Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg spør igjen, hva er det som gjør fosteret til et menneske, og når skjer det? Å si når det IKKE skjer, hjelper ikke så mye. Du  viser til en tegning som ikke ligner på det bildet vi får i hodet når noen sier ordet "person" eller "menneske". Det er samme tankefeil som gjorde at mange av oss ikke så på afrikanere som like menneskelige som oss - fordi de ikke ligner nok.

Hvorvidt man er et menneske eller ikke, er egentlig et rent biologisk spørsmål. Man kan ikke være "litt" eller "mye" menneske. At et nytt individ oppstår når egg og spermie smelter sammen er et faktum. Men det betyr ikke at det eksisterer det vi tenker på som en person. Mange tror vi har en sjel, men det er et spekulativt og religiøst spørsmål. Fostere som har blitt utsatt for radioaktiv stråling kan bli født uten hjerne - det er uten tvil et menneske (hva skulle det ellers være), men det er åpenbart ikke en person.

Så det jeg egentlig spør om, hva er det som gjør deg til en person, og når skjer det? Kan du være "litt" person? Når er man blitt fullt og helt en person?

Hvis du med "abortmotstander" mener noen som er mot abortloven eller at abort alltid er galt, så faller ikke jeg inn i den kategorien.

Jeg vet ikke hvorfor du antar at jeg ikke gjør noe for å hjelpe barn som allerede er født. Det har du ikke noe grunnlag for å si, og det er helt irrelevant for diskusjonen.

Jeg har diskutert abort spørsmålet med deg i flere år nå...og jeg legger merke til at du i absolutt alle diskusjoner fortsetter å gnåle om det samme argumentet...

Hva er det som gjør fosteret til et menneske,  når er fosteret et menneske...

Dette har vi snakket om flere titalls ganger og som du vet varierer dette svaret fra person til person, det er ikke noe fasit.  

Men du fortsetter.....og fortsetter.....aldri noe nytt,  bare dette om og om igjen

Så ufattelig dørganses kjedelig

Anonymkode: 02208...c28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Curlyme skrev:

Normalt at det kan skje alle ved en feiltagelse en gang,men når man tar abort som om man dkulle kjøpe melk så er det noe alvorlig galt med personen.

Det skjer i svært få tilfeller. Jeg vil si, iforsvinnende få tilfeller...

Fordi abort er vondt, har du prøvd? Det innebærer underlivsundersøkelser, smerter og blod for kvinnen. Noen ganger kommer ikke alt ut og de må igjennom prosessen igjen. 

Så sannsynligheten for at dette er som å "kjøpe melk" er faktisk helt usannsynlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, wintergirl skrev:

Ikke enig. Selv om jeg er for at alle skal bestemme selv så blir det feil å misbruke det. Da burde legene også ha rett til å nekte.

Hva du mener legene burde og ikke burde er jo egentlig totalt uvesentlig :)

vi har en lov i Norge, som undersøkelser viser at flertallet av befolkningen støtter.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har diskutert abort spørsmålet med deg i flere år nå...og jeg legger merke til at du i absolutt alle diskusjoner fortsetter å gnåle om det samme argumentet...

Hva er det som gjør fosteret til et menneske,  når er fosteret et menneske...

Dette har vi snakket om flere titalls ganger og som du vet varierer dette svaret fra person til person, det er ikke noe fasit.  

Men du fortsetter.....og fortsetter.....aldri noe nytt,  bare dette om og om igjen

Så ufattelig dørganses kjedelig

Anonymkode: 02208...c28

Det er nettopp fordi svaret varierer at jeg spør.

For øvrig står du fritt til å la være å diskutere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rucula skrev:

Hva du mener legene burde og ikke burde er jo egentlig totalt uvesentlig :)

vi har en lov i Norge, som undersøkelser viser at flertallet av befolkningen støtter.  

Og det skulle vært lov å nekte hvis det går i mot deres samvittighet.  Tenk om de som bruker abort som prevensjon visste de ikke hadde hatt mulighet for å holde på sånn. Da hadde de kanskje vært mer nøye med beskyttelse 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, wintergirl skrev:

Og det skulle vært lov å nekte hvis det går i mot deres samvittighet.  Tenk om de som bruker abort som prevensjon visste de ikke hadde hatt mulighet for å holde på sånn. Da hadde de kanskje vært mer nøye med beskyttelse 😉

Jeg er utrolig glad for at det ikke finnes reservasjonsrett for leger. Om legene ikke kan forholde seg til Norske lover og regler bør de finne seg et annet yrke.  De får betalt for å gjøre jobben sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Rucula skrev:

Jeg er utrolig glad for at det ikke finnes reservasjonsrett for leger. Om legene ikke kan forholde seg til Norske lover og regler bør de finne seg et annet yrke.  De får betalt for å gjøre jobben sin

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, linsejesus skrev:

Det er nettopp fordi svaret varierer at jeg spør.

For øvrig står du fritt til å la være å diskutere det.

Men når du spør og spør og spør om et svar det ikke finnes noen fasit på.

Du kommer gjerne med laaaaange foredrag om dette spørsmålet og hvis noen svarer så godtar du ikke deres svar.

så Sier jo det litt om deg. Du har ingen andre argumenter liksom, bare det samme hakket i plate om og om igjen.

Kom igjen a, tilfør noe nytt! 

Anonymkode: 02208...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, herzeleid skrev:

Hvorfor det?

De har en jobb, de må forholde seg tiø norske lover ellers bør de bytte jobb. De får lønna si fra staten (folket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rucula skrev:

De har en jobb, de må forholde seg tiø norske lover ellers bør de bytte jobb. De får lønna si fra staten (folket)

Reservasjonsretten ville jo ikke stride mot Norges lover men vært en del av lovverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når du spør og spør og spør om et svar det ikke finnes noen fasit på.

Du kommer gjerne med laaaaange foredrag om dette spørsmålet og hvis noen svarer så godtar du ikke deres svar.

så Sier jo det litt om deg. Du har ingen andre argumenter liksom, bare det samme hakket i plate om og om igjen.

Kom igjen a, tilfør noe nytt! 

Anonymkode: 02208...c28

Det handler kanskje om at dette spørsmålet er såpass sentralt. Diskusjoner rundt etiske problemstillinger bør ikke handle om å "finne på noe nytt" men å diskutere de vanskelige spørsmålene tilknyttet til disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men når du spør og spør og spør om et svar det ikke finnes noen fasit på.

Du kommer gjerne med laaaaange foredrag om dette spørsmålet og hvis noen svarer så godtar du ikke deres svar.

så Sier jo det litt om deg. Du har ingen andre argumenter liksom, bare det samme hakket i plate om og om igjen.

Kom igjen a, tilfør noe nytt! 

Anonymkode: 02208...c28

Jeg er enig i at diskusjonen kan være trøttende, for det mye av det samme som går igjen, anklagene om at man er henholdsvis barnemorder eller kvinnehater osv. Men det dukker også opp interessante tanker og perspektiver innimellom, som jeg faktisk har lært noe av og som gjør at jeg har nyansert meningene og påstandene mine. Personlig synes jeg diskusjoner om personlighet og menneskeverd er veldig spennende, og jeg imøtegår ikke meninger for å kverulere, men for å se om de holder og for å finne ut hva jeg selv skal mene. Jeg blir ofte tatt for å være abortmotstander eller kvinnehater, det handler nok litt om at jeg ikke ordlegger meg tydelig nok, men kanskje mest om hvor polarisert debatten har vært i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på noen medisiner nå, som kan skade et evt foster. Blir jeg gravid, så må jeg ta abort. Jeg vet ikke alt om hvordan barnet kan bli skadet, men det kan få alvorlig hjerneskade og hjertefeil bl.a. Jeg orker ikke å leve med et sånt barn. 

Anonymkode: 3249d...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, herzeleid skrev:

Reservasjonsretten ville jo ikke stride mot Norges lover men vært en del av lovverket. 

Nå er det heldigvis sånn at leger ikke har reservasjonsrett. Men de har full rett til å bytte yrke da :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rucula skrev:

Jeg er utrolig glad for at det ikke finnes reservasjonsrett for leger. Om legene ikke kan forholde seg til Norske lover og regler bør de finne seg et annet yrke.  De får betalt for å gjøre jobben sin

Har ingenting med norske regler og lover og gjøre, men egen samvittighet. Det burde heller innføres massesterilasjoner på de som ser på abort som en prevensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
På 19.2.2019 den 8.43, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke fatte og begripe at abort er så normalisert og bagatellisert som det er. Var det virkelig dette formødrene våre kjempet for? Nå blir abort brukt nærmest som prevensjonsmiddel. Passer det ikke med barn akkurat nå? Fjern det. 

Jeg tilhører generasjonen som er oppvokst med at abort er lovlig og kurant, og at fosteret i 1. trimester uansett bare er en parasittisk klump med celler, som kvinnen har full råderett over. Jo eldre jeg blir (30 år nå), innser jeg for et sykt menneskesyn dette er. Hva mener du?

Ww18YmU.gif

Anonymkode: bf711...438

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.8.2019 den 13.13, AnonymBruker skrev:

Heller lovlig og trygg abort, enn at kvinner må ta fram strikkepinnene igjen. Uansett hvilken grunn kvinner har for å ta abort, så er det sjeldent et valg kvinner tar lett på. 

Anonymkode: 6001a...960

Skal vi legalisere drap på mennesker slik at de kan dø på mer skånsomme måter da? 

Hvis det blir lovlig å drepe så blir utførelsen av drapet mindre farlig og groteskt. Fordi det tillates å ta livet av folk på mildere måter. 

Anonymkode: c33b9...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, wintergirl skrev:

Har ingenting med norske regler og lover og gjøre, men egen samvittighet. Det burde heller innføres massesterilasjoner på de som ser på abort som en prevensjon.

Så lenge steriliseringen er frivillig er det ingenting galt med det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rucula skrev:

Så lenge steriliseringen er frivillig er det ingenting galt med det. 

 

Akkurat! Det skulle vært gratis så enda flere kunne tatt det. Mange som aldri burde bli foreldre noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, wintergirl skrev:

Akkurat! Det skulle vært gratis så enda flere kunne tatt det. Mange som aldri burde bli foreldre noen gang.

Det er jeg enig i. Og da synes jeg faktisk abort er et bedre alternativ enn at disse skal bli foreldre. 

Sterilisering er enda bedre selvsagt, men mange som tar abort ønsker seg gjerne barn senere når det passer bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...