bryr seg om? For meg virker det tydelig at hun IKKE hadde giftet seg med en super-religiøs type som nekter å gjøre om på egen kultur når han flytter til nytt land. Det må da være innafor?

Tror at grunnen for at mange reagerer er fordi at det ikke virker som hun vet at bayram eller id feires uavhengig om du er særlig religiøs eller ikke, om du praktiserer fasten, eller ikke. Nettopp slik vi også feirer vår julaften. 
Leste H sitt gjesteinnlegg og da skriver han jo om fine barndomsminner i fra denne høytiden og at han ikke hadde noen å feire den med her i Norge. Han skriver også at mobiltlf -en han fikk så han på som en bayramgave i frå henne, uten at hun visste det selv. 
Det var nettopp hans gode minner og faktisk det at han skrev om det i innlegget som gjorde at jeg synes det var rart at hun ikke visste hvordan bayram feires, at barn ikke faster, at feiringen ikke heter ramadam, etc. Også at hun mener det blir dyrt med flere feiringer, når kun en liten markering med litt god mat, tente lys og lykter (dette varierer sikkert) holder lenge.


Budskapet i feiringen er nydelig. Den går ut på å komme sammen, gaver og snop til barna, kaker, lage god mat og ikke minst dele den med de som har mindre. 

Blogging handler jo om kommunikasjon. Nå har respons her og på bloggen gjort henne oppmerksom på denne viktige høytiden, som tydeligvis har vært viktig for mannen også. Hun visste lite, nå vet hun litt mer. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClusterOfGrapes skrev (1 minutt siden):

Tror at grunnen for at mange reagerer er fordi at det ikke virker som hun vet at bayram eller id feires uavhengig om du er særlig religiøs eller ikke, om du praktiserer fasten, eller ikke. Nettopp slik vi også feirer vår julaften. 
Leste H sitt gjesteinnlegg og da skriver han jo om fine barndomsminner i fra denne høytiden og at han ikke hadde noen å feire den med her i Norge. Han skriver også at mobiltlf -en han fikk så han på som en bayramgave i frå henne, uten at hun visste det selv. 
Det var nettopp hans gode minner og faktisk det at han skrev om det i innlegget som gjorde at jeg synes det var rart at hun ikke visste hvordan bayram feires, at barn ikke faster, at feiringen ikke heter ramadam, etc. Også at hun mener det blir dyrt med flere feiringer, når kun en liten markering med litt god mat, tente lys og lykter (dette varierer sikkert) holder lenge.


Budskapet i feiringen er nydelig. Den går ut på å komme sammen, gaver og snop til barna, kaker, lage god mat og ikke minst dele den med de som har mindre. 

Blogging handler jo om kommunikasjon. Nå har respons her og på bloggen gjort henne oppmerksom på denne viktige høytiden, som tydeligvis har vært viktig for mannen også. Hun visste lite, nå vet hun litt mer. 

Men er ikke feiringer av diverse høytider noe de bør finne ut sammen hva som interesserer de? Han virker jo ikke veldihg opptatt av slikt, og heller ikke henne? Hvorfor er det så viktig dor andre at de feirer muslimske høytider når han ikke gjør det, og spiser svin/sex før ekteskap/gift med vantro etc? Tydeligvis at religion ikke er en greie der, og hun har vel forklart med sin religiøse bakgrunn hvorfor hun er kritisk til religion? 
Jeg er selv imot all religion, og forstår hun/ham veldig godt. Hvis religiøse skal forvente å bli respekter av andre må da andre respektere de som ikke har religion?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (1 minutt siden):

Men er ikke feiringer av diverse høytider noe de bør finne ut sammen hva som interesserer de? Han virker jo ikke veldihg opptatt av slikt, og heller ikke henne? Hvorfor er det så viktig dor andre at de feirer muslimske høytider når han ikke gjør det, og spiser svin/sex før ekteskap/gift med vantro etc? Tydeligvis at religion ikke er en greie der, og hun har vel forklart med sin religiøse bakgrunn hvorfor hun er kritisk til religion? 
Jeg er selv imot all religion, og forstår hun/ham veldig godt. Hvis religiøse skal forvente å bli respekter av andre må da andre respektere de som ikke har religion?

Det er selvfølgelig opp til dem. Men når hun svarer så uvitende blir folk fristet til å svare, i alle fall når H skriver så fint om denne høytiden. Som sagt så blir ikke jul feiret kun av religiøse heller. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...