Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
123Frustrert skrev (8 timer siden):

Synes det er så komisk når hun drar med seg vinglass rundt på alt.nå i disse tider hvor funckygine har skrevet om alkohol og barn så skal cbe vise at alkohol og barn går fint sammen. For hun forandrer jo ikke oppførsel om hun drikker litt så klart. Og alle hennes avgjørelser i forhold til barna er hun 100% sikker på er riktige. 
Når man ikke trodde hun kunne bli dummere som viser cbe at hun er under bunn nivå, så sikkelig. 

Det er ikke så lenge siden jeg postet et innlegg her om forbud om alkoholreklame og hvordan influensere kommer veldig tett opp mot å bryte det når de legger ut bilder av det som er, eller ser ut til å være, alkohol som står i sentrum for stemningen på bildet. Forbudet er for å skjerme de sårbare, man skal ikke få se alkohol reklamert her og der, man skal måtte oppsøke den på bestemte steder.

CBE har jo fått beskjed av helsedirektoratet før om å fjerne bilder som inneholdt alkohol. Likevel virker det ikke som om hun tenker noe videre over alkoholbruken på sine sosiale medier. Selv om det ikke er rett ut reklame så poster hun bilder av seg og alkohol på en blogg og sosiale medier som er registrert som firma med det formål å tjene penger. Så er det etisk at det firmaet poster bruk av alkohol, og det attpåtil rundt barn?

Carolinebergeriksen.no sluttet å være privatpersonen Caroline Berg Eriksen da bloggen ble registrert med det formål om å tjene penger, og man bør anta at alt som frontes og reklameres for der er til salgs, og da skal man ikke posere med alkohol som rekvisita. 

• Liker 35
Skrevet

Det sier jo ganske mye om troverdigheten når det faktisk diskuteres om isen blir spist, om svetten er ekte og om vinen i glasset drikkes. 

• Liker 42
Skrevet (endret)
Trude.lutt skrev (6 timer siden):

Vet du, dette er det forsket på. For barn er foreldre trygghet. Og de sanser endring hos de voksne selv etter et glass med alkohol. Og det kan gi utrygghet. 

Jeg er helt i mot å drikke seg brisen/full med barn tilstede. Et rolig glass vin det er ikke noe problem. I tillegg vises det heller ikke om mannen drikker vin. 

Endret av Klink
  • Liker 9
Skrevet
Hallepalle2 skrev (10 minutter siden):

Det sier jo ganske mye om troverdigheten når det faktisk diskuteres om isen blir spist, om svetten er ekte og om vinen i glasset drikkes. 

Poenget med isen , var at det handler jo om hvordan hun framstår og hva som formidles på bloggen? 
Denne gangen formidlet hun faktisk ikke noe annet enn at hun spiser den isen, ikke noe fokus på å ha fortjent den eller noen ting slikt kritikkverdig. 

• Liker 6
Skrevet
Klink skrev (9 timer siden):

Syns det er litt dumt å spekulere i alkoholforbruket hennes rundt barna sine. De fleste voksne tåler et glass vin uten at det skal reageres på. Vi vet ikke hvor mye hun drikker. 

Har jeg spekulert i hvor mye cbe drikker? Det er du som spekulerer i det du sier at «de fleste tåler ett glass vin» Jeg sier jeg syns det er fjasete å dra rundt på et vin glass, hvorfor gjør man det?  
Jeg skjønner ikke hvorfor man skal reklamere for «ett glass vin» heller. Denne trassen bloggen viser, men å tydelig ikke følge vanlig folkeskikk, normer og regler, bare sånn fordi det ikke er et forbud gjør jeg det er så hysterisk morsom. Skulle tro hun var 14 år.

• Liker 31
Skrevet
Klink skrev (5 minutter siden):

Poenget med isen , var at det handler jo om hvordan hun framstår og hva som formidles på bloggen? 
Denne gangen formidlet hun faktisk ikke noe annet enn at hun spiser den isen, ikke noe fokus på å ha fortjent den eller noen ting slikt kritikkverdig. 

Nei, hun viste jo bare isen og skrev at det var favoritten. Isen var hel.

Når det gjelder alkohol, så tror jeg de aller fleste gir fullstendig f i hvor ofte hun drikker alkohol. Poenget er at det er ikke nødvendig å publisere at hun gjør det.

At hun drikker ett glass vin innimellom påvirker ikke andre, at hun viser frem alkoholen kan påvirke andre.

• Liker 39
Skrevet

En hel is. Det diskuteres altså at hun viser frem en hel is. (Jada jeg har fått med meg at enkelte mener det er ett større bilde her). 

Når man har vært ute av denne tråden en god stund for så å komme inn å se at det som blant annet diskuteres er en hel is..Jeg har ikke gått glipp av så mye da skjønner jeg.

• Liker 8
Skrevet
Klink skrev (37 minutter siden):

Jeg er helt i mot å drikke seg brisen/full med barn tilstede. Et rolig glass vin det er ikke noe problem. I tillegg vises det heller ikke om mannen drikker vin. 

Innlegget du siterte sier at forskning viser at barn sanser forandring hos foreldrene selv etter ett glass vin. Hvordan vet du at det glasset er et rolig glass vin? Varte det hele dagen, en time, ble det drukket i en intervall som gjorde det rolig? HVA er et rolig glass vin og hvordan vet du at det var det det var og at CBE ikke ble brisen?

• Liker 26
Skrevet
Hallepalle2 skrev (31 minutter siden):

Hva er det du ikke skjønner om at ingenting av det som vises på kanalene viser hva som virkelig skjer i den familien? Det kan være at det aldri drikkes alkohol, det kan være at flasken tømmes hver kveld. Vi får ikke glimt inn i deres liv, vi får glimt i det livet de skaper for bedriften sin. 

Å se de to jentene posere foran (den reklamefinansierte og umerkede) lekehytten mens det spilles svenske barnesanger om lek og sol gir meg en uhyggefølelse. Det er rett og slett skremmende at de så kynisk bruker egne barn som uvitende statister i dette narritiativet. Jeg tenker stadig på en dokumentar jeg så på nrk som het ‘solgt av mamma’. Det handlet om sexhandel som selvsagt er mye verre enn dette, men begge deler handler om foreldre som tjener penger på sine egne barns barndom. Den ene moren for å overleve og den andre for å leve ‘drømmelivet’ med trening, selftan, kunstige negler og selfies. 

Men jeg forstår det, men hun kritiseres jo for å vise i bloggen minimalt med mat, for mye vin og så videre. Og nå viste i alle fall bloggen at hun «spiste en is». 
Nei vi vet ingenting om det derfor må man gå ut fra det bloggen viser og hva hun formidler med bloggen. Og da mener jeg hun formidlet et glass vin som de fleste foreldre drikker selv om det er barn tilstede. 

• Liker 2
Skrevet
Stjernekikkeren skrev (17 minutter siden):

Innlegget du siterte sier at forskning viser at barn sanser forandring hos foreldrene selv etter ett glass vin. Hvordan vet du at det glasset er et rolig glass vin? Varte det hele dagen, en time, ble det drukket i en intervall som gjorde det rolig? HVA er et rolig glass vin og hvordan vet du at det var det det var og at CBE ikke ble brisen?

Det vet jeg ikke, men det framstår ikke som noe fyllekalas akkurat på bloggen. Rolig glass vin for meg betyr å drikke det ene glasset uten å styrte det. Enten til mat eller som kos. 

• Liker 4
Gjest tranedatter
Skrevet

Synes innlegget på stories der barna lager smoothie var creepy. Tydelig de har fått instruksjon om å holde armen framfor ansiktet, det ene barnet titter opp for å se om det er ferdig filma, ser det filmes og dukker ned igjen bak armen.

Ingen ser spesielt interessert i smoothiemaskinen. Bare oppstillt og kunstig.

Skrevet

Hut skrev (8 timer siden):

Det er du som moraliserer over at  CBE tar et par glass vin i uka og tar  opp dette som noe kritikkverdig. Mener du virkelig at man bør avstå fra alt som er normalt for svært mange selv om man lever av SoMe? Jeez. 

Når man velger jobben som influencer, altså profesjonell påvirker, må man faktisk ta ansvar for hva man velger å påvirke til. Hva CBE gjør uten for SoMe’ene sine er det ingen som bryr seg en dritt om. Hva hun legger ut i form av bedrift er der i mot kritikkverdig når det ikke tas høyde for at også den publiserte negative påvirkningen vil ha en effekt hos lesere.

Så for å oppsummere siden dette er vanskelig for mange å forstå:

1. Hva CBE gjør privat, som ikke publiseres på SoMe, er totalt uinteressant og irrelevant for diskusjon om sosiale medier.

2. Siden CBE har valgt å være påvirker har hun ansvar for hva hun velger å påvirke til. Hun kan _ikke_ velge at bare noe av det hun publiserer vil påvirke leseren. Hun kan altså ikke velge at bare reklameannonsene hun betales for skal påvirke men ikke også alt det negative hun publiserer. Og det er mye negativt: Blant annet velger hun å påvirke til normalisering av brudd på barns rett til privatliv, til sykelig forhold til kropp, mat og trening, til overforbruk, faunakriminalitet og miljøsvineri, til å drite i samfunnsansvar, egosentrisme, smittespredning under pandemi og mye mer. Hverdagsalkohol med barn tilstede er bare en liten del av et stort kritikkverdig gjørmehull av CBE.nos dårlige påvirkning. 

Så hun har er stort ansvar som hun i 13 år har bevist hun ignorerer på skammeligste vis. Jeg fatter ikke at noen synes dette er noe som skal forsvares! 

• Liker 49
Skrevet

Dette er vel den viktigste grunnen til at bedriften fremdeles har hodet over vannet. 

Det er (utrolig nok) mange som enda kjøper det tåpelige narrativet som pushes på dem. Og disse menneskene gaper villig opp, og svelger den kyniske skiten. Dag etter dag. 

Jeg mistenker at det er noen av dem som er ivrigst på å forsvare, bagatellisere, og rettferdiggjøre alskens idioti, juks og fjas fra denne bedriften. Jeg antar det er enklere enn å innse at de har gått fem på 😏

• Liker 26
Skrevet
23 minutter siden, tranedatter said:

Synes innlegget på stories der barna lager smoothie var creepy. Tydelig de har fått instruksjon om å holde armen framfor ansiktet, det ene barnet titter opp for å se om det er ferdig filma, ser det filmes og dukker ned igjen bak armen.

Jeg la også spesielt merke til dette, og det blikket :( Bare trist :(  Jeg har endel venner/følgere både på insta og fb, både utenlandske og norske, i alle aldersgrupper. Har aldri sett at noen av dem deler så mye om barna sine som det CBE gjør. En sjelden gang ser jeg noen publisere et bilde av feks barn og hund, eller i forbindelse med en bursdag. Vet ikke om noen som holder på sånn som frua.

• Liker 34
Skrevet
Hut skrev (9 timer siden):

Det er du som moraliserer over at  CBE tar et par glass vin i uka og tar  opp dette som noe kritikkverdig. Mener du virkelig at man bør avstå fra alt som er normalt for svært mange selv om man lever av SoMe? Jeez. 

Hvis det er moralisering å undre seg over hvorfor vindrikking er en ukentlig aktivitet i bedriftens reklamekanaler, er det en konklusjon som ikke henger på greip. Du har fått svar av andre også, ser jeg. 👏🏻 CBE kan selvsagt drikke så mye hun vil, hva hun gjør privat er uinteressant,  men som bedriftseier i en bedrift der påvirkning er kjernevirksomheten, er det annerledes. De viser dette frem til et konsumerende publikum, man kan ikke velge hva de påvirkes av selv om Treasures AS ser ut til å tro det. 

• Liker 31
Skrevet (endret)
tranedatter skrev (55 minutter siden):

Fristende å legge ut skjermdump, men kan ikke siden det er mindreårige på filmen. Blikkene til jentene er jo omtrent som at de har gjort noe de skammer seg over. Og storesøster titter frem for å se om mamma er ferdig å filme. Veldig iscenesatt.

Endret av Torden
  • Liker 40
Skrevet (endret)
Klink skrev (12 timer siden):

Apropos en diskusjon for litt siden, så holder hun fram en is og skriver at det er favorittlisten. Noe som gir uttrykk for at hun faktisk spiser is, man kan spekulere i noe annet, men det hun viser på story tilsier hvertfall at hun spiser is. 

@Salmonella Og hvem startet is-diskusjonen? 

Endret av Kollontaj
  • Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...