Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
GuriHelen skrev (57 minutter siden):

Jeg bagatelliserer ikke at de drar på hytta, det er deres valg og de får selv ta ev konsekvensen av det.

Men  jeg vil frem til er at reglene er «tøyelige». De er alltid så diffuse, og de kommer med anbefalinger og ikke påbud. 

Jeg er enig i at reglene er noe diffuse. Norge har ingen tradisjon for portforbud og diktatur. Men det er her man ser hva folk er laget av. Hvem som er opplyste og fornuftige og som prøver å få smittetallene ned - og hvem som alltid leter etter gråsoner og som sørger for videre smittespredning og mutering. Og som til syvende og sist kan tvinge frem et portforbud selv i vårt frie Norge.

Det å argumentere for at "det er deres valg" når det er snakk om et profesjonelt firma som lever av å påvirke en følgermasse på 300 000 personer; det blir også for billig. Yrket deres er påvirke andre, og nå påvirker de andre til å bryte svært sterke anbefalinger gitt av regjeringen:

https://www.dagbladet.no/kjendis/hoie-med-klar-beskjed-etter-dette/72876003

"- Jeg håper spesielt at influenserne tenker gjennom det samfunnsansvaret de har slik at både det de gjør og det de fotograferer er i tråd med smittevernrådene våre, slik at de går foran som gode forbilder for andre i sin generasjon."

Nå ligger det barn på intensivavdelingen på Haukeland og stadig flere unge voksne står frem med senskader etter gjennomgått infeksjon; dette er ingen lek. Familievolden øker også i coronatiden og det siste vi trenger er at profesjonelle påvirkere inspirerer følgermassene sine til å bryte regjeringens sterke anbefalinger:

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/oAwvLR/ingrid-27-fikk-covid-19-jeg-er-ikke-den-samme-personen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9mB4W/nye-tall-fra-politiet-mer-familievold-og-flere-relasjonsvoldtekter-i-coronaaaret

Endret av Ultiva
  • Liker 46
Videoannonse
Annonse
Skrevet
GuriHelen skrev (24 minutter siden):

Jeg bagatelliserer ikke at de drar på hytta, det er deres valg og de får selv ta ev konsekvensen av det.

Men  jeg vil frem til er at reglene er «tøyelige». De er alltid så diffuse, og de kommer med anbefalinger og ikke påbud. 

Det er ikke bare CBE som får ta konsekvensen av at de bryter retningslinjer. CBE er en influencerbedrift, og måten de holder på er uakseptabel. 

Det er vel egentlig ikke så krevende å sette seg inn i hvilke regler og retningslinjer som gjelder. Å ta gode valg for fellesskapet er vel der skoen trykker. 

• Liker 22
Gjest GuriHelen
Skrevet (endret)
Isild skrev (1 time siden):

Litt av grunnen til at det er anbefalinger og ikke påbud er at vi lever i Norge. Her er vi ikke særlig vant med hverken forbud, portforbud, påbud eller at noe blir lovpålagt. Vi har heldigvis stor frihet og demokrati, og ikke diktatur. 

Det betyr ikke at man ikke skal følge anbefalingene. Det betinger at vi klarer å forvalte den friheten når det virkelig gjelder.  De gjelder for CBE også, selv om påskeinnleggene til kanalene så klart blir bedre av å være på påsketur. 

Det er usolidarisk at de tilsynelatende lar være å forholde seg til ting så lenge det "bare" er anbefalinger. Det er dårlig påvirkning å sende ut av en bedrift som lever av å påvirke andre. 

Når det er sagt, så er de ikke alene om å hoppe gjennom alle "smutthullene" det gir at regjeringen forsøker å holde oss i ørene med anbefalinger fremfor forbud -  andre influencere har vært på reiser osv. Ikke bra. 

Som flere har nevnt. Pandemien viser hvem folk er. Min respekt blir laber for noen som "skulker" dugnaden. Jeg er like lei av både pandemi, ordet "dugnad", smittevern og å ikke se familie og venner som alle andre -  men det er liksom en selvfølge nå om dagen at man følger de anbefalingene som kommer. 

Ultiva skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at reglene er noe diffuse. Norge har ingen tradisjon for portforbud og diktatur. Men det er her man ser hva folk er laget av. Hvem som er opplyste og fornuftige og som prøver å få smittetallene ned - og hvem som alltid leter etter gråsoner og som sørger for videre smittespredning og mutering. Og som til syvende og sist kan tvinge frem et portforbud selv i vårt frie Norge.

Det å argumentere for at "det er deres valg" når det er snakk om et profesjonelt firma som lever av å påvirke en følgermasse på 300 000 personer; det blir også for billig. Yrket deres er påvirke andre, og nå påvirker de andre til å bryte svært sterke anbefalinger gitt av regjeringen. Nå ligger det barn på intensivavdelingen på Haukeland og stadig flere unge voksne står frem med senskader etter gjennomgått infeksjon; dette er ingen lek.

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/oAwvLR/ingrid-27-fikk-covid-19-jeg-er-ikke-den-samme-personen

kvit_veis skrev (1 time siden):

Det er ikke bare CBE som får ta konsekvensen av at de bryter retningslinjer. CBE er en influencerbedrift, og måten de holder på er uakseptabel. 

Det er vel egentlig ikke så krevende å sette seg inn i hvilke regler og retningslinjer som gjelder. Å ta gode valg for fellesskapet er vel der skoen trykker. 

Som sagt, jeg bagatelliserer ikke at de drar på hytta, men side opp og side ned her om dette emnet - der vi «alle» er enige til en viss grad,  gjør ikke disse to ( eller andre influensere) mer «lovlydige».

Vi  et jo at CBE og mannen hennes gjør akkurat hva de vil,  og når de vil, de hever seg over alle regler.  

Sånn egentlig, så har jeg en mistanke om at de hadde covid da de var treningsfrie og syke for en tid tilbake - de sa det bare ikke  

Endret av GuriHelen
Gjest CecilieX
Skrevet
GuriHelen skrev (1 time siden):

Nei, det er dessverre ikke slik at det bare er dem selv det går ut over. Det er jo nesten naivt å påstå det. 

Blir du smittet blir du syk eller må i isolasjon. Du blir samtidig en del av en statistikk. Denne statistikken brukes av myndighetene til å lage anbefalinger og påbud / forbud. Med mindre du har levd under en stein vet du at konsekvensene av dette er bedrifter på randen av konkurs, folk som permitteres og får lavere inntekt, bekymringer rund økonomisk fremtid, ensomhet og sviktende psykisk helse. Utslitte helsearbeidere, studenter som avbryter studier. Osv, osv. 

Det gjelder å se litt lenger enn sin egen nesetipp. 

Skrevet
GuriHelen skrev (1 time siden):

Problemet er at det er ikke de som tar konsekvensene om de tar smitten rundt. 

alt er tøyelig i cbe sin verden. Om det er lovverket, forskning eller klesstørelser.

• Liker 30
Skrevet

Er ikke mye svette å se i ansiktet når hun løper ute😉

• Liker 11
Skrevet (endret)

Nå er jeg kanskje usaklig, men er det bare jeg som syntes det ser ufattelig dumt ut å filme seg selv mens man løper?! Må alt dokumenteres? 

Endret av NewStart87
Skriveleif
  • Liker 35
Skrevet
NewStart87 skrev (16 minutter siden):

Nå er jeg kanskje usaklig, men er det bare jeg som syntes det eser ufattelig dumt ut å filme seg selv mens man løper?! Må alt dokumenteres? 

Det er så dumt at man knapt tror det er mulig😅men er det ikke dokumenter så har det ikke skjedd. Hun må jo vise at hun løper ute. 

• Liker 25
Skrevet
NewStart87 skrev (18 minutter siden):

Nå er jeg kanskje usaklig, men er det bare jeg som syntes det eser ufattelig dumt ut å filme seg selv mens man løper?! Må alt dokumenteres? 

Det er kleint! Veldig kleint!

Og det verste er at hun er så fokusert på "oss", altså kamera.

• Liker 20
Skrevet
Lin11 skrev (3 timer siden):

Det neste blir vel at disse engasjere leserne som «Lill», «Trine», og «Kari» mener at folk bare er misunnelige. 

Er det så mye å misunne dem? Å bo 4 personer og en hund en hel uke i et anneks på ca. 15 kvm(selv om det kanskje er både bad og kjøkken der), kan umulig være noe å trakte etter. Ser for meg at det kan bli mer utfordrende( eller mer?) med to barn i en sånn setting, enn det de uttrykte at det var å ha barna hjemme da skole og barnehage var stengt....

• Liker 17
Skrevet
Donatello skrev (12 minutter siden):

Er det så mye å misunne dem? Å bo 4 personer og en hund en hel uke i et anneks på ca. 15 kvm(selv om det kanskje er både bad og kjøkken der), kan umulig være noe å trakte etter. Ser for meg at det kan bli mer utfordrende( eller mer?) med to barn i en sånn setting, enn det de uttrykte at det var å ha barna hjemme da skole og barnehage var stengt....

Ingen her som misunner dem dette, det var nok ironi 😉 

Poenget er at Kg-debattantene som oftest blir kalt misunnelige om vi våger å komme med noe som kan smake av kritikk mot bedriftens virke. 

Og om det er å trakte etter? Absolutt ikke. Men det er en viktig debatt å ta at disse er påvirkere som gjør som de vil under en (inter)nasjonal pandemi. 

• Liker 20
Skrevet

Legger hun ut løpefilmer på story med økt videohastighet? Syns det ser ut som går mye fortere enn 6min/km fart på det hun legger ut. 

• Liker 16
Skrevet
Hallepalle2 skrev (46 minutter siden):

Det er så dumt at man knapt tror det er mulig😅men er det ikke dokumenter så har det ikke skjedd. Hun må jo vise at hun løper ute. 

Bortsett fra all løpingen ute tidligere, når det blir tema i kommentarfeltet. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
Sitat

Du er nå corona politi selv, i en annen tråd....

(Sitaten er hentet fra Sofa Tråden)

Siter meg i de kommentarene der jeg leker "corona politi" i tråden her om CBE&co.. For det ligger klart å tydelige at jeg sier mine meninger å synspunkter om hvor uforståelig hvordan dette ekteparet opptrer oppi epidemien og ikke minst hvordan de faktisk håndtere det hele. Jeg er ikke alene om å reagere kraftig på dette. Det er flere her som har kommet med hardere meninger om saken enn hva jeg har gjort.

Endret av MaleficentAurora
  • Liker 2
Skrevet
Anonym90059005 skrev (1 time siden):

Legger hun ut løpefilmer på story med økt videohastighet? Syns det ser ut som går mye fortere enn 6min/km fart på det hun legger ut. 

Ja det gjør hun. Så en story LK la ut på insta  hvor hun jogger i bakgrunnen. Tror ikke hun vet hun ble filmet, for hun jogger stille og rolig i noe som lignet 6 km/min eller tregere. 

• Liker 20
Skrevet

Løper kjempefort og helt uten å puste tungt. Joda. Sånt inspirerer. 

• Liker 22
Skrevet
Klaraku78 skrev (4 timer siden):

Det var det første jeg tenkte å, at det ligner på rompa til ei som er litt overvektig. Den ser hvertfall ikke fit ut, så det her er jo skikkelig dårlig reklame for Netfit.   

I alle dager... hva er dette å skrive? 

• Liker 31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...