Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
53 minutter siden, Levina skrev:

UNICEF budskap er å ikke ubetenksomt dele bilder eller privat informasjon av barn.  Det står ikke noe om at de ønsker å forby alt. CBE har selv støttet dette budskapet og hun er bevisst på hva hun deler og ikke deler, så hun deler derfor ikke ubetenksomt. 

CBE følger ikke Datatilsynet eller barneombudet sine sjekklister for deling av bilder på nett. Tvert imot så bryter de flere av punktene. Tenker også at bedriftens sin bedrifts strategi gjennom å «dele» bilder av mindreårige viser til at at bedriften trenger nye etiske retningslinjer.

Endret av lillesnøfnugg
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lagde en fotobok til datteren ifbm konfirmasjonen. Produsenten syntes den var så fin at de ville bruke den til reklame.

Jeg var ikke så veldig i tvil om hva hun ville mene men spurte for sikkerhets skyld. Det ble ingen reklamebok.

• Liker 41
Skrevet (endret)
5 timer siden, Lady T skrev:

Jeg leste et intervju med sønnen til Steve Irwin, som var veldig takknemlig og følte seg velsignet for at han hadde blitt filmet fra fødselen av. Mener ikke at dette er standard for alle «bloggerbarna», men et innspill i debatten likevel.

Nå vet jo foreldrene aldri om barnet egentlig synes det er probelmatisk eller om de er takknemlig for det, - og barna vet det antagelig ikke selv heller før de er godt voksne

https://www.dagbladet.no/kjendis/var-to-ar-da-faren-dode-bratt-dette-husker-steve-irwins-sonn-14-i-dag/70282523/amp

Nei, nettopp. Det er jo derfor man må operere med et "føre var"- prinsipp, i stedet for å ta ugjenkallelige valg på sine barns vegne, valg som rammer deres rett til privatliv, og til å skape og selv velge sin digitale identitet. 

Endret av Aricia
  • Liker 24
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Mynlen skrev:

Jeg lagde en fotobok til datteren ifbm konfirmasjonen. Produsenten syntes den var så fin at de ville bruke den til reklame.

Jeg var ikke så veldig i tvil om hva hun ville mene men spurte for sikkerhets skyld. Det ble ingen reklamebok.

Var vel ikke å rart at det var ingen tvil om hva din datter mente. Datter blir gjerne påvirket av mor med sånne holdninger.

Mine foreldre har aldri vært sånn at de ser noe galt i å vise bilder av oss barna som små. Så den holdningen har vi og. Spiller ingen rolle hva andre tenker, liksom.

Selvfølgelig ikke hvilke som helst bilder av en, men hyggelige bilder ser vi ikke noe galt i at andre får se.

Endret av exictence
  • Liker 1
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
Akkurat nå, exictence skrev:

Var vel ikke å rart at det var ingen tvil om hva din datter mente. Datter blir gjerne påvirket av mor med sånne holdninger.

Mine foreldre har aldri vært sånn at de ser noe galt i å vise bilder av oss barna som små. Så den holdningen har vi og. Spiller ingen rolle hva andre tenker, liksom.

Til flere tusen mennesker? Og bare til oppklaring så har ungdommene mer kunnskap og innsikt i nettvett og retten til sin egen identitet enn CBE. Det er faktisk pensum på skolen og bloggere blir trukket frem som eksempler på uvettig nettvett.

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet
1 minutt siden, exictence skrev:

Jeg er helt ulik min mor på alle måter så der raknet den teorien. 

Poenget er: Vi snakker om prinsipper og grunnleggende menneskerettigheter her. Individualiserte anekdotiske bevis er irrelevante. 

• Liker 35
Skrevet

Det er forskjell på å vise familiebildene til omgangskretsen og å legge det helt åpnet på nett tilgjengelig for absolutt alle - uten kontroll over hvem som ser og hva de gjør. En ting er å vise et album - en annen ting er å distribuere kopier av bildene. Hvem hadde syntes det var ok st en fremmed tok kopier av familiebildene for bruke dem til gudvethva. 

Poenget er uansett at til man vet hva barnet mener, lar man være. 

• Liker 34
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
21 minutter siden, Mynlen skrev:

Tenk hvordan det blir når man blir så stor at man skjønner at fotoboken fra Fotoknudsen var et jobboppdrag og at alle feriene dine var det samme? Eller at alle timene med foto og styling var for at folk skulle trykke likes på foreldrenes bedrifts IG konto? Om noen år vet man heller ikke hvordan utviklingen innenfor dette tema er , utviklingen tilsier at det går i riktig retning når det gjelder beskyttelse av barn fra dette. Det er bare de som profitterer på dette som fortsatt ikke vil eller kan forstå hvor ugrei handlingene deres er.

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet
4 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Til flere tusen mennesker? Og bare til oppklaring så har ungdommene mer kunnskap og innsikt i nettvett og retten til sin egen identitet enn CBE. Det er faktisk pensum på skolen og bloggere blir trukket frem som eksempler på uvettig nettvett.

Nå er ikke vi i den situasjonen at vi er kjendiser, men ser faktisk ikke at mine foreldre hadde syntes det var noe galt i at vi var avbildet et sted som små. Det var vi også, kom jeg til å huske på nå. Vi var med i en reklame uten at verken foreldrene eller vi visste om at vi var med på bildet. Og det bildet var i mange aviser.

Når det er pensum på skolen er det jo ikke rart heller at din datter mente det.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Levina skrev:

Cameron har lagt opp så hun er ikke lenger en internasjonal filmstjerne. Det har da ikke noe med hvem som er mest kjent eller har mest tilhengere. Det handler om at Cbe har en blogg hvor hun deler noe av sitt liv og i det livet er hun mamma og ønsker å vise dette til en viss grad. Barna får en helt naturlig tilnærming til dette. Ikke noe å bekymre seg for, dere som skriver i denne tråden og er så opptatt av barns ve og vel, ironisk nok. 

Men hun er ikke mindre kjent av den grunn, og betraktelig mer kjent enn CBE. 

Og jo - det handler nettopp om det jeg har uthevet - for:

1. CBE utnytter barna for å skaffe seg inntekter.

2. De blir eksponert for svært mange fremmede følgere.

Synet ditt på eksponering av barn i SoMe er skremmende naivt!

• Liker 34
Skrevet (endret)
1 time siden, Levina skrev:

UNICEF budskap er å ikke ubetenksomt dele bilder eller privat informasjon av barn.  Det står ikke noe om at de ønsker å forby alt. CBE har selv støttet dette budskapet og hun er bevisst på hva hun deler og ikke deler, så hun deler derfor ikke ubetenksomt. 

Dette blir rene spekulasjoner fra din side. Dokumenter dette, eller bli rapportert. 
Slike argumenter som dette blir rett og slett for dumme. Det er din tolkning - ikke fakta.

Endret av Aquarius04
  • Liker 32
Skrevet

Slutt å svar det trollet 🙄

• Liker 20
Skrevet
1 time siden, exictence skrev:

Selvfølgelig ikke hvilke som helst bilder av en, men hyggelige bilder ser vi ikke noe galt i at andre får se.

vi kan ikke legge til grunn som en vanlig regel at alle barn overtar foreldrenes holdninger.

• Liker 18
Skrevet
4 minutter siden, MissLucy skrev:

vi kan ikke legge til grunn som en vanlig regel at alle barn overtar foreldrenes holdninger.

Nei, sant det

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, MiniBaguette skrev:

Nettvett er pensum på alle barneskoler.

Det blir trolig en forholdsvis sjokkerende opplevelse for enkelte bloggerbarn når de finner ut hva mamma og/eller pappa gjør mot dem. Tenk å få i oppgave på barneskolen å Google seg selv, og få flere tusen treff? Tenk å oppdage at mamma har delt tusenvis av bilder av deg og tingene dine - hun har delt bilder av rommet ditt, av deg på ferie, av deg oppstilt foran julekalenderen din, av lekene dine? Og så oppdage at mamma driver og viser fram rompen sin og snakker om favorittsexstillingene sine, at pappa redigerer bildene av henne sånn at hun skal se tynnere ut - og at filmen av deg som mamma sa hun skulle sende til mormor, faktisk ble delt med tre hundre tusen følgere på Instagram? 

Jeg forstår ikke at de tør. 

Sikkert flere barn som reagerer på det. Jeg hadde ikke reagert hvis det var koselige bilder.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, exictence skrev:

Nå er ikke vi i den situasjonen at vi er kjendiser, men ser faktisk ikke at mine foreldre hadde syntes det var noe galt i at vi var avbildet et sted som små. Det var vi også, kom jeg til å huske på nå. Vi var med i en reklame uten at verken foreldrene eller vi visste om at vi var med på bildet. Og det bildet var i mange aviser.

Når det er pensum på skolen er det jo ikke rart heller at din datter mente det.

Så du mener at informasjon gjør at barn og unge blir bevisste på og kritiske til å dele bilder på nett? Kanskje foreldregenerasjonen også hadde hatt godt av litt bevisstgjøring og skolegang?

21 minutter siden, exictence skrev:

Sikkert flere barn som reagerer på det. Jeg hadde ikke reagert hvis det var koselige bilder.

Men det er deg. Hva har dine følelser her i denne tråden å gjøre? Fagfolk advarer mot eksponering av barn. Burde ikke det holde?

• Liker 39
Skrevet
5 timer siden, Levina skrev:

Hadde de berøvet sine barns privatliv så hadde det vært problematisk, men å vise noen bilder og ikke dele sensitive eller private opplysninger er helt uproblematisk. Det som er problematisk er å ha en holdning til dette som jeg mener ikke har et snev av nyanser og minner meg om fanatisme.

Hvorfor har du ikke bilde av deg selv i profilen din? Hvorfor skriver du under nick?

Bare lurer.....

• Liker 27
Skrevet
18 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Så du mener at informasjon gjør at barn og unge blir bevisste på og kritiske til å dele bilder på nett? Kanskje foreldregenerasjonen også hadde hatt godt av litt bevisstgjøring og skolegang?

Ja, jeg tror at barn og voksne blir påvirket av den informasjonen og læring som gies. Ser på det som veldig viktig å kunne ta opp ting, og at alle kan komme med sine synspunkter.

18 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Men det er deg. Hva har dine følelser her i denne tråden å gjøre? Fagfolk advarer mot eksponering av barn. Burde ikke det holde?

Det er positivt at folk uttrykker hva de føler om saken. Det er godt med fagfolk, og dem bør man høre på. Men fint at også man lytter til ulike erfaringer og synspunkter.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Lady T skrev:

Jeg leste et intervju med sønnen til Steve Irwin, som var veldig takknemlig og følte seg velsignet for at han hadde blitt filmet fra fødselen av. Mener ikke at dette er standard for alle «bloggerbarna», men et innspill i debatten likevel.

Nå vet jo foreldrene aldri om barnet egentlig synes det er probelmatisk eller om de er takknemlig for det, - og barna vet det antagelig ikke selv heller før de er godt voksne. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/var-to-ar-da-faren-dode-bratt-dette-husker-steve-irwins-sonn-14-i-dag/70282523/amp

Tilfellet med Steve Irwins sønn er vel litt spesielt i og med at Irwin døde da sønnen var to år. Sønnen er takknemlig for at det finnes film av de sammen for å kunne se tilbake. Han er ikke nødvendigvis takknemlig for at dokumentaren er til offentlig skue - filmen hadde hatt like stor verdi for ham om den ble holdt privat. Men da ville den vel aldri blitt laget så omfattende, uten noen som tjener på det (f.eks produsenten).

Tenk hvor fantastisk det hadde vært om alle bildene av bloggerbarna ble knipset, men aldri publisert. Og bloggerbarna kunne se tilbake på alle bildene av seg selv og foreldrene - og de hadde visst at dette, dette gjorde mor og far for at vi skal ha minner om barndommen vår.

Hvis hensikten er at barnet skal ha minner å se tilbake på, holder man bilder og film privat. Hvis hensikten er å sikre inntekt, trykker man publiser.

• Liker 34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...