123Frustrert Skrevet 9. januar 2020 #14741 Skrevet 9. januar 2020 3 timer siden, exictence skrev: Nå er ikke vi i den situasjonen at vi er kjendiser, men ser faktisk ikke at mine foreldre hadde syntes det var noe galt i at vi var avbildet et sted som små. Det var vi også, kom jeg til å huske på nå. Vi var med i en reklame uten at verken foreldrene eller vi visste om at vi var med på bildet. Og det bildet var i mange aviser. Når det er pensum på skolen er det jo ikke rart heller at din datter mente det. Sammenligner du en reklame film med blogg? Hmm.. i en reklame er man helt anonym, på bloggen er man med fult navn og identitet. Alle bildene på bloggen kan man legge sammen og lage en historie. 23
exictence Skrevet 9. januar 2020 #14742 Skrevet 9. januar 2020 4 minutter siden, 123Frustrert skrev: Sammenligner du en reklame film med blogg? Hmm.. i en reklame er man helt anonym, på bloggen er man med fult navn og identitet. Alle bildene på bloggen kan man legge sammen og lage en historie. Nei, det sammenligner jeg det ikke med.
CabinCruiser Skrevet 9. januar 2020 #14743 Skrevet 9. januar 2020 Hvorfor denne uviljen mot hverandre? Side opp og side ned hvor det er 2-3 stykk mot resten her. Man kan respektere hva andre mener uten at man må kalle motparten dum, talentløs eller hva man kaller det. Den brukeren mener ditt og den andre mener datt, så bra - da skaper vi ett mangfold. Men med en gang det kommer noe som kan vitne om positive ordlag i CBEs favør her så virker det som trigger sinnaknappen i veldig mange. Som om det ikke er lov å prøve å si positive ting, eller nyansere debatten ut. Og nei, jeg er ikke for ekstrem eksponering av barn i SOME. 7
Aricia Skrevet 9. januar 2020 #14744 Skrevet 9. januar 2020 4 minutter siden, CabinCruiser skrev: Hvorfor denne uviljen mot hverandre? Side opp og side ned hvor det er 2-3 stykk mot resten her. Man kan respektere hva andre mener uten at man må kalle motparten dum, talentløs eller hva man kaller det. Den brukeren mener ditt og den andre mener datt, så bra - da skaper vi ett mangfold. Men med en gang det kommer noe som kan vitne om positive ordlag i CBEs favør her så virker det som trigger sinnaknappen i veldig mange. Som om det ikke er lov å prøve å si positive ting, eller nyansere debatten ut. Og nei, jeg er ikke for ekstrem eksponering av barn i SOME. Jeg ser debatt, argumenter og motargumenter, og ingen brukerangrep av typen du beskriver. Å komme med motargumenter er ikke å si at det ikke er lov å være uenig. Det er å komme med motargumenter. 31
skarpegg Skrevet 9. januar 2020 #14745 Skrevet 9. januar 2020 11 hours ago, Levina said: Cameron er ikke blogger. Så, filmstjerner kan beskytte barnas privatliv, medan bloggere kan fortsette å eksponere dei for klikk? Beskytte er vel ei av hovuddelane til foreldrerolla? 30
Dr. A. Kula Skrevet 9. januar 2020 #14746 Skrevet 9. januar 2020 7 timer siden, Levina skrev: Hadde de berøvet sine barns privatliv så hadde det vært problematisk, men å vise noen bilder og ikke dele sensitive eller private opplysninger er helt uproblematisk. Det som er problematisk er å ha en holdning til dette som jeg mener ikke har et snev av nyanser og minner meg om fanatisme. Hvem beskrev du her egentlig? På seg selv kjenner man andre. 25
Dr. A. Kula Skrevet 9. januar 2020 #14747 Skrevet 9. januar 2020 6 timer siden, Lady T skrev: Jeg leste et intervju med sønnen til Steve Irwin, som var veldig takknemlig og følte seg velsignet for at han hadde blitt filmet fra fødselen av. Mener ikke at dette er standard for alle «bloggerbarna», men et innspill i debatten likevel. Nå vet jo foreldrene aldri om barnet egentlig synes det er probelmatisk eller om de er takknemlig for det, - og barna vet det antagelig ikke selv heller før de er godt voksne. https://www.dagbladet.no/kjendis/var-to-ar-da-faren-dode-bratt-dette-husker-steve-irwins-sonn-14-i-dag/70282523/amp 5 timer siden, Aricia skrev: Nei, nettopp. Det er jo derfor man må operere med et "føre var"- prinsipp, i stedet for å ta ugjenkallelige valg på sine barns vegne, valg som rammer deres rett til privatliv, og til å skape og selv velge sin digitale identitet. Og til @exictence og @Luvinesta @Lin10med flere også. Angående flere var prinsipp, så vil jeg skissere en parallell til bilde delingen og foreldrenes valg på barnas vegne. Omskjæring av guttebarn er ikke forbudt. Men det er svært mye diskutert fordi man fratar barn et irreversibelt valg. Noen omskjærte barn vil finne valgene til foreldrene f ok rnuftige og riktige, mens andre vil bryte all kontakt på grunn av et valg foreldrene tok på deres vegne når det kunne vært unngått (man kan la være å omskjære og la barnet velge selv som konfirmant eller myndig) og alle grader derimellom. Slik er det med den digitale identiteten også. Noen vil synes det er greit, mens andre vil ikke kunne tilgi sine foreldre når de innser hvilket overgrep foreldrene har gjort mot de. Skaden er skjedd i det man publiserer/opererer, man kan ikke ta det tilbake. Så derfor lar man være og venter til barna er voksne nok til å ta et selvstendig, samtykke de og kompetansefyllt valg. Så enkelt er det. Men tydeligvis ikke for alle. 47
Gjest CecilieX Skrevet 9. januar 2020 #14748 Skrevet 9. januar 2020 48 minutter siden, CabinCruiser skrev: Hvorfor denne uviljen mot hverandre? Side opp og side ned hvor det er 2-3 stykk mot resten her. Man kan respektere hva andre mener uten at man må kalle motparten dum, talentløs eller hva man kaller det. Den brukeren mener ditt og den andre mener datt, så bra - da skaper vi ett mangfold. Men med en gang det kommer noe som kan vitne om positive ordlag i CBEs favør her så virker det som trigger sinnaknappen i veldig mange. Som om det ikke er lov å prøve å si positive ting, eller nyansere debatten ut. Og nei, jeg er ikke for ekstrem eksponering av barn i SOME. Du må nesten sitere de innleggene der noen kalles dumme eller talentløse. Det er forskjell på å si at noens argumenter er dumme og at de er dumme. Forøvrig er det ikke noe forbud mot at flere kan være uenig med noen, selv om det oppleves ubehagelig for den som er i mindretall. Det er jo nettopp det som er å nyansere, at flere deler sine perspektiver selv om de har samme syn på en sak.
Minnie Mus Skrevet 9. januar 2020 #14749 Skrevet 9. januar 2020 Ser hun får spørsmål om ikke netfit skulle lanseres i 2019. Frua svarer at utviklerne de jobber med ikke har spilt på lag med dem. Så merkelig..... 35
Populært innlegg Halle-Palle Skrevet 9. januar 2020 Populært innlegg #14750 Skrevet 9. januar 2020 Det som gir meg den verste følelsen er alle filmsnuttene som blir vist på instastory. Det vises barn som leker med mor/far/besteforeldre, som synger og danser, som løper, som forteller mor ting, som ser film, lager mat osv osv osv. Altså timesvis med utlevering som ligger ute for alle til å se i et døgn, og så forsvinner det. Dvs at barna aldri kommer til å få vite akkurat hva som er delt. Hvilke av de private stundene sammen med de nærmeste er delt med ‘hele verden’? Hvilke minner og hendelser er genuine og hvilke ble staget for å skape innhold/reklame på mammas SoMe plattformer? Bilder og tekst på blogg er ille nok, men det er håndfaste ting som man kan forholde seg til, men var det noen som såg da jeg sang fra Frostfilmen? Da jeg tullet med pappa på gulvet? Da jeg gjorde meg fin så mamma kunne sende snap til bestemor? Det er så ille og så skummelt og så trist at jeg får helt klump i magen! Jeg har en på 7 år som nå ikke vil at jeg skal filme og sende snap til eldre søsken eller besteforeldre. Alt er flaut og han vil holde det privat. Tenk om jeg ikke hadde respektert det? Hva slags mor hadde jeg da vært? Ikke særlig god, mener jeg... 79
Dr. A. Kula Skrevet 9. januar 2020 #14751 Skrevet 9. januar 2020 7 timer siden, Levina skrev: Alle foreldre tar beslutninger om hva de mener er riktige for sine barn. Hun har svart på dette før.Hvor/når? Dette er til det beste for de. Alle beslutninger? Hun har også svart på at de opplever så og si bare positivt rundt det å har vist bilder. Barna eller foreldrene som har opplevd det positivt? Hvor har hun svart? Som en offentlig person så må de hele tiden ta vurderinger rundt dette, og dette har hun skrevet i sitt eget kommentarfelt at hun har gjortLink? . Du er nok ikke den rette personen til å vurdere hva som ikke er bra for hennes barn. Det påstår hun ikke heller, hun viser til fagfolk sine uttalelser! Jeg merker meg også at spørsmål rundt denne tråden, og om dette som står her inne på så mange sider er bra for barna, aldri blir besvart. Du har fått svar fra flere som har svart dette innlegget. Angående at foreldrene tar beslutninger på barnas vegne, så vet vi at ikke alle beslutninger foreldre gjør er de beste for barna. Så kan vi være uenig om hva som er best for barna, og i hvilken grad en beslutning som ikke er til barnas beste er noe andre skal bry seg med. Noen vil feks mene at å gi barna ferdigmat hver dag er feil, andre ikke. Og er det bekymringsfullt nok til at andre bør gripe inn? Se forøvrig spørsmål og kommentarer i sitatet. 25
Kleenex Skrevet 9. januar 2020 #14752 Skrevet 9. januar 2020 9 timer siden, Lady T skrev: Jeg leste et intervju med sønnen til Steve Irwin, som var veldig takknemlig og følte seg velsignet for at han hadde blitt filmet fra fødselen av. Mener ikke at dette er standard for alle «bloggerbarna», men et innspill i debatten likevel. Nå vet jo foreldrene aldri om barnet egentlig synes det er probelmatisk eller om de er takknemlig for det, - og barna vet det antagelig ikke selv heller før de er godt voksne. https://www.dagbladet.no/kjendis/var-to-ar-da-faren-dode-bratt-dette-husker-steve-irwins-sonn-14-i-dag/70282523/amp Nå har jo denne sønnen mistet faren sin så han er vel glad for å ha han på teip.. 9
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 9. januar 2020 #14753 Skrevet 9. januar 2020 5 timer siden, Minnie Mus skrev: Ser hun får spørsmål om ikke netfit skulle lanseres i 2019. Frua svarer at utviklerne de jobber med ikke har spilt på lag med dem. Så merkelig..... Ja jøss, alle andre er jo helt udugelige. Har sikkert ikke noe med at det bare er 19700 som er interessert å følge kontoen eller at øvelsene blir gjort feil så fotografen må ta PT kurs. Hva vet vel jeg 🤷🏼♀️
Isola2 Skrevet 10. januar 2020 #14754 Skrevet 10. januar 2020 7 timer siden, lillesnøfnugg skrev: Ja jøss, alle andre er jo helt udugelige. Har sikkert ikke noe med at det bare er 19700 som er interessert å følge kontoen eller at øvelsene blir gjort feil så fotografen må ta PT kurs. Hva vet vel jeg 🤷🏼♀️ Selvfølgelig er det andres feil...omg! 3
Surikatt Skrevet 10. januar 2020 #14755 Skrevet 10. januar 2020 14 timer siden, Lanolin skrev: Så, filmstjerner kan beskytte barnas privatliv, medan bloggere kan fortsette å eksponere dei for klikk? Beskytte er vel ei av hovuddelane til foreldrerolla? Det er fordi filmstjerner kan noe og har en jobb uavhengig av barna. Bloggere som eksponerer barn gjør det fordi de ikke har noe å komme med men har oppdaget at barna kan jobbe for dem så de tjener mest mulig penger. 29
Aquarius04 Skrevet 10. januar 2020 #14756 Skrevet 10. januar 2020 I det alltid gjennomrøktede kommentarfeltet jobber Caroline-politiet på spreng for å forsvare henne med nebb og klør. Og frua selv skulle ønske alle ikke var så forutinntatte... Den var ny. https://www.carolinebergeriksen.no/2020/01/09/lopetur-i-terreng/comment-page-1/#comment-998754 13
Malum Skrevet 10. januar 2020 #14757 Skrevet 10. januar 2020 10 minutter siden, Aquarius04 skrev: I det alltid gjennomrøktede kommentarfeltet jobber Caroline-politiet på spreng for å forsvare henne med nebb og klør. Og frua selv skulle ønske alle ikke var så forutinntatte... Den var ny. https://www.carolinebergeriksen.no/2020/01/09/lopetur-i-terreng/comment-page-1/#comment-998754 Og slike kommentarer slippes selvsagt igjennom nåløyet slik at alle kan få se at de blir kritisert for de merkeligste ting. Saklige kommentarer på virkelig kritikkverdige forhold lukes effektivt bort. Så deilig det må være å fritt kunne manipulere sitt publikum på den måten! 38
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 10. januar 2020 #14758 Skrevet 10. januar 2020 Anne Thorild Klomsten har skrevet et innlegg i KK angående barn og sosiale medier. Hun stiller mange gode spørsmål rundt dette.
Kollontaj Skrevet 10. januar 2020 #14759 Skrevet 10. januar 2020 (endret) 2 timer siden, Aquarius04 skrev: I det alltid gjennomrøktede kommentarfeltet jobber Caroline-politiet på spreng for å forsvare henne med nebb og klør. Og frua selv skulle ønske alle ikke var så forutinntatte... Den var ny. https://www.carolinebergeriksen.no/2020/01/09/lopetur-i-terreng/comment-page-1/#comment-998754 Forutinntatt er visst det nye begrepet CBE.no bruker om leserne sine. Her skriver CBE.no at de skjøt opp fyrverkeri før kl 21, men når noen lurer på hvorfor de gjorde det får de til svar at de er forutinntatte, fordi de skjøt slett ikke opp noe som bråket. 🙄 (hvordan kunne leserne vite det, liksom? ☺️ Fyrverkeri som skytes opp, bråker gjerne.) https://www.carolinebergeriksen.no/2020/01/01/nyttarsaften-2019/ Ps. Er ikke selve saken om fyrverkeri tidligere på kvelden jeg reagerer på, men måten CBE svarer på. Endret 10. januar 2020 av Kollontaj 32
pøbelsara Skrevet 10. januar 2020 #14760 Skrevet 10. januar 2020 1 time siden, Malum skrev: Og slike kommentarer slippes selvsagt igjennom nåløyet slik at alle kan få se at de blir kritisert for de merkeligste ting. Saklige kommentarer på virkelig kritikkverdige forhold lukes effektivt bort. Så deilig det må være å fritt kunne manipulere sitt publikum på den måten! Det er jo bare så utrolig lite sympatisk. Jeg så hun brukte samme argument når noen spurte om hun skøyt opp fyrverkeri tidlig på kvelden på nyttårsaften - siden hun jo faktisk hadde skrevet at hun skjøt opp fyrverkeri tidlig på kvelden for at barna skulle få se. Da var folk også forutinntatte - for det var egentlig stjerneskudd hun tente på til barna. Merkelig å kalle det å skyte opp, synes nå jeg. Når noen sier at de skyter opp fyrverkeri, så tror jeg selvsagt at de mener det de skriver/sier. Men frua blir altså furtis og heder folk er forutinntatte. det er bare så helt borti staur og vegger det hun driver med. Hvis hun skulle fortelle at hun tente stjerneskudd med barna - hvorfor sa hun ikke bare det da? Så slapp hun alle forutinntatt folk som faktisk - nok en gang - faktisk leste det hun sa og forholdt seg til det. 48
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå