Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, herzeleid skrev:

Nei, de har en annen mening. Stor forskjell. 

Akkurat. 

Jeg mener at et foster er et liv, derfor er jeg imot abort, og hele argumentet om at det er kvinnens kropp faller fullstendig i grus. For meg er det to liv, ikke ett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Akkurat. 

Jeg mener at et foster er et liv, derfor er jeg imot abort, og hele argumentet om at det er kvinnens kropp faller fullstendig i grus. For meg er det to liv, ikke ett. 

At det er liv er vanskelig å komme unna, spørsmålet blir hvordan en vekter dette livet. Jeg er enig med deg i at det selvsagt ikke kun er kvinnens kropp det er snakk om, men har tvilt meg frem til at det beste alternativet er dagens lovverk utelukkende på et konsekvensetisk grunnlag. Det slår meg likevel som påfallende hvor ureflekterte veldig mange av mine meningsfeller når det gjelder lovverket virker å være. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Akkurat. 

Jeg mener at et foster er et liv, derfor er jeg imot abort, og hele argumentet om at det er kvinnens kropp faller fullstendig i grus. For meg er det to liv, ikke ett. 

Jeg mener at et foster er et liv, og syns det er helt OK med abort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Absol said:

Nei, det er vi som forteller lovverket hva som er rett eller galt. Vi som samfunn og lovgiverne. 

At noe var lov før (her har vi lært og utviklet oss OG fått mulighet til å ta abort) eller er lov i andre land betyr ikke at et det er moralsk riktig (selv om jeg personlig er for aktiv dødshjelp)

Ja, moralen forandrer seg med tid og sted, men det glemmer vi lett. Vi oppfatter lett dagens holdninger og ordninger som selvsagte og nærmest naturgitte, men det er de ikke. Nå blir man baksnakket og hengt ut om man f.eks mener homofili er en sykdom. Da jeg var barn var det helt motsatt. Jeg er stort sett glad for den moralske utviklingen (rettere sagt kunnskapsøkningen), men det må være mulig å diskutere og begrunne den. Så takk for at du gidder :)

Jeg har ikke sagt så mye om hva jeg personlig mener om abort, for det er for det første ikke så relevant, og dessuten er jeg ikke så sikker. Jeg vet bare at jeg trenger bedre argumenter enn slagordene folk roper. Men det å i det hele tatt stille spørsmål ved abort får åpenbart mange til å se rødt og anta at jeg mener all abort er galt eller at det bør forbys. Men for alt jeg vet vil jeg ende med å mene at abortgrensen bør utvides til uke 25 eller enda lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, herzeleid skrev:

Nei, de har en annen mening. Stor forskjell. 

Nei. De har en mening som ser bort ifra forskning og fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Akkurat. 

Jeg mener at et foster er et liv, derfor er jeg imot abort, og hele argumentet om at det er kvinnens kropp faller fullstendig i grus. For meg er det to liv, ikke ett. 

Maten du spiser har også vært et liv. Hvis "liv" skal være det avgjørende så må du slutte å leve selv, for bare det å leve gjør at du tar livet av andre organismer.

Spørsmålet må være om det er et menneske, og et foster på et tidlig stadium er ikke et menneske. Det har ikke utviklet nødvendige menneskelige egenskaper. Å ha menneskelig DNA gjør ikke noe til et menneske, for da hadde f.eks. en kreftsvulst vært et menneske fordi det nettopp har menneskelig DNA. EN kreftsvulst kan til og med ha sitt eget DNA som skiller seg fra personen den sitter i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, jabx said:

Nei. De har en mening som ser bort ifra forskning og fakta.

Hva sier forskning og fakta om når man blir et menneske?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JegErIkkeEnRobot skrev:

Jeg mener at et foster er et liv, og syns det er helt OK med abort.

Er adopsjon i Norge et reelt alternativ? Aldri hørt om etniske nordmenn som er adoptert. Alle jeg vet om som er det er fra andre land

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, linsejesus skrev:

Ja, moralen forandrer seg med tid og sted, men det glemmer vi lett. Vi oppfatter lett dagens holdninger og ordninger som selvsagte og nærmest naturgitte, men det er de ikke. Nå blir man baksnakket og hengt ut om man f.eks mener homofili er en sykdom. Da jeg var barn var det helt motsatt. Jeg er stort sett glad for den moralske utviklingen (rettere sagt kunnskapsøkningen), men det må være mulig å diskutere og begrunne den. Så takk for at du gidder :)

Jeg har ikke sagt så mye om hva jeg personlig mener om abort, for det er for det første ikke så relevant, og dessuten er jeg ikke så sikker. Jeg vet bare at jeg trenger bedre argumenter enn slagordene folk roper. Men det å i det hele tatt stille spørsmål ved abort får åpenbart mange til å se rødt og anta at jeg mener all abort er galt eller at det bør forbys. Men for alt jeg vet vil jeg ende med å mene at abortgrensen bør utvides til uke 25 eller enda lenger.

Det er en interessant diskusjon, men ja, som kvinne som har tatt en abort en gang er det vanskelig å holde hodet kaldt i den 🤣 ikke så gøy å bli kalt morder og lite gjennomtenkt når det faktisk er snakk om et av de valgene man har tenkt mest over i hele sitt liv. Både før og etter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2019 den 11.14, Maleficenta skrev:

Er adopsjon i Norge et reelt alternativ? Aldri hørt om etniske nordmenn som er adoptert. Alle jeg vet om som er det er fra andre land

Hvorfor spør du meg om det? Tror du ikke jeg driter i adopsjon?



Til abort.

Hvis folk kunne fått huet ut av ræva, så ville de sett at en pragmatisk løsning er å tillate all abort.

De færreste vil være komfortable med å ta livet av en organisme helt fram til navlestrengen kuttes (som et cut-off punkt, pun intended). Derimot vil svært mange være komfortable med abort ganske lenge. Og av de som venter lenge, så vil mange velge å adoptere vekk.

Basically blir det bare snakk om å henrette noen få rett før/etter fødsel, og det kan man akseptere, akkurat som man aksepterer at litt flere dør ved å ha fartsgrenser på 90 istedenfor 80.

Fordeler og ulemper.

Moralmennesker er idioter. Verden er nihilistisk. Dra til hælvete, tøysekopper som forhindrer utvikling til det mer komfortable for oss som lever allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2019 den 11.14, Maleficenta skrev:

Er adopsjon i Norge et reelt alternativ? Aldri hørt om etniske nordmenn som er adoptert. Alle jeg vet om som er det er fra andre land

Det er fullt mulig å adoptere bort barnet sitt i Norge, men det skjer relativt sjelden. De fleste tilfellene er fosterhjemsbarn som etter hvert har blitt adoptert av fosterforeldrene. For et par generasjoner siden, dvs før abort var tillatt, var det forholdsvis vanlig med adopsjon innad i Norge. Jeg kjenner et par nordmenn som er adopterte, de er venner av foreldrene mine (dvs rundt 60 år). 

Anonymkode: 136f3...4e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.2.2019 den 20.23, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å adoptere bort barnet sitt i Norge, men det skjer relativt sjelden. De fleste tilfellene er fosterhjemsbarn som etter hvert har blitt adoptert av fosterforeldrene. For et par generasjoner siden, dvs før abort var tillatt, var det forholdsvis vanlig med adopsjon innad i Norge. Jeg kjenner et par nordmenn som er adopterte, de er venner av foreldrene mine (dvs rundt 60 år). 

Anonymkode: 136f3...4e8

Da tenker jeg at dersom abort skulle forbys. Jeg håper ikke det, men om det skulle det, burde det gjøres lettere å adoptere bort. Det burde gjerne gis ut brosjyrer om det til de som var i tvil om de ønsket å beholde. Og så burde de kunne velge ut adoptivforeldre før barnet var født. Slik som i USA og så klart burde de ha retrettmulighet om de skulle ombestemme seg og ikke ønske å adoptere bort likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 23.2.2019 den 0.16, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Akkurat. 

Jeg mener at et foster er et liv, derfor er jeg imot abort, og hele argumentet om at det er kvinnens kropp faller fullstendig i grus. For meg er det to liv, ikke ett. 

Det er jeg helt enig i.

Anonymkode: aaec6...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en storfilm ute nå i USA som omhandler Planned Parenthood, filmen Unplanned (2019). Filmen er basert på den virkelige historien til Abby Johnson, som jobbet der og foretok over 22 000 aborter.

godupdates-unplanned-movie-gets-r-rating-in-hollywood-fb.jpg

DncMLDWV4AAkHRJ.jpg

Anonymkode: bf711...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de ondeste organisasjonene som finnes i USA det der. Anbefaler å se den.

Anonymkode: aaec6...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av de ondeste organisasjonene som finnes i USA det der. Anbefaler å se den.

Anonymkode: aaec6...8e2

Ja, har lest de bla beskyldes for holocaust mot sorte amerikanere. Tallet på aborter i den folkegruppen er sinnsyke. PP er beryktet for å opprette kontorer i "utsatte" områder og konsekvent "veilede" til abort. Grunnleggeren av hele organisasjonen er sitert på noen grusomme uttalelser også. At ikke folk blir forbanna.

Anonymkode: bf711...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har lest de bla beskyldes for holocaust mot sorte amerikanere. Tallet på aborter i den folkegruppen er sinnsyke. PP er beryktet for å opprette kontorer i "utsatte" områder og konsekvent "veilede" til abort. Grunnleggeren av hele organisasjonen er sitert på noen grusomme uttalelser også. At ikke folk blir forbanna.

Anonymkode: bf711...438

Har lurt en stund på hvilken organisasjon jeg skal donere pengene jeg vant på Pantelotteriet til, og etter å ha lest det totalt idiotiske innlegget ditt valgte jeg å gi de 500 kronene til Planned Parenthood, som gjør en fantastisk jobb med å hjelpe kvinner i en vanskelig situasjon i et land som nekter kvinner eierskap til egen kropp. Takk! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...