Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
Akkurat nå, Boletta skrev:

Ja, flere burde få et mer avslappet forhold til kropp i bikini. CBE bidrar ikke til det. 

Nei, hun gjør desverre ikke det. Hun og andre som redigerer, jukser og fatshamer andre, de gir «svake mennesker» som meg fobi mot å gå i badetøy. Jeg har ikke noe imot slanke og veltrente mennesker, jeg synes jo de er fine å se på. 

Men de som nekter å skrive under på vær varsom-plakater, de som driter i samfunnsansvar og det faktum at de er rollemodeller, de har jeg et vanskelig forhold til. Jeg synes det er en bedriten måte og tjene (sykt mye) penger på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 25.8.2019 den 10.47, Lana01 skrev:

Diskuterer jeg kroppen hennes? 

Her diskuteres CBE  sin fortetningsdrift som vanlig ser jeg. Dere bær holde dere for gode til å diskutere kroppen  hennes virkelig. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og persondebatt.

Måne, admin.

• Liker 2
Skrevet

Hva er konseptet bak netfit egentlig? Er visjonen å inspirere andre til å trene og spise sunt? I såfall så føler jeg meg svært demotivert av de utallige bildene av sixpacken hennes. Hvorfor kan man ikke fronte sunn mat og trening uten å måtte vise seg frem hele tiden, og på den måten øke kroppspresset overfor de som ikke ser sånn ut? 

Apropos det så vet jeg om flere treningssenter hvor PT-er er pålagt å gå med løsere klær nettopp for å unngå å påvirke andre negativt. Kanskje noe til ettertanke for enkelte. 

• Liker 39
Skrevet (endret)
44 minutter siden, swiftyness skrev:

Hva er konseptet bak netfit egentlig? Er visjonen å inspirere andre til å trene og spise sunt? I såfall så føler jeg meg svært demotivert av de utallige bildene av sixpacken hennes. Hvorfor kan man ikke fronte sunn mat og trening uten å måtte vise seg frem hele tiden, og på den måten øke kroppspresset overfor de som ikke ser sånn ut? 

Apropos det så vet jeg om flere treningssenter hvor PT-er er pålagt å gå med løsere klær nettopp for å unngå å påvirke andre negativt. Kanskje noe til ettertanke for enkelte. 

Enig med det du skriver i første avsnitt om at hun kan endre fokus litt, men i avsnitt nr to der er jeg uenig. Syns ikke en PT skal måtte behøve å skjule sin veltrente kropp han/hun har jobbet så hardt for. 

De gangene jeg er i best form er de gangene jeg liker å vise kroppen min mer :) I fine klær å topper å treningstøy etc. Det gir meg motivasjon å glede. Syns ikke man skal skjule hardt arbeid fordi andre får negative tanker om egen kropp. 

Endret av Sool
  • Liker 3
Skrevet (endret)
4 timer siden, Sool skrev:

Enig med det du skriver i første avsnitt om at hun kan endre fokus litt, men i avsnitt nr to der er jeg uenig. Syns ikke en PT skal måtte behøve å skjule sin veltrente kropp han/hun har jobbet så hardt for. 

De gangene jeg er i best form er de gangene jeg liker å vise kroppen min mer :) I fine klær å topper å treningstøy etc. Det gir meg motivasjon å glede. Syns ikke man skal skjule hardt arbeid fordi andre får negative tanker om egen kropp. 

Jeg er helt enig med deg i at man skal få gå med bar mage og trange klær -uansett hvilken kropp man har. Virkeligheten er uredigert og fremstiller sannheten 💪

Problemet er når godt betalte påvirkere poster en strøm med skrytebilder av seg selv på internett, hvor det poseres ivrig for å skjule noen kilo, hvor det skyggelegges kraftig for å få frem magemuskler og hvor all synlig hud airbrushes for å fremstå babyglatt. Dette representerer ikke virkeligheten, og det er problematisk at enkelte tjener store penger nærmest utelukkende på å få andre til å føle seg utilstrekkelige.

Endret av Ultiva
  • Liker 36
Skrevet
1 time siden, Sool skrev:

Jeg skjønner ikke helt greia med å hele tiden måtte vise frem kroppen,  bare fordi man er så fornøyd. Holder det ikke at man vet selv at man har trent bra. Skal alle gå rundt å skryte av av seg hele tiden, blir det et samfunn ikke jeg vil være en del av. Det blir som om jeg tjener sykt mye penger, så skal jeg gå med penga i hånda bare for å vise at jeg er rik. 

• Liker 35
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Klaraku78 skrev:

Jeg skjønner ikke helt greia med å hele tiden måtte vise frem kroppen,  bare fordi man er så fornøyd. Holder det ikke at man vet selv at man har trent bra. Skal alle gå rundt å skryte av av seg hele tiden, blir det et samfunn ikke jeg vil være en del av. Det blir som om jeg tjener sykt mye penger, så skal jeg gå med penga i hånda bare for å vise at jeg er rik. 

Det er blant annet her man kan se et tydelig skille. Veltrente folk flest er ikke avhengige av å poste et retusjert skrytebilde med restylanetrut og innsugd mage for å få ros og bekreftelse hver gang de går noen mil på ski eller løper ei mil. De trener på grunn av treningsglede og fremming av god helse. Dette med å måtte poste hvert minste lille gjøremål på SoMe iført skjønnhetsfilter er navlebeskuende og usunt. All statistikk viser at jo høyere utdannelse man har, jo mer holder man seg unna sosiale medier. Dette sier jo alt.

Endret av Ultiva
  • Liker 39
Skrevet
15 timer siden, Tabris skrev:

Jo, absolutt! Ingenting er bedre enn at folk blir mer aktive og tar vare på seg selv, uansett hva det måtte være som trigger den motivasjonen hos dem. Er du ikke enig?

Tabris...du er på veldig tynn is her nå, og jeg tror egentlig at du vet det selv. 

Hva i all verden er det ved en perfekt kropp i sexy positur med en kaffekopp i døråpningen som skal motivere folk til å trene? Svaret gir seg jo selv.

Jeg oppfordrer deg virkelig til å se denne dokumentaren på nrk. Den handler om kroppspress, kroppspositivisme, og ikke minst er det direkte hjerteskjærende å høre ungdom fortelle om hvordan de blir påvirket av sosiale medier, og hva det gjør med selvbildet og selvtillit:

https://tv.nrk.no/program/KOID22000919/kropp-er-topp

• Liker 43
Skrevet
10 timer siden, pøbelsara skrev:

Det er sant. Jeg er for eksempel veldig opptatt av at barn skal få slippe å samle likes og  å være blikkfang. Det er virkelig verdt å kjempe for. Jeg gjør mitt - hva gjør du?

Jeg synes det er et gigantisk nederlag for alle kvinner i hele verden at kvinnekroppen er den heftigste valutaen en kvinne har å tilby.  I 2019. Jenter/kvinner i Norge i dag leder an big time på akademiske prestasjoner. De er i flertall i akademia. De har de høyeste karakterene og de fleste studieplassene. Likevel er de underrepresentert i alle forsamlinger der reell makt er samlet. Unntatt i SoME, selvsagt - der hud og kropp vinner hver eneste dag. Er det virkelig slik vi vil ha det?`

👏 Influencere som CBE drar kvinnekampen bakover. Siden 1800-tallet har kvinner kjempet for være selvstendige individer verdsatt ut fra evner og slippe å være redusert til objekter for menns lyster og behov. Objektifiseringen og leflen med slike arkaiske normer, som mange av CBEs bilder viser, er et stort steg bakover mot et kvinnebilde ingen med litt vett i skallen ønsker tilbake. 

CBE er absolutt ikke eneste influenceren som holder på slik. På ingen måte. Men CBE er i motsetning til mange av de andre influencerne voksen og virker ellers tilkoplet. Det er en del andre influencere jeg kommenterer lite fordi de framstår som unge og dumme eller voksne og dumme. Mens CBE mener jeg er i en posisjon hvor hun virkelig burde vite bedre og handle deretter. Hun har selv døtre for f.! Hun skryter (med god grunn) av hvordan har bygget opp firmaet sitt. Samtidig så velger hun å redusere seg selv og kvinner generelt til overfladiske objekter. Hun har fått alle muligheter for å gjøre som hun vil fordi andre kvinner har kjempet en seig kamp for å gi henne disse mulighetene. Men så velger hun bevist å bruke dem til å dra kvinnekampen bakover. Ikke rart mange anser oppførselen hennes som en dra til oppførelse. 

• Liker 47
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet

Barna er eksponert i vg i dag, med navn og ansikt. Fra Dovreturen.

VG ser heller ingen grunn til å skjerme barn, altså.

Skrevet
59 minutter siden, Malum said:

Tabris...du er på veldig tynn is her nå, og jeg tror egentlig at du vet det selv. 

Hva i all verden er det ved en perfekt kropp i sexy positur med en kaffekopp i døråpningen som skal motivere folk til å trene? Svaret gir seg jo selv.

Jeg oppfordrer deg virkelig til å se denne dokumentaren på nrk. Den handler om kroppspress, kroppspositivisme, og ikke minst er det direkte hjerteskjærende å høre ungdom fortelle om hvordan de blir påvirket av sosiale medier, og hva det gjør med selvbildet og selvtillit:

https://tv.nrk.no/program/KOID22000919/kropp-er-topp

Generell kommentar:

Etter vi har hatt en runde diskusjon her i tråden, så ser jeg at en del av de faste vil ofte samles for å latterliggjøre og motargumentere mot de argumentene som har vært luftet i diskusjonen. En slik leirbålsamling skjer bortimot hver gang det har vært en diskusjon, så det er å forvente. 

Det som dog overrasker meg litt, er at det som blir gjort narr av/argumentert mot, er ikke de argumentene og påstandene jeg (og andre) faktisk har kommet med. Hvorvidt dette er snakk om en hersketikk a la stråmann eller at dere som gjør det oppriktig ikke forstår det som har blitt skrevet, har jeg aldri blitt klok på. Antagelig en blanding.

Malum:

Det du skriver her er et klassisk eksempel på en slik misforståelse. Det virker som om du tror jeg oppriktig tror eller har argumentert for at CBE er, eller bør være, motiverende for trening. Jeg har til og med spesifisert flere ganger i tråden nøyaktig hva problemstillingen var, likevel kommer sånt som dette. 

Til alle: 

Er det en utmattelsesteknikk det å stadig stille spørsmål og motargumentere litt på siden av det som blir sagt, slik at motdebattanten skal gå sliten og lei og ikke gidde mer av å hele tiden måtte forklare hva man egentlig mener? Eller skjønner dere oppriktig ikke hva som skrives? Jeg spør fordi dette er ikke første gang noe slikt som dette skjer, det skjer hver eneste gang. Det er en rar, og ganske slitsom, måte å føre en diskusjon på. 

• Liker 4
Gjest tranedatter
Skrevet (endret)

I skremmende likhet med bedriften CBE.NO, så har en del folk her inne veldig lite kunnskap (eller ønske?) om å se saker i kontext.

Bikinibilder er ok, det ser vi stadig vekk. I reklame, på stranda, i badehus.

Konteksten, med forførende blikk, halvt innsugd leppe og magen dratt langt inn, gjør at bildene på cbe.no ikke lengere selger bikini, men selger kropp. De selger sex.

https://snl.no/kontekst

Som Pøbelsara sa, har vi ikke kommet lengere når en bedrift som selger kvinnekropp, er toppen av lykke? Min tanke er ved inntoget av sosiale medier, så har samfunnet dessverre gått noen tiår tilbake på dette området. Barn og unges misfornøydhet med egen kropp er mye større idag. Mange flere, spesielt, kvinner, har et økt press på seg, blant annet med et større kroppsfokus. 

Og bare for å komme kritikere i møte som ikke kan skille mellom epler og pærer: Nei jeg tror ikke cbe eller andre påvirkere har skylda for et stresset sammfunn. Men de er en liten del av det større bildet, med sitt kroppsfokus.

Og her er et bilde av funkygine ved havet: 

https://www.instagram.com/p/Bzn0jdsilWa/

Og hvordan cbe ser ut, vet dere. Zoom ut, legg opp siste 20 bilder på  funky og cbe ved siden av hverandre.  Ser dere forskjellen?

(ps. at funky også har med barn på sine kanaler er ikke et dugg bedre, selv om omfanget er mindre, settingen mindre oppstyltet og mer naturlig. Barn skal få være barn, uten å frontes i foreldrenes medier)

Endret av tranedatter
Skrevet (endret)
10 timer siden, Storelille skrev:

Her i huset har "influencere og negativ påvirkning " flere ganger vært tema rundt middagsbordet.

Mener du @Lana at det er bekymringsfullt å diskutere slikt med tenåringer?

Enig.

Nei, men vi har et ansvar hvordan vi omtaler andre, som å latterliggjøre bilder som er lagt ut. ,er ikke greit.  ( cameltoe,nipler dåse  osv)  Selv er jeg opptatt av å  få trygge barn, og vi har snakket mye om hvordan man oppfører seg seg på nett , og også hva man legger ut.  Snakker aldri negativt om enkelt personer og latterliggjør ting som er lagt ut ( bortsett fra Donald Trump) 

Tenåringsdatteren min sto opp i mot hele klassen da en av jentene ble angrepet i gruppechat, Hun tok også screenshoo av chatten (  noe alle selvsagt fikk med seg) Dette ble tema på neste foreldremøte på ungdomskolen, og de hadde også klassemøter ang hvordan man oppfører seg på nett. 

Bildet CBE  la ut var flottt, ikke noe usømmelig med det.  Lettkledde bilder i sosiale medier har nok kommet for å bli, og Instagram er vel versting her da det er veldig bildefokusert.  Er et utrolig stort lerret å skule bleike, Derfor er det viktig hva og hvordan vi lærer barn, og at de er trygge på seg selv og hva de legger ut. debatten er viktig den, men som sagt synes jeg hvordan det blir gjort her blir feil 

Endret av Lana01
  • Liker 5
Skrevet
1 time siden, Klaraku78 skrev:

Helt enig. 

Jeg jobber på en videregående skole som har en idrettslinje, og lærerene og trenerene der er spreke! Det er toppturer før frokost, styrkeøkt i fritimen og full innsats i elevenes treningstimer. De er veltrente og flotte, og jeg har aldri sett en eneste av dem sprade rundt i tights med padding og korte topper. De går i funksjonelle, gjerne kule, treningsklær og deler aldri sexy bilder på some. Alle ser jo at de er over snittet veltrente, spreke og sterke, man trenger ikke se six-packen hver dag, liksom. 

• Liker 40
Skrevet
1 minutt siden, Halle-Palle skrev:

Helt enig. 

Jeg jobber på en videregående skole som har en idrettslinje, og lærerene og trenerene der er spreke! Det er toppturer før frokost, styrkeøkt i fritimen og full innsats i elevenes treningstimer. De er veltrente og flotte, og jeg har aldri sett en eneste av dem sprade rundt i tights med padding og korte topper. De går i funksjonelle, gjerne kule, treningsklær og deler aldri sexy bilder på some. Alle ser jo at de er over snittet veltrente, spreke og sterke, man trenger ikke se six-packen hver dag, liksom. 

Nei, de er ikke bloggere som lever av å vise seg fram. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
51 minutter siden, Tabris skrev:

Generell kommentar:

Etter vi har hatt en runde diskusjon her i tråden, så ser jeg at en del av de faste vil ofte samles for å latterliggjøre og motargumentere mot de argumentene som har vært luftet i diskusjonen. En slik leirbålsamling skjer bortimot hver gang det har vært en diskusjon, så det er å forvente. 

Det som dog overrasker meg litt, er at det som blir gjort narr av/argumentert mot, er ikke de argumentene og påstandene jeg (og andre) faktisk har kommet med. Hvorvidt dette er snakk om en hersketikk a la stråmann eller at dere som gjør det oppriktig ikke forstår det som har blitt skrevet, har jeg aldri blitt klok på. Antagelig en blanding.

Malum:

Det du skriver her er et klassisk eksempel på en slik misforståelse. Det virker som om du tror jeg oppriktig tror eller har argumentert for at CBE er, eller bør være, motiverende for trening. Jeg har til og med spesifisert flere ganger i tråden nøyaktig hva problemstillingen var, likevel kommer sånt som dette. 

Til alle: 

Er det en utmattelsesteknikk det å stadig stille spørsmål og motargumentere litt på siden av det som blir sagt, slik at motdebattanten skal gå sliten og lei og ikke gidde mer av å hele tiden måtte forklare hva man egentlig mener? Eller skjønner dere oppriktig ikke hva som skrives? Jeg spør fordi dette er ikke første gang noe slikt som dette skjer, det skjer hver eneste gang. Det er en rar, og ganske slitsom, måte å føre en diskusjon på. 

Hva i all verden er din motivasjon her inne? Jeg oppfatter deg helt klart som en som bagatelliserer det vi forsøker å belyse/problematisere her inne. Du ble stilt et helt konkret spørsmål: hva er det ved det omtalte bildet som skal inspirere folk til å trene? Jeg kan fortsatt ikke se at det er besvart.

Dette bildet er et så typisk eksempel på hva denne influenseren står for, hva denslags genererer av påvirkninfg ut, og essensen i debatten her inne.

(Om det du ønsker er en debatt om debatten er denne tråden totalt feil arena. Jeg er veldig enig i at enhver debatt trenger argumenter og perspektiver fra flere hold for å holdes sunn, men da må man holde seg til tema. En debatt om debatten er fint, men da bør den føres i en tråd om nettopp dét. Alt annet blir avsporing, og går veldig lett over i brukerdebatt.)

Endret av Malum
  • Liker 31
Skrevet
6 minutter siden, Tabris skrev:

Generell kommentar:

Denne setningen mangler noe, nemlig at du skriver et MEN bak og forklarer hva du mener det har blitt argumentert mot. Du mener det ikke er de argumentene dere har kommet med, så vis først at du har fått med deg hva andre har argumentert, før du forlanger at andre skal svare på det du mener er dine påstander og argumenter. Man kan forøvrig ikke forvente at andre skal svare på argumenter og påstander som oppfattes som uvitende mht tematikken, personrettet mot brukeres motiver og dermed havner i brukerangrep-kategorien. 

• Liker 24
Skrevet
23 minutter siden, Tabris skrev:

(snip) 

Altså. Nå er det på høy tid at du begynner å følge din egen regel om å si noe fint om de du kritiserer. Alt du sier er ugyldig og gjelder ikke før du har sagt noe fint om de som mener noe annet enn deg. Kom igjen.

• Liker 29
Skrevet
52 minutter siden, Tabris skrev:

-Snip-

Til alle: 

Hvis det er slik du oppfatter debatten her inne og stadig må inn hit for å stille disse spørsmålene uten å akseptere svarene du får, er det kanskje best at du leser deg opp på tematikken og tar noen runder med deg selv først, før du tillegger de ulike brukerne vikarierende motiver når du ikke forstår svarene.

• Liker 25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...