Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Monica1968 skrev:

Jeg tror vi er veldig enige. Argumenter som at det er «min kropp, mitt valg» og «en celleklump» får meg til å undre meg over om enkelte aborttilhengere har sovet i samtlige biologitimer. At det er «bedre å ikke bli født, enn å bli født uønsket» blir i realiteten det samme som å hevde at flere prosent, ja, muligens flere titalls prosent, av oss som er født på 60 - tallet eller tidligere, ikke burde vært født. Påstanden om at livet kun er verdt å leve om man blir født av en mor som ønsker barnet, er meget spesiell. Tankene mine leder imidlertid ikke nødvendigvis frem til et ønske om forbud mot selvbestemt abort. Der har jeg ennå ikke konkludert, da spørsmålet er svært komplisert. Jeg misliker imidlertid sterkt at enkelte tar lett på abort, og endatil tillater seg å sammenligne det med å spise et egg...

Det er veldig gledelig at noen har gjort seg noen tilsvarende tenker, ja🙂

Men det er jo mange barn som ikke har det bra. Barnevernet har hatt mer enn nok å gjøre oppigjennom tidene. Så det er ikke helt usant at noen barn som ble født på 60 tallet hadde vært bedre for om ikke hadde blitt født. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Maleficenta skrev:

Men det er jo mange barn som ikke har det bra. Barnevernet har hatt mer enn nok å gjøre oppigjennom tidene. Så det er ikke helt usant at noen barn som ble født på 60 tallet hadde vært bedre for om ikke hadde blitt født. 

Dessverre er det mange barn som ikke har det bra. Ja, barnevernet har hatt nok å gjøre oppigjennom, og har det fremdeles, til tross for selvbestemt abort. Antakelsen om at det er bedre å ikke bli født, enn å bli født uønsket, blir ikke korrekt av den grunn. Det er ikke slik at flertallet av dem som har blitt født uten at de var ønsket da svangerskapet ble oppdaget, skulle ønske at de aldri ble født. Videre er det mulig å adoptere bort et uønsket barn. Det å vokse opp som uønsket leder heller ikke nødvendigvis til et dårlig liv, til tross for at utganspunktet er dårligere enn om man blir født ønsket. Alt i alt kan jeg ikke se at morens manglende ønske om barn skal være et argument for at barnet ikke har livets rett.

Om du tror alle som ble født på 60 - tallet(eller tidligere)uten å være ønsket da svangerskapet ble oppdaget, ville ønsket at de aldri ble født, tar du simpelthen feil. I så fall ville flere prosent, ja, muligens flere titalls prosent av oss som er født på 60 - tallet eller tidligere ønsket å være døde. Slik er det heldigvis ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 8.43, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke fatte og begripe at abort er så normalisert og bagatellisert som det er. Var det virkelig dette formødrene våre kjempet for? Nå blir abort brukt nærmest som prevensjonsmiddel. Passer det ikke med barn akkurat nå? Fjern det. 

Jeg tilhører generasjonen som er oppvokst med at abort er lovlig og kurant, og at fosteret i 1. trimester uansett bare er en parasittisk klump med celler, som kvinnen har full råderett over. Jo eldre jeg blir (30 år nå), innser jeg for et sykt menneskesyn dette er. Hva mener du?

Ww18YmU.gif

Anonymkode: bf711...438

Hva er synet ditt på sterilisering, da, TS? :)  

Anonymkode: 49d68...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 9.06, wintergirl skrev:

Jobbet litt på et sykehus for et par år siden og der var det en operasjonssykepleier som jobbet i gynekologisk, som faktisk selv syns abort var grusomt. Som hun sa, det er flere kvinner som var gjengangere der, og de fikk til slutt en preken av legen. Dette var ikke kvinner som var blitt voldtatt,  ei heller dreide det seg om eventuelle sykdommer. De ville bare ikke ha "det" Så mange i dag tar lett på abort jo. Vi har så mange muligheter,  men alikevel. Og i noen land så er det også senaborter, hvor det faktisk er levedyktig utenfor livmoren. Det er helt forferdelig.  At noen klarer det å gjennomføre det er helt forkastelig. 

Selv om mange kvinner ikke tar lett på abort, så er det tydeligvis også mange som gjør det. Selvsagt sier de ikke det høyt, men når legene selv møter den samme dama for tredje gang, så er det noe galt med dama, eller mannen. Også spesielt at kvinner er de som pusher mest for å heve abortgrensen ytterligere.  En ting er de som har blitt voldtatt,  er alvorlige syke selv, har gener som overføres til barnet så det ikke får noe fullverdig liv, eller de finner ut at barnet er alvorlig sykt. 

Det jeg har uthevet - HØRER DU DEG SELV?! Hvorfor i helvete er det spesielt at KVINNER ønsker STØRRE RETTIGHETER for KVINNER?

Fysj, du burde skamme deg!!!!!

Anonymkode: 49d68...361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 9.22, AnonymBruker skrev:

Altså wow: du er i mot å drepe dyr, men dreper gladelig dine egne barn?

Anonymkode: e32c7...3ce

Det er ikke snakk om BARN - det er snakk om FOSTRE, ditt nek. 

Anonymkode: 49d68...361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 11.32, wintergirl skrev:

Jo, jeg syns det er sykt å ta så lett på det. Det er ufølsomt og kaldt samfunn som til og med snakker om å heve grensen enda lenger. Nå fjernes til og med den ene hvis det er en tvilling. Hvis de ikke ønsker barn så fins det noe de kan gjøre med den saken, istedet for å tvinge leger som i utgangspunktet ikke ønsker å utføre slike inngrep. Syns du det ikke er bedre å være sterilisere seg enn å ta den ene aborten etter den andre? 

Men du vet jo strengt tatt ikke om de som velger å gjennomføre en abort, tar lett på det eller ikke. Det er jo bare en antakelse du gjør deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Maleficenta skrev:

Men det er jo mange barn som ikke har det bra. Barnevernet har hatt mer enn nok å gjøre oppigjennom tidene. Så det er ikke helt usant at noen barn som ble født på 60 tallet hadde vært bedre for om ikke hadde blitt født. 

Hva med de som ønsker å beholde, men er redd for barnevernet og derfor tar abort? Finnes mer enn nok av de også. 

Anonymkode: c8b87...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2019 den 20.51, linsejesus skrev:

Når fosteret/barnet kan leve utenfor livmoren kommer an på tid og sted. I Kongo i dag, eller i Norge for ikke så mange år siden, ville en som fødes så tidlig nesten sikkert dø. Så jeg synes det blir rart å si at det er det som gjør om noen er et selvstendig individ.

Når det gjelder fedrene, bør de jo i prinsippet ha noe de skulle ha sagt, altså rettigheter og ikke bare plikter, men det vil selvsagt ikke la seg gjøre å la dem bestemme selv hvorvidt de skal få barn. Men jeg tenker at de i det minste bør kunne frasi seg både rettigheter og forpliktelser til barnet innen abortfristen, så får moren velge om hun vil lage et farløst barn eller ikke. Hvis hun vil det, er barnet 100% hennes ansvar.

Tid og sted er Norge 2019. Her har man satt grensen for levedyktig foster til uke 24, og da må man forholde seg til det. Så lenge et foster er avhengig av et annet individs kropp for å overleve kan det ikke ansees som et selvstendig liv, mener jeg.

Såkallet juridisk abort er et merkelig konsept. Det vil jo først og fremst gå utover barnet. Barnet har jo en far, selv om faren ikke vil ha noe med barnet å gjøre. Det er ikke noe man bare kan ignorere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har uthevet - HØRER DU DEG SELV?! Hvorfor i helvete er det spesielt at KVINNER ønsker STØRRE RETTIGHETER for KVINNER?

Fysj, du burde skamme deg!!!!!

Anonymkode: 49d68...361

Herre min! Ro deg ned! Skam deg selv. Det går an å ta ansvar for sitt eget sexliv. Ikke alle er syke eller blitt voldtatt. Ærlig talt, så ofre vi kvinner gjør oss til i dette samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Roci skrev:

Men du vet jo strengt tatt ikke om de som velger å gjennomføre en abort, tar lett på det eller ikke. Det er jo bare en antakelse du gjør deg. 

Ja selvsagt. Det er nok av kalde mennesker i denne verden og jeg har sett og hørt mer enn nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, venus24 skrev:

Såkallet juridisk abort er et merkelig konsept. Det vil jo først og fremst gå utover barnet. Barnet har jo en far, selv om faren ikke vil ha noe med barnet å gjøre. Det er ikke noe man bare kan ignorere.

Dette er igrunn enda et litt absurd i den norske abortdebatten, eller i dette tilfellet kanskje fraværet av sådan: På den ene siden virker mer eller mindre "alle" med unntak av KrF å være for kunstig befruktning for enslige kvinner. Med andre ord er en for akkurat det du nevner som konsekvensen for barnet, nemlig at det har en far men ikke får bli kjent med ham. På den andre siden anser en "juridisk abort" som helt uaktuelt. 

En ønsker dermed å legge opp til at mor skal kunne frarøve barnet retten til en far, men utelukker fullstendig at en far skal kunne gjøre det samme. 

Hele debatten er nok veldig preget av ideologi, følelser og politiske vinder, og virker lite forankret i prinsipper eller særlig dype refleksjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden gjør menn i denne tråden? 

Anonymkode: 5c853...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, juridisk abort. Hahahaha. Er det den typen menn som er her inne ja.  

Anonymkode: 5c853...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, juridisk abort. Hahahaha. Er det den typen menn som er her inne ja.  

Anonymkode: 5c853...39e

Dårens latter er hul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden gjør menn i denne tråden? 

Anonymkode: 5c853...39e

Til din opplysning. Det må menn til for å lage barn. Det er alltid 2 parter

Anonymkode: aaec6...8e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 8.58, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt abort to ganger.  Begge gangene var det mitt valg, og begge gangene tok jeg abort etter legers anbefaling.

Første gangen ville ikke fosteret vært levedyktig utenfor mors liv, selv ved fullgått svangerskap, og abort ble gjennomført for å unngå en belastende å senabort/dødfødsel.

Andre gangen måtte fosteret aborteres for å redde mors liv.  Hadde fosteret fått leve, ville det dødd i mors liv, sammen med mor.

Nå kan du fortelle meg hvilket sykt menneskesyn jeg har, og hvor galt det jeg gjorde var.

Anonymkode: e6ab8...071

Det er neppe mennesker i din situasjon TS snakker om. Stor forskjell på et friskt barn som kanskje ikke passer helt inn i timeplanen og et svangerskap som er en fare for mor og/eller barns liv og helse. 

Det er til sammenlikning ikke greit å skyte tilfeldige mennesker man møter på, men ingen hadde klandret handlingen om noen hadde satt en kule i panna på ABB på sin vandring rundt på Utøya. 

Må presisere at jeg ikke er abortmotstander, da det er mange faktorer som spiller inn. Er man psykisk, fysisk eller økonomisk ute av stand til å ta vare på et barn, synes jeg ikke det er feil med abort. Heller ikke om man ikke ønsker barn, men blir gravid til tross for prevensjon, men jeg har en følelse av at enkelte tar litt for lett på det. Det var vel en tråd her en gang der en kvinne lurte på å ta abort fordi hun var bekymret for å ikke kunne feste ordentlig de neste månedene. Noe i den duren. Det blir for dumt. Går vel kanskje innunder den nevnte psykiske faktoren, når jeg tenker meg om🙄

Endret av Påkrevd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden gjør menn i denne tråden? 

Anonymkode: 5c853...39e

Sikkert av samme grunn som at kvinner diskuterer hvordan menn bør tenke/oppføre seg i diverse tråder her? Ganske naturlig, spør du meg. Når det i tillegg som regel er menn involvert i et svangerskap, er det vel litt kjipt å gi dem munnkurv? Et barn varer ikke i 9 mnd, men resten av livet. Tro det eller ei, men menn har også følelser. Vi er faktisk ikke laget av stein. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/11/2019 at 6:06 PM, venus24 said:

Tid og sted er Norge 2019. Her har man satt grensen for levedyktig foster til uke 24, og da må man forholde seg til det. Så lenge et foster er avhengig av et annet individs kropp for å overleve kan det ikke ansees som et selvstendig liv, mener jeg.

Såkallet juridisk abort er et merkelig konsept. Det vil jo først og fremst gå utover barnet. Barnet har jo en far, selv om faren ikke vil ha noe med barnet å gjøre. Det er ikke noe man bare kan ignorere.

Men denne grensen ved 24 uker (som jeg ikke er sikker på er en grense i hverken juridisk eller praktisk forstand), er ikke den samme som abortgrensen. Og jeg tror mange av dem som er for fri abort til uke 12, vil være mot abort i uke 23.

Men "mener jeg," sier du, og det er det som er litt av poenget mitt. Vi mener og synser og føler alt mulig, men når det gjelder å komme med en solid begrunnelse, basert på biologiske fakta eller filosofiske/moralske prinsipper, blir det som regel taust. Selv ser jeg ikke hvordan det å være avhengig av et annet individs kropp skal være det som avgjør om du er et selvstendig liv. Det er helt avhengig av tid og sted, og en nyfødt er akkurat like avhengig av morens kropp som en som ikke er født enda. At vi kan legge dem i kuvøser, gi dem morsmelkerstatning eller la en annen kvinne ta seg av barnet forandrer vel ikke på barnets rettigheter som individ?

Juridisk abort trenger ikke gå ut over barnet. Faren kan stikke av uansett, forskjellen er om det er han eller staten som betaler barnebidraget. Menn og kvinner bør ha så like rettigheter som mulig. Menn kan ikke velge hvorvidt de skal bli biologiske foreldre, men de burde i det minste få velge om de skal være juridiske foreldre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Påkrevd skrev:

Det er neppe mennesker i din situasjon TS snakker om. Stor forskjell på et friskt barn som kanskje ikke passer helt inn i timeplanen og et svangerskap som er en fare for mor og/eller barns liv og helse. 

Det er til sammenlikning ikke greit å skyte tilfeldige mennesker man møter på, men ingen hadde klandret handlingen om noen hadde satt en kule i panna på ABB på sin vandring rundt på Utøya. 

Må presisere at jeg ikke er abortmotstander, da det er mange faktorer som spiller inn. Er man psykisk, fysisk eller økonomisk ute av stand til å ta vare på et barn, synes jeg ikke det er feil med abort. Heller ikke om man ikke ønsker barn, men blir gravid til tross for prevensjon, men jeg har en følelse av at enkelte tar litt for lett på det. Det var vel en tråd her en gang der en kvinne lurte på å ta abort fordi hun var bekymret for å ikke kunne feste ordentlig de neste månedene. Noe i den duren. Det blir for dumt. Går vel kanskje innunder den nevnte psykiske faktoren, når jeg tenker meg om🙄

Jeg skulle gjerne ha plusset dette innlegget flere ganger.

Forresten er jeg direkte sjokkert over at noen mener at menn ikke har rett til å uttale seg om abort. Troen på at abort er kvinnesak, og ikke noe som faktisk vedrører begge kjønn, fremstår, for meg, som meget spesiell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, linsejesus skrev:

Men denne grensen ved 24 uker (som jeg ikke er sikker på er en grense i hverken juridisk eller praktisk forstand), er ikke den samme som abortgrensen. Og jeg tror mange av dem som er for fri abort til uke 12, vil være mot abort i uke 23.

Men "mener jeg," sier du, og det er det som er litt av poenget mitt. Vi mener og synser og føler alt mulig, men når det gjelder å komme med en solid begrunnelse, basert på biologiske fakta eller filosofiske/moralske prinsipper, blir det som regel taust. Selv ser jeg ikke hvordan det å være avhengig av et annet individs kropp skal være det som avgjør om du er et selvstendig liv. Det er helt avhengig av tid og sted, og en nyfødt er akkurat like avhengig av morens kropp som en som ikke er født enda. At vi kan legge dem i kuvøser, gi dem morsmelkerstatning eller la en annen kvinne ta seg av barnet forandrer vel ikke på barnets rettigheter som individ?

Juridisk abort trenger ikke gå ut over barnet. Faren kan stikke av uansett, forskjellen er om det er han eller staten som betaler barnebidraget. Menn og kvinner bør ha så like rettigheter som mulig. Menn kan ikke velge hvorvidt de skal bli biologiske foreldre, men de burde i det minste få velge om de skal være juridiske foreldre.

Grensen er satt til 22 uker. I Japan har de imidlertid klart å redde et barn i uke 21. Følgen av dette, er at noen leger har argumentert for å sette den absolutte grensen for abort til uke 21. Dette viser hvor problematisk «levedyktighet utenfor livmoren» er som kriterie for hvorvidt abort er akseptabelt. Grensen vil da bli avhengig av medisinsk teknologi. Personlig mener jeg at grensene for hva moderne medisin kan utrette, er dårlig egnet til å besvare spørsmålet om hvorvidt, og eventuelt hvor lenge, abort er etisk akseptabelt.

Motstanden mange aborttilhengere viser mot juridisk abort, viser, etter min mening at enkelte kvinner kun ser på abort som kvinnesak. Jeg misliker sterkt den tilnærmingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...