Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
24 minutter siden, Eveliina skrev:

Men har de andre inntektskilder er det heller ikke et argument for at bloggen går godt. 

Mener det var nevnt salg av leilighet...?

Absolutt ikke, jeg har ingen formening om bloggen egentlig. Bare opptatt av en redelig debatt, og at inntektene til CBE stuper er ikke helt riktig selv om Treasures sine gjør det. Hvilke andre ansettelsesforhold Caroline evt. har aner jeg ikke. Mulig at leilighetssalg er årsaken. Ikke vet jeg :)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Rockas skrev:

Du trenger ikke rope. Tallene er hentet fra skattelisten, det står nederst i saken og har ingenting med omsetning i firma å gjøre. Caroline hadde en skattbar lønn på nesten 3 millioner og betalte 900.000 i skatt. Hva LKE tjente framgår ikke av saken. Utbyttet fra Treasures er tydeligvis bare en liten del av hvor CBE henter inntekt fra. 

Inntektene på nærmere 3 millioner er etter alle berettigede fradrag, så i realiteten var inntektene høyere enn 3 millioner. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Asti skrev:

Det som diskuteres er hvordan det går med Treasures AS.

Hentet fra  Bloggeren Caroline Berg Eriksen måtte tåle både inntektsstup og resultatstup i 2018 (07.08.19):

"Årsregnskapet til selskapet viser at inntektene falt fra 5,07 millioner kroner i 2017 til 3,55 millioner i fjor. Resultatet før skatt stupte fra 3,2 millioner kroner til 1 million."

Og

"Etter å ha bevilget seg et utbytte på hele 2,44 millioner kroner for 2017, er det ikke tatt ut noe utbytte for fjoråret."

Det er i utgangspunktet riktig, men det blir blandet en del her inne og enkelte synes det er rart hun f.eks kan kjøpe seg så mye klær når hun tilsynelatende har så lite penger. Jeg ønsket å presisere at hun tydeligvis har flere bein å stå hva gjelder inntekt. Om det er salg av eiendom, andre type investeringer eller «vanlige» ansettelsesforhold aner jeg dog ikke, og ettersom det ikke går via Treasures har du rett i at det egentlig ikke hører hjemme i denne tråden.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Rockas skrev:

Du trenger ikke rope. Tallene er hentet fra skattelisten, det står nederst i saken og har ingenting med omsetning i firma å gjøre. Caroline hadde en skattbar lønn på nesten 3 millioner og betalte 900.000 i skatt. Hva LKE tjente framgår ikke av saken. Utbyttet fra Treasures er tydeligvis bare en liten del av hvor CBE henter inntekt fra. 

Nei. I saken du linket til står det "årsregnskapet til selskapet viser at inntektene falt fra 5,07 mill i 2017 til 3,55 mill i fjor. Resultatet før skatt stupte fra 3,2 mill til 1 Mill. Ekteparet tok ut 1,2 mill i lønn i 2018. " Stemmer med tallene for Treasures AS fra proff.no. Caroline står heller ikke oppført med andre roller i næringslivet. Altså, skille bedrift og person. Skille driftsinntekter og lønn. Selv om ikke alle journalister klarer det.

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, Rockas skrev:

Det er i utgangspunktet riktig, men det blir blandet en del her inne og enkelte synes det er rart hun f.eks kan kjøpe seg så mye klær når hun tilsynelatende har så lite penger. Jeg ønsket å presisere at hun tydeligvis har flere bein å stå hva gjelder inntekt. Om det er salg av eiendom, andre type investeringer eller «vanlige» ansettelsesforhold aner jeg dog ikke, og ettersom det ikke går via Treasures har du rett i at det egentlig ikke hører hjemme i denne tråden.

Hun har ikke "lite penger". De har hatt grei omsetning på firmaet i ung alder, en periode hvor mange studerer og er uten inntekt. Hun er formuende og har et firma med godt resultat. Dog er firmaets omsetning, av grunner vi ikke kjenner, kraftig fallende. Og hun som person har en helt ordinær lønn. Så må du ikke glemme at mye av det du ser av feks klær på bloggen enten ikke er hennes eller er utgiftsført på firmaet, og ikke betalt av hennes ganske ordinære lønn. Ikke la deg lure av glansbildet som presenteres. Men enig med deg, hun har nok ikke "lite penger" (hvordan man nå skal definere det). Men hun har ikke million-inntekt. Og i følge proff.no er hun ikke eier i andre bedrifter, så har hun andre inntekter må hun være ansatt et sted. 

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, tantesofie skrev:

Nei. I saken du linket til står det "årsregnskapet til selskapet viser at inntektene falt fra 5,07 mill i 2017 til 3,55 mill i fjor. Resultatet før skatt stupte fra 3,2 mill til 1 Mill. Ekteparet tok ut 1,2 mill i lønn i 2018. " Stemmer med tallene for Treasures AS fra proff.no. Caroline står heller ikke oppført med andre roller i næringslivet. Altså, skille bedrift og person. Skille driftsinntekter og lønn. Selv om ikke alle journalister klarer det.

Hvis du ser i saken er det sakset fra skattelistene oversikt over hva privatpersonene bak bloggene har i årsinntekt, skatt og formue. Man kan ha inntektskilder uten at det er som næringsdrivende. Så beklager, men her tar du feil.

Men det står midt i saken, ikke nederst - my bad!

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, Rockas skrev:

Du trenger ikke rope. Tallene er hentet fra skattelisten, det står nederst i saken og har ingenting med omsetning i firma å gjøre. Caroline hadde en skattbar lønn på nesten 3 millioner og betalte 900.000 i skatt. Hva LKE tjente framgår ikke av saken. Lønn fra Treasures er tydeligvis bare en liten del av hvor CBE henter inntekt fra. 

Det var lite - å betale 30 % skatt av en inntekt på 3 mill

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, tantesofie skrev:

Hun har ikke "lite penger". De har hatt grei omsetning på firmaet i ung alder, en periode hvor mange studerer og er uten inntekt. Hun er formuende og har et firma med godt resultat. Dog er firmaets omsetning, av grunner vi ikke kjenner, kraftig fallende. Og hun som person har en helt ordinær lønn. Så må du ikke glemme at mye av det du ser av feks klær på bloggen enten ikke er hennes eller er utgiftsført på firmaet, og ikke betalt av hennes ganske ordinære lønn. Ikke la deg lure av glansbildet som presenteres. Men enig med deg, hun har nok ikke "lite penger" (hvordan man nå skal definere det). Men hun har ikke million-inntekt. Og i følge proff.no er hun ikke eier i andre bedrifter, så har hun andre inntekter må hun være ansatt et sted. 

Jeg lar meg ikke lure, jeg er en økonomiutdannet, godt voksen dame. Hun har 3 millioner i årslønn, det er ikke en ordinær lønn i mine kretser i alle fall :)

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Rockas skrev:

Det var jeg som skrev det, og det gjorde jeg for å illustrere at det ikke henger på greip at CBE har dilla på billigklær og derfor kjøper dem selv. Klart hun tjener penger som gress, hun får oppimot 50 000 for et reklameoppdrag. Inntekten er en god indikasjon på umerket reklame.

Hvorfor ting ikke er merket på bloggen kan ingen (med unntak av de nærmest synske deltakerne her inne) vite med sikkerhet. Medieekspert Hans Petter Nygård Hansen hevder at det kan skyldes at kredibiliteten til influenceren synker dersom publikum leser "reklame" hele tiden. Blogger var jo i utgangspunktet utformet som en slags venninne som ga gode råd. De som ikke evner å fornye seg tviholder på dette narrativet, men det lar seg ikke gjøre hvis publikum oppfatter bloggen som en lang kinoreklame uten en film i enden som premie. 

Kredibiliteten til CBE er svært lav fra før av, de har tatt noen svært uheldige valg. Jeg kan nevne kommentarjuks, bilderedigering, nebbete tone i kommentarfeltet og Lars Kristian Eriksens ufine tone i diverse andre kommentarfelt (nei, det hjelper ikke å slette det morgenen etter). De har ingen egne ideer, ingen andre ben å stå på, så da tviholder de på konseptet som fungerte for 10 år siden.

• Liker 26
Skrevet
2 minutter siden, Kaputt skrev:

Det var lite - å betale 30 % skatt av en inntekt på 3 mill

Ettersom vi ikke aner hvilke fradrag hun har, blir det vanskelig å mene noe om det egentlig. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Rockas skrev:

Ettersom vi ikke aner hvilke fradrag hun har, blir det vanskelig å mene noe om det egentlig. 

Jeg kan mene, ref skatteetatens kalkulator, at dersom jeg hadde hatt 3 mill i inntekt måtte jeg hatt 1.650 mill i gjeldsrenter for å lande på 900k i skatt. 

Hun har selvsagt, og sikkert, fradrag for en milliard andre ting - men gjelden bør være rimelig grei for å få dette beløpet i skattefradrag. 

• Liker 5
Skrevet

Nok en travel dag, levere på skolen siden lke er syk. Deretter gå tur med hundene, så bade hundene, så dusje selv, så lage smoothie, så lunsj med venner.... Ja, i det hele tatt, sånn er det å jobbe betraktelig mer enn en 8-16 jobb.

• Liker 41
Skrevet
20 minutter siden, Kaputt skrev:

Jeg kan mene, ref skatteetatens kalkulator, at dersom jeg hadde hatt 3 mill i inntekt måtte jeg hatt 1.650 mill i gjeldsrenter for å lande på 900k i skatt. 

Hun har selvsagt, og sikkert, fradrag for en milliard andre ting - men gjelden bør være rimelig grei for å få dette beløpet i skattefradrag. 

Det er ikke bare gjeldsrenter man kan få fradrag på. Men, regner med at alt dette er dokumentert og i orden når hun leverte sin selvangivelse. Hva hun har i fradrag har ikke vi noe med. Det som er helt klart er at CBE tjener godt og er økonomisk privilegert  Så vil jeg tro at hun klarer å forvalte sin økonomi på best mulig måte. LK er jo også økonomiutdannede, så vil tror han har en god oversikt. Jobben som influencer varer kanskje ikke evig og da er det godt å ha noe å falle tilbake på. Trening og helse er jo viktig for de, og hun liker å stå på scenen, så de har flere ben å stå på. Kanskje hun søker Teaterhøyskolen? Hvem vet🤷🏻‍♀️

• Liker 2
Skrevet (endret)

Teaterhøyskolen blir vel kanskje å sikte litt høyt? 

Så vidt jeg husker er vel framtidsplanene at LKE skal ta over svigerfars firma (reparering av kjøleskap). 

Endret av Guidet Kvinne
  • Liker 20
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Levina skrev:

Det er ikke bare gjeldsrenter man kan få fradrag på. Men, regner med at alt dette er dokumentert og i orden når hun leverte sin selvangivelse. Hva hun har i fradrag har ikke vi noe med. Det som er helt klart er at CBE tjener godt og er økonomisk privilegert  Så vil jeg tro at hun klarer å forvalte sin økonomi på best mulig måte. LK er jo også økonomiutdannede, så vil tror han har en god oversikt. Jobben som influencer varer kanskje ikke evig og da er det godt å ha noe å falle tilbake på. Trening og helse er jo viktig for de, og hun liker å stå på scenen, så de har flere ben å stå på. Kanskje hun søker Teaterhøyskolen? Hvem vet🤷🏻‍♀️

At LKE er utdannet er bare tull, det gjelder de begge. Ærlig talt så driter jeg i privatøkonomien deres, men at bedriftens økonomi ikke er på topp viser jo de manglende samarbeid og manglende annonseinntektene, samt den store bruken av mindreårige som content på blogg/IG. 

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet
4 timer siden, Levina skrev:

Konspirasjonsteorier og spekulasjoner florerer her inne og det blir bare så useriøst. En vil så gjerne at det skal gå dårlig for denne bloggeren at det blir laget egne sannheter her inne. Det er nå så og ikke uventet. De har millioninntektene og tjener mye mer enn noen av dere her inne, og da blir det nok litt spesielt at enkelte er « bekymret» for hennes inntekter. Hun skal nok i gang med et TV program og de holder på med andre prosjektet på si. Lk og CBE driver et firma sammen hvor de eier 50 % hver, så mannen har det som sitt arbeid. En må drive mye med voksenopplæring her inne ser jeg. Tror du ikke trenger å bekymre deg for inntektene. Hun har skapt seg et merkenavn og har stor respekt i bransjen, så om hun ønsker å legge ned bloggen om noen år, så blir hun ikke arbeidsløs. 

Du trenger ikke insinuere at jeg ønsker noe dårlig for CBE - for det gjør jeg ikke! Jeg tenker på hvor bekymret jeg selv hadde vært i hennes situasjon med særdeles usikker framtid og inntekt og barn å ta vare på. Ja da hun klarer seg sikkert, hun er jo ikke dum selv om hun har lite kvalifikasjoner for en over 30. Hun slår meg som er person som i likhet med meg liker stabilitet og forutsigbarhet og jeg hadde blitt stresset av hennes situasjon. Hun har vært høyt å flyve i noen år og det kan bli et hardt fall jeg ikke unner noen. Ikke en gang her hvor hun selv har plassert seg slik. 

Kan du forresten komme med en oppskrift på hvordan man sjekker inntekt til KG-brukere siden du har så styr på det? :icon_lol: 🙈

Hvilke TV-program hentyder du til? Bloggerne? Hvis ikke dokumenter!

Dokumenter også det med stor respekt. De mediefolk jeg kjenner er i hovedsak flaue over å kjenne til CBE i det hele tatt eller frustrerte over at hun aldri stiller til intervju. Til og med bransjen selv er åpne om at CBE er en guilty pleasure. 

Registrerer det nye favorittuttrykket #voksenopplæring (feil)brukes intenst for tiden. Vi kan vel skrive det på listen sammen med "oser av kvalitet", "cherry picking", "stråmenn", "ferdig snakket" og mange flere. Fascinerende hvordan slike uttrykk får et oppsving på CBE.no og så med det samme smitter av på fansen :fnise:.

• Liker 49
Skrevet
5 timer siden, Levina skrev:

Konspirasjonsteorier og spekulasjoner florerer her inne og det blir bare så useriøst. En vil så gjerne at det skal gå dårlig for denne bloggeren at det blir laget egne sannheter her inne. Det er nå så og ikke uventet. De har millioninntektene og tjener mye mer enn noen av dere her inne, og da blir det nok litt spesielt at enkelte er « bekymret» for hennes inntekter. Hun skal nok i gang med et TV program og de holder på med andre prosjektet på si. Lk og CBE driver et firma sammen hvor de eier 50 % hver, så mannen har det som sitt arbeid. En må drive mye med voksenopplæring her inne ser jeg. Tror du ikke trenger å bekymre deg for inntektene. Hun har skapt seg et merkenavn og har stor respekt i bransjen, så om hun ønsker å legge ned bloggen om noen år, så blir hun ikke arbeidsløs. 

Det er helt vannvittig som du synser. Hvorfor tror du at du vet noe om dette? Uten dokumentasjon betyr innleggene dine ingenting. 

• Liker 30
Skrevet
2 timer siden, MissLucy skrev:

Hvis de har millioninntekter, så er det beviset for at de har umerket reklame. Det er ikke mulig å tjene millioner på de få innleggene som har vært merket med reklame de siste månedene. Regnestykket ditt går ikke opp.

Bloggerne betaler vel honorar så det kan forklare noe av inntekten sammen med leilighetessalg, men egentlig enig med deg. Det lite vi har sett av reklame-samarbeid (plus det løse) siste årene er ikke nok til å redegjøre for inntekten -> mye umerket reklame. 

• Liker 10
Skrevet
4 timer siden, Levina skrev:

Det er jo tydelig at hun ikke ønsker å bruke tid på rød løper. Hun driver sitt eget firma og ikke minst er hun småbarnsmor. Det skinner så godt gjennom  klart og tydelig hvor viktig familien er for henne, og da kan man ikke bruke tid på masse sosialt utenom familie og venner, som eventer og premierer. Hun har jo valgt å ha teater som hobby og jeg vil tro at det er godt å ha fokus på noe annet en kjendiser og rampelys.  Skjønner det er viktig for influencere i startfasen og som ønsker å bygge karriere og være med på forskjellige event, men CBE har jo et sterkt merkenavn i bransjen. 

Nei. Da hadde hun beskyttet familien sin. Har du fått med deg Stopp Sharenting-kampanjen laget av Unicef? 

• Liker 41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...