Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hut skrev (8 minutter siden):

Det fremstår som hun tar seg et glass vin et par ganger i uka. Ganske så normalt for en betydelig andel av befolkningen. 

CBE er influencer, en påvirker, en som tjener lønna si på det som legges ut i sosiale medier.  Ikke en vanlig person i befolkningen. Mulig vanlige småbarnsmødre drikker vin flere ganger i uka, det er ikke poenget. 

• Liker 33
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Klink skrev (15 minutter siden):

Akkurat å løpe på mølle og kose seg med et vi glass senere er vel ikke så snodig. 
Filterbruken gjør at hun ser litt snodig ut noen ganger.,

Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev om narrativet, hvordan personaen CBE fremstår i deres muligens svært konstruerte «titteskaps-liv». For alt vi vet drikker ikke CBE vin som privatperson.  

• Liker 26
Skrevet
Klink skrev (42 minutter siden):

Apropos en diskusjon for litt siden, så holder hun fram en is og skriver at det er favorittlisten. Noe som gir uttrykk for at hun faktisk spiser is, man kan spekulere i noe annet, men det hun viser på story tilsier hvertfall at hun spiser is. 

Hun holder fram en helt urørt is, ja. Ingenting ved dét som tilsier at hun faktisk spiste den. 

• Liker 25
Skrevet
Malum skrev (2 minutter siden):

Hun holder fram en helt urørt is, ja. Ingenting ved dét som tilsier at hun faktisk spiste den. 

Det hun skriver hygiene inntrykk av det, mener nå jeg. 

• Liker 1
Skrevet
Klink skrev (2 minutter siden):

Det hun skriver hygiene inntrykk av det, mener nå jeg. 

Hæ? :klo:

• Liker 12
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev om narrativet, hvordan personaen CBE fremstår i deres muligens svært konstruerte «titteskaps-liv». For alt vi vet drikker ikke CBE vin som privatperson.  

Eksemplene du brukte om løping på mølle, vin og filter syns jeg ikke er det som gjør bedriften snodig. (Kritikkverdig?) 
Det som gjør bedriften kritikkverdig er bruk av barn og kroppsfokuset hennes. Og reklamemerkingen man aldri blir helt klok på om hun har forstått. Noen av bildene er også snodige i seg selv. 

Endret av Klink
  • Liker 2
Skrevet
Malum skrev (2 minutter siden):

Hæ? :klo:

Det hun skriver på bildet gir inntrykk av at hun spiser isen. 

Skrevet

Skjønner ikke helt vitsen med å vise frem det vinglasset flere ganger for uka? Hva mener hun med dette og hva vil hun formidle ved å vise frem at hun drikker alkohol sammen med barna? Ingenting som henger på greip med denne dama der.

• Liker 25
Skrevet (endret)
Klink skrev (10 minutter siden):

Det hun skriver på bildet gir inntrykk av at hun spiser isen. 

Det er mye hun skriver som "gir inntrykk av" noe, uten at det nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Det at man til og med tviler på at hun spiser en is hun hevder er yndlingsisen sier det meste om hvordan det står til med troverdigheten deres. 

Endret av Malum
  • Liker 49
Skrevet
Klink skrev (7 minutter siden):

Eksemplene du brukte om løping på mølle, vin og filter syns jeg ikke er det som gjør bedriften snodig. (Kritikkverdig?) 
Det som gjør bedriften kritikkverdig er bruk av barn og kroppsfokuset hennes. Og reklamemerkingen man aldri blir helt klok på om hun har forstått. Noen av bildene er også snodige i seg selv. 

Jeg skrev om narrativet med utgangspunkt i vindrikkingen, slik jeg oppfatter det. Jeg synes det er et snodig (merkelig, rart) narrativ (småbarnsmamma, løping, vin, sminke og filter). Jeg skrev ikke hva som er kritikkverdig med det som i sum fremvises. Kan godt gjøre det, men har gjort det så mange ganger før. 

• Liker 18
Skrevet
Kollontaj skrev (54 minutter siden):

CBE er influencer, en påvirker, en som tjener lønna si på det som legges ut i sosiale medier.  Ikke en vanlig person i befolkningen. Mulig vanlige småbarnsmødre drikker vin flere ganger i uka, det er ikke poenget. 

Selv om CBE er influencer er det fortsatt helt innafor å ta et par glass vin i uka. Helt normalt. 

• Liker 10
Skrevet
Hut skrev (11 minutter siden):

Selv om CBE er influencer er det fortsatt helt innafor å ta et par glass vin i uka. Helt normalt. 

Har jeg sagt noe annet? CBE er en påvirker, vindrikking kan i verste fall påvirke eller unnskylde andres alkoholkonsum. «CBE drikker vin flere ganger i uka, det er helt normalt». Men igjen; CBE kan vel ikke ta ansvar for hva hun påvirker andre til? Folk må huske å bare la seg påvirke av de riktige tingene feks å kjøpe klær CBE reklamerer for? 

Gådd. 

• Liker 42
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Har jeg sagt noe annet? CBE er en påvirker, vindrikking kan i verste fall påvirke eller unnskylde andres alkoholkonsum. «CBE drikker vin flere ganger i uka, det er helt normalt». Men igjen; CBE kan vel ikke ta ansvar for hva hun påvirker andre til? Folk må huske å bare la seg påvirke av de riktige tingene feks å kjøpe klær CBE reklamerer for? 

Gådd. 

Det er du som moraliserer over at  CBE tar et par glass vin i uka og tar  opp dette som noe kritikkverdig. Mener du virkelig at man bør avstå fra alt som er normalt for svært mange selv om man lever av SoMe? Jeez. 

• Liker 11
Skrevet
Klink skrev (3 timer siden):

Syns det er litt dumt å spekulere i alkoholforbruket hennes rundt barna sine. De fleste voksne tåler et glass vin uten at det skal reageres på. Vi vet ikke hvor mye hun drikker. 

Vet du, dette er det forsket på. For barn er foreldre trygghet. Og de sanser endring hos de voksne selv etter et glass med alkohol. Og det kan gi utrygghet. 

• Liker 32
Skrevet

Er matinteressert og drikker av og til et glass vin til maten selv om det er midt i uka og barna våre er tilstede. Er ganske så sikker på at de ikke tar skade av det.  

• Liker 10
Skrevet
Snøsøta skrev (På 11.6.2021 den 10.43):

De har sluppet alt for lett unna dette jukset. Det kommer opp igjen og igjen av flere grunner. Det ene er løgnene og benektelsene i forkant, de blir fortsatt tatt i lignende løgner på andre tema. Det andre er at media lot dem slippe lett unna fordi de tok og fortsatt tar i rosabloggerne med silkehansker. I tillegg publiseres det  fortsatt forsvarskommentarer med lik ordlyd som de de selv produserte, som CBE kommenterer og liker på samme måte som de fabrikkerte. De burde vel ha lagt om praksis i kommentarfeltet den gangen om de virkelig angret. Nå ser vi ikke forskjell, annet enn at engasjementsraten er langt lavere. 

Jeg er helt enig. Tror ikke et sekund på at de har sluttet med dette. Hvorfor folk har tiltro til dem er meg en gåte. Og hvorfor dette ikke får større konsekvenser forstår jeg heller ikke. Hadde en profesjonell bedrift drevet på sånn som dette så hadde det vært kroken på døra for lengst!

• Liker 27
Skrevet (endret)
Klink skrev (På 11.6.2021 den 19.20):

Er det egentlig noen her som forsvarer alt? 

Ja. 
Usikker på om jeg kan nevne dem uten at det blir brukerdebatt?

Endret av Aquarius04
Fjernet navn
  • Liker 11
Gjest CecilieX
Skrevet
Hut skrev (5 timer siden):

Det er du som moraliserer over at  CBE tar et par glass vin i uka og tar  opp dette som noe kritikkverdig. Mener du virkelig at man bør avstå fra alt som er normalt for svært mange selv om man lever av SoMe? Jeez. 

Det er to måter å se kritikken på. Det ene er å se på det som kritikk av person, det andre er å se på det som kritikk av bedrift. 

Influenceren ønsker at du skal se på bloggen som en personlig dagbok som du som følger inviteres til å lese. Det skaper en relasjon mellom deg og bloggeren. Samtidig brukes bloggen som en plattform for å tjene penger til et selskap som er registrert i Brønnøysundregisteret. 

@Kollontaj sitt innlegg er ikke moralisering over det personlige alkoholforbruket, men kritikk av hvordan bedriften kan påvirke til økt alkoholkonsum. Yrkestittelen er influencer, og bedriften tar seg betalt for å påvirke deg. Selvfølgelig kan man ikke snu kappa etter vinden og late som det er en privatperson som får kritikk hver gang man ikke vil ta ansvar for påvirkning, når man ellers selger seg inn som påvirker og tar seg godt betalt for det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...