Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
11 minutter siden, pøbelsara skrev:

Skjønner du virkelig ikke hvor problematisk det er å berøve ungene sine for privatliv?  

Hadde de berøvet sine barns privatliv så hadde det vært problematisk, men å vise noen bilder og ikke dele sensitive eller private opplysninger er helt uproblematisk. Det som er problematisk er å ha en holdning til dette som jeg mener ikke har et snev av nyanser og minner meg om fanatisme.

Endret av Levina
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
33 minutter siden, Aquarius04 skrev:

Nei, det stemmer det. Men hun er en internasjonal filmstjerne med LANGT større tilhengerskare enn CBE, og likevel velger hun å IKKE eksponere dattera si. Eller mener du å si at CBE er en større kjendis enn Cameron Diaz? 
Videre kan man fint være blogger uten å eksponere ungene sine i hytt og pine. 

Cameron har lagt opp så hun er ikke lenger en internasjonal filmstjerne. Det har da ikke noe med hvem som er mest kjent eller har mest tilhengere. Det handler om at Cbe har en blogg hvor hun deler noe av sitt liv og i det livet er hun mamma og ønsker å vise dette til en viss grad. Barna får en helt naturlig tilnærming til dette. Ikke noe å bekymre seg for, dere som skriver i denne tråden og er så opptatt av barns ve og vel, ironisk nok. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Formuleringen om å berøve sine barn deres privatliv er helt på linje med UNICEFs sharenting-kampanje. UNICEF bruker termen "identitetstyveri" om foreldres eksponering av barn på nett:

https://sharenting.unicef.no/no?utm_expid=.g_AcerlvS8qAYmM5zzJ8DQ.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Barns rett til privatliv er en menneskerett, og derfor viktigere enn foreldres lyst og behov for å dele det. Og det er en rettighet som i hvert fall er viktigere enn foreldrenes behov for å gjøre et levebrød av å ikke respektere sine barns integritet. 

Endret av Aricia
  • Liker 45
Skrevet
4 minutter siden, Levina skrev:

Cameron har lagt opp så hun er ikke lenger en internasjonal filmstjerne. Det har da ikke noe med hvem som er mest kjent eller har mest tilhengere. Det handler om at Cbe har en blogg hvor hun deler noe av sitt liv og i det livet er hun mamma og ønsker å vise dette til en viss grad. Barna får en helt naturlig tilnærming til dette. Ikke noe å bekymre seg for, dere som skriver i denne tråden og er så opptatt av barns ve og vel, ironisk nok. 

Cameron Diaz skriver helt utrykkelig at hun er opptatt av å skjerme barnet, og at barnet skal få skape sin egen digitale identitet, det er DET som diskuteres, hvilken tilnærming har CBE til sine barns digitale identitet mon tro?

• Liker 41
Skrevet
9 minutter siden, Levina skrev:

Hadde de berøvet sine barns privatliv så hadde det vært problematisk, men å vise noen bilder og ikke dele sensitive eller private opplysninger er helt uproblematisk. Det som er problematisk er å ha en holdning til dette som jeg mener ikke har et snev av nyanser og minner meg om fanatisme.

Selvfølgelig berøver de sine barns privatliv! De er såvidt jeg har fått med med, på instastory så og si hver dag nå! Det har ingenting med fanatisme å gjøre, det har alt å gjøre med barns rettigheter i vår digitale hver dag! Det er så langt fra uproblematisk som det kan komme! Det er skrevet mange ganger her om eksempler på eksponerte barn som har slitt med det i ungdomsår og voksen alder! Det problematiske er all bagatellisering som foregår av voksne mennesker når det kommer til barn og deres rettigheter, det er skremmende problematisk faktisk! 

• Liker 45
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)

Ser at kongehusene er flinke til å skjerme barna, samme gjelder norske A kjendiser. Mens disse harrytassene av noen bloggere derimot. Så lenge det gir penger i kassa selger vi alt som selges kan. Så hvem er fanatiske her?

Endret av lillesnøfnugg
Skrevet (endret)

UNICEF budskap er å ikke ubetenksomt dele bilder eller privat informasjon av barn.  Det står ikke noe om at de ønsker å forby alt. CBE har selv støttet dette budskapet og hun er bevisst på hva hun deler og ikke deler, så hun deler derfor ikke ubetenksomt. 

Endret av Levina
  • Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, pøbelsara skrev:

Hvordan vet du dette? Hva slags kunnskap har du som gjør at du vet dette? Hvis du vet at slik eksponering er helt uskadelig, burde du jo dele kunnskapen som ligger bak. 

Jeg ( og mange med meg, bla unicef) mener jo at både bilder og info om bursdagsfeiringer, og dagliglivet generelt, nettopp er en del av privatlivet. 

Alle foreldre tar beslutninger om hva de mener er riktige for sine barn. Hun har svart på dette før. Dette er til det beste for de. Hun har også svart på at de opplever så og si bare positivt rundt det å har vist bilder. Som en offentlig person  så må de hele tiden ta vurderinger rundt dette, og dette har hun skrevet i sitt eget kommentarfelt at hun har gjort. Du er nok ikke den rette personen til å vurdere hva som ikke er bra for hennes barn. 
Jeg merker meg også at spørsmål rundt denne tråden, og om dette som står her inne på så mange sider er bra for barna, aldri blir besvart. 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, Levina skrev:

UNICEF budskap er å ikke ubetenksomt dele bilder eller privat informasjon av barn.  Det står ikke noe om at de ønsker å forby alt. CBE har selv støttet dette budskapet og hun er bevisst på hva hun deler og ikke deler, så hun deler derfor ikke ubetenksomt. 

Unicef legger feks vekt på at man skal begrense hvem og hvor mange man deler med. Hva tenker du om det? 

• Liker 34
Skrevet
2 minutter siden, Levina skrev:

Alle foreldre tar beslutninger om hva de mener er riktige for sine barn. Hun har svart på dette før. Dette er til det beste for de. Hun har også svart på at de opplever så og si bare positivt rundt det å har vist bilder. Som en offentlig person  så må de hele tiden ta vurderinger rundt dette, og dette har hun skrevet i sitt eget kommentarfelt at hun har gjort. Du er nok ikke den rette personen til å vurdere hva som ikke er bra for hennes barn. 
Jeg merker meg også at spørsmål rundt denne tråden, og om dette som står her inne på så mange sider er bra for barna, aldri blir besvart. 

Du forståe virkelig ikke hva føre-var og barnas beste betyr. Når det gjelder om dette er bra for barna - de er ikke nevnt med navn en eneste gang her inne. Det som ytres er bekymring for deres ve og vel. Hvorfor er det skadelig, tror du? 

• Liker 34
Skrevet
3 minutter siden, Levina skrev:

Men i hvilke fora tenker du at denne problemstillingen skal tas opp da? 

Ja man kan skrive leserinnlegg i VG, det har flere allerede gjort, i ny og ne tar noen tv-kanaler debatten, men ofte unyansert, på altfor kort tid og uten debattanter med nok tyngde på området.. Ja, man kan rette kritikken direkte på bloggerens kanaler, og enten få et frekt, ureflektert, og selvrettferdiggjørende svar tilbake, evt ingen svar overhode, eller bli blokkert.. 

Vi som følger med på denne bekymringsverdige samfunnstrenden har behov for å dele tanker, og få innblikk i andres tanker om temaet. Enig i at mye i tråder som denne kunne vært droppet, og gir bare slike forum et dårlig rykte, og kan være vondt for barn og øvrig familie å lese. 

Men jeg tror essensen i disse diskusjonene er viktige, spesielt når det ikke tas nok på alvor på høyere samfunnsnivå. 

• Liker 30
Skrevet
1 time siden, Levina skrev:

Hadde du likt at andre gjentatte ganger la ut bilder av deg på Internett uten at du ble spurt først? 

• Liker 31
Skrevet
28 minutter siden, Levina skrev:

Hvordan kan hun vite at de bare har opplevd positive ting med å dele bilder av barna? Hun vet ikke hvem eller hvor mange som har lastet ned bilder/videoer av ungene, og evt hva de brukes til. Det er jo ikke sånn at folk spørr om å ta bildene. De er jo lett tilgjengelig for alle som vil ha. Hun fremstår som rimelig naiv. 

• Liker 30
Skrevet

Jeg leste et intervju med sønnen til Steve Irwin, som var veldig takknemlig og følte seg velsignet for at han hadde blitt filmet fra fødselen av. Mener ikke at dette er standard for alle «bloggerbarna», men et innspill i debatten likevel.

Nå vet jo foreldrene aldri om barnet egentlig synes det er probelmatisk eller om de er takknemlig for det, - og barna vet det antagelig ikke selv heller før de er godt voksne. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/var-to-ar-da-faren-dode-bratt-dette-husker-steve-irwins-sonn-14-i-dag/70282523/amp

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Lin10 skrev:

Det må da være mye bedre å gå i « venninne» fella enn å gå i « jeg kritiserer alt hun gjør» fella. Positivitet gir positivitet. Negativitet gir negativitet. Interssant å se hvor mye du vet om hennes bedrift, tydelig du er opptatt av henne. Uansett så går hennes bedriftsstrategi ut på å dele noe av sitt liv. 

Som med alt annet i verden, er det viktig å være kritisk til hva man leser. Regner med dette er pensum på enhver journalistutdanning. Caroline Berg-Eriksen driver med juks og lovbrudd. Vil man ha en «venninne» som bevisst bryter flere lover når det gjelder alkohol og skjult reklame?

Akkurat som fenomenet fake news, tar du det og for god fisk fordi det er negativt å være kritisk? 

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...