Mistyen Skrevet 17. desember 2020 #33021 Skrevet 17. desember 2020 Klink skrev (2 minutter siden): Det er jo dette hun og andre bloggere lever av. Klink skrev (1 minutt siden): Ja, men igjen det er dette hun lever av. Blande sammen privatliv, denne gangen syk hund med reklame, altså få folk til å kjøpe ting. Det gjør det ikke mer riktig av den grunn. Work/life-balace , det finner man ikke mye av hos cbe. Her er alt klint sammen i en smørje, hadde hun skilt den private CBE fra forretningskvinnen CBE, hadde vi antagelig ikke løftet et øyebryn. 17
Tørst Skrevet 17. desember 2020 #33022 Skrevet 17. desember 2020 Klink skrev (1 minutt siden): Barn er ikke ok. Barestes syns jeg fint hun kan dele uten at det skader noen. At hunden er syk skader i alle fall ingen at hun deler. Folk flest deler ikke det heller. Folk flest sier kanskje noen ord om at de er lei seg og deler et bilde av hunden fra før den ble syk, men folk flest deler virkelig ikke hundens siste åndedrag. Og iallfall ikke på en bedriftskonto! Hunden er vel ansatt i firmaet, slik som alle de andre i familien. 17
Nebel86 Skrevet 17. desember 2020 #33023 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Det finnes ingen tvil om at hunden betyr veldig mye for henne, og det at hun legger det ut viser, for meg, at hun ser på sosiale medier som mer enn jobb og det å kynisk tjene penger på barna. Hun er vel kanskje så vandt med og glad i det livet at det faller henne naturlig å dele alt uten noen spesielle baktanker. Om det er riktig eller ei er det vel delte meninger om, men synes det er drøyt at noen får seg til å skrive at hun melker familiemedlemmets sykdom/død, at hun gjør det for klikk og penger eller spons. Det er bare ondt å spekulere i når hun helt sikkert har det veldig vondt nå. Personlig kunne jeg aldri gått videre med hverdagen på samme måte ved å dra ut og spise, pynte til jul, eller legge ut noe som helst egentlig om hunden min hadde vært alvorlig syk, da ville all oppmerksomhet og sorg gått til det, men folk er forskjellige og takler det på forskjellige måter kanskje. Med tanke på at hun har hatt hunden siden den var valp til den er gammel og syk er en sjelden vare når man ser på andre influensere som bruker hunden sin som tilbehør og setter den vekk når den ikke passer inn i livsstilen lenger, så han er nok et høyt elsket og et kjært familiemedlem. Det må være grusomt, spesielt rett før jul 💔 Endret 17. desember 2020 av Nebel86 10
Gjest CecilieX Skrevet 17. desember 2020 #33024 Skrevet 17. desember 2020 loffen skrev (34 minutter siden): Nå er de ute og spiser lunch med vin. Og alt jeg kan tenke på er om Hugo er død eller hjemme alene eller hos dyrlegen eller.. 🥲Han var eneste grunnen til at jeg titter innom henne, nå har jeg ingen grunn til det mer. Damerumpe i string, pupper og mage interesserer meg like lite som andres barn. Tørst skrev (14 minutter siden): Det fremstår helt kaotisk med denne sammenblandingen av kommers og privat, nesten komisk. Mest tragisk, i og med at det er hunden hennes det er snakk om. Jeg blir iallfall veldig berørt av at hunden hennes er gammel og syk, jeg blir faktisk ekstremt lei meg. Det føles personlig og nært. Og i det andre øyeblikket får jeg pupper og rumpe og vin klasket opp i fjeset, i det tredje en tydelig syk hund som kanskje trekker sitt siste åndedrag. Ser du ikke denne uheldige sammenblandingen av kommerst og privat? Det har over årene vært stort positivt engasjement rundt hundene i kommentarfeltet på bloggen, og folk har etterspurt info dersom det har gått lang tid mellom oppdateringer. Det er altså mange som er som dere og er opptatt av hunden. Å ha så lite respekt for leserne at de velger å «tease» rundt temaet og til og med legge ut bilde av en hund som meget vel kan forstås som død, det er så sjukt at jeg mangler ord. Jeg har tidligere rost CBE for ikke å drive med klikk-baiting, men nå har hun virkelig sunket ned dit også. Drit nå i oss på KG, men ikke gjør dette mot de leserne som har lagt sin elsk på hunden.
Tørst Skrevet 17. desember 2020 #33025 Skrevet 17. desember 2020 Nebel86 skrev (2 minutter siden): Det finnes ingen tvil om at hunden betyr veldig mye for henne, og det at hun legger det ut viser, for meg, at hun ser på sosiale medier som mer enn jobb og det å kynisk tjene penger på barna. Hun er vel kanskje så vandt med og glad i det livet at det faller henne naturlig å dele alt uten noen spesielle baktanker. Om det er riktig eller ei er det vel delte meninger om, men synes det er drøyt at noen får seg til å skrive at hun melker familiemedlemmets sykdom/død, at hun gjør det for klikk og penger eller spons. Det er bare ondt å spekulere i når hun helt sikkert har det veldig vondt nå. Personlig kunne jeg aldri gått videre med hverdagen på samme måte ved å dra ut og spise, pynte til jul, eller legge ut noe som helst egentlig om hunden min hadde vært alvorlig syk, da ville all oppmerksomhet og sorg gått til det, men folk er forskjellige og takler det på forskjellige måter kanskje. Med tanke på at hun har hatt hunden siden den var valp til den er gammel og syk er en sjelden vare når man ser på andre influensere som bruker hunden sin som tilbehør og setter den vekk når den ikke passer inn i livsstilen lenger, så han er nok et høyt elsket og et kjært familiemedlem. Det må være grusomt sånn rett før jul 💔 Poenget er ikke at hun legger ut om hunden, poenget er at hun legger ut om hunden på bedriftskonto, sammen med alt annet ræl som ikke har noe på en bedriftskonto å gjøre. Bedriftskontoen er til for å få klikk og selge reklame. Vil ikke tro verken hundens død eller barnas kjoler og hårpynt er det? Eller er det det? Jeg blir veldig usikker. Jeg hadde ikke blitt usikker om hun hadde atskilt bedriftsliv og privatliv, slik vi andre har. Lunsjen er vel sikkert bedriftslunsj med alle utlegg betalt, siden den også figurerer på bedriftskontoen til Treasures AS? Eller? Er det gravøl i privat regi? Hva er alt dette, egentlig! 36
Aricia Skrevet 17. desember 2020 #33026 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Klink skrev (43 minutter siden): Ja, men igjen det er dette hun lever av. Blande sammen privatliv, denne gangen syk hund med reklame, altså få folk til å kjøpe ting. Ja, og det kan man 1. påpeke og analysere så tydelig og inngående som mulig, slik at flest mulig skal få med seg hvordan influencere faktisk opererer mens de overtar mer og mer av kommunikasjonen og annonsekronene i media 2. Kritisere så mye man vil, bare man har underbyggede argumenter å komme med. Jeg synes feks det er dypt uetisk å sanke klikk ved å spille på følelsene til leserne og skape sympati for å få mer trafikk på bloggen, trafikk og klikk som man i neste omgang kan selge til annonsører. Det er å profitere på eller selge døden til et kjæledyr. Man må i det hele tatt skille mellom det at CBE er lei seg for at hunden må avlives, og at/hvordan hun velger å representere denne sorgen og døden i sine SoMe-kanaler. Man må det, og man KAN det, så mye man vil, i en offentlig debatt om de offentlige innleggene til en av Norges største influencere. Endret 17. desember 2020 av Aricia 36
Tørst Skrevet 17. desember 2020 #33027 Skrevet 17. desember 2020 CecilieX skrev (1 minutt siden): Det har over årene vært stort positivt engasjement rundt hundene i kommentarfeltet på bloggen, og folk har etterspurt info dersom det har gått lang tid mellom oppdateringer. Det er altså mange som er som dere og er opptatt av hunden. Å ha så lite respekt for leserne at de velger å «tease» rundt temaet og til og med legge ut bilde av en hund som meget vel kan forstås som død, det er så sjukt at jeg mangler ord. Jeg har tidligere rost CBE for ikke å drive med klikk-baiting, men nå har hun virkelig sunket ned dit også. Drit nå i oss på KG, men ikke gjør dette mot de leserne som har lagt sin elsk på hunden. Ja, dette er respektløst. Jeg har selv en liten hund, på alderen med CBE sin (litt yngre), som jeg har hatt siden han var valp, og som kom før familien min. Den er mitt alt. Den begynner også å bli gammel, den har holdt på å dø en skrekkelig gang den ble akutt syk med en autoimmun sykdom, og medisineres for dette i dag. At hun nå mister hunden sin føles vanvittig nært og personlig, og jeg føler sånn med henne, samtidig som jeg gruer meg til det kommer dit for min hund. Jeg har gruet meg siden før jeg fikk ham. Dette er også min første hund, jeg fikk ikke da jeg var liten og jeg ventet en stund da jeg ble voksen så det skulle passe bedre inn i livet mitt (ikke jobbe 24/7 liksom). Og det er jo sånn sammenblanding av privat, kommerst og ekstremt nært hun spiller på og sikkert ikke aner konsekvensene av. Hun skjønner jo ikke hvor glade og knyttede vi leserne blir til også hundene hennes! Noen føler det sikkert slik for barna hennes også. Dette er konsekvensene av å dele alt mulig om familiemedlemmer på en bedriftskonto. Jeg er kjempelei meg for hunden hennes, hun har teaset og delt angivelig hundens siste åndedrag og stakk på restaurant og drakk vin, uten å si hva i all verden var det hun delte i morges om denne lille hunden jeg har blitt så glad i... Ufint. 38
Halle-Palle Skrevet 17. desember 2020 #33028 Skrevet 17. desember 2020 Klink skrev (27 minutter siden): Ja, men igjen det er dette hun lever av. Blande sammen privatliv, denne gangen syk hund med reklame, altså få folk til å kjøpe ting. Men hva er det du vil frem til? Hvorfor har du bare kommentarer til hva andre reagerer på? Du har ingenting med å hele tiden korrigere hva andre skal skrive og reagere på! Dette er en diskusjonstråd. Rapporter regelbrudd, delta i diskusjonen, men slutt å lek forumpoliti som krever forklaring av andre på hvorfor de reagerer. 32
Aricia Skrevet 17. desember 2020 #33029 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Klink skrev (40 minutter siden): Barn er ikke ok. Resten syns jeg fint hun kan dele uten at det skader noen. At hunden er syk skader i alle fall ingen at hun deler. Det skader oss faktisk alle sammen. Sammen med alle grenser influencere sprenger med spekulative og manipulative virkemidler for å tjene penger på relasjonen til leseren er dette innlegget med på å forandre premissene for det offentlige ordskiftet, og for hva medier kan, og etter hvert MÅ være, for å nå opp i kampen om klikk og annonsekroner. Klart vi ikke kan sitte og se på dette mens vi trekker på skuldrene som om vi bivånet en eller annen naturlov. Vi må si ifra! Endret 17. desember 2020 av Aricia 46
Gjest CecilieX Skrevet 17. desember 2020 #33030 Skrevet 17. desember 2020 Nebel86 skrev (10 minutter siden): Det finnes ingen tvil om at hunden betyr veldig mye for henne, og det at hun legger det ut viser, for meg, at hun ser på sosiale medier som mer enn jobb og det å kynisk tjene penger på barna. Hun er vel kanskje så vandt med og glad i det livet at det faller henne naturlig å dele alt uten noen spesielle baktanker. Om det er riktig eller ei er det vel delte meninger om, men synes det er drøyt at noen får seg til å skrive at hun melker familiemedlemmets sykdom/død, at hun gjør det for klikk og penger eller spons. Det er bare ondt å spekulere i når hun helt sikkert har det veldig vondt nå. Personlig kunne jeg aldri gått videre med hverdagen på samme måte ved å dra ut og spise, pynte til jul, eller legge ut noe som helst egentlig om hunden min hadde vært alvorlig syk, da ville all oppmerksomhet og sorg gått til det, men folk er forskjellige og takler det på forskjellige måter kanskje. Med tanke på at hun har hatt hunden siden den var valp til den er gammel og syk er en sjelden vare når man ser på andre influensere som bruker hunden sin som tilbehør og setter den vekk når den ikke passer inn i livsstilen lenger, så han er nok et høyt elsket og et kjært familiemedlem. Det må være grusomt, spesielt rett før jul 💔 Mener du virkelig at bedriften og CBE selv ikke et eneste øyeblikk reflekterer over det de deler? At det går på ren automatikk og at det postes uten at man vurderer det man poster i form av hva man ønsker å formidle og hvordan det blir mottatt? Jeg synes det vil være merkelig om man har et så lemfeldig forhold til sine kanaler. Totalt uten impulskontroll og konsekvenstenking? Det du beskriver er modenhetsnivået til et barn. Jeg nekter å tro at en gammel traver i gamet bare poster fullstendig bevisstløst. Det å ha et bevisst forhold til hva du poster og hvordan det treffer er da virkelig grunnleggende kunnskap når du jobber som influencer.
Aricia Skrevet 17. desember 2020 #33031 Skrevet 17. desember 2020 Nebel86 skrev (22 minutter siden): Det finnes ingen tvil om at hunden betyr veldig mye for henne, og det at hun legger det ut viser, for meg, at hun ser på sosiale medier som mer enn jobb og det å kynisk tjene penger på barna. Hun er vel kanskje så vandt med og glad i det livet at det faller henne naturlig å dele alt uten noen spesielle baktanker. Om det er riktig eller ei er det vel delte meninger om, men synes det er drøyt at noen får seg til å skrive at hun melker familiemedlemmets sykdom/død, at hun gjør det for klikk og penger eller spons. Det er bare ondt å spekulere i når hun helt sikkert har det veldig vondt nå. Det uthevede viser at man ikke kan koke denne debatten ned til psykologisering omkring personen Caroline Berg Eriksen. Man trenger ikke å ta i betraktning hennes intensjoner eller motiver for å avgjøre om hun "melker" hundens død kommersielt. Det holder å se på hva slags virkemidler hun bruker når hun kommuniserer dette, og sette det i sammenheng med øvrig postet innhold, og det overordnede siktemålet med hennes blogg og IG. For hun driver en reklameblogg der alt innhold har som hensikt å skape relasjoner til leseren. Disse relasjonene er produktet hun selger videre til annonsørene. Og på denne bakgrunnen lager hun altså clickbait-innlegg om hundens sykdom og død. Dvs overskrifter som skal vekke nysgjerrigheten og spille på følelser uten å si alt, slik at man klikker seg videre. Dette kan man slå fast ved å bare analysere retorikken hennes. Motivene som ligger bak vet vi uansett ikke noe om. Denne tråden handler stadig om massemedier, ikke om en privatperson. 35
Nebel86 Skrevet 17. desember 2020 #33032 Skrevet 17. desember 2020 Just now, CecilieX said: Mener du virkelig at bedriften og CBE selv ikke et eneste øyeblikk reflekterer over det de deler? At det går på ren automatikk og at det postes uten at man vurderer det man poster i form av hva man ønsker å formidle og hvordan det blir mottatt? Jeg synes det vil være merkelig om man har et så lemfeldig forhold til sine kanaler. Totalt uten impulskontroll og konsekvenstenking? Det du beskriver er modenhetsnivået til et barn. Jeg nekter å tro at en gammel traver i gamet bare poster fullstendig bevisstløst. Det å ha et bevisst forhold til hva du poster og hvordan det treffer er da virkelig grunnleggende kunnskap når du jobber som influencer. Tror så absolutt at hun overveier hva hun legger ut, hun har tross alt vært i gamet en stund. Men nå tenker jeg at hun nødvendigvis ikke har onde baktanker ved alt. Det er akkurat like sort/hvitt og tenke at det er venninneprat med dagbok og personlige meninger som det er å se på det som utelukkende bedrift/AS. Ja, hun tjener penger på innholdet og sosiale medier, men det er ikke dermed sagt at hun selger barna sine eller ikke liker det livet/deler personlige ting. Tror så absolutt at hun har levd så lenge i den bobla at hun ser på det som en naturlig del av livet sitt. Om det er sunt eller ei er en annen diskusjon. Til syvende og sist så er det en enkel blogg, ikke en bedrift/virksomhet på lik linje med f.eks IKEA. 6
Aricia Skrevet 17. desember 2020 #33033 Skrevet 17. desember 2020 Nebel86 skrev (1 minutt siden): Tror så absolutt at hun overveier hva hun legger ut, hun har tross alt vært i gamet en stund. Men nå tenker jeg at hun nødvendigvis ikke har onde baktanker ved alt. Det er akkurat like sort/hvitt og tenke at det er venninneprat med dagbok og personlige meninger som det er å se på det som utelukkende bedrift/AS. Ja, hun tjener penger på innholdet og sosiale medier, men det er ikke dermed sagt at hun selger barna sine eller ikke liker det livet/deler personlige ting. Tror så absolutt at hun har levd så lenge i den bobla at hun ser på det som en naturlig del av livet sitt. Om det er sunt eller ei er en annen diskusjon. Til syvende og sist så er det en enkel blogg, ikke en bedrift/virksomhet på lik linje med f.eks IKEA. Det er jo helt uinteressant å diskutere hennes eventuelle "baktanker"? De har da ingen offentlig interesse, bortsett fra for dem som måtte være opphengt i henne som person? Men det hun poster av tekst og bilde i sine SoMe-kanaler, det kan man analysere og diskutere, slik det står offentlig tilgjengelig for alle og enhver. Målet med disse innleggene er jo å vekke mest mulig interesse og engasjement? Å analysere og å stille seg kritisk til virkemidler i tekst og bilde er ikke å spekulere i onde baktanker hos den som har publisert tekst og bilde. Det er to forskjellige ting. 33
Gjest Lin11 Skrevet 17. desember 2020 #33034 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Skjønner ikke hvorfor folk ikke kritiserer denne kommersialiseringen av privatliv/familieliv. Det er jo det som man ser skjer i disse kanalene, at absolutt ALT blir innhold på reklamekanalen. De siste dagers hendelser burde vært delt med venner og bekjente, ikke med potensielle kunder/annonsører. Endret 17. desember 2020 av Lin11
Gjest Marsh Skrevet 17. desember 2020 #33035 Skrevet 17. desember 2020 Kollontaj skrev (6 timer siden): Det er sannsynligvis mange som mener at det er promoteringen av undertøyet blandet inn i døende hund, som er mest lavmål - og unødvendig. Ja, skulle tatt seg ut om sjefen på IKEA f.eks la ut et bilde av sin syke hund på bedriftens nettsider. CBE har uttalt at man ikke kjenner henne som privatperson. Jeg synes at vi får et ganske godt innsyn i privatlivet der i gården. Jeg aner ikke hvordan rommene til ungene i klassen til ungene mine ser ut, men en totalt ukjent person sine barn vet jeg ganske så mye om.
Gjest Lin11 Skrevet 17. desember 2020 #33036 Skrevet 17. desember 2020 Marsh skrev (3 minutter siden): Ja, skulle tatt seg ut om sjefen på IKEA f.eks la ut et bilde av sin syke hund på bedriftens nettsider. CBE har uttalt at man ikke kjenner henne som privatperson. Jeg synes at vi får et ganske godt innsyn i privatlivet der i gården. Jeg aner ikke hvordan rommene til ungene i klassen til ungene mine ser ut, men en totalt ukjent person sine barn vet jeg ganske så mye om. Og jeg aner ikke hvordan mødrene til barna i klassen til barnet mitt ser ut i undertøyet 🙄 glad for det.
Keaton Skrevet 17. desember 2020 #33037 Skrevet 17. desember 2020 Lin11 skrev (26 minutter siden): Og jeg aner ikke hvordan mødrene til barna i klassen til barnet mitt ser ut i undertøyet 🙄 glad for det. Akkurat det er en del av jobben hennes, men å vise frem unger og ungenes rom er ikke noe de må, det bør rett og slett ikke forekomme. 21
Måne Rampelyset Skrevet 17. desember 2020 #33038 Skrevet 17. desember 2020 Tråden er ryddet for avsporing, brukerdebatt og svar til dette. Måne, admin. 3
Pippio Skrevet 18. desember 2020 #33039 Skrevet 18. desember 2020 De bildene av Hugo var skikkelig lavmål! Som tidligere hundeeier vet jeg hvor tøft det er å måtte avlive sin bestevenn. Ingenting er hellig / privat for bloggeier. For et fryktelig trist liv. 21
Populært innlegg Nikea Skrevet 18. desember 2020 Populært innlegg #33040 Skrevet 18. desember 2020 Jeg kjenner jeg er litt sjokkert hvis de klippene fra Hugo som sovner er at han faktisk dør? Jeg klarer liksom ikke helt å fatte at å filme det hele er prioriteringen til en person. Det er nok det absolutt siste jeg hadde tenkt på hvis hunden min skulle sovne inn. Den dagen vil jeg at det siste han skal se er ansiktet mitt. Ikke en mobiltelefon? Og jeg vet jo hun elsket den hunden, derfor tenker jeg det er et tegn på at det har gått for langt. Ser hun ikke lenger hvor grensen går? Noen her inne sier hun er kynisk, og det kan hende. Men så kynisk tror jeg ikke hun er, jeg tror rett og slett hun har mistet gangsynet etter å ha levd i offentligheten så lenge. 50
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå