Keaton Skrevet 10. desember 2020 #32621 Skrevet 10. desember 2020 Frisører håndterer dette godt? Ok. De smitter ikke andre og ingen smitter dem? Da vet vi det. Min teori er at det må være økonomi bak et slikt råd, ikke godt smittevern. Frisører som tenker selv, bruker munnbind, samt tillater ikke mobiler. 26
Louiah Skrevet 10. desember 2020 #32622 Skrevet 10. desember 2020 (endret) MissLucy skrev (19 minutter siden): dette innlegget trenger en lenke som dokumenterer hvor, og når, det kommer fra. https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/munnbind/#gref Det er ikke munnbindpåbud hos frisører i Oslo. Men de serverer ikke drikke eller lar kunden fikle med mobil, pc og annet. De fleste frisører jeg vet om, som feks Jan Thomas studio, bruker munnbind likevel. Endret 10. desember 2020 av Louiah 22
snute Skrevet 10. desember 2020 #32623 Skrevet 10. desember 2020 (endret) https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/ofte-stilte-sporsmal/#toc-6 Dette står på Oslo kommune sine sider. Merkelig nok er det ikke påbudt med munnbind hos frisør. Men jeg har sett at mange frisører skriver at alle må bruke munnbind hos de. Og de fleste tillater ikke mobil. Jeg kjenner forøvrig en person som ble smittet med covid 19 hos frisøren, så det er mulig... Endret 10. desember 2020 av snute 13
pøbelsara Skrevet 10. desember 2020 #32624 Skrevet 10. desember 2020 virkelig skrev (33 minutter siden): Dette gjelder i Oslo. Når må du bruke munnbind? Du må bruke munnbind ved trengsel og når du ikke kan holde en meters avstand til andre enn husstandsmedlemmer i følgende situasjoner: på kollektivtransport og i taxi på butikker og kjøpesentre, det vil si: butikker hvor kunder kjøper varer, eksempelvis varehandel, kiosk, bensinstasjon og renseri fellesareal på kjøpesentre (ganger, toalett, garasje, trappeoppganger, rulletrapper og lignende). Andre virksomheter inne på kjøpesentrene som ikke er nevnt i bestemmelsen er ikke omfattet, for eksempel behandlingsinstitusjoner som fysioterapi, neglesalong og frisør. Så du må ikke bruke munnbind hos frisør Munnbind hos frisøren? – Skal frisører og kunder bruke munnbind? – Det er ikke innført råd om det nå. – Hvorfor ikke? Frisørene tar jo på kundene. – Nå er erfaringen at frisørene hittil har håndtert dette godt. Det er FHI som gjør den typen vurdering. Men det betyr ikke at man utelukker at det kan komme et slikt råd, sier Høie. Dette er endret. 7
FruRosa Skrevet 10. desember 2020 #32625 Skrevet 10. desember 2020 pøbelsara skrev (1 time siden): Nå har jeg sett IG-story. Det brukes mac, telefon, sjenkes kaffe og brukes ikke munnbind. Jeg er faktisk sjokkert. I tillegg er bøttehatten på display på bordet. Det er virkelig ILLE når Oslo har så strenge regler for virksomheter som frisører etc. at man bare bryter samtlige. Ikke akkurat god reklame for hvem det nå er som står med mikrobokstaver nederst på story, det der. Vil du til en frisør som gir beng i smittevern? Prøv Inch! Men ... altså ... Frisøren er vel nærkontakt sånn som stylistene som var på besøk (i sengen) forleden? Rart at det ikke finnes frisører i Sarpsborg, forresren. 12
Hunter7 Skrevet 10. desember 2020 #32626 Skrevet 10. desember 2020 (endret) Forskrift om bruk av munn- og nesebind i Oslo kommune var sist oppdatert 26. november 2020 https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/ofte-stilte-sporsmal/ De siste rådene fra FHI vedr. avstand og kontakter var fra den 7. desember 2020 https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-kontakter/ Endret 10. desember 2020 av Hunter7 Tilføyde lenker og informasjon 7
virkelig Skrevet 10. desember 2020 #32627 Skrevet 10. desember 2020 MissLucy skrev (31 minutter siden): dette innlegget trenger en lenke som dokumenterer hvor, og når, det kommer fra. https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/#gref 2
virkelig Skrevet 10. desember 2020 #32628 Skrevet 10. desember 2020 pøbelsara skrev (16 minutter siden): Dette er endret. I Oslo er det påbud om munnbind i enkelte situasjoner. Dette gjelder i første omgang til og med 14. desember 2020. https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/munnbind/ 2
virkelig Skrevet 10. desember 2020 #32629 Skrevet 10. desember 2020 Hunter7 skrev (4 minutter siden): Vedr. bruk av munn- og nesebind i Oslo kommune var sist oppdatert 26. november 2020 https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/ofte-stilte-sporsmal/ og i den linken så står dette. Må jeg bruke munnbind hos frisøren? Nei, plikten til å bruke munnbind gjelder ikke i virksomheter med 1-1 kontakt som frisørsalonger, neglesalonger, fysioterapi og andre behandlingsformer, eller virksomheter som tilbyr hudpleie, tatoveringer, piercing, o.l. 3
Liver Skrevet 10. desember 2020 #32630 Skrevet 10. desember 2020 Hunter7 skrev (3 minutter siden): Vedr. bruk av munn- og nesebind i Oslo kommune var sist oppdatert 26. november 2020 https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/ofte-stilte-sporsmal/ Takk for link 😊 Da er det mindre strengt enn jeg trodde i Oslo mtp munnbind, og da opprettholder CBE det som er bestemt. Dette er bra, men om det er så lurt å reise til frisøren i Oslo er en annen sak. 2
pøbelsara Skrevet 10. desember 2020 #32631 Skrevet 10. desember 2020 Jeg var hos frisør i Oslo i går, og der var munnbindpåbud og mobilforbud. 29
Hunter7 Skrevet 10. desember 2020 #32632 Skrevet 10. desember 2020 Just now, virkelig said: og i den linken så står dette. Må jeg bruke munnbind hos frisøren? Nei, plikten til å bruke munnbind gjelder ikke i virksomheter med 1-1 kontakt som frisørsalonger, neglesalonger, fysioterapi og andre behandlingsformer, eller virksomheter som tilbyr hudpleie, tatoveringer, piercing, o.l. Som sagt, dette er informasjon som var gjeldende den 26. november i år. Den er altså to uker gammel. Videre, selv om det ikke foreligger et påbud, så er ikke det ensbetydende med at man på død og liv må trosse oppfordringene fra helsemyndighetene. Det er faktisk fortsatt lov til å tenke selv. Man bør heller ikke glemme at ca. 1/3 av korona-smittede er ASYMPTOMATISKE. Det understreker bare viktigheten av å faktisk ta til seg og leve etter rådene om avstand, nitidig håndvask, og munn-nese-bind fra helsemyndighetene i stedet for å gi sitt besyv med å finne smutthull. 22
Louiah Skrevet 10. desember 2020 #32633 Skrevet 10. desember 2020 Hunter7 skrev (Akkurat nå): Som sagt, dette er informasjon som var gjeldende den 26. november i år. Den er altså to uker gammel. Videre, selv om det ikke foreligger et påbud, så er ikke det ensbetydende med at man på død og liv må trosse oppfordringene fra helsemyndighetene. Det er faktisk fortsatt lov til å tenke selv. Man bør heller ikke glemme at ca. 1/3 av korona-smittede er ASYMPTOMATISKE. Det understreker bare viktigheten av å faktisk ta til seg og leve etter rådene om avstand, nitidig håndvask, og munn-nese-bind fra helsemyndighetene i stedet for å gi sitt besyv med å finne smutthull. På linken jeg la ut for en side tilbake står det at det gjelder frem til 14. desember. Ellers enig med deg. 4
Hunter7 Skrevet 10. desember 2020 #32634 Skrevet 10. desember 2020 9 minutter siden, Louiah said: På linken jeg la ut for en side tilbake står det at det gjelder frem til 14. desember. Ellers enig med deg. Ja, jeg leste den, men fant ikke noe informasjon om når den var publisert/sist oppdatert, så derfor tok jeg den ikke med. 1
Louiah Skrevet 10. desember 2020 #32635 Skrevet 10. desember 2020 (endret) Hunter7 skrev (3 minutter siden): Ja, jeg leste den, men fant ikke noe informasjon om når den var publisert/sist oppdatert, så derfor tok jeg den ikke med. På Oslo kommune sine sider må de til enhver tid ha oppdatert riktig informasjon, så sidene blir oppdatert jevnlig ut fra hvilke tiltak som er gjeldende. Sist oppdatering er derfor fra 26. nov da oppdaterte tiltak trådte i kraft. Så det er denne som gjelder frem til en eventuell endring 14. desember. Endret 10. desember 2020 av Louiah 6
virkelig Skrevet 10. desember 2020 #32636 Skrevet 10. desember 2020 Hunter7 skrev (17 minutter siden): Som sagt, dette er informasjon som var gjeldende den 26. november i år. Den er altså to uker gammel. Videre, selv om det ikke foreligger et påbud, så er ikke det ensbetydende med at man på død og liv må trosse oppfordringene fra helsemyndighetene. Det er faktisk fortsatt lov til å tenke selv. Man bør heller ikke glemme at ca. 1/3 av korona-smittede er ASYMPTOMATISKE. Det understreker bare viktigheten av å faktisk ta til seg og leve etter rådene om avstand, nitidig håndvask, og munn-nese-bind fra helsemyndighetene i stedet for å gi sitt besyv med å finne smutthull. På Oslo kommune sin side som er oppdatert står det at regler gjelder frem til 14.desember. Var kommentarer til de som mener både CBE og frisørsalongen bryter reglene, som denne under her f.eks . Hva som er lurt eller ikke er en annen sak, men at de bryter forbud blir helt feil å skrike om. Eller som noen som kommenterte at andre holder seg unna frisøren i disse tider, veldig mange gjør ikke det. Noen frisører ønsker det skal brukes munnbind, både av kunder og ansatte. Her hos oss er det ikke krav. "Ja, akkurat det jeg mener. dette her forbauser meg noe vanvittig! ikke frua selv, men at Inch ikke er redd for en kraftig bot og evt stenging. For det gjøres her i Oslo. 5
Lin10 Skrevet 10. desember 2020 #32637 Skrevet 10. desember 2020 (endret) pøbelsara skrev (25 minutter siden): Jeg var hos frisør i Oslo i går, og der var munnbindpåbud og mobilforbud. Ja, selvfølgelig var du i Oslo i går og at det var munnbindpåbud hos frisør. Passer jo til narrativet om å kunne « ta» CBE for noe. For andre i Oslo er det ikke påbud med munnbind hos frisør eller mobilforbud. Snakk om hylekor. Greit å kunne reglene hvis en skal ta oppgaven som koronapoliti😅 Endret 10. desember 2020 av Lin10 11
Gjest Lavande Skrevet 10. desember 2020 #32638 Skrevet 10. desember 2020 (endret) Lin10 skrev (9 minutter siden): Ja, selvfølgelig var du i Oslo i går og at det var munnbindpåbud hos frisør. Passer jo til narrativet om å kunne « ta» CBE for noe. For andre i Oslo er det ikke påbud med munnbind hos frisør eller mobilforbud. Snakk om hylekor. Greit å kunne reglene hvis en skal ta oppgaven som koronapoliti😅 Minner om at Caroline Berg Eriksen er en påvirker. Det er forskjell på å reagere på det slike legger ut, og hva "vanlige" folk gjør. Så slutt med å vise til at man er koronapoliti bare fordi man reagerer på det som publiseres hos en SoMe-aktør. Tilføyelse: Og når det gjelder påvirkerrollen i denne tiden har Caroline Berg Eriksen vist seg å være et dårlig forbilde. Jeg forstår ikke at noen blir inspirert av slikt. Endret 10. desember 2020 av Lavande
pøbelsara Skrevet 10. desember 2020 #32639 Skrevet 10. desember 2020 (endret) Lin10 skrev (2 timer siden): Ja, selvfølgelig var du i Oslo i går og at det var munnbindpåbud hos frisør. Passer jo til narrativet om å kunne « ta» CBE for noe. For andre i Oslo er det ikke påbud med munnbind hos frisør eller mobilforbud. Snakk om hylekor. Greit å kunne reglene hvis en skal ta oppgaven som koronapoliti😅 Selvfølgelig var jeg i byen jeg bor i. Vil du se kvitteringen fra frisøren? ("frisør", **** senter) Det er uansett ikke lov å bruke mobil og ikke lov å servere kundene. Og det skal brukes munnbind innendørs alle steder hvis man ikke er sikker på å kunne holde minst 1 meter avstand. Endret 10. desember 2020 av pøbelsara TMI 36
Hunter7 Skrevet 10. desember 2020 #32640 Skrevet 10. desember 2020 21 minutter siden, Louiah said: På Oslo kommune sine sider må de til enhver tid ha oppdatert riktig informasjon, så sidene blir oppdatert jevnlig ut fra hvilke tiltak som er gjeldende. Sist oppdatering er derfor fra 26. nov da oppdaterte tiltak trådte i kraft. Så det er denne som gjelder frem til en eventuell endring 14. desember. Ah, ok. Det var jeg ikke klar over. Fant det bare påfallende at de ikke oppgir publiseringsdato. Når man ser hvor raskt smittebildet endrer seg og tiltak må innføres hhv. endres, så ville - i min mening - Oslo Kommune her vært tjent med å vise til når artikkelen sist ble oppdatert. Men det er en helt annen diskusjon som vi ikke må ta her. 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå