Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, linsejesus skrev:

Hvordan skal vi vurdere på forhånd hvem som vil få et verdig liv?

Er lett å vurdere hvem som vil få en verdig barndom iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Maleficenta said:

Er lett å vurdere hvem som vil få en verdig barndom iallefall

Hvem er kvalifisert til det og hvordan gjør man det? Hvor god er treffsikkerheten? Kan vi på forhånd være så sikre på at folk vil komme til å ønske at de aldri var født, at det er bedre å abortere dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad jeg har muligheten til å bestemme over min egen kropp, og gjøre det som er best for meg og et eventuelt foster. Ikke alle bør få barn, pga helse eller andre situasjoner. Hva skal man gjøre dersom man blir gravid etter voldtekt, og angrepillen ikke funker? Eller om prevensjon svikter i en alder av 15 år? Skal et barn tvinges til å beholde et barn? 

Jeg er i mot folk som bruker abort som prevensjon, ellers er jeg for abort i mange situasjoner. Heller lovlig og trygg abort, enn at kvinner må ta fram strikkepinnene igjen. Uansett hvilken grunn kvinner har for å ta abort, så er det sjeldent et valg kvinner tar lett på. 

Anonymkode: 6001a...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Er lett å vurdere hvem som vil få en verdig barndom iallefall

Hvem vil ikke få en verdig barndom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, linsejesus skrev:

Hvem er kvalifisert til det og hvordan gjør man det? Hvor god er treffsikkerheten? Kan vi på forhånd være så sikre på at folk vil komme til å ønske at de aldri var født, at det er bedre å abortere dem?

Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at for eksempel. narkomane som i flere tilfeller ikke kan ta vare på seg selv engang ikke kan ta vare på et barn. Jeg vil ikke si at omsorgssvikt i det tilfellet er et verdig liv, der blir fosteret allerede utsatt for det før fødsel. 

Et annet eksempel kan være noen i et voldelig forhold som ikke ønsker barn, men som ikke kommer seg ut av det. Hva slags liv kan barnet potensielt få? Uansett hvilke situasjoner som man skriver hvor det er mer sannsynlig at barnet ikke får et godt liv, i hvert fall ikke en god start på livet - hvorfor risikere det? Man kan sammenligne med flere ting, skal mennesker tvinges til noe de ikke ønsker? Skal du tvinges til å totalt endre livet ditt? Selv om du ikke vil? .. Det kan være flere grunner til at man blir uønsket gravid også, hva med de tilfellene hvor kondomene, p-pillene, p-staven sviktet? 

Jeg synes ikke man skal tvinges til noe man ikke ønsker .. Da vil allerede det være et dårlig utgangspunkt for et potensielt liv

Anonymkode: 8a945...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at for eksempel. narkomane som i flere tilfeller ikke kan ta vare på seg selv engang ikke kan ta vare på et barn. Jeg vil ikke si at omsorgssvikt i det tilfellet er et verdig liv, der blir fosteret allerede utsatt for det før fødsel. 

Et annet eksempel kan være noen i et voldelig forhold som ikke ønsker barn, men som ikke kommer seg ut av det. Hva slags liv kan barnet potensielt få? Uansett hvilke situasjoner som man skriver hvor det er mer sannsynlig at barnet ikke får et godt liv, i hvert fall ikke en god start på livet - hvorfor risikere det? Man kan sammenligne med flere ting, skal mennesker tvinges til noe de ikke ønsker? Skal du tvinges til å totalt endre livet ditt? Selv om du ikke vil? .. Det kan være flere grunner til at man blir uønsket gravid også, hva med de tilfellene hvor kondomene, p-pillene, p-staven sviktet? 

Jeg synes ikke man skal tvinges til noe man ikke ønsker .. Da vil allerede det være et dårlig utgangspunkt for et potensielt liv

Anonymkode: 8a945...46e

Du kan nok finne mange eksempler på mennesker som mener de har et verdig liv selv om de ble unnfanget eller vokste opp under dårlige omstendigheter. Det hender selvsagt en sjelden gang at man kan se at fosteret er så skadet at man velger å ikke redde det, men det er noe ganske annet enn å spekulere i fremtiden på grunn av at foreldrene er narkomane, voldelige, ikke ønsker seg barn e.l. Det er og blir spekulasjon.

Uansett er abort lovlig i en viss periode uten at moren må oppgi noen grunn. Innenfor den fristen kan ingen tvinge en kvinne til å bli mor (mens menn kan tvinges til å bli fedre mot sin vilje, men det er en annen diskusjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, linsejesus skrev:

Du kan nok finne mange eksempler på mennesker som mener de har et verdig liv selv om de ble unnfanget eller vokste opp under dårlige omstendigheter. Det hender selvsagt en sjelden gang at man kan se at fosteret er så skadet at man velger å ikke redde det, men det er noe ganske annet enn å spekulere i fremtiden på grunn av at foreldrene er narkomane, voldelige, ikke ønsker seg barn e.l. Det er og blir spekulasjon.

Uansett er abort lovlig i en viss periode uten at moren må oppgi noen grunn. Innenfor den fristen kan ingen tvinge en kvinne til å bli mor (mens menn kan tvinges til å bli fedre mot sin vilje, men det er en annen diskusjon).

Ok, jeg tar deg på ordet - du bruker det å spekulere som et argument, helt fair. Hva med andre veien? Er det noe bedre i å spekulere i at fosteret kan potensielt få en god fremtid på tross av dårlige forutsetninger? Er det mer greit at abortmotstandere satser på at kommende foreldre som ikke har noe ønske om å bli foreldre gir barnet et godt liv? Det er og blir spekulasjon. 

Heldigvis er abort lovlig, og det er tullete om det blir noe annet, men man vet aldri. Det skal ikke være slik at hverken en mann eller kvinne skal tvinges til å bli foreldre. Er forøvrig enig i det siste. 

Anonymkode: 8a945...46e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, linsejesus skrev:

Du kan nok finne mange eksempler på mennesker som mener de har et verdig liv selv om de ble unnfanget eller vokste opp under dårlige omstendigheter. Det hender selvsagt en sjelden gang at man kan se at fosteret er så skadet at man velger å ikke redde det, men det er noe ganske annet enn å spekulere i fremtiden på grunn av at foreldrene er narkomane, voldelige, ikke ønsker seg barn e.l. Det er og blir spekulasjon.

Uansett er abort lovlig i en viss periode uten at moren må oppgi noen grunn. Innenfor den fristen kan ingen tvinge en kvinne til å bli mor (mens menn kan tvinges til å bli fedre mot sin vilje, men det er en annen diskusjon).

Kan menn tvinges til å gi fra seg sæd? Huh, det må være svært utbredt i så fall når man ser hvor mange menn som bare må pøke litt uten gummi, og så angrer når sædcella møtte eggcella. 

De burde kanskje begynne i første klasse igjen disse mennene.. 

Anonymkode: 55503...a2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en medisinsk abort for to uker siden. Jeg hadde aldri trodd at det skulle være meg - jeg har ikke vært veldig seksuelt aktiv i voksen alder, knapt nok hatt kjærester da jeg er en introvert som kanskje ble litt sent voksen sosialt, men brukt prevensjon siden jeg mistet jomfrudommen som 17-åring, den gang med dobbel kondom siden jeg var så stresset.

Jeg har gått på spiral med min kjæreste i seks måneder. Til tross for at vi har vært mye fra hverandre og knapt hatt sex mer enn to ganger i måneden uhellet intraff, endte det med positiv test. Jeg fikk beskjed av legen om å ikke tenke på hva som har gått galt, at jeg enten er veldig fertil eller han veldig potent, eller begge deler. Gynekologen sa ganske kontant at hun syntes synd på meg, men får jenter som meg inn ca en gang i året, for det skjer en skjelden gang, selv om alt annet er på stell.

Det har ikke vært moro noe av dette. Kjæresten var tydelig på at dette er ekstremt dårlig timing på alle måter. Jeg veksler mellom å bebreide ham for å uttale sin mening så bastant, til å tenke at det er rett og rimelig. Det er i det hele tatt mye følelser i sving.

Ikke minst føles det personlig ille å bli kategorisert inn i samme gruppe som kvinner som "tar lett på det" - glemmer en pille, hopper av i svingen. Jeg har ikke fortalt en sjel utenom kjæresten og min søster, men likevel. Det lusker der i underbevisstheten. Det spiller ingen rolle at andre ikke vet, jeg vet.

Skulle det mot all formodning bli et offentlig anliggende, hadde jeg nok benektet det. Jeg vil jo ikke engang vite det selv. Men jeg vil heller ikke la abortmotstandere dra meg ytterligere ned. Det er ingen som ønsker abort, minst av alle meg, men det er nå som det er.

Anonymkode: 60e68...1a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg tar deg på ordet - du bruker det å spekulere som et argument, helt fair. Hva med andre veien? Er det noe bedre i å spekulere i at fosteret kan potensielt få en god fremtid på tross av dårlige forutsetninger? Er det mer greit at abortmotstandere satser på at kommende foreldre som ikke har noe ønske om å bli foreldre gir barnet et godt liv? Det er og blir spekulasjon. 

Heldigvis er abort lovlig, og det er tullete om det blir noe annet, men man vet aldri. Det skal ikke være slik at hverken en mann eller kvinne skal tvinges til å bli foreldre. Er forøvrig enig i det siste. 

Anonymkode: 8a945...46e

I mange tilfeller virker det i alle fall mer hensynsfult mot barnet, siden du trekker dette frem, å la det få leve og heller få velge selv når det blir i stand til å velge. De aller fleste mennesker som er adopterte eller har bodd på fosterhjem velger faktisk å leve, og det virker overveldende sannsynlig at de fleste ønsker å leve. Sjansen for at en er "snill" mot barnet ved å ikke la det bli født virker dermed ekstremt liten, om en ser bort ifra tilfeller der en kjenner til sykdommer der det er minimal sjanse for noe liv uten voldsomme smerter eller lignende. 

"Abort for å være snill" er rett og slett en etisk blindvei, og logisk brist, med mindre en tilhører de som mener seg bedre skikket til å vurdere et livs "verdighet" enn individet selv. At en prøver å tilnærme seg problemstillingen slik, og rettferdiggjøre egne standpunkter med uselvisk godhet, er ikke rart eller unaturlig i det hele tatt, men som demonstrert over er det sjeldent logisk koherent. 

En bør nok heller argumentere for abort gjennom individets frihet og egenbestemmelse, da dette faktisk er logiske og gode argumenter, selv om en kan vekte det lavere enn hensyn til barnet. En må nok uansett innse at abort i all hovedsak er en egoistisk og selvisk handling, og ekstremt sjelden noen altruistisk handling gjort av (reelt) hensyn til andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, linsejesus said:

Du kan nok finne mange eksempler på mennesker som mener de har et verdig liv selv om de ble unnfanget eller vokste opp under dårlige omstendigheter.

Selvsagt. En psykopat som misbruker andre mennesker og gjør stor skade vil selvsagt mene at livet hans er verdt det. Han får leve ut sine impulser og gode følelser av å bruke andre mennesker. Han vil aldri si at livet hans ikke er verdt å leve. Å se andre mennesker lide føles bra for han, han liker det. 

Hva er poenget ditt? Vi burde basere vår mening på hva skadede mennesker mener er riktig?

Endret av gammelt nytt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, herzeleid skrev:

I mange tilfeller virker det i alle fall mer hensynsfult mot barnet, siden du trekker dette frem, å la det få leve og heller få velge selv når det blir i stand til å velge. De aller fleste mennesker som er adopterte eller har bodd på fosterhjem velger faktisk å leve, og det virker overveldende sannsynlig at de fleste ønsker å leve. Sjansen for at en er "snill" mot barnet ved å ikke la det bli født virker dermed ekstremt liten, om en ser bort ifra tilfeller der en kjenner til sykdommer der det er minimal sjanse for noe liv uten voldsomme smerter eller lignende. 

"Abort for å være snill" er rett og slett en etisk blindvei, og logisk brist, med mindre en tilhører de som mener seg bedre skikket til å vurdere et livs "verdighet" enn individet selv. At en prøver å tilnærme seg problemstillingen slik, og rettferdiggjøre egne standpunkter med uselvisk godhet, er ikke rart eller unaturlig i det hele tatt, men som demonstrert over er det sjeldent logisk koherent. 

En bør nok heller argumentere for abort gjennom individets frihet og egenbestemmelse, da dette faktisk er logiske og gode argumenter, selv om en kan vekte det lavere enn hensyn til barnet. En må nok uansett innse at abort i all hovedsak er en egoistisk og selvisk handling, og ekstremt sjelden noen altruistisk handling gjort av (reelt) hensyn til andre. 

Selv om vi står på to forskjellige sider i dette her, så vil jeg faktisk rose deg for en fin vinkling på dette problemet. Klart blir akkurat det argumentet jeg tok i bruk tidligere mer basert på godhet som forsvarer en mening. Alt man må ta i bruk for å fremme sin tankegang, ikke sant. Er ikke kun det jeg har med meg i mine tanker om abort, men selvbestemmelsen. Jeg mener oppriktig at ingen skal tvinges til å bli foreldre, men mener også sterkt at ingen skal ta i bruk abort som en lettvint løsning. 

Anonymkode: 8a945...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, jeg tar deg på ordet - du bruker det å spekulere som et argument, helt fair. Hva med andre veien? Er det noe bedre i å spekulere i at fosteret kan potensielt få en god fremtid på tross av dårlige forutsetninger? Er det mer greit at abortmotstandere satser på at kommende foreldre som ikke har noe ønske om å bli foreldre gir barnet et godt liv? Det er og blir spekulasjon. 

Heldigvis er abort lovlig, og det er tullete om det blir noe annet, men man vet aldri. Det skal ikke være slik at hverken en mann eller kvinne skal tvinges til å bli foreldre. Er forøvrig enig i det siste. 

Anonymkode: 8a945...46e

Det finnes gode innvendinger mot aktiv dødshjelp, selv om det da er snakk om voksne mennesker som tar et selvstendig valg angående sitt eget liv. Når det er så vanskelig å la andre bestemme over sitt eget liv, blir det enda vanskeligere å bestemme noe på vegne av noen som ikke engang har en selvstendig tanke, ut fra en forestilling om et liv som kanskje vil være 100 år langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan menn tvinges til å gi fra seg sæd? Huh, det må være svært utbredt i så fall når man ser hvor mange menn som bare må pøke litt uten gummi, og så angrer når sædcella møtte eggcella. 

De burde kanskje begynne i første klasse igjen disse mennene.. 

Anonymkode: 55503...a2e

Når kvinnen er blitt gravid, kan hun fortsatt velge om hun vil bli mor eller ikke. Mannen har ikke den rettigheten. Jeg kjenner flere som har blitt fedre mot sin vilje, fordi kvinnen har løyet om prevensjon eller ombestemt seg selv om de ble enige om abort. Personlig mener jeg at når kvinner har rett til fri abort innen en viss grense, bør menn i det minste ha rett til det man litt upresist kaller juridisk abort i samme tidsrom, altså at han kan si fra seg ethvert ansvar for barnet. Så får det bli opp til kvinnen om hun vil oppdra et farløst barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, gammelt nytt said:

Selvsagt. En psykopat som misbruker andre mennesker og gjør stor skade vil selvsagt mene at livet hans er verdt det. Han får leve ut sine impulser og gode følelser av å bruke andre mennesker. Han vil aldri si at livet hans ikke er verdt å leve. Å se andre mennesker lide føles bra for han, han liker det. 

Hva er poenget ditt? Vi burde basere vår mening på hva skadede mennesker mener er riktig?

Poenget mitt er at det er ytterst få tilfeller hvor vi med rimelig sikkerhet kan slå fast at et kommende barn vil få et liv som er så grusomt at det beste vil være å ta livet av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om vi står på to forskjellige sider i dette her, så vil jeg faktisk rose deg for en fin vinkling på dette problemet. Klart blir akkurat det argumentet jeg tok i bruk tidligere mer basert på godhet som forsvarer en mening. Alt man må ta i bruk for å fremme sin tankegang, ikke sant. Er ikke kun det jeg har med meg i mine tanker om abort, men selvbestemmelsen. Jeg mener oppriktig at ingen skal tvinges til å bli foreldre, men mener også sterkt at ingen skal ta i bruk abort som en lettvint løsning. 

Anonymkode: 8a945...46e

Takk for det. 

Nå skal det sies at jeg ikke er så sikker på at vi står på forskjellige sider. Jeg er faktisk for det lovverket vi har i dag og mener at kvinner bør ha retten til abort. Jeg synes bare veldig ofte debatten er preget av vikarierende, og svake, argumenter fra mine meningsfellers side og at mange virker veldig ureflekterte når de argumenterer for retten til abort, eller tar den som en selvfølge. I mitt hode er abortspørsmålet langt fra enkelt eller etisk uproblematisk, og jeg tror vi skylder oss selv og de som vurderer å gjennomføre en abort å være ærlige når det gjelder dette :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.2.2019 den 9.10, wintergirl skrev:

Eller kanskje de skal begynne å knipe igjen beina. Eller eventuelt fjerne livmor og eggstokker. 

Hvorfor ikke heller klippe egglederne? Det er den vanlige måten å sterilisere seg på. Hvorfor foreta et inngrep som fører henne inn i for tidlig overgangsalder med de helserisikoene det innebærer? 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Thyra skrev:

Hvorfor ikke heller klippe egglederne? Det er den vanlige måten å sterilisere seg på. Hvorfor foreta et inngrep som fører henne inn i for tidlig overgangsalder med de helserisikoene det innebærer? 

Det var meget satt på spissen. Ja, klipp over, bare de steriliserer seg. Sterilisering skulle vært gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, wintergirl skrev:

Det var meget satt på spissen. Ja, klipp over, bare de steriliserer seg. Sterilisering skulle vært gratis!

Enig i at det burde være gratis. Det ville ført til både ferre aborter og ferre dysfunksjonelle familier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...