Populært innlegg Sparkel Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #44441 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (22 minutter siden): Jeg lurer på det med rommene til barna. Dette er vel sikkert stylet, ryddet og ordnet. Viser lite av personlige ting barna hennes har. Så tipper jeg det ellers sikkert er mer rot, mer «personlig» utenom akkurat da bildet ble tatt. Så jeg tenker kanskje at å dele bilder av upersonlige rom går fint? Er du seriøs??? Ett soverom er vel ikke mindre personlig selv om det er stylet som om det ser ut som en møbelkatalog. Det er barnas egne senger der de sover som vises frem. Alle tingene på rommet er barnas private ting. Hvordan kan det bli mere personlig enn det? Jeg tenker kanskje at det hadde gått fint å la være å dele barnas soverom på sosiale media. 64
Lol-kvinneg-ass Skrevet 15. juni 2021 #44442 Skrevet 15. juni 2021 NewStart87 skrev (4 timer siden): Jeg må bare spørre. Dere som ser opp til Caroline, nøyaktig hva ser dere opp til? Hva mener dere om eksponeringen av barn? Deling av barnerom? Filming av barn som er uvitende om at det blir delt med tusenvis av seere? Bruk av barn for å tjene penger? Hva mener dere om kroppsfokuset? Selvdiggingen i speilet? Tydelige kragebein, mage som suges inn ( men som selvfølgelig benektes av Caroline selv ), thinspo og fokus på små porsjoner. For ikke å snakke om disse rumpeputene som humper opp og ned mens de reklamerer for Netfit. Syntes dere det er er godt forbilde? Jeg sliter liksom litt ( eller veldig ) med å forstå nøyaktig HVA dere forsvarer? Det handler ikke om at man er fan eller enig i alt som deles og gjøres, men nå er det sånn at alt som skrives og deles blir en sak. At det deles videosnutter av en valp som går fot ser jeg ikke hvordan bli noe negativt, for å komme med et eksempel. Og kroppspositivisme er ikke bare for dem med ekstra kilo. Poseringene er ganske like mellom disse treningsinfluenserne, det er ikke eksklusivt for Caroline. 5
Tistelblad Skrevet 15. juni 2021 #44443 Skrevet 15. juni 2021 Lol-kvinneg-ass skrev (2 timer siden): Det handler ikke om at man er fan eller enig i alt som deles og gjøres, men nå er det sånn at alt som skrives og deles blir en sak. At det deles videosnutter av en valp som går fot ser jeg ikke hvordan bli noe negativt, for å komme med et eksempel. Og kroppspositivisme er ikke bare for dem med ekstra kilo. Poseringene er ganske like mellom disse treningsinfluenserne, det er ikke eksklusivt for Caroline. Jeg vil påstå at det er en ørliten forskjell. Cbe og andre influencere med pupper, rumpe og minimalt med kroppsfett viser seg fram i lite klær på grunn av kroppen sin (som de også har vært disiplinert og jobba hardt for, hurra for dem). Influencere med ekstra kroppsfett har ikke med vilje forsøkt å se sånn ut, og viser seg fram på tross av utseende sitt. Kroppspositivisme og kroppsskryt er ikke det samme. 33
123Frustrert Skrevet 15. juni 2021 #44444 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (6 timer siden): Jeg lurer på det med rommene til barna. Dette er vel sikkert stylet, ryddet og ordnet. Viser lite av personlige ting barna hennes har. Så tipper jeg det ellers sikkert er mer rot, mer «personlig» utenom akkurat da bildet ble tatt. Så jeg tenker kanskje at å dele bilder av upersonlige rom går fint? Hva mener du egentlig @klink ? At et ryddig rom ikke er personlig? Kan ikke du bare legge ut et bilde her av ditt eget soverom etter at du har ryddet, om du synes det er så upersonlig? Eller synes du kanskje det blir litt for privat? .. Jeg reagerer sterkt på at alt som har med barn å gjøre vises på bloggen. Absolutt alt. Instagram innlegget om teltturen er jo helt sykt. Skulle tro de dro på telttur kun for bloggen sin del, kan egentlig ikke skjønnet at teltet er stort nok for fire heller, men det er nå så. Jeg reagerer også på hvordan barna blir fremstilt. Absolutt alt er jo rosa og prinsesse. Jeg kjenner mange barn på samme alder som disse barna og ingen av de er rene prinsesser.. Med sløyfer, kjoler og blonder til alle anledninger. 49
Lol-kvinneg-ass Skrevet 15. juni 2021 #44445 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Tistelblad skrev (33 minutter siden): Jeg vil påstå at det er en ørliten forskjell. Cbe og andre influencere med pupper, rumpe og minimalt med kroppsfett viser seg fram i lite klær på grunn av kroppen sin (som de også har vært disiplinert og jobba hardt for, hurra for dem). Influencere med ekstra kroppsfett har ikke med vilje forsøkt å se sånn ut, og viser seg fram på tross av utseende sitt. Kroppspositivisme og kroppsskryt er ikke det samme. Det er lov å skryte når man ser resultater etter innsats. Og kroppspositivisme gjelder alle kropper, store som små. Endret 15. juni 2021 av Lol-kvinneg-ass Tillegg 4
Klink Skrevet 15. juni 2021 #44446 Skrevet 15. juni 2021 (endret) 123Frustrert skrev (2 minutter siden): Hva mener du egentlig @klink ? At et ryddig rom ikke er personlig? Kan ikke du bare legge ut et bilde her av ditt eget soverom etter at du har ryddet, om du synes det er så upersonlig? Eller synes du kanskje det blir litt for privat? .. Jeg reagerer sterkt på at alt som har med barn å gjøre vises på bloggen. Absolutt alt. Instagram innlegget om teltturen er jo helt sykt. Skulle tro de dro på telttur kun for bloggen sin del, kan egentlig ikke skjønnet at teltet er stort nok for fire heller, men det er nå så. Jeg reagerer også på hvordan barna blir fremstilt. Absolutt alt er jo rosa og prinsesse. Jeg kjenner mange barn på samme alder som disse barna og ingen av de er rene prinsesser.. Med sløyfer, kjoler og blonder til alle anledninger. Det kunne jeg fint gjort, men ikke under klink brukernavnet, i tilfelle noen kjente meg igjen. Det er da bare en seng, en skyvedørsgarderobe og to nattbord med lampe. Endret 15. juni 2021 av Klink 1
Tistelblad Skrevet 15. juni 2021 #44447 Skrevet 15. juni 2021 Lol-kvinneg-ass skrev (2 minutter siden): Det er lov å skryte når man ser resultater etter innsats. Skryt i vei. Jeg bare poengterte at det ikke er det samme 10
Populært innlegg Aricia Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #44448 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Klink skrev (4 minutter siden): Det kunne jeg fint gjort, men ikke under klink brukernavnet. Det er da bare en seng, en skyvedørsgarderobe og to nattbord med lampe. !! Men der ligger jo hele poenget! Du kunne altså ikke engang lagt ut et slikt bilde og identifisert det som soverommet til den anonyme KG-profilen Klink? Så hvorfor bagatellisere eller til og med forsvare at CBE legger ut bilder av sine barns soverom, på åpne, kommersielle kontoer med mange tusen følgere, der barna identifiseres med sine fulle folkeregistrerte navn, ledsaget av tusenvis av bilder fra hele livsløpet sitt? Endret 15. juni 2021 av Aricia 92
Klink Skrevet 15. juni 2021 #44449 Skrevet 15. juni 2021 (endret) Aricia skrev (1 minutt siden): !! Men der ligger jo hele poenget! Du kunne ikke engang lagt ut et slikt bilde og identifisert det som soverommet til den anonyme KG-profilen Klink. Så hvorfor bagatellisere eller til og med forsvare at CBE legger ut bilder av sine barns soverom, på åpne, kommersielle kontoer med mange tusen følgere der de identifiseres med sine fulle folkeregistrerte navn, ledsaget av tusenvis av bilder fra hele livsløpet sitt? Det kunne jeg, men hvis noen jeg kjenner er her, så vil ikke jeg de skal skjønne det er meg på grunn av annen informasjon jeg har lagt ut om meg selv. Som gjerne mange ikke vet 😊 Endret 15. juni 2021 av Klink
Populært innlegg Aricia Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #44450 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (Akkurat nå): Det kunne jeg, men hvis noen jeg kjenner er her, så vil ikke jeg de skal skjønne det er meg på grunn av annen informasjon jeg har lagt ut om meg selv. Du bare understreker poenget mitt, og undergraver ditt eget. 86
Populært innlegg Inocybe Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #44451 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (14 minutter siden): Det kunne jeg, men hvis noen jeg kjenner er her, så vil ikke jeg de skal skjønne det er meg på grunn av annen informasjon jeg har lagt ut om meg selv. Som gjerne mange ikke vet 😊 Burde da ikke være noe problem for deg å legge ut fult navn og adresse og bilde av ryddig soverom her. Det er jo det barna til CBE utsettes for og du mener ikke kan føles problematisk for dem. Eller du mener kanskje at barn skal ha mindre rettigheter til privatlivet sitt enn du som voksen eller? 61
Populært innlegg Aricia Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #44452 Skrevet 15. juni 2021 (endret) For å utdype og underbygge mine to foregående innlegg: Det som er det store etiske problemet med CBE.no sin eksponering av barn er altså ikke bare eller nødvendigvis innholdet i hvert enkelt bilde hun publiserer, sånn isolert sett. Det er helheten og mengden informasjon (masse tekst og bilder om man ser alt i sammenheng, og det gjør man jo gitt publiseringsform/kanaler) det faktum at hun identifiserer både seg selv og de eksponerte barna under deres folkeregistrerte navn. dette gjør hun til gjengjeld i kanaler med over 300.000 lesere (IG), og med et overordnet kommersielt siktemål. Merk også at det å gjøre noe slikt med seg selv, under sitt eget navn, prinsipielt og etisk sett er noe helt annet enn å gjøre det med noen andre som ikke har bedt om det, og som ikke har blitt spurt, eller som ikke har samtykkekompetanse (fordi de feks er barn). Dermed er det altså ikke hvorvidt innholdet i ett bilde isolert sett "er så privat", identifiserer eller forteller så mye, som er poenget her. Det vesentlige er at navngitte individer får et stort antall bilder og tekst om seg selv, forfattet og publisert av noen andre (les: egne foreldre, sånn for sikkerhets skyld) klistret til navnet og ansiktet sitt for all framtid. Dette er det som er å bli fratatt muligheten til å skape seg en egen digitale identitet. Endret 15. juni 2021 av Aricia 66
Inocybe Skrevet 15. juni 2021 #44453 Skrevet 15. juni 2021 Lol-kvinneg-ass skrev (26 minutter siden): Det er lov å skryte når man ser resultater etter innsats. Og kroppspositivisme gjelder alle kropper, store som små. Som @Tistelblad skriver så er det ikke kroppspositivisme det som publiseres på CBE.no. 39
Frøken Scott Skrevet 15. juni 2021 #44454 Skrevet 15. juni 2021 Lol-kvinneg-ass skrev (49 minutter siden): Det er lov å skryte når man ser resultater etter innsats. Og kroppspositivisme gjelder alle kropper, store som små. Du har misforstått begrepet kroppspositivisme. 36
Frøken Scott Skrevet 15. juni 2021 #44455 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (50 minutter siden): Det kunne jeg fint gjort, men ikke under klink brukernavnet, i tilfelle noen kjente meg igjen. Det er da bare en seng, en skyvedørsgarderobe og to nattbord med lampe. Ouch! 33
Klink Skrevet 15. juni 2021 #44456 Skrevet 15. juni 2021 Inocybe skrev (28 minutter siden): Burde da ikke være noe problem for deg å legge ut fult navn og adresse og bilde av ryddig soverom her. Det er jo det barna til CBE utsettes for og du mener ikke kan føles problematisk for dem. Eller du mener kanskje at barn skal ha mindre rettigheter til privatlivet sitt enn du som voksen eller? Det kunne jeg fint gjort, med et annet brukernavn 😊
Hollyjolly Skrevet 15. juni 2021 #44457 Skrevet 15. juni 2021 Aricia skrev (27 minutter siden): For å utdype og underbygge mine to foregående innlegg: Det som er det store etiske problemet med CBE.no sin eksponering av barn er altså ikke bare eller nødvendigvis innholdet i hvert enkelt bilde hun publiserer, sånn isolert sett. Det er helheten og mengden informasjon (masse tekst og bilder om man ser alt i sammenheng, og det gjør man jo gitt publiseringsform/kanaler) det faktum at hun identifiserer både seg selv og de eksponerte barna under deres folkeregistrerte navn. dette gjør hun til gjengjeld i kanaler med over 300.000 lesere (IG), og med et overordnet kommersielt siktemål. Merk også at det å gjøre noe slikt med seg selv, under sitt eget navn, prinsipielt og etisk sett er noe helt annet enn å gjøre det med noen andre som ikke har bedt om det, og som ikke har blitt spurt, eller som ikke har samtykkekompetanse (fordi de feks er barn). Dermed er det altså ikke hvorvidt innholdet i ett bilde isolert sett "er så privat", identifiserer eller forteller så mye, som er poenget her. Det vesentlige er at navngitte individer får et stort antall bilder og tekst om seg selv, forfattet og publisert av noen andre (les: egne foreldre, sånn for sikkerhets skyld) klistret til navnet og ansiktet sitt for all framtid. Dette er det som er å bli fratatt muligheten til å skape seg en egen digitale identitet. Jeg er helt enig i at det å eksponere barn i sosiale medier er en uting, uavhengig av hvem som gjør det. Barn har rett til privatliv, og barn skal skjermes. Derfor synes jeg også at det å diskutere side opp og side ned om identifiserbare barn på nettforum også er like problematisk og bør unngås. Ved å trekke dette frem til stadighet, bidrar man til eksponeringen og til å forme barns digitale identitet. 1
Aricia Skrevet 15. juni 2021 #44458 Skrevet 15. juni 2021 Hollyjolly skrev (3 minutter siden): Jeg er helt enig i at det å eksponere barn i sosiale medier er en uting, uavhengig av hvem som gjør det. Barn har rett til privatliv, og barn skal skjermes. Derfor synes jeg også at det å diskutere side opp og side ned om identifiserbare barn på nettforum også er like problematisk og bør unnås. Ved å trekke dette frem til stadighet, bidrar man til eksponeringen og til å forme barns digitale identitet. Selvsagt, og derfor diskuteres heller ikke identifiserbare barn i feks denne tråden. Det er imot forumsreglene og modereres strengt, og feks jeg rapporterer alle tilløp jeg ser. Gjør du? 34
Populært innlegg Inocybe Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #44459 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (6 minutter siden): Det kunne jeg fint gjort, med et annet brukernavn 😊 Hvorfor et annet brukernavn? Influencer-barnas liv publiseres under personnavn og de har ikke engang den lille anonymiteten ved et KG-brukernavn som du har. Den totale informasjonsmengden om slike barn er enorm. Så hvorfor er dette ok i følge deg mens du selv ikke ønsker det begått mot deg selv? Hva hvis naboen kommer en tur hver dag og knipser noen bilder av deg og huset ditt og legger det ut på nett samt en liten historie om hva du gjorde den dagen. Burde vel også være greit for deg det eller? Håper du skjønner du er på jordet nå. 75
Populært innlegg Stjernekikkeren Skrevet 15. juni 2021 Populært innlegg #44460 Skrevet 15. juni 2021 Klink skrev (7 timer siden): Jeg lurer på det med rommene til barna. Dette er vel sikkert stylet, ryddet og ordnet. Viser lite av personlige ting barna hennes har. Så tipper jeg det ellers sikkert er mer rot, mer «personlig» utenom akkurat da bildet ble tatt. Så jeg tenker kanskje at å dele bilder av upersonlige rom går fint? Klink skrev (57 minutter siden): Det kunne jeg fint gjort, men ikke under klink brukernavnet, i tilfelle noen kjente meg igjen. Det er da bare en seng, en skyvedørsgarderobe og to nattbord med lampe. Jeg velger å svare på innleggene dine samlet her. Så du tipper at jentes rom er mer rotete og har mer ting fremme enn når det tas bilder, så hva er din teori da, at foreldrene kommer inn og enten ber barna rydde eller rydder selv og styler for å ta bilder av det? Og det ser du ingenting galt i? At to små barns rom blir til et offentlig skue for absolutt hvem som helst som har IQ til å operere med internett? Hva tror du det gjør meg følelsen av vern og privatliv, når du vet du blir sett, folk vet hvem du er og hva du gjør, og det er dine foreldre som SELV selger deg. Hvorfor vet vi ikke hvordan rommene til ungene til Jenny Skavlan ser ut? Jeg er ikke en gang sikker på hvor mange hun har og jeg aner ikke hvordan de ungene ser ut. Soverommet er et barns verden, det er der de fineste kunstverk blir laget, alle plakatene hengt opp, alle drømmene drømt, det er ens egen lille verden når alt utenfor er kaos, det er der man vokser opp og der man trekker seg tilbake for ro. Et barn har ingen andre steder i huset som er bare sitt enn soverommet! Så kanskje det blir feil å si at du kan poste soverommet ditt, for du er ikke et barn som bare eier en flekk areal i et hus, så hva er det tryggeste stedet for deg, der du koser deg mest? Legger du ut bilder av stua di eller sofaen din, eller badekaret kanskje? Så folk kan se og bedømme deg og din verden og? Du kan alvorlig talt ikke sammenligne det å legge ut bilder av deg og ditt, og små barns som ikke har forståelse til å fatte omfanget av det..! Så over til det enda mer alvorlige ved å dele slike bilder, de kan bli sett av folk hun ikke vil skal se de, bli redigert og brukt til overgrep mot barn. 60
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå