Tabris Skrevet 30. august 2019 #7601 Skrevet 30. august 2019 (endret) 1 minutt siden, tantesofie said: Nå er det faktisk masse forskning som viser at dette ikke er tilfelle. Å se lettkledde bilder av den sosialt definerte idealkroppen er vist å negativ påvirke hvordan du ser på fin egen kropp. IG regnes som versting da bildefokuset er så ensidig. De unge trener stadig mindre, men har stadig dårligere selvbilde. Så selv om det sikkert finnes unntak er det hevet over tvil at det for det store flertallet (og ikke bare de unge) gir slike bilder bare dårlig selvbilde og ikke treningsmotivasjon. Fascinerende hvor umulig det er for så mange i denne tråden å si noe som helst positivt om CBE, ikke en gang i et tenkt scenario. Det forsterker jo tanken om at dette handler mer om personlig hets av CBE enn "saklig kritikk av bedriften". Endret 30. august 2019 av Tabris 7
Aricia Skrevet 30. august 2019 #7602 Skrevet 30. august 2019 Og tenk om folk blir inspirert til å trene ved å se på bilder av stuelamper, feks. Er ikke det fint å tenke på kanskje? 44
tantesofie Skrevet 30. august 2019 #7603 Skrevet 30. august 2019 (endret) 4 minutter siden, Tabris skrev: Fascinerende hvor umulig det er for så mange i denne tråden å si noe som helst positivt om CBE, ikke en gang i et tenkt scenario. Det forsterker jo tanken om at dette handler mer om personlig hets av CBE enn "saklig kritikk av bedriften". Dette handler jo ikke hvorvidt det er mulig å si noe positivt om henne, men om ett tema: nemlig hvorvidt kroppsbildet øker kroppspress eller gir treningsmotivasjon. Jeg svarte på den problemstillingen, som fagmiljøene har et klart svar på. Øvrig problemstillinger har jeg ikke tatt stilling til her. Endret 30. august 2019 av tantesofie 22
Tabris Skrevet 30. august 2019 #7604 Skrevet 30. august 2019 1 minutt siden, Aricia said: Og tenk om folk blir inspirert til å trene ved å se på bilder av stuelamper, feks. Er ikke det fint å tenke på kanskje? Jo, absolutt! Ingenting er bedre enn at folk blir mer aktive og tar vare på seg selv, uansett hva det måtte være som trigger den motivasjonen hos dem. Er du ikke enig? 5
Liver Skrevet 30. august 2019 #7605 Skrevet 30. august 2019 (endret) 8 minutter siden, Tabris skrev: Fascinerende hvor umulig det er for så mange i denne tråden å si noe som helst positivt om CBE, ikke en gang i et tenkt scenario. Det forsterker jo tanken om at dette handler mer om personlig hets av CBE enn "saklig kritikk av bedriften". Jeg har ytret positive saker ved denne bedriften, flere ganger. Problemet er at flere av de områdene har hun gått bort i fra, og erstattet med ting jeg syns er kritikkverdig. Endret 30. august 2019 av Liver 10
Niriluna Skrevet 30. august 2019 #7606 Skrevet 30. august 2019 1 minutt siden, Aricia skrev: Og tenk om folk blir inspirert til å trene ved å se på bilder av stuelamper, feks. Er ikke det fint å tenke på kanskje? Ufattelig at ikke denne brilliante strategien allerede er kommersialisert, pur genialitet! Dagens! 6
Tabris Skrevet 30. august 2019 #7607 Skrevet 30. august 2019 Just now, tantesofie said: Dette handler jo ikke hvorvidt det er mulig å si noe positivt om henne, men om et tema: nemlig hvorvidt kroppsbildet øker kroppspress eller gir reningsmotivasjon. Jeg svarte på den problemstillingen, som fagmiljøene har et klart svar på. Øvrig problemstillinger har jeg ikke tatt stilling til her. Det var ikke problemstillingen. Problemstillingen var: Se for deg at en person leser CBEs blogg, og på bakgrunn av bloggen ble motivert til å trene. Ikke til å få struttepupper, rutete mage og hva andre negative karakteristikker folk har her inne om CBEs kropp. Ikke til å få dårlig selvbilde eller til å jobbe mot noe uoppnåelig. Kun motivert til å trene. Synes du det hadde vært tragisk? Eller positivt? Eller noe annet? 4
Embla82 Skrevet 30. august 2019 #7608 Skrevet 30. august 2019 4 minutter siden, Tabris skrev: Fascinerende hvor umulig det er for så mange i denne tråden å si noe som helst positivt om CBE, ikke en gang i et tenkt scenario. Det forsterker jo tanken om at dette handler mer om personlig hets av CBE enn "saklig kritikk av bedriften". Det kan også ha med at positive kommentarer er hjertelige velkomne og ønsket i kommentarfelt på blogg og Instagram. Mens alt som ikke er rosenrødt blir redigert bort. Da er det bare kritikken man har behov for å ta andre steder. Jeg synes også det er en del smålige kommentarer her inne, men jeg forstår at det oppstår et behov for et sted å få ut de andre tankene man skulle ha, det er tross alt ett av norges største nettsider som får godt betalt nettopp for å påvirke andre. Da er det naturlig at det debatteres. Og at det er det som ikke er beundring som tyter ut her. 16
tantesofie Skrevet 30. august 2019 #7609 Skrevet 30. august 2019 (endret) 9 minutter siden, Tabris skrev: Det var ikke problemstillingen. Problemstillingen var: Se for deg at en person leser CBEs blogg, og på bakgrunn av bloggen ble motivert til å trene. Ikke til å få struttepupper, rutete mage og hva andre negative karakteristikker folk har her inne om CBEs kropp. Ikke til å få dårlig selvbilde eller til å jobbe mot noe uoppnåelig. Kun motivert til å trene. Synes du det hadde vært tragisk? Eller positivt? Eller noe annet? Det hadde selvfølgelig vært flott! Men nå er det nå engang sånn at vi VET at det vil være helt unntaksvis at det skjer. For langt flere er resultatet kun dårlig selvbilde. Og derfor bør slike bilder droppes! Det er dessverre mye lettere å gi folk dårlig selvbilde enn det det er å motivere de til å trene - og faktisk gjennomføre det! Endret 30. august 2019 av tantesofie 21
Gjest Storelille Skrevet 30. august 2019 #7610 Skrevet 30. august 2019 4 minutter siden, Tabris skrev: Det var ikke problemstillingen. Problemstillingen var: Se for deg at en person leser CBEs blogg, og på bakgrunn av bloggen ble motivert til å trene. Ikke til å få struttepupper, rutete mage og hva andre negative karakteristikker folk har her inne om CBEs kropp. Ikke til å få dårlig selvbilde eller til å jobbe mot noe uoppnåelig. Kun motivert til å trene. Synes du det hadde vært tragisk? Eller positivt? Eller noe annet? Jeg forstod det som @tantesofie svarte deg på: 10 minutter siden, Tabris skrev: Fascinerende hvor umulig det er for så mange i denne tråden å si noe som helst positivt om CBE, ikke en gang i et tenkt scenario. Det forsterker jo tanken om at dette handler mer om personlig hets av CBE enn "saklig kritikk av bedriften". Jeg har sett flere av de som deltar i tråden skrive positivt om CBE.
Tabris Skrevet 30. august 2019 #7611 Skrevet 30. august 2019 Just now, Storelille said: Jeg har sett flere av de som deltar i tråden skrive positivt om CBE. Men det er tydeligvis helt umulig i kveld. 1
Ultiva Skrevet 30. august 2019 #7612 Skrevet 30. august 2019 (endret) 9 minutter siden, Tabris skrev: Det var ikke problemstillingen. Problemstillingen var: Se for deg at en person leser CBEs blogg, og på bakgrunn av bloggen ble motivert til å trene. Ikke til å få struttepupper, rutete mage og hva andre negative karakteristikker folk har her inne om CBEs kropp. Ikke til å få dårlig selvbilde eller til å jobbe mot noe uoppnåelig. Kun motivert til å trene. Synes du det hadde vært tragisk? Eller positivt? Eller noe annet? Og tenk om CBE hadde lest innleggene i denne tråden og bestemt seg for å slutte med å poste bilder av og informasjon om sine uvitende mindreårige på internett. At hun så sluttet med å fronte materialisme og kjøpehysteri, sluttet med å fronte kunstig forskjønnelse - og kanskje til og med sluttet med å fronte forurensende flyreiser mange ganger i året. Hadde ikke det vært flott av en kommersiell bedrift som inkasserer millionlønn - nettopp for å påvirke andres valg og meninger? Endret 30. august 2019 av Ultiva 31
Populært innlegg Felis Skrevet 30. august 2019 Populært innlegg #7613 Skrevet 30. august 2019 Det bildet av Caroline i bikini får meg ikke til å ville trene. Jeg får lyst til å kaste opp middagen min og deretter sulte. For selv om jeg er voksen tobarnsmor, med utdanning og romslig økonomi, selve kroneksemplet på hvem Caroline tror (håper) følgerne hennes er, så har jeg også vært spiseforstyrret i to tiår. Jeg suger ikke inn magen og vrir meg i tissetrengt-vinkel så fort jeg ser et kamera lenger. Jeg er frisk nå, men jeg ser godt det problematiske i disse bildene. Heldigvis kan jeg ett og annet om "lys og skygge" selv. Det ferdige produktet Lars Kristian legger ut på blogg og IG, er ikke ekte. Ingen ser slik ut, ikke engang Caroline! Jeg er heldigvis frisk nok til å se jukset. For det er det det er. Caroline er ei helt vanlig dame. Hun er ikke spesielt veltrent, eller spesielt tynn, eller spesielt vakker. Hun er oppnåelig for de fleste. Så hvorfor ikke vise frem det? Hvorfor er hun ikke bra nok, for verken seg selv eller mannen? Jeg får inntrykk av at folk tror at kun unge jenter sliter med kropp, og det argumenteres for at unge jenter ikke følger en 30+ tobarnsmor. Men hva med alle andre? Er hun fritatt ansvar, fordi hun er for gammel? Så da er det bare å kjøre på med juks? Eller burde hun være gammel nok til å vise hvem hun er? (fortrinnsvis med klær på) 90
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 30. august 2019 #7614 Skrevet 30. august 2019 11 minutter siden, Tabris skrev: Men det er tydeligvis helt umulig i kveld. Nå er det vel ikke de positive tingene som blir diskutert i kveld heller?
Gjest Storelille Skrevet 30. august 2019 #7615 Skrevet 30. august 2019 (endret) 34 minutter siden, Tabris skrev: Men det er tydeligvis helt umulig i kveld. Ja, det må være lov til å kritisere, når man mener det er for mye kroppsfokus, og skryte når man mener det er grunn til det. Endret 30. august 2019 av Storelille
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 30. august 2019 #7616 Skrevet 30. august 2019 26 minutter siden, Tabris skrev: Fascinerende hvor umulig det er for så mange i denne tråden å si noe som helst positivt om CBE, ikke en gang i et tenkt scenario. Det forsterker jo tanken om at dette handler mer om personlig hets av CBE enn "saklig kritikk av bedriften". Fascinerende hvordan du seriøst klarer å ikke svare på et så godt Innlegg som @tante sofie skrev, og som overhodet ikke handlet om Caroline. Allikevel kommer den samme leksa om hets og hat. Opplever det som veldig respektløst for de som faktisk legger krefter i gode innlegg.
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 30. august 2019 #7617 Skrevet 30. august 2019 18 minutter siden, tantesofie skrev: Det hadde selvfølgelig vært flott! Men nå er det nå engang sånn at vi VET at det vil være helt unntaksvis at det skjer. For langt flere er resultatet kun dårlig selvbilde. Og derfor bør slike bilder droppes! Det er dessverre mye lettere å gi folk dårlig selvbilde enn det det er å motivere de til å trene - og faktisk gjennomføre det! Flott innlegg 👍🏼
Gjest Storelille Skrevet 30. august 2019 #7618 Skrevet 30. august 2019 34 minutter siden, tantesofie skrev: Nå er det faktisk masse forskning som viser at dette ikke er tilfelle. Å se lettkledde bilder av den sosialt definerte idealkroppen er vist å negativ påvirke hvordan du ser på fin egen kropp. IG regnes som versting da bildefokuset er så ensidig. De unge trener stadig mindre, men har stadig dårligere selvbilde. Så selv om det sikkert finnes unntak er det hevet over tvil at det for det store flertallet (og ikke bare de unge) gir slike bilder bare dårlig selvbilde og ikke treningsmotivasjon. 👏
Populært innlegg Mme Blavatsky Skrevet 30. august 2019 Populært innlegg #7619 Skrevet 30. august 2019 (endret) Det er en grunn til at Norges mest kjente ekspert på spiseforstyrrelser, Finn Skårderud, gjentatte ganger har skrevet om sin bekymring for det idealet CBE perpetuerer. «Fotballfruen er forbildet.» «Noe av det problematiske er at mange norske tenåringsjenter er hektet på denne type medier, begjærer og aper etter i kost og trening. Men i slike kroppens apestreker får mange av dem mest kontakt med sin mislykkethet.» https://www.aftenposten.no/meninger/i/bovv/Kroppen-er-den-nye-sjelen Han var også en av initiativtakerne bak «Sunn Fornuft»- plakaten som søkte å få bloggere og andre såkalte influencere til å bli sitt ansvar bevisst når det gjelder kroppsfokus. Som kjent ville ikke CBE underskrive denne. Hvorfor ikke? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kkgn6/ny-blogger-plakat-tar-opp-kampen-mot-spiseforstyrrelser-hos-unge-jenter Hva om de som ser disse skrytebildene slett ikke får lyst til å trene, men derimot husker CBEs uttalelse på «Bloggerne» om at hun ikke vil spise fordi hun skal ha på en trang kjole senere eller de husker å ha sett Nutrilettbarer i skapet til bloggeren. Er det da fremdeles positivt at hun påvirker leserne sine? Endret 30. august 2019 av Mme Blavatsky 58
Gjest Storelille Skrevet 30. august 2019 #7620 Skrevet 30. august 2019 Fra Sunn Fornuft-plakaten (som mange influencere skrev under på, men ikke Caroline Berg Eriksen) - https://www.medier24.no/artikler/lanserer-sunn-fornuft-plakaten-kvinneguiden-og-bloggere-pa-lag-mot-spiseforstyrrelser/362781 "Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv."
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå