Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (17 minutter siden):

@Salmonella Og hvem startet is-diskusjonen? 

Jeg skrev vel noe om isen på det bildet som argumentasjon mot at hun ikke formidler at hun spiser noe godt i blant? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sursøtsaus skrev (1 time siden):

Jeg husker det innlegget og jeg husker også at du ignorerte mitt tilsvar så jeg skriver det igjen: CBE-bedriften har tidligere dokumentert hvordan de faker spising av godsaker som bl.a is før. I Bloggerne så kjøpte de flere is i Disneyland for å ta bilde av til bloggen. De smeltet og ble kastet, og da kjøpte de bare nye for bildenes skyld og kastet dem også. Det er med andre ord ikke en garanti at bare fordi det vises på blogg eller instagram så blir det fortært. 

I de fleste tilfeller dokumenteres det små posjoner mat kombinert med mye trening, så det du nevner om framstilling og formidling er en viktig del av narrativet til både CBE og mange influensere om at det viktigste er å vise hvor tynn man er, og hvor lite mat man kan spise for å holde det gående ila dagen. Jeg synes Fam Irvoll sier det best her: 

"Mens jeg leser statuser, teller jeg 12 forskjellige venner på facebook som
blottet for ironi bretter ut om slankeplaner, slankekropper, mat som i
hvert fall ikke skal inntas, noen få druer, gojibær og en mandel som har
fått livets rett og noe herk av en slimete juice som er dagens erstatning
for normal fast føde - forkledd i et argument om å inspirere til en sunn
livsstil.

Alt dette til klapp, likes og rosende ord fra tonnevis av andre «matforvrengte» følgere.
Det er akkurat dét det er. Det er et forvrengt forhold til kropp og mat.

Men kan vi ikke bare bli enige en gang for alle, at vi holder disse sjuke
hang ups´a våre ute av sosiale medier?

Hvis du utelukkende er opptatt av hvordan du ser ut, trenger du sannsynligvis hjelp - og ikke at folk kaller deg "søta""

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/9eOwM/hvor-mange-likes-kan-jeg-hanke-inn-for-det-lille-jeg-spiser-fam-i

Dette passer inn i CBE-bedriftens lange narrativ om hva slags mat som er "ja-mat" og "nei-mat", som da de hardnakket insisterte på at lavkarbo var den eneste dietten som virkelig var sunn, at karbohydrater var usunt (til og med frukt og belgfrukter), det konstante behovet for å vise seg i alle mulige vinkler for å vise frem kroppen sin og hvor slank den er, vise hard trening med masse svette overalt, trene under skader og eviglange episoder med bilder av lite mat. Alt for å få likes og skryt for å fronte et forvrengt forhold til mat og kropp.

Nei det betyr ikke nødvendigvis det, men for en normal leser vil i hvertfall det bildet formidle at hun spiser is. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (48 minutter siden):

@Salmonella Og hvem startet is-diskusjonen? 

Det bryr jeg meg fint lite om. Det siste jeg gidder er å bygge opp under den ene fronten eller den andre. Går fint an å skrive innlegg i denne tråden uten at man nødvendigvis tar parti med noen.

Edit; hvorfor er det relevant om hvem som startet is-diskusjonen? Diskusjonen er like tåpelig uansett etter min mening.

Endret av Salmonella
  • Liker 4
Skrevet
tranedatter skrev (2 timer siden):

Synes innlegget på stories der barna lager smoothie var creepy. Tydelig de har fått instruksjon om å holde armen framfor ansiktet, det ene barnet titter opp for å se om det er ferdig filma, ser det filmes og dukker ned igjen bak armen.

Ingen ser spesielt interessert i smoothiemaskinen. Bare oppstillt og kunstig.

Enig. Det er ubehagelig å se de oppstilte situasjonene, med fokus på langt hår og like klær. 

• Liker 27
Gjest Powerball
Skrevet (endret)
Salmonella skrev (26 minutter siden):

Edit; hvorfor er det relevant om hvem som startet is-diskusjonen? Diskusjonen er like tåpelig uansett etter min mening.

Poenget til @Kollontaj er at det er de samme brukerne som henger seg opp i trivielle småting og maler på det om og om igjen med massevis av innlegg for å forklare sitt ståsted og sitt synspunkt, lenge etter at andre har gått møkk lei og heller vil få debatten videre.

Endret av Powerball
Skrevet
Klink skrev (53 minutter siden):

Jeg skrev vel noe om isen på det bildet som argumentasjon mot at hun ikke formidler at hun spiser noe godt i blant? 

Det vet jeg ikke noe om. For meg fremstod det helt ut av det blå å skrive det midt i alkohol-diskusjonen, hensikten med det innlegget virket å være å pense diskusjonen over på noe annet. 

• Liker 27
Gjest Marsh
Skrevet
Klink skrev (2 timer siden):

Det vet jeg ikke, men det framstår ikke som noe fyllekalas akkurat på bloggen. Rolig glass vin for meg betyr å drikke det ene glasset uten å styrte det. Enten til mat eller som kos. 

Men ser man noen ganger andre bedrifter med bilder av alkohol i sine innlegg? For CBE er en bedrift, om noen skulle være i tvil om det!

Skrevet
Marsh skrev (1 minutt siden):

Men ser man noen ganger andre bedrifter med bilder av alkohol i sine innlegg? For CBE er en bedrift, om noen skulle være i tvil om det!

Har sett reklame for Magnor med noe som ser ut som vin /sjampis i glassene, har sett funkygine drikke alkohol på bloggerne, har sett hun bergenseren fra paradise jeg ikke klarer komme på navnet på ta seg en øl på bilde, har sett pilotfrue gjøre det, annjor, linnea Myhre…. 

• Liker 5
Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Det vet jeg ikke noe om. For meg fremstod det helt ut av det blå å skrive det midt i alkohol-diskusjonen, hensikten med det innlegget virket å være å pense diskusjonen over på noe annet. 

Absolutt ikke, jeg sier jo apropos en annen diskusjon fra tidligere ?

• Liker 2
Gjest Lin11
Skrevet (endret)

Hvis jeg forstår det riktig er det altså umerket reklame, blandet med salg av barns helgefri. Og det i en velregissert klisjeaktig fremstilling av idyll. De må være totalt sveiseblinde som ikke ser at forsøket på idyllisk fremstilling ikke adder opp med kroppsspråket til de som blir filmet. Med tanke på deres historikk og verdier bedriften står for så gjør det meg uvel. Når det gjelder diskusjon om Is og alkohol, kan vi legge den ballen død? De som ønsker å kverulere må gjerne gjøre det, men kritikken av denne psyke eksponeringen av egne barn i kommersielle sammenhengene, bør ikke drukne i disse lite konstruktive meningsutvekslingene. Tråden ser virkelig merkelig ut hvis man ikke kjenner konteksten. 

Endret av Lin11
Skrevet

Jeg vil skrive litt mer om barn og alkohol. Man vet aldri hvem man når ut til når man legger ut innlegg på en offentlig, og relativt stor blogg, man vet ikke hvem det treffer eller hvem som ser det. Kanskje er det Nina på 32 som med god samvittighet tar ett glass vin til maten etter å ha sett CBE med det og kom på hvor godt det er. Kanskje er det Kari på 35 som bare ville innom bloggen av nysgjerrighet. Kanskje sluttet hun å drikke for en stund siden og fikk slengt et vinglass og en drink rett i ansiktet og nå sliter med å ikke rekke ettet flaska. 

Kanskje jeg overdramatiserer med de eksemplene, kanskje ikke. De eneste som bestemmer om ett glass er innafor er barna selv. 

Helsesista advarer mot drikking rundt barn, hun sier at de fleste barn liker det best når foreldrene ikke har drukket. 

https://avogtil.no/helsesista-de-fleste-barn-liker-foreldrene-best-nar-de-ikke-har-drukket/

"Hvordan påvirker voksnes alkoholbruk barn? 

– Alle barn er helt ulike, så det må man faktisk spørre hvert enkelt barn om: «Hvordan er det egentlig for deg?». Når jeg spør barn og unge om det, så svarer noen at det ikke er noe problem. Men de aller fleste barna liker foreldrene sine best når de ikke har drukket. Veldig mange forteller om episoder eller stunder de husker der de ble utrygge eller redde. Og så er det noen som har opplevd skikkelig kjipe ting når voksne har brukt og bruker alkohol"

Her er en artikkel hvor helsesista forteller om at hun droppet å ta juleferie fordi det var så mange barn og unge som trengte henne pga rus og fyll hjemme. Hun la sine egne barn tidlig på nyttårsaften og ble selv sittende oppe og chatte med barn som trengte trøst til kl 04 om natten. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/helsesista-satt-oppe-hele-natta-med-meldinger-fra-barn-som-var-redde/s/12-95-3423571729

Så hvorfor skal man oppfordre til å drikke rundt barn når det er så individuelt hvem som ser det? Hvorfor skal det vises frem? Ikke alle barn tåler å bli drukket rundt, ikke alle voksne takler å drikke bare ett glass, det er ekstremt stor forskjell på om noen legger ut et bilde av vinglass på sin egen Facebookside og når CBE gjør det på en offentlig tilgjengelig blogg som attpåtil er registrert som en platform for å tjene penger. 

• Liker 39
Skrevet (endret)
Klink skrev (3 timer siden):

Har sett reklame for Magnor med noe som ser ut som vin /sjampis i glassene, har sett funkygine drikke alkohol på bloggerne, har sett hun bergenseren fra paradise jeg ikke klarer komme på navnet på ta seg en øl på bilde, har sett pilotfrue gjøre det, annjor, linnea Myhre…. 

Slettet

Endret av Klink
  • Liker 2
Skrevet
Inocybe skrev (3 timer siden):

Når man velger jobben som influencer, altså profesjonell påvirker, må man faktisk ta ansvar for hva man velger å påvirke til. Hva CBE gjør uten for SoMe’ene sine er det ingen som bryr seg en dritt om. Hva hun legger ut i form av bedrift er der i mot kritikkverdig når det ikke tas høyde for at også den publiserte negative påvirkningen vil ha en effekt hos lesere.

Så for å oppsummere siden dette er vanskelig for mange å forstå:

1. Hva CBE gjør privat, som ikke publiseres på SoMe, er totalt uinteressant og irrelevant for diskusjon om sosiale medier.

2. Siden CBE har valgt å være påvirker har hun ansvar for hva hun velger å påvirke til. Hun kan _ikke_ velge at bare noe av det hun publiserer vil påvirke leseren. Hun kan altså ikke velge at bare reklameannonsene hun betales for skal påvirke men ikke også alt det negative hun publiserer. Og det er mye negativt: Blant annet velger hun å påvirke til normalisering av brudd på barns rett til privatliv, til sykelig forhold til kropp, mat og trening, til overforbruk, faunakriminalitet og miljøsvineri, til å drite i samfunnsansvar, egosentrisme, smittespredning under pandemi og mye mer. Hverdagsalkohol med barn tilstede er bare en liten del av et stort kritikkverdig gjørmehull av CBE.nos dårlige påvirkning. 

Så hun har er stort ansvar som hun i 13 år har bevist hun ignorerer på skammeligste vis. Jeg fatter ikke at noen synes dette er noe som skal forsvares! 

👏🏽👆🏼🙌🏽👍🏽

• Liker 11
Skrevet
54 minutter siden, Klink said:

Her er dokumentasjon 

F1D995E0-0DEC-45F1-838D-BE70FAEE7B65.jpeg

D312E6A6-65D5-49B2-B804-A0C885DA5C49.jpeg

A58D98E6-D5FB-428C-BAD0-6B60D7AF84E3.jpeg

60A52A4B-D612-4AF6-8CC9-3BE9156E2210.jpeg

E5FD22B8-27DF-4708-943C-00B725BB4402.jpeg

D30160E2-0EB1-4D6B-A5EB-891A1B8762F8.jpeg

4D9DF191-DC06-42D1-92DC-D96BAA77BE9D.jpeg

Det er vel en viss forskjell på å legge ut et bilde en gang i blant der alkohol er med på bildet, mot å legge ut bilder av vinglasset flere ganger i uka? Gjerne der vinglasset er hovedfokuset, når frua holder det ut i lufta, tar bilde og legger ut på some.

• Liker 25
Gjest SmekkFull
Skrevet

Vi kan konkludere med at hun ikke spiser is, da, men at hun er glad i vin. 

Skrevet
Klink skrev (1 time siden):

Her er dokumentasjon 

F1D995E0-0DEC-45F1-838D-BE70FAEE7B65.jpeg

D312E6A6-65D5-49B2-B804-A0C885DA5C49.jpeg

A58D98E6-D5FB-428C-BAD0-6B60D7AF84E3.jpeg

60A52A4B-D612-4AF6-8CC9-3BE9156E2210.jpeg

E5FD22B8-27DF-4708-943C-00B725BB4402.jpeg

D30160E2-0EB1-4D6B-A5EB-891A1B8762F8.jpeg

4D9DF191-DC06-42D1-92DC-D96BAA77BE9D.jpeg

Er du helt ute av stand til å følge forumreglene?

• Liker 33
Skrevet (endret)
Felis skrev (1 time siden):

Og ikke minst, at rantingen i kommentarfeltene i kombinasjon med bilder av alkohol i glasset, får folk til å tenke mer «alkoholproblem» enn «vellykket»

Takk. Dette er det umiddelbare inntrykket jeg sitter igjen med etter utallige, regelmessige fremvisninger av alkohol uansett kontekst. At klestabber, manglende konsekvenstenkning ved valg av bilder som viser stive brystvorter i upassende sammenhenger, upassende kom og ta meg-blikk, den stadige og detaljorienterte kroppsfokuseringen, den merkverdige bruken av såkalt språklig kreativitet, og den regelmessige kjeftingen, nedlatenheten, skråsikkerhet og ufeilbarlighet som kommer til syne i kommentarfelt etter kommentarfelt er et resultat av litt for mye alkohol innabords. Akkurat som med enkelte, kverulante pub-stamgjester som til slutt blir bedt om å gå hjem.

Jeg sier absolutt ikke at Berg-Eriksen privat er alkoholikere. Det vet vi ingenting om. Men adferden som fremvises i alle bedriftskanalene er så skrudd på hodet at jeg lett tenker at de enten bevisst endrer narrativet til en parodi eller stadig er lettere animerte, nettopp på grunn av den samlede fremvisningen av alkoholholdig drikke på reklamekanalene til enhver tid. Barn, jobb og alkohol hører ikke sammen i mitt hode.

Endret av Revenge o'Cavatina
omformulering
  • Liker 39
Skrevet
Hallepalle2 skrev (59 minutter siden):
Felis skrev (1 time siden):

@Klink jeg siterer deg ikke, sot du har ikke lagt ved kilder på bildene dine og bryter således forumsreglene. At Hadeland har vinlignende væske i glassene sine og Kristin tar en øl i sola, betyr ikke at det er greit å forherlige alkohol på en reklamekanal. Det du driver med er klassisk whataboutism.

Jeg tror at The Eriksens innbiller seg at vin til maten, eller en drink foran peisen, hører til i denne livsstilen de etterstreber. Det tror det er det rike, vellykkede mennesker driver med. Men så skjønner de ikke at i kombinasjon med resten av det de legger ut, seksualiserte bilder, billige klær, masse barn osv, så oser det mer white trash, enn overklasse. Og ikke minst, at rantingen i kommentarfeltene i kombinasjon med bilder av alkohol i glasset, får folk til å tenke mer «alkoholproblem» enn «vellykket»

beklager. Slettet det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...