Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes denne tråden gir bloggen mer makt enn den faktisk har. Engasjementsraten er beviselig lav.

Slik jeg oppfatter tråden er den ikke ment som personlig kritikk eller for å få bloggen til å endre mening, etter 10 år i bransjen har den vist seg for sta og steil til det. Det er forbrukermakt som utøves, både med tanke på eksponering av barn, merking av reklame og kroppspress. Fordi bloggen er en influencer.

Hvor mange er det som egentlig blir påvirket av carolinebergeriksen.no? Engasjerer hun egentlig samfunnet? Påvirker hun faktisk unge mennesker?

Hvis man vil klage over overdreven plastinnpakning på frukt - da klager man ikke til den lokale Kiwien, men til Bama.

Jeg tror flere forbrukere ville fått med seg den berettigede kritikken om den ble gitt mot influencere med større påvirkningskraft, eller enda bedre, på et overordnet nivå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
50 minutter siden, Storelille skrev:

Hvorfor merker ikke Caroline Berg Eriksen alle filmene fra Sarpsborgfestivalen som  reklame på instastory, jf  http://web.archive.org/web/20190831223856/https://storiesig.com/stories/carolinebergeriksenno ?

I tillegg går de rundt med ølglass når filmen på ig var merket reklame. Håper flere rapporterer. Alkoholloven ble brutt flere ganger med ulike glass og flasker med alkohol. Best i klassen? 

Endret av Kleenex
  • Liker 20
Skrevet
22 timer siden, Sool skrev:

Enig med det du skriver i første avsnitt om at hun kan endre fokus litt, men i avsnitt nr to der er jeg uenig. Syns ikke en PT skal måtte behøve å skjule sin veltrente kropp han/hun har jobbet så hardt for. 

De gangene jeg er i best form er de gangene jeg liker å vise kroppen min mer :) I fine klær å topper å treningstøy etc. Det gir meg motivasjon å glede. Syns ikke man skal skjule hardt arbeid fordi andre får negative tanker om egen kropp. 

Ser ikke helt hvorfor man skal ha et behov for å vise seg frem. Hvorfor kan man ikke være fornøyd med seg selv uten å måtte få anerkjennelse fra andre?

• Liker 7
Skrevet

Lurer på om festivalen hun var på i det hele tatt vet at hun gjør lovbrudd mtp merkingen?

• Liker 12
Skrevet

«Reklame gratis inngang» skulle vært «sponset gratis inngang». (Blogg) 

• Liker 13
Skrevet
17 timer siden, CecilieX skrev:

Jeg tok deg på ordet og har skrollet gjennom fra side 300 til hit for å få et godt statistisk grunnlag. Vil du vite hvor mange ganger jeg fant ryddemeldinger der «det var ryddet for hets»?

Svaret er 0. Ingen. 

Det er så utrolig dumt å hive ut påstander som er så lett å ettergå. 

Så da legger vi denne «hets» greia død. Gjør vi ikke?

Beklager det, du har sikkert rett. Jeg scrollet meg ca 40 sider bakover og ser at Moderator har ryddet for  «latterliggjøring» og «krenkende innlegg» 5 ganger. Jeg forbeholder meg likevel retten til å mene at ikke all kritikken her inne er saklig kritikk av bedriften, men at en del går over grensen (og ryddes bort) og at en del virker å være sterk antipati mot bloggeier personlig. 

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Fredrik29 skrev:

Beklager det, du har sikkert rett. Jeg scrollet meg ca 40 sider bakover og ser at Moderator har ryddet for  «latterliggjøring» og «krenkende innlegg» 5 ganger. Jeg forbeholder meg likevel retten til å mene at ikke all kritikken her inne er saklig kritikk av bedriften, men at en del går over grensen (og ryddes bort) og at en del virker å være sterk antipati mot bloggeier personlig. 

Det kan det godt hende du har helt rett i. Men det gjelder ikke alle, og da blir det veldig dumt å omtale det som et generelt problem i tråden. Mye bedre å rapportere de innleggene dette gjelder direkte, eller eventuelt komme med et motsvar til innlegget.

• Liker 19
Skrevet

Uuf.. Får lungebetennelse av å se antrekket fra i går. Håper hun hadde med ei jakke. Hilsen mormor. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje ikke så merkelig at folk ikke akkurat har empati med bloggeierne (CBE-LKE-symbiosen) med tanke på hvordan de selv har henvendt seg til andre, noen nylige eksempler er kommentarfeltet til Kremmerhuset samt LKE som kaller folk psykobitch og nesevise møkkakjerring.

https://www.google.no/amp/s/influencere.wordpress.com/2019/07/06/caroline-berg-eriksen-kommentarfeltproblematikk-i-reklameinnlegg/amp/

• Liker 35
Skrevet (endret)
21 minutter siden, Fredrik29 skrev:

Hets er et veldig sterkt ord. Latterliggjøring som slettes her kan feks være en lattersmiley. Hvis man sammenlikner med feks et satireprogram (for ikke å snakke om satire i en podkast), eller et hvilket som helst kommentarfelt i en norsk dagsavis på nett, så er denne tråden særdeles saklig og forsiktig i tonen.

Men vi er på nett, på et anonymt forum åpent for alle - selvsagt vil tråden inneholde usakligheter og overtramp. Ingen har påstått noe annet. Derfor modereres også tråden ganske strengt, på bakgrunn av det folk som deltar rapporterer inn. Det blir litt pussig å fordømme alle her kollektivt på bakgrunn av det som er slettet og ikke kan ettergås, og som er slettet fordi nettopp de du retter skytset mot har bedt om denne slettingen.

Og nei, ingen kan faktisk påberope seg "rett til å mene" at tråden inneholder mer og verre innlegg enn den faktisk gjør. Målbare størrelser kan man ikke bare "mene" noe om akkurat som man lyster. Da sprer man fordommer, og forteller ikke noe om diskusjonen i denne tråden, men om sine egne forutinntatte holdninger. Og når du mener å se "en sterk antipati mot bloggeier personlig" hos deltakerne i tråden er det en ren spekulasjon, og i tillegg en helt vanlig hersketeknikk som vi møtes med i denne tråden, og som kvinner for øvrig fremdeles ofte møtes med når de ytrer seg offentlig om tematikk som angår andre kvinner. 

Hvis du ikke liker usaklighet står det følgelig dårlig i stil med argumentasjonsteknikken din.

Endret av Aricia
  • Liker 45
Skrevet

Jepp, har noen 😂 i mappa, lo ikke av bloggeren, men av noe en annen bruker skrev. Moderert som latterliggjøring. Alt er ikke hva det med første øyekast ser ut som, altså. 

• Liker 16
Skrevet

Jeg har aldri ment å fordømme alle her - tråden er viktig og det er mye god og relevant kritikk av bedriften her inne. Jeg synes likevel at det noen ganger går over streken og at det kan se ut som at enkelte sterkt misliker CBE personlig. Mulig jeg tar feil, men jeg må vel ha lov til å dele min mening på lik linje med andre. 

• Liker 13
Skrevet

Joda, klart det @Fredrik29, selv om det kan virke som om du og flere med deg har adoptert bloggernes omtale av Rampelys-brukere: driver med hets og er hatefulle. Det blir jo en stereotypi som videreføres og forsterkes, gjerne uten gode bevis for det. Selv vet jeg ganske mye om bloggen og blogg-personaen, men kjenner ikke personen CBE. Hvordan hun og mannen derimot styrer businessen, mener jeg at jeg vet nok om til å kunne kommentere (og derfor kommenterer jeg nesten ikke andre bloggere). Ser jeg innlegg som er over streken, rapporterer jeg. Og ja; det hender jeg irriterer meg over hva folk får seg til å skrive, selv om det er innafor regelverket her. 

• Liker 24
Skrevet
28 minutter siden, Aricia skrev:

Hets er et veldig sterkt ord. Latterliggjøring som slettes her kan feks være en lattersmiley. Hvis man sammenlikner med feks et satireprogram (for ikke å snakke om satire i en podkast), eller et hvilket som helst kommentarfelt i en norsk dagsavis på nett, så er denne tråden særdeles saklig og forsiktig i tonen.

Men vi er på nett, på et anonymt forum åpent for alle - selvsagt vil tråden inneholde usakligheter og overtramp. Ingen har påstått noe annet. Derfor modereres også tråden ganske strengt, på bakgrunn av det folk som deltar rapporterer inn. Det blir litt pussig å fordømme alle her kollektivt på bakgrunn av det som er slettet og ikke kan ettergås, og som er slettet fordi nettopp de du retter skytset mot har bedt om denne slettingen.

Og nei, ingen kan faktisk påberope seg "rett til å mene" at tråden inneholder mer og verre innlegg enn den faktisk gjør. Målbare størrelser kan man ikke bare "mene" noe om akkurat som man lyster. Da sprer man fordommer, og forteller ikke noe om diskusjonen i denne tråden, men om sine egne forutinntatte holdninger. Og når du mener å se "en sterk antipati mot bloggeier personlig" hos deltakerne i tråden er det en ren spekulasjon, og i tillegg en helt vanlig hersketeknikk som vi møtes med i denne tråden, og som kvinner for øvrig fremdeles ofte møtes med når de ytrer seg offentlig om tematikk som angår andre kvinner. 

Hvis du ikke liker usaklighet står det følgelig dårlig i stil med argumentasjonsteknikken din.

👏👏👏

• Liker 5
Skrevet

Egentlig et ganske OK treningsinnlegg hun har publisert for noen dager siden, men helt absurd med den kraftige, mørke nattklubb-sminken. Kjenner det gjør meg trist på hennes vegne

• Liker 12
Skrevet

I min tid på treningssenteret har jeg observert to typer PT'er, og nå blir det litt satt på spissen for å formidle saken min.

Den ene typen går med veldig trendy, stramme, korte og avslørende klær, både kvinner og menn. De bruker mye av tiden sammen med kunden sin med å se seg selv i spuelet, tar selfie og forklare hvorfor de trener og spiser for å oppnå sine mål og fysikk.

Den andre typen går i treningstøy, som er en blanding av trendy, funksjonelt, det ser ikke så gjennomtenkt ut. Av disse ser man mer fokus på kunden, og de lager et program mer tilpasset personer. De ser at alle er forskjellige, og ikke alle kan oppnå samme resultat. 

Det virker som CBE er mer i første kategori, da jeg opplever gjennom netfit at hun ønsker å vise sitt resultat, som hun oppnår med sin rutine, med sin kost. Her får man en veldig liten kundegruppe, da få har samme grunnlaget for å oppnå hennes resultat.

Ta meg for eksempel, jeg har en mer kraftig kroppsbygning, med breie skuldre og hofter. Jeg er lavere og bygger mer muskler enn henne pga min genetikk. I min jobb er jeg mer aktiv, ergo jeg har mer behov for mat ila for å kunne utføre min jobb, og klarer ikke å komme ned i hennes fettprosent. Og jeg ønsker å trene for å kunne ha en god styrke for å forebygge skavanker senere i livet, ikke for å se bra ut i bikini. PT nr to tar dette med i beregningene i utviklingen av et program, PT to mangler kanskje litt kunnskap for å utarbeide et like tilpasset program.

• Liker 23
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
23 minutter siden, Liver skrev:

I min tid på treningssenteret har jeg observert to typer PT'er, og nå blir det litt satt på spissen for å formidle saken min.

Den ene typen går med veldig trendy, stramme, korte og avslørende klær, både kvinner og menn. De bruker mye av tiden sammen med kunden sin med å se seg selv i spuelet, tar selfie og forklare hvorfor de trener og spiser for å oppnå sine mål og fysikk.

Den andre typen går i treningstøy, som er en blanding av trendy, funksjonelt, det ser ikke så gjennomtenkt ut. Av disse ser man mer fokus på kunden, og de lager et program mer tilpasset personer. De ser at alle er forskjellige, og ikke alle kan oppnå samme resultat. 

Det virker som CBE er mer i første kategori, da jeg opplever gjennom netfit at hun ønsker å vise sitt resultat, som hun oppnår med sin rutine, med sin kost. Her får man en veldig liten kundegruppe, da få har samme grunnlaget for å oppnå hennes resultat.

Ta meg for eksempel, jeg har en mer kraftig kroppsbygning, med breie skuldre og hofter. Jeg er lavere og bygger mer muskler enn henne pga min genetikk. I min jobb er jeg mer aktiv, ergo jeg har mer behov for mat ila for å kunne utføre min jobb, og klarer ikke å komme ned i hennes fettprosent. Og jeg ønsker å trene for å kunne ha en god styrke for å forebygge skavanker senere i livet, ikke for å se bra ut i bikini. PT nr to tar dette med i beregningene i utviklingen av et program, PT to mangler kanskje litt kunnskap for å utarbeide et like tilpasset program.

Et viktig poeng er at å være tynn og ha lav fettprosent, kan da ikke selge inn en treningsapp? Tynn er ut og trent med synlige definerte ekte muskler er da inn? Hvis man skal selge inn trening. Det blir litt 80 talls og Jane Fonda over det hele, ikke som med Funky hvor man ser at øvelsene hun gjør funker bra. 

Endret av lillesnøfnugg
Gjest Gazpacho
Skrevet (endret)
24 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Et viktig poeng er at å være tynn og ha lav fettprosent, kan da ikke selge inn en treningsapp? Tynn er ut og trent med synlige definerte ekte muskler er da inn? Hvis man skal selge inn trening. Det blir litt 80 talls og Jane Fonda over det hele, ikke som med Funky hvor man ser at øvelsene hun gjør funker bra. 

Jeg skjønner ikke hvorfor flere her inne  hele tiden skal påpeke at Caroline er så tynn. Hva med langt tynnere bloggere som Linni Meister, Rannveig Heitmann og Kristine Ullebø? Caroline er da helt vanlig i kroppen og jeg syns det blir helt feil å "anklage" henne for å være for tynn. For 8-9 år siden, ja da var Caroline tynn. Men nå blir det bare flisespikkeri syns jeg, for dama har åpenbart en helt normal og sunn vekt etter å ha fått to barn. Og jeg syns hun ikke bare viser glansbildet heller jeg da, hun har åpenbart fått delte magemuskler etter graviditetene og det retusjeres ikke alltid vekk (jeg har også det tror jeg, men jeg har litt for tykk polstring til å finne det ut 🙈).

Endret av Gazpacho
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Sol, admin.

Skrevet (endret)
20 timer siden, Fredrik29 skrev:

Jeg tenker det er viktig at det er åpenhet for at denne tråden ikke kunne inneholder ramsalt kritikk. 

Jeg er ikke fan av CBE og jeg synes det er mye som er verdt å kritisere. Spesielt reklame / sponsede samarbeid, overforbruk, eksponering av barn, og hvordan de opptrer i eget kommentarfeltet. Usympatisk.

jeg er selv blokkert av både hun og han på IG etter å ha kommet med helt rolig og saklig konstruktiv kritikk. Merkelig atferd. 

Samtidig  synes jeg det er så mye grums i denne tråden, det er vel delvis derfor den hele tiden «ryddes for hets». Det er mye «kritikk av bedriften» som helt åpenbart er sterk antipati mot bloggeier. Når man ser på blogglandskapet i Norge og hele influencerbransjen så er det noe snodig at CBE er den som engasjerer mest negativt, samtidig som man ser andre store influencere gjøre mye av det samme uten at det knapt nevnes. 

20 timer siden, MissLucy skrev:

Er du sikker på det?

har du egentlig satt deg ned og sjekket om dette faktisk stemmer? Har du telt antall saklige innlegg og sammenlignet med antall usaklige? Nå er det jo slik at de saklige innleggene ofte er svært lange og de usaklige typisk svært korte, så du må jo telle hvor mange ord det er i de saklige kontra de usaklige for å få et korrekt inntrykk av balansen. 

Jeg spør fordi jeg tror ikke på at det stemmer det du sier. Jeg tror du har et generelt inntrykk av det usaklige, samtidig som du overser det saklige. Hvis du skal komme med slike påstander, må du dokumentere det. Det er ikke fair å slenge ut slike påstander og sette merkelappen usaklig på hele tråden, uten å sjekke om det stemmer først.

19 timer siden, CecilieX skrev:

Jeg tok deg på ordet og har skrollet gjennom fra side 300 til hit for å få et godt statistisk grunnlag. Vil du vite hvor mange ganger jeg fant ryddemeldinger der «det var ryddet for hets»?

Svaret er 0. Ingen. 

Det er så utrolig dumt å hive ut påstander som er så lett å ettergå. 

Så da legger vi denne «hets» greia død. Gjør vi ikke?

2 timer siden, Aricia skrev:

I alle dager. Det er i grunnen ganske mild kritikk @Fredrik29 kommer med her, hvorfor blir dere så hissige? Jeg kan være med på at mye av kritikken mot denne tråden koker ned til brukerdebatt, men hvorfor er det å vanskelig for de faste brukerne i denne tråden å erkjennne at det ER mye grums her, og at mye av kritikken bærer preg av antipati mot bloggeier? På samme måte som bloggen befinner seg i grenseland mellom det kommersielle og det private, gjør også kritikken det. Kritikken blir ofte personlig. Jeg synes det er rart at flere her stadig hevder det motsatte, og at de kun kritiserer bedriften, for det gjør de ikke. De kritiserer også bloggeier personlig. 

Endret av Shopgirl2014
  • Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...