Hollyjolly Skrevet 15. juni 2021 #44461 Skrevet 15. juni 2021 Aricia skrev (10 minutter siden): Selvsagt, og derfor diskuteres heller ikke identifiserbare barn i feks denne tråden. Det er imot forumsreglene og modereres strengt, og feks jeg rapporterer alle tilløp jeg ser. Gjør du? De siste innleggene i tråden her handler om identifiserbare barns soverom. Og ja, jeg rapporterer slikt.
Aricia Skrevet 15. juni 2021 #44462 Skrevet 15. juni 2021 Hollyjolly skrev (1 minutt siden): De siste innleggene i tråden her handler om identifiserbare barns soverom. Og ja, jeg rapporterer slikt. Nei, de handler om eksponering av ikke navngitte (altså ikke søkbare) barns soverom, og prinsipielle spørsmål det reiser. 44
Aricia Skrevet 15. juni 2021 #44463 Skrevet 15. juni 2021 Minner om regelpresiseringer ang. persondebatt på Rampelyset: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1298374-regelpresiseringer-for-rampelyset/?tab=comments#comment-23826439 Sitat Persondebatt er å diskutere en identifiserbar person som ikke har valgt å eksponere seg selv i f. eks. sosiale medier. Dette kan f. eks. gjelde en kjent persons barn, øvrige familiemedlemmer, tidligere kjærester eller venner. På Kvinneguidens forum vil omtale av barn bli moderert strengt. Vi tillater ikke bruk av navn eller kallenavn på barn, omtale av barns utseende, helse eller livsførsel; følelsesliv, personlighet, meninger, fritid, samværsordninger mm. Det er tillatt å diskutere foreldres valg om eksponering av barn og hvordan dette utføres, men ikke hvordan barna opplever denne eksponeringen. 24
Klink Skrevet 15. juni 2021 #44464 Skrevet 15. juni 2021 Stjernekikkeren skrev (4 minutter siden): Jeg velger å svare på innleggene dine samlet her. Så du tipper at jentes rom er mer rotete og har mer ting fremme enn når det tas bilder, så hva er din teori da, at foreldrene kommer inn og enten ber barna rydde eller rydder selv og styler for å ta bilder av det? Og det ser du ingenting galt i? At to små barns rom blir til et offentlig skue for absolutt hvem som helst som har IQ til å operere med internett? Hva tror du det gjør meg følelsen av vern og privatliv, når du vet du blir sett, folk vet hvem du er og hva du gjør, og det er dine foreldre som SELV selger deg. Hvorfor vet vi ikke hvordan rommene til ungene til Jenny Skavlan ser ut? Jeg er ikke en gang sikker på hvor mange hun har og jeg aner ikke hvordan de ungene ser ut. Soverommet er et barns verden, det er der de fineste kunstverk blir laget, alle plakatene hengt opp, alle drømmene drømt, det er ens egen lille verden når alt utenfor er kaos, det er der man vokser opp og der man trekker seg tilbake for ro. Et barn har ingen andre steder i huset som er bare sitt enn soverommet! Så kanskje det blir feil å si at du kan poste soverommet ditt, for du er ikke et barn som bare eier en flekk areal i et hus, så hva er det tryggeste stedet for deg, der du koser deg mest? Legger du ut bilder av stua di eller sofaen din, eller badekaret kanskje? Så folk kan se og bedømme deg og din verden og? Du kan alvorlig talt ikke sammenligne det å legge ut bilder av deg og ditt, og små barns som ikke har forståelse til å fatte omfanget av det..! Så over til det enda mer alvorlige ved å dele slike bilder, de kan bli sett av folk hun ikke vil skal se de, bli redigert og brukt til overgrep mot barn. Det var andre som brukte det som eksempel , ikke jeg. Og ja jeg kan fint legge ut bilder fra hele boligen min. Det går helt fint. Det er det for så vidt mange blant annet interiørinteresserte, som gjør på instakontoer og facebookgrupper. Så også Kristin Gjelsvik legge ut insta bilde av stua si og alt rotet. Er vel like privat det, om ikke mer? Bilder sammen med barna, barna sine klær, barna sine ellers private ting , som favorittleken, koseklut eller hva som helst syns jeg skal holdes utenfor. Rommene deres stylet med rosa kjoler, bursdagspynt og gardiner cbe forsøker å selge inn, blir jo mer som showroom og ikke barnas private soverom. Så håper jeg det ser mer ut som normale soverom etter fotosession. Som ungdommer ser jeg selvfølgelig for meg protestene fra barna når mamma liksom skal style rommene deres for nok et j… bilde.
Klink Skrevet 15. juni 2021 #44465 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Inocybe skrev (28 minutter siden): Hvorfor et annet brukernavn? Influencer-barnas liv publiseres under personnavn og de har ikke engang den lille anonymiteten ved et KG-brukernavn som du har. Den totale informasjonsmengden om slike barn er enorm. Så hvorfor er dette ok i følge deg mens du selv ikke ønsker det begått mot deg selv? Hva hvis naboen kommer en tur hver dag og knipser noen bilder av deg og huset ditt og legger det ut på nett samt en liten historie om hva du gjorde den dagen. Burde vel også være greit for deg det eller? Håper du skjønner du er på jordet nå. Fordi jeg har lagt ut ting om meg selv jeg ikke vil at alle skal vite , det er jo et anonymt forum hvor man kan ta opp en del problemstillinger. Hadde cbe begynt å legge ut om slike ting jeg tenker på nå om barna sine, hadde hun trådd langt over streken for lenge, lenge, leeeenge siden. Selvfølgelig ville ikke det vært greit om jeg ikke godkjente det, jeg tok opp bilder av rommene jeg, ikke av barna. Endret 15. juni 2021 av Klink 1
Populært innlegg Aricia Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #44466 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Klink skrev (7 minutter siden): Fordi jeg har lagt ut ting om meg selv jeg ikke vil at alle skal vite , det er jo et anonymt forum hvor man kan ta opp en del problemstillinger. Hadde cbe begynt å legge ut om slike ting jeg tenker på nå om barna sine, hadde hun trådd langt over streken for lenge, lenge, leeeenge siden. Selvfølgelig ville ikke det vært greit om jeg ikke godkjente det, jeg tok opp bilder av rommene jeg, ikke av barna. Men himmel og hav - nettopp det at du har følt behovet for å ikke knytte hva som helst av personlig informasjon om deg opp til ditt virkelige navn, eller til din identitet der ute i verden, viser jo hva problemet med eksponering av barn i SoMe handler om! DU kan velge hva DU vil ha klistret til ditt virkelige navn i all offentlighet for all framtid. Du vil ikke miste kontrollen over den definisjonsmakten. Hvorfor skal ikke det samme gjelde for bloggerbarn? Endret 15. juni 2021 av Aricia 89
Klink Skrevet 15. juni 2021 #44467 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Aricia skrev (2 minutter siden): Men himmel og hav - nettopp det at du har følt behovet for å ikke knytte hva som helst av personlig informasjon om deg opp til ditt virkelige navn, din identitet der ute i verden, viser jo hva problemet med eksponering av barn i SoMe handler om! DU kan velge hva DU vil ha klistret til ditt virkelige navn i all offentlighet for all framtid. Du vil ikke miste kontrollen over den definisjonsmakten. Hvorfor skal ikke det samme gjelde for bloggerbarn? Det skal det. Jeg tok opp bilder av rommene, ikke informasjon lagt ut om barna eller bilder av barna. Og så er det jo lov å skille på informasjonen man gir ut. Endret 15. juni 2021 av Klink 1
Aricia Skrevet 15. juni 2021 #44468 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (Akkurat nå): Det skal det. Jeg tok opp bilder av rommene, ikke informasjon lagt ut om barna eller bilder av barna. Rommene identifiseres og framstilles som barnas. De klistres til navnene deres for alltid. Man googler barnas navn en gang inn i framtiden og finner disse rommene, og tusenvis av andre bilder og tekst, sammen med bilder av dem selv. Alt dette utgjør en historie som foregir å fortelle noe om dem, men som noen andre enn de selv har satt sammen, og valgt å publisere åpent på nett. Og merk: Akkurat det å klistre denne store samlingen informasjon, bilder og fortellinger til folkeregistrerte navn et selve navet i denne problematikken. Det er ikke uten grunn barn lærer på skolen å google seg selv. 45
123Frustrert Skrevet 15. juni 2021 #44469 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (2 timer siden): Det kunne jeg fint gjort, men ikke under klink brukernavnet, i tilfelle noen kjente meg igjen. Det er da bare en seng, en skyvedørsgarderobe og to nattbord med lampe. Hva hadde vært galt med at noen hadde kjent deg igjen? Om du synes det er greit at vi kjenner igjen barna og soverommet deres, mener jeg 🤷♀️ 35
Klink Skrevet 15. juni 2021 #44470 Skrevet 15. juni 2021 123Frustrert skrev (1 minutt siden): Hva hadde vært galt med at noen hadde kjent deg igjen? Om du synes det er greit at vi kjenner igjen barna og soverommet deres, mener jeg 🤷♀️ Fordi jeg har lagt ut problemstillinger anonymt jeg ikke vil at venner/familie skal vite om eller vite at jeg har spurt om. At jeg legger ut bilde av boligen min eller soverommet mitt under fullt navn kunne jeg fint gjort på sosiale medier. Eller et nyoppusset barnerom. 3
123Frustrert Skrevet 15. juni 2021 #44471 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (5 minutter siden): Fordi jeg har lagt ut problemstillinger anonymt jeg ikke vil at venner/familie skal vite om eller vite at jeg har spurt om. At jeg legger ut bilde av boligen min eller soverommet mitt under fullt navn kunne jeg fint gjort på sosiale medier. Eller et nyoppusset barnerom. Men vi snakker ikke om et nyoppusset barnerom. Vi snakket om et barnerom som blir vist hele tiden. så du tenker at du legger ut en problemstilling er så ille at du ikke vil at folk skal kjenne deg igjen, men at vi kan følge en barndom er helt ok? Jeg ville aldri ha lagt ut soverommet mitt på some, heller ikke barndommen til barna mine. 34
Lol-kvinneg-ass Skrevet 15. juni 2021 #44472 Skrevet 15. juni 2021 Frøken Scott skrev (1 time siden): Du har misforstått begrepet kroppspositivisme. Kropp er topp, store som små, trent som utrent. 1
MacBeth Skrevet 15. juni 2021 #44473 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (9 timer siden): Jeg lurer på det med rommene til barna. Dette er vel sikkert stylet, ryddet og ordnet. Viser lite av personlige ting barna hennes har. Så tipper jeg det ellers sikkert er mer rot, mer «personlig» utenom akkurat da bildet ble tatt. Så jeg tenker kanskje at å dele bilder av upersonlige rom går fint? Du har et godt poeng, det er ingenting på det barnerommet som avslører noe om dems personlighet men samtidig skaper hun en illusjon om hvordan dem er. Lokalt vet mange hvem de er, (litt Google så vet dessverre jeg fryktelig mye mer om dem enn jeg burde) og klassekamerater etc danner seg et inntrykk som da kanskje er falskt? Hva skal man si, "Nei det er ikke sånn rommet mitt eeegentlig er altså" ?? selv om soverommet mitt kanskje ikke er så personlig så liker jeg feks å lukke døra dit om vi har gjester, selv om det er strøkent der inne, det er bare "sånt man ikke deler", hvor ofte er du på besøk hos noen og ser soverommet dems feks? Det som er hovedproblemet syns jeg er at hun bruker barna til å tjene penger og skape business... spiller liten rolle hvordan/hvor mye... 22
Klink Skrevet 15. juni 2021 #44474 Skrevet 15. juni 2021 123Frustrert skrev (27 minutter siden): Men vi snakker ikke om et nyoppusset barnerom. Vi snakket om et barnerom som blir vist hele tiden. så du tenker at du legger ut en problemstilling er så ille at du ikke vil at folk skal kjenne deg igjen, men at vi kan følge en barndom er helt ok? Jeg ville aldri ha lagt ut soverommet mitt på some, heller ikke barndommen til barna mine. Soverommet helt greit, barndommen hva nå det innebærer, nei. 1
Eveliina Skrevet 15. juni 2021 #44475 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (1 time siden): Fordi jeg har lagt ut ting om meg selv jeg ikke vil at alle skal vite , det er jo et anonymt forum hvor man kan ta opp en del problemstillinger. Hadde cbe begynt å legge ut om slike ting jeg tenker på nå om barna sine, hadde hun trådd langt over streken for lenge, lenge, leeeenge siden. Selvfølgelig ville ikke det vært greit om jeg ikke godkjente det, jeg tok opp bilder av rommene jeg, ikke av barna. Nettopp. Men hverken du eller Berg-Eriksen kan vite hva disse barna ønsker skal være offentlig kjent av deres liv og oppvekst. De er for alltid fratatt den samme beskyttelsen av egen historie. De har aldri fått bestemme hva andre skal vite om dem - eller ikke. Kanskje de ikke engang ønsker å være i offentligheten. Men når de blir myndige kan de ikke engang saksøke foreldre for å ha brutt privatlivets fred - kun fordi det er foresatte som har brutt deres privatlivs fred. 37
Pust Skrevet 15. juni 2021 #44476 Skrevet 15. juni 2021 Lol-kvinneg-ass skrev (8 minutter siden): Kropp er topp, store som små, trent som utrent. Da mener du at det ikke er nødvendig å redigere bilder av kropp? At man ikke behøver å posere slik at man virker tynnere enn man er? At man fint kan vise at hud bretter seg når man bøyer seg? 38
Inocybe Skrevet 15. juni 2021 #44477 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (1 time siden): Fordi jeg har lagt ut ting om meg selv jeg ikke vil at alle skal vite , det er jo et anonymt forum hvor man kan ta opp en del problemstillinger. Hadde cbe begynt å legge ut om slike ting jeg tenker på nå om barna sine, hadde hun trådd langt over streken for lenge, lenge, leeeenge siden. Selvfølgelig ville ikke det vært greit om jeg ikke godkjente det, jeg tok opp bilder av rommene jeg, ikke av barna. Så _du_ ønsker å definere hvor _din_ grense for eksponering av private detaljer går. Det skjønner jeg godt. Jeg har også en slik grense. Men hvorfor i alle dager mener du da at barn ikke også skal få ha en slik grense! Det er på ingen måte gitt at det influencer-moren mener er innafor er det samme som det barna synes er greit å dele. Barn er selvstendige individer med egne rettigheter - også hva gjelder privatliv og hvordan de ønsker å definere deres digitale identitet. Her gjelder føre var prinsippet. Klink skrev (1 time siden): Det skal det. Jeg tok opp bilder av rommene, ikke informasjon lagt ut om barna eller bilder av barna. Og så er det jo lov å skille på informasjonen man gir ut. Nei informasjonen kan ikke skilles. Alt er merket med barnas navn på Internett og blir til sammen en meget meget stor mengde informasjon villig delt av foreldrene. Kan nevne at flere av de tingene du over beskriver som ting som ikke er innafor å dele om barn for lengst er delt av disse foreldrene. 38
MacBeth Skrevet 15. juni 2021 #44478 Skrevet 15. juni 2021 Eveliina skrev (6 minutter siden): Nettopp. Men hverken du eller Berg-Eriksen kan vite hva disse barna ønsker skal være offentlig kjent av deres liv og oppvekst. De er for alltid fratatt den samme beskyttelsen av egen historie. De har aldri fått bestemme hva andre skal vite om dem - eller ikke. Kanskje de ikke engang ønsker å være i offentligheten. Men når de blir myndige kan de ikke engang saksøke foreldre for å ha brutt privatlivets fred - kun fordi det er foresatte som har brutt deres privatlivs fred. Liten avsporing, https://www.nrk.no/norge/ble-domt-for-a-ha-delt-bilder-av-datteren_-_-kan-vaere-en-oyeapner-for-mange-1.14509682 Gikk ikke denne dommen som en døråpner for at man nettopp kan saksøke foreldre... jeg har ikke lest meg dypt i detaljene jeg bare minnes at det ble en rettspraksis på dette...? 10
Populært innlegg FruJohansen Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #44479 Skrevet 15. juni 2021 @Klink Nå sier du selv at du har mye informasjon om deg selv liggende på forumet her, fordi du har tillit til at det som legges ut her, blir her, og ikke blir til forkleinelse for deg i det virkelige livet ditt. Du opplever det sensitivt, til tross for at du selv har hatt full kontroll over hva som legges ut på nettet. Se for deg et barn på 12, 13 år, som snart skal begynne på ungdomsskolen, møte nye venner og voksenpersoner, samt starte jakten på sin egen sosiale identitet. I sommerferien oppdager hele den nye klassen at 80.000 bilder av en navngitt klassekamerat ligger ute på nett. Bursdager, ferier, høytider, mors treningsbilder og bikinebilder. Klarer man å se for seg hvordan første skoledag blir for det barnet? Tror du det spiller noen stor rolle om barnerommene er stylet? Om de faktisk har sovet der overhodet? Ingenting av det som deles på cbe.no trenger å være sant. Poenget er at en helt ufattelig mengde små snutter av tilsynelatende personlig informasjon blir delt i sanntid, år etter år. Og barna har ingen kontroll over hva slags inntrykk foreldrene skaper av dem der ute i offentligheten. For barna har kanskje tillit til at mamma og pappas bilder og film, blir på telefonen, eller sendes bare til bestemor. Hva hadde du følt hvis du møtte på jobb en dag, og noe møtte deg med "Hei, Klink!" og snudde seg bort med et fnis? Jeg gjetter, en tilsvarende følelse som en blodfersk 8 klassing første skoledag ville fått, hvis hen ble møtt med "fine bamser du har i senga di, da" *fnis* Eller "moren din har fin rumpe" *fnis* 107
Klink Skrevet 15. juni 2021 #44480 Skrevet 15. juni 2021 FruJohansen skrev (22 minutter siden): @Klink Nå sier du selv at du har mye informasjon om deg selv liggende på forumet her, fordi du har tillit til at det som legges ut her, blir her, og ikke blir til forkleinelse for deg i det virkelige livet ditt. Du opplever det sensitivt, til tross for at du selv har hatt full kontroll over hva som legges ut på nettet. Se for deg et barn på 12, 13 år, som snart skal begynne på ungdomsskolen, møte nye venner og voksenpersoner, samt starte jakten på sin egen sosiale identitet. I sommerferien oppdager hele den nye klassen at 80.000 bilder av en navngitt klassekamerat ligger ute på nett. Bursdager, ferier, høytider, mors treningsbilder og bikinebilder. Klarer man å se for seg hvordan første skoledag blir for det barnet? Tror du det spiller noen stor rolle om barnerommene er stylet? Om de faktisk har sovet der overhodet? Ingenting av det som deles på cbe.no trenger å være sant. Poenget er at en helt ufattelig mengde små snutter av tilsynelatende personlig informasjon blir delt i sanntid, år etter år. Og barna har ingen kontroll over hva slags inntrykk foreldrene skaper av dem der ute i offentligheten. For barna har kanskje tillit til at mamma og pappas bilder og film, blir på telefonen, eller sendes bare til bestemor. Hva hadde du følt hvis du møtte på jobb en dag, og noe møtte deg med "Hei, Klink!" og snudde seg bort med et fnis? Jeg gjetter, en tilsvarende følelse som en blodfersk 8 klassing første skoledag ville fått, hvis hen ble møtt med "fine bamser du har i senga di, da" *fnis* Eller "moren din har fin rumpe" *fnis* Men dette er jeg da helt enig i. Jeg tok opp det med barnerom litt mer isolert sett, siden det brukes som noe forferdelig cbe gjør. Mens jeg stiller spørsmål ved om akkurat det er så galt. Alt sett sammen med bilder og slikt av barn syns jeg også det har gått for langt. Jeg tenker at så lenge det er et stylet rom for reklame vet vi ingenting om hvordan det egentlig er der. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå