Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Du ser på det som underholdning - jeg ser på det som markedsføring.Det blir selvsagt et problem hvis folk ikke evner å forstå det, mener jeg.  

Hvilken felle mener du vi har falt i? Den hvis vi ser med kritisk blikk på ulike fremstøt for å virke troverdig som salgskanal/påvirker? Og hvem er innbefattet i ditt "dere"?

Jeg tror du bommer, markedsføring og salg er ikke hovedgrunnen til at folk besøker en blogg! Det har oppstått som en nyttig bigeskjeft i og med at mange besøkende nås ;) 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, LeneXCII skrev:

Jeg tror du bommer, markedsføring og salg er ikke hovedgrunnen til at folk besøker en blogg! Det har oppstått som en nyttig bigeskjeft i og med at mange besøkende nås ;) 

Bigeskjeft? Er du seriøs? Hva mener du hovedgeskjeften er?

• Liker 40
Skrevet (endret)
9 minutter siden, LeneXCII skrev:

Hva den er registrert som betyr ikke noe, i praksis er dette underholdning. Det blir selvsagt et problem hvis folk ikke evner å forstå det.

Det er viktig å kunne skille virkelig fra ikke virkelighet ;). Og det virker som en del av dere her har falt i den fella. 

Det er ille for Treasures AS hvis folk begynner å se på det som underholdning. Jeg antar at bedriften selv ser på seg selv som seriøse innen bransjen de opererer i, derfor velger jeg også å ta jobben de gjør seriøst. At du velger å se på det som underholdning tolker jeg som du latterliggjør det CBE driver med. 

Endret av Felis
  • Liker 9
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
9 minutter siden, LeneXCII skrev:

Hva den er registrert som betyr ikke noe, i praksis er dette underholdning. Det blir selvsagt et problem hvis folk ikke evner å forstå det.

Det er viktig å kunne skille virkelig fra ikke virkelighet ;). Og det virker som en del av dere her har falt i den fella. 

Eeeeh...Du vet at barna på den bloggen ikke er dukker..? 

Dette er virkelig for dem. 

Det er selvsagt et stort problem at folk ikke evner å forstå dét. 

Gjest Storelille
Skrevet
7 minutter siden, LeneXCII skrev:

De som ikke har forstått at de driver med "salg av reklameplass" tenker nok at bloggen er underholdning.  De som ikke har gått i den fella, ser på bloggen slik @pøbelsara viser til.

Skrevet

CBE og reklamene for Batiste. "elsker tørrsjampo fordi jeg trener såpass mye og ikke vil eller rekker å vaske håret hver dag". Jeg hadde følt meg så ekkel uten å vaske håret etter trening! Håret blir vått og kaldt og ikke minst salt av svette. Så skal tørrsjampo oppi der? Er det virkelig mulig for håret å se bra ut etterpå? 

• Liker 17
Skrevet

Nei, det er ikke mulig. 

• Liker 5
Skrevet

Siste blogginnlegget fra Sarpsborgfestivalen er merket som reklame/annonse fordi hun har fått gratis inngang.

På et av bildene ser man tydelig at hun har på seg DW-klokke. Burde ikke innlegget da også være merket som reklame for DW, siden hun tidligere hadde et samarbeid med dette merket?

• Liker 10
Skrevet

25 minutter siden, LeneXCII skrev:

Jeg velger å ta bloggeierne på alvor, de har registrert Treasures som et firma som skal selge reklame på en blogg, samt at CBE utallige ganger har sagt at hun ønsker å inspirere. At bloggen for mange derimot er en guilty pleasure og de fleste nok ikke blir inspirert (baserer det på antall kommentarer på bloggen og IG) og leser den for å underholdes, utelukker ikke det faktum at bloggen er en reklamekanal. Alt som legges ut er med på å skape et narrativ som lesere skal falle for og dermed kjøpe det CBE.no selger, det være seg svisker, klær, møbler og hårspray. 

• Liker 31
Skrevet (endret)

Jeg, som flere andre, etterlyser gode motsvar til kritikken som blir tatt opp her. For eksempel, jeg og andre har vist til Kripos, politiet og andre eksperter sier at det ikke er heldig å dele bilder av barn på nett. Det blir til og med advart mot å dele bilder, av mennesker som på kloss hold ser hva disse kan brukes til. 

Det jeg ønsker å se er dokumentasjon der eksperter sier at det ikke er farlig. Når "den andre siden" påstår at det ikke er så farlig, og det er KG heksene som er hysteriske, så hadde det vært interessant å se dokumentasjon på dette, ikke bare synsing på at det helt sikkert går bra.

Jeg hadde lest denne dokumentasjonen, og tatt det til etterretning. Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å dele bilder av mine barn for det om, men jeg er åpen for å se andre sider av saken. Men, da ønsker jeg å lese artikler som har samme tygde som for eksempel Kripos sine.

Endret av Liver
  • Liker 34
Skrevet (endret)
1 time siden, LeneXCII skrev:

Jeg tror jeg skjønner hva det er du vil frem til; at publikum ser på bloggen som underholdning, selv om bloggen er registrert som annonseformidler?

De kommersielle bloggerne pakker inn reklame i noe som virker underholdende, som for eksempel sukkersøte fortellinger om barnerom og -bursdager, familieturer og -middager. Bak alle innleggene i bloggen ligger det de tjener penger på: Reklame. Dessverre er det ofte skjult reklame også, som nå sist med hårpynten (ble brukt i flere innlegg før bloggeren merket innleggene som reklame). Alt dette er bevisst gjort for å skape en atmosfære av "ekthet", fulgt opp av kommunikasjon med leserne i kommetarfeltet.

Den flinke bloggeren klarer å "lure" leserne til å tro at hun mener det hun skriver om vitaminpiller etc, at dette er noe som er utprøvd, noe som er erfart. Det leseren ofte ikke vet er at bloggeren ofte får et manuskript med innhold som skal formidles i annonseteksten. For det er jo det innleggene er: Annonser.

Hvis det er dette du mener, altså at reklamen er underholdende, så forstår jeg ikke hvorfor du protesterer på kritikken som kommer i denne tråden. Reklame lages for å påvirke publikum til å konsumere, noe som blir gjort i bloggen; påvirkning. I tillegg brukes denne bloggen til å presentere diverse metabudskap knyttet til kropp og utseende.

Endret av Pust
Rettet skrivefeil
  • Liker 25
Skrevet
15 minutter siden, Frukthage skrev:

Siste blogginnlegget fra Sarpsborgfestivalen er merket som reklame/annonse fordi hun har fått gratis inngang.

På et av bildene ser man tydelig at hun har på seg DW-klokke. Burde ikke innlegget da også være merket som reklame for DW, siden hun tidligere hadde et samarbeid med dette merket?

Og hvorfor merkes ikke innlegg på insta hvor hårspennene er midt i glaninga? #bestiklassen 

• Liker 23
Skrevet (endret)
6 timer siden, Bendie skrev:

Jeg ser at noen innlegg er mer saklige. Det er bare det at dette har en tendens til å drukne i alt den andre « kritikken», så den helhets vurderingen jeg sitter med at dette er et evig jag mot personen CBE i stedet for saklig kritikk av bedriften. 

Det er bare så himla synd at en saklig debatt skal stemples på en slik måte. Når det gjelder min kritikk mot bloggen, er det nettopp det jeg gjør: Kritiserer bloggens innhold, ikke bloggerens private liv. Jeg forstår at det kan være vanskelig for noen å se at det er dette som skjer ettersom bloggeren bruker seg selv og sin familie som reklamefigurer, men her er det viktig å skille mellom budskapet / metabudskapet som kommer frem i bloggen, og bloggerens private sfære. Jeg vet ingen ting om privatpersonen CBE, men reklamefiguren CBE kan jeg mene noe om. At dette oppleves av andre brukere på KG som et "jag" etter privatpersonen CBE, kan jeg ikke fikse. Jeg får heller ønske at man leser innleggene ordentlig, at man rapporterer innlegg man mener bryter reglene (diskuterer person og ikke sak), og så ønsker jeg meg begrunnede motsvar fra meddebattanter som er uenig med meg.

Endret av Pust
Rettet skrivefeil
  • Liker 23
Skrevet
3 timer siden, FotbaIlflua skrev:

Klart man trenger 120 kg bagasje for 1 natt i telt... Artig at hun sier at det var så mye mygg at de brukte en hel flaske myggspray på en natt og likevel ble helt oppspist. Jeg kan ikke huske å ha sett ett eneste myggstikk på noen av de 4 som var på turen. Ikke ett. Selv om mange av bildene er med tydelig ansikt og lite klær på. Likevel påstår de å kun redigere med lys og skygge... Rart det der!

Ja, hvor ble myggstikka av? Oppspist under bh eller bikini? 

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 timer siden, LeneXCII skrev:

Ehhh, men det er et problem når markedsføring blir pakket inn og fordekt som underholdning. Det blir uklart for mottakeren hvem og hva hensikten med "underholdningen" er. Du har skjønt at det er derfor det må fremgå på tv når det er reklame, produktplassering osv? Reklamens verdi øker når den ikke fremstår som reklame, men som underholdning, reelle tips og lignende. Dette skillet er lett å skjule for mottakeren, men det betyr ikke at det er ok for det!

Endret av tantesofie
  • Liker 25
Skrevet
2 timer siden, LeneXCII skrev:

Og barna blir brukt som en del av underholdningen? 

• Liker 19
Skrevet
2 timer siden, Felis skrev:

Det er ille for Treasures AS hvis folk begynner å se på det som underholdning. Jeg antar at bedriften selv ser på seg selv som seriøse innen bransjen de opererer i, derfor velger jeg også å ta jobben de gjør seriøst. At du velger å se på det som underholdning tolker jeg som du latterliggjør det CBE driver med. 

Det er jo underholdning. Absolutt ingenting annet utover en tennerskjærende tristhet av utlevering av det mest verdifulle de har og som de ikke verdsetter i det hele tatt!

• Liker 7
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing og brukerdebatt.

Måne, admin.

• Liker 6
Gjest lillesnøfnugg
Skrevet (endret)
4 timer siden, LeneXCII skrev:

Det virker som du ikke forstår hva du snakker om. Selvfølgelig betyr det noe hva de er registrert som, og  hvordan de praktiserer dette. Uavhengig av hva folk tror dette er. 

Endret av lillesnøfnugg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...