Gå til innhold

Ørjan Burøe


Gumman87

Anbefalte innlegg

Gjest Justsaying
41 minutter siden, Marriet skrev:

Du kverulerer. Du har fått svar. Folk som blir utsatt for trakassering og overgrep vegrer seg for å melde på grunn av belastningen det kan medføre i etterkant. Noen holder bare ut med trakasseringen og tenker det er sånn det er. Noen holder munn for bestandig, andre åpner kanskje opp etter mange mange år. Derfor får vi også denne bølgen nå fordi det tross alt er lettere å stå i det sammen med andre og ikke aleine. Dette er relativt enkel psykologi altså. 

Men hvorfor er seksuelt trakasserte så viktig for deg å støtte mens når ABD føler deg trakassert så kan hun for det selv? Ser mange i hennes tråd som totalt fornekter at hun har rett til å føle deg trakassert men som uten dokumentasjon støtter ofre for seksuell trksssering av menn. Just saying

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Justsaying skrev:

Men hvorfor er seksuelt trakasserte så viktig for deg å støtte mens når ABD føler deg trakassert så kan hun for det selv? Ser mange i hennes tråd som totalt fornekter at hun har rett til å føle deg trakassert men som uten dokumentasjon støtter ofre for seksuell trksssering av menn. Just saying

Irriterer meg at jeg gidder å svare deg, men regner med det er det du vil. De parallellene du drar nå er fullstendig urimelige. ABD har ingenting med denne tråden å gjøre. Jeg starta på et lengere svar for å forklare, men jeg gidder ikke. Jeg er overbevist om at din misjon nå er å sette igang en brukerdebatt for å få tråden stengt. Det synes jeg er skikkelig dårlig gjort på vegne av alle de som faktisk blir trakkasert og erfarer konsekvensene og ringvirkningene av dette. Det er synd at vi ikke kan stå samlet i denne saken der bevisene faktisk er tilstede, der vedkommende selv, etter mye om og men kom med en uforbeholden beklagelse. Jeg synes det er trist på vegne av våre søstre og døttre ikke kan snakke om dette alvorlige og viktige temaet uten at noen må ødelegge. Jeg gidder ikke å komme med min personlige historie her for å please din arroganse, men jeg har fått mitt, i sin tid og jeg finner meg aldri mer i å bli undervurdert, seksualisert eller utnytta av noen mann noen gang igjen. Kall meg mannehater, kall meg lynsjer, kall meg hva du vil. Det er ikke det det er snakk om overhodet. Og nei, jeg tror ikke du forstår, selvom du hardnakket selv hevder det. For dette stikker dypt i mange av oss og jeg bukker ikke under fordi noen en gang har ment at metoo misbrukes, det viktigste for meg er at metoo BRUKES. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
1 minutt siden, Marriet skrev:

Irriterer meg at jeg gidder å svare deg, men regner med det er det du vil. De parallellene du drar nå er fullstendig urimelige. ABD har ingenting med denne tråden å gjøre. Jeg starta på et lengere svar for å forklare, men jeg gidder ikke. Jeg er overbevist om at din misjon nå er å sette igang en brukerdebatt for å få tråden stengt. Det synes jeg er skikkelig dårlig gjort på vegne av alle de som faktisk blir trakkasert og erfarer konsekvensene og ringvirkningene av dette. Det er synd at vi ikke kan stå samlet i denne saken der bevisene faktisk er tilstede, der vedkommende selv, etter mye om og men kom med en uforbeholden beklagelse. Jeg synes det er trist på vegne av våre søstre og døttre ikke kan snakke om dette alvorlige og viktige temaet uten at noen må ødelegge. Jeg gidder ikke å komme med min personlige historie her for å please din arroganse, men jeg har fått mitt, i sin tid og jeg finner meg aldri mer i å bli undervurdert, seksualisert eller utnytta av noen mann noen gang igjen. Kall meg mannehater, kall meg lynsjer, kall meg hva du vil. Det er ikke det det er snakk om overhodet. Og nei, jeg tror ikke du forstår, selvom du hardnakket selv hevder det. For dette stikker dypt i mange av oss og jeg bukker ikke under fordi noen en gang har ment at metoo misbrukes, det viktigste for meg er at metoo BRUKES. 

For meg handler det om hvordan både du og andre så lett klarer å omstille dere fra å rive istykker feks ABD som føler seg som et offer for trakassering, forfølgelse og hatefulle kommentarer fra blant annet kg - til å støtte kvinner som står frem og sier de er trakassert av en mann. Og man kan ikke skille sak og person og alt dere unnskylder det med, til sist handler det vel kun om hvordan offeret føler det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når seksuell trakassering og overgrep blir sammenlignet med kommersiell bloggvirksomhet har en vel strengt talt tapt hele diskusjonen..

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep

Forstår ikke helt at media er ærlige nå når han først har tilstått. De får det jo til å fremstå som om at det er en fillesak. Litt flørting og enkle kommentarer, og ett liten feilplassering av hånden på låret til en person. Når det egentlig er så jævlig mye grovere enn som så. Når de først skal skrive om dette, så bør de ha baller til å gi leserne fulle bilde av situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Forstår ikke helt at media er ærlige nå når han først har tilstått. De får det jo til å fremstå som om at det er en fillesak. Litt flørting og enkle kommentarer, og ett liten feilplassering av hånden på låret til en person. Når det egentlig er så jævlig mye grovere enn som så. Når de først skal skrive om dette, så bør de ha baller til å gi leserne fulle bilde av situasjonen. 

Syns VG sin artikkel beskrev mest: https://www.vg.no/rampelys/i/KvVvxy/staar-frem-med-anklager-mot-komiker-oerjan-buroee-si-ordentlig-unnskyld

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, XmXa7 skrev:

Ikke sikker på at politiet har kapasitet, ser stadig alvorlige saker blir henlagt på bevisets stilling. 

Det må holdningsendringer til hos folk. Å gi ØB en ny sjanse på scenen, nei takk. Eneste som biter på han av straff er om han ikke får gå på scenen igjen. Jeg forstår ikke de som vil betale og attpåtil gi applaus til han etter dette.

Se hvordan de løser tilsvarende saker i USA f eks, serier skriver hovedrollen tvert ut av serier etc. Og sakene blir ordentlig etterforsket. 

Dårlig eksempel syns jeg. I USA mister skuespillere alle kontrakter så fort de får en anklagelse, selv uten bevis. Man skal faktisk være uskyldig til det motsatte er bevist.

 

5 timer siden, Twinkle~ skrev:

«Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredning, personangrep, og svar til dette.»

Når skal KG-moderatorene ta det innover seg at DETTE ER IKKE SPEKULASJONER!!!:vetikke:

Blir så provosert av hvordan moderatorene skal beskytte offentlige personer som får berettiget kritikk med å si at alt bare er ryktespredning og spekulasjoner og derfor «ryddes»:murvegg:

Vel. Det har vært skrevet mye "Jeg har hørt av noen som kjenner noen, som kjenner noen" og ikke minst vært endel snakk om at Marna har visst om dette og til og med vært med på det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Justsaying skrev:

For meg handler det om hvordan både du og andre så lett klarer å omstille dere fra å rive istykker feks ABD som føler seg som et offer for trakassering, forfølgelse og hatefulle kommentarer fra blant annet kg - til å støtte kvinner som står frem og sier de er trakassert av en mann. Og man kan ikke skille sak og person og alt dere unnskylder det med, til sist handler det vel kun om hvordan offeret føler det? 

Hva har ABD med #mee2 å gjøre? For en irrasjonell sammenligning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Janzypants skrev:

Har du lest linken? 

Selv om saken på et senere tidspunkt kan bli henlagt, vil etterforskning mot overgriperen sannsynligvis virke forebyggende mot eventuelle nye overgrep. Dersom gjerningspersonen tidligere har utsatt andre for overgrep, kan en anmeldelse også styrke deres sak. Ved å anmelde kan nemlig politiets etterforskning føre til at bevisbildet blir adskillig bedre dersom samme person blir anmeldt eller allerede er anmeldt av noen andre for et liknende forhold. Dersom det viser seg at en person har et visst atferdsmønster når det gjelder å begå overgrep, kan dette føre til at også tidligere saker gjenopptas og at det kan tas ut tiltale.

Mange fornærmede opplever videre at anmeldelsen blir en viktig del av rehabiliteringsprosessen. Ved å anmelde får de fornærmede mulighet til å snakke om hendelsen med noen som har taushetsplikt, herunder både politi og eventuelt en bistandsadvokat.

Hvis man skal ha en sjanse for at gjerningsmannen skal bli dømt, så må man anmelde. Ferdig snakka. 

Jeg anmeldte tidligere samboer. Sak henlagt, selv om jeg fikk tilbud om voldsalarm. 

Hjalp virkelig IKKE på rehabilitetsprosessen min! 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som tenker at ofrene har "vært med på det", "lagt opp til det", "flørtet"... Det er (såvidt jeg vet) mange som har sendt nakenbilder, sexmeldinger og mottatt dickpicks av ØB FRIVILLIG.. Men det er ikke disse som går ut mot han nå, eller som allerede har anmeldt han. Det er de som IKKE har vært med på dette frivillig som vil bli hørt. De som har sagt klart og tydelig "NEI", eller de som ikke turde det. Det er når man IKKE samtykker at det blir seksuell trakassering/overgrep/#metoo...

Og for ordens skyld; det er ALLTID lov å ombestemme seg, uansett hvor mye du er med på det i starten..

Endret av Halloi
  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
9 timer siden, Snaskesnusken skrev:

Når seksuell trakassering og overgrep blir sammenlignet med kommersiell bloggvirksomhet har en vel strengt talt tapt hele diskusjonen..

Når voldtektsofre og de som har mottatt slibrige sms sidestilles så har alle de som ikke får hjelp for voldtektsanmeldelser tapt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, HalldirV2 skrev:

Noe nytt om saken i media?

Denne er IKKE ny, men druknet kanskje litt i debatten?

https://www.dagbladet.no/kultur/det-hjelper-ikke-a-gjemme-seg-lenger/70771819

"Alle eier sin egen historie, pleier vi i pressen å si. Nå som gud, hvermann og fandens oldemor har blogg, Instagram, Facebook og podkast, er dette enda tydeligere enn før. La oss si at noe går skeis for en politiker, næringslivsleder, eller, gud forby, norsk kjendis. Da er det en potensiell pr-rådgivers første bud å få kontroll over historien som fortelles. Og det er blogg, Instagram, Facebook og podkast som begynner å seile opp som foretrukne plattformer å snakke ut på. Der er det tilsynelatende enklere å få kontroll, der er det i utgangspunktet ingen kritiske spørsmål."

"Når folk var i hardt vært i gamle dager, stilte de opp på «Skavlan». Nå forsøker de å fikse problemet med å skrive en Facebook-post."

Legg merke til at den er skrevet FØR historien til Kemma kom ut og saken eksploderte i media. Og før Giske gikk på bar. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke fulgt med på saken tidligere, kun hørt podcast og lest det som har kommet frem nå de siste ukene.. det jeg føler på er at han kanskje var mer lei seg for å bli "tatt" enn for det han hadde gjort en stund. Kanskje han ikke helt forsto at det var alvorlig. Det er ikke for å forsvare han, men det kan være en forklaring. 

Jeg kjenner "grisegutter". Har opplevd klåing, svært drøye meldinger, dickpicks og også en sjef som ikke la skjul på muligheten for å ligge seg til goder hvis man ønsket det. 

Felles for dem var at de faktisk så på det som "flørt". Jeg tar ikke sånn drittoppførsel i forsvar, men da jeg selv opplevde "sånt" som yngre lo vi jentene det litt bort bare, og kalte de taper og usexy. Jeg tror ikke de helt skjønte hvor grensene gikk. Vi skjønte egentlig ikke at det var trakassering vi jentene heller. Kanskje fordi jeg ikke opplevde å bli redd noengang. 

Jeg tror ØB har skjønt nå at det ikke er greit det han har gjort. Veldig lite greit!

Men jeg er imot lynsjestemning. Det han har gjort har fått konsekvenser for han. La de være i fred tenker jeg. Hvis han derimot gjør noe sånt igjen etter dette her, så kan han "ha det så godt"

Håper det midt i dette er så bra som det kan med konen hans, og at barna ikke får med seg noe av det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Justsaying skrev:

Jeg er enig, og selv om Ørjan absolutt har gjort ting som ikke er greit så er ikke et liv verd det uansett. Hvis noen av de som har mottatt slibrige meldinger har grusomme psykiske problemer pga det så er det noe annet galt i tillegg. Og det er ikke for å minimalisere effektene av trakassering men for å være realistisk-ingen blir så skadet av seksuelle tilnærmelser alene. Da må det ligge mer bak.

Vi vet heller ikke hvor mange *alvorlige* ofre det egentlig er snakk om, kan bare minnes to som er offentlige, utenom Tusvik? 

Og til dere som sier at hvis noen blir trykket så langt ned at de begår selvmord så kan de for det selv. Virkelig? Dere har et svært innsnevret syn når det gjelder graden av hva som er alvorlige kriminelle. 

Jeg tenker at det kommer helt an på situasjonen. Mange av disse dette gjelder har jo vært i starten av sine egne karrierer og har kanskje måttet grue seg til å gå på jobben pga. han. Kanskje har de måttet velge mellom å unngå denne mannen og ting som har kunnet fremmet deres karrierer. Dette er noe annet enn å motta noen dickpics fra en fyr du ikke har noe med å gjøre og som du bare kan blokkere. Det er ikke slik at det er mange ulike miljø for komikere, stylister osv. i Norge, så for flere av disse hadde det å sluttet i jobben betydd å slutte i sin valgte karriere. 

Endret av Zinatara
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, minimymlen skrev:

Denne er IKKE ny, men druknet kanskje litt i debatten?

https://www.dagbladet.no/kultur/det-hjelper-ikke-a-gjemme-seg-lenger/70771819

"Alle eier sin egen historie, pleier vi i pressen å si. Nå som gud, hvermann og fandens oldemor har blogg, Instagram, Facebook og podkast, er dette enda tydeligere enn før. La oss si at noe går skeis for en politiker, næringslivsleder, eller, gud forby, norsk kjendis. Da er det en potensiell pr-rådgivers første bud å få kontroll over historien som fortelles. Og det er blogg, Instagram, Facebook og podkast som begynner å seile opp som foretrukne plattformer å snakke ut på. Der er det tilsynelatende enklere å få kontroll, der er det i utgangspunktet ingen kritiske spørsmål."

"Når folk var i hardt vært i gamle dager, stilte de opp på «Skavlan». Nå forsøker de å fikse problemet med å skrive en Facebook-post."

Legg merke til at den er skrevet FØR historien til Kemma kom ut og saken eksploderte i media. Og før Giske gikk på bar. 

 

Takk 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, jentekvinne skrev:

Det var vært folk som har skrevet hva han har gjort, blant annet stylisten hans. Det er verre enn trakassering, jeg vil påstå at mannen har et alvorlig problem. Har lyst å kalle det sykdom, men jeg er ingen psykolog så skal være forsiktig med det. Det som er ekstra skremmende er at Ørjan mener at han har flørtet mens jentene har vært vettaskremt. Jeg var på første showet hans og synes det var overraskende bra. Så kom alle ryktene og påstandende og jeg tenkte at det kan ikke være så gale så jeg går på neste show også. Men etter å ha fått vite hva han har gjort så er det fullstendig uaktuelt å gå på noe show. 

Sliter litt med å se relevansen til mitt innlegg her? Jeg har da aldri tvilt på at ØB er en syk person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying

Sakens kjerne er altså at i mange år, 10-20 år i følge kloke tunger, har ØB trakassert jenter i miljøet og ellers. Alle har visst om det, Tusvik, Antonsen, Elina, venner mm. Men ingen har anmeldt han. Fordi? Av så mange som vet om noe som her på KG kalles overgrep og terror, så har ikke en eneste en ment at det er noe å anmelde. Men nå når det har kommet 3 unnskyldninger fra ØB da mener alle at han burde anmeldes og at han er så grusom. Men fremdeles; ingen som har anmeldt? 

Det er vel derfor det er så vanskelig å forstå at dette ikke handler om noe annet enn for enkelte: flere lyttere, for andre: omtale. 

Trine Grung forteller om en jente som sendte henne melding for flere år siden angående ØB, Kemma kontakter Tusvik og Tønne. Bare det er jo noe å tenke på. Hvorfor kontakter de kjendiser med sine historier og står frem i media, men tør ikke anmelde? Er konsekvensen for å anmelde verre enn all oppmerksomhet? Nei dette blir tynnere og tynnere. 

Hva skjer når/hvis det kommer frem at noen kanskke har oppmuntret til kontakten? Hvem er da den verste? Jeg tror det beste er at alle roer seg litt ned og tenker seg om en gang til, også her på KG. Dere dømmer folk nord og ne og når dere mister gnisten så bare forsvinner tråden ned på listen bokstavlig talt. Så spiser dere videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Justsaying skrev:

Sakens kjerne er altså at i mange år, 10-20 år i følge kloke tunger, har ØB trakassert jenter i miljøet og ellers. Alle har visst om det, Tusvik, Antonsen, Elina, venner mm. Men ingen har anmeldt han. Fordi? Av så mange som vet om noe som her på KG kalles overgrep og terror, så har ikke en eneste en ment at det er noe å anmelde. Men nå når det har kommet 3 unnskyldninger fra ØB da mener alle at han burde anmeldes og at han er så grusom. Men fremdeles; ingen som har anmeldt? 

Det er vel derfor det er så vanskelig å forstå at dette ikke handler om noe annet enn for enkelte: flere lyttere, for andre: omtale. 

Trine Grung forteller om en jente som sendte henne melding for flere år siden angående ØB, Kemma kontakter Tusvik og Tønne. Bare det er jo noe å tenke på. Hvorfor kontakter de kjendiser med sine historier og står frem i media, men tør ikke anmelde? Er konsekvensen for å anmelde verre enn all oppmerksomhet? Nei dette blir tynnere og tynnere. 

Hva skjer når/hvis det kommer frem at noen kanskke har oppmuntret til kontakten? Hvem er da den verste? Jeg tror det beste er at alle roer seg litt ned og tenker seg om en gang til, også her på KG. Dere dømmer folk nord og ne og når dere mister gnisten så bare forsvinner tråden ned på listen bokstavlig talt. Så spiser dere videre.

Vidar Hodnekvam skriver på sin Facebook sin opplevelse 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10161302101165034&id=788265033

Endret av 2ney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Marihønepøne skrev:

Jeg ble voldtatt som barn. Da jeg, fem år senere, betrodde legen min hva som hadde skjedd og prøvde å få ham til å hjelpe meg å snakke med politiet, benyttet han muligheten til å misbruke meg seksuelt. 

Da jeg ble voldtatt igjen som voksen, anmeldte jeg det. Det er syv år siden nå og jeg har fortsatt ikke fått mulighet til å avgi signalement på gjerningsmannen. (Derimot har jeg mottatt en regning på destruering av undertøyet mitt, etter at jeg sa nei takk til å få det sendt hjem i posten. Jeg antar de aldri engang undersøkte det.)

Da jeg startet å få slibrige meldinger av denne komikeren jeg ikke engang visste hvem var bare kort tid etter den siste voldtekten, valgte jeg å ikke anmelde det. Delvis fordi det forrige møtet med politiet var alt annet enn fruktbart, delvis fordi slike meldinger er såpass vanlig å motta for oss kvinner at vi ikke ville fått gjort stort annet enn å anmelde hvis vi skulle anmelde dem alle. Dessuten visste jeg, og det vet alle som følger med i samfunnet, at det ikke ville skjedd noe som helst. Ikke etter den første anmeldelsen, ikke etter den femte og ikke etter anmeldelse nummer 150 heller. Når politiet ikke engang gidder å ta imot signalementet på en voldtektsmann i løpet av de sju første åra etter en anmeldelse, vet man i grunnen hvor landet ligger. 

 

Det er tydelgvis veldig forskjell på hvordan politidistriktene håndterer voldtekstanmeldelser. Jeg fikk komme til avhør med en gang, fikk ingen regning på destruering av verken sengetøy eller undertøy. De ga også gjerningsmannen kontakt og besøksforbud.

At din anmeldelse ble håndtert siik den ble er egentlig bare hårreisende!  

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...