Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, Nudeldama skrev:

Veldig enig med dere, jeg har samme erfaring og inntrykk som dere her.

Hvorfor er det greit å utlevere barn? Jeg skjønner bare ikke hvordan det kan forsvares. 

• Liker 37
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
52 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Jeg finner det påfallende at en av trådens største - om ikke også mest repeterende - kritikere, valgte å utelate dette innlegget. Mon tro hvorfor? Kanskje fordi det slår beina under hele "argumentasjonsrekken" til vedkommende? :vetikke:

Eller vent litt, var det ikke noe om at du må tåle det, siden CBE angivelig utsettes for det samme hver eneste dag

Jo, det stemmer det. Jeg fikk beskjed om at der kunne jeg se hvordan det føltes. :jepp:

Endret av pøbelsara
  • Liker 21
Skrevet
På 5.9.2020 den 15.27, Pjolterbeist skrev:

Og allerede i en alder av skarve ett, to år - altså før språket var særlig utviklet, så artikulerte disse barna klart hvilket tema de ville ha på fødselsdagsfeiringen sin?!? Eller forsåvidt også et tre-fire år gammelt barn. 

I såfall er det bare å omskrive alt vi vet om utviklingspsykologi og -fysiologi. 

Jeg er helt enig med kritikken her inne om at CBE kan la være å dokumentere barns bursdag og deres hverdagsliv. Jeg er også enig i at forbruket hennes viser at hun gir blaffen i klimakrisa med mindre det er spons og en redning av eget ansikt. Når det skal være sagt var jeg både i mange temafester og hadde egne allerede i barnehagealder. Barn ser på barne-TV og popkultur og blir opphengt i de rareste ting. Sjørøvere, jungel, karneval, you name it. Da jeg var på utplassering i førsteklasse var det noen som skulle ha popstjerne-bursdag og de hadde såvidt bikka seks år. Moren min malte søsteren min og meg med ansiktsmaling og sydde kostymer laget av gamle sengetrekk slik at vi fikk være havfruer fordi vi elsket Ariel. Jeg har sett mange pølser og sjokoladekaker som har blitt omgjort til morsomme figurer, kun ved enkle grep som å bare forme kaka annerledes enn langpanne og bruke nonstops til å lage forskjellige mønstre. Jeg har ikke vanskelig for å tro at barn i barnehagen ønsker prinsessebursdag eller andre temaer. Når det skal være sagt er jeg helt enig i at den vondsomme dokumentasjonen ikke er nødvendig

• Liker 13
Skrevet (endret)
4 timer siden, Karianne30 skrev:

Bare jeg som får litt «mean girls» vibes i kommentarfeltet? Noen sier noe som ikke bare er 😍♥️❤️💕🙌🏻 og så publiseres den ene kommentaren etter den andre som går på å rakke ned på den ene...hvor gammel var vi igjen? 🙃

Dette har jeg også påpekt mange ganger. For en som har stått frem i mediene og snakket om slemme nettroll, hvordan man visstnok  blir drevet til å jukse med kommentarer og redigere bilder av seg selv på grunn av slemme ting folk sier på nett, er det ganske merkverdig at det publiseres, heise på og takkes for kommentarer som er regelrette angrep på folk som stiller kritiske spørsmål i kommentarfeltet. 

Jeg minner igjen om at kommentarfeltet er noe hun har 100% kontroll på. Hun bestemmer hva som blir publisert og hva som ikke blir publisert.Når det publiseres en kommentar hvor en av hennes lesere angriper en annen, er kommentaren godkjent - ingen kommentarer slipper igjennom moderert. Dett er hun i sin fulle rett til å gjøre, men det ser ikke pent ut når hun slipper løs mobben, som gjerne kommer med beskyldninger om både høy kroppsvekt og misunnelse, eller folk som blir "sjokkert" av helt tilforlatelige spørsmål fordi de tror det ligger skjult kritikk i dem.

Det er ikke pent.

Endret av pøbelsara
  • Liker 44
Skrevet
3 minutter siden, Sursøtsaus said:

Jeg er helt enig med kritikken her inne om at CBE kan la være å dokumentere barns bursdag og deres hverdagsliv. Jeg er også enig i at forbruket hennes viser at hun gir blaffen i klimakrisa med mindre det er spons og en redning av eget ansikt. Når det skal være sagt var jeg både i mange temafester og hadde egne allerede i barnehagealder. Barn ser på barne-TV og popkultur og blir opphengt i de rareste ting. Sjørøvere, jungel, karneval, you name it. Da jeg var på utplassering i førsteklasse var det noen som skulle ha popstjerne-bursdag og de hadde såvidt bikka seks år. Moren min malte søsteren min og meg med ansiktsmaling og sydde kostymer laget av gamle sengetrekk slik at vi fikk være havfruer fordi vi elsket Ariel. Jeg har sett mange pølser og sjokoladekaker som har blitt omgjort til morsomme figurer, kun ved enkle grep som å bare forme kaka annerledes enn langpanne og bruke nonstops til å lage forskjellige mønstre. Jeg har ikke vanskelig for å tro at barn i barnehagen ønsker prinsessebursdag eller andre temaer. Når det skal være sagt er jeg helt enig i at den vondsomme dokumentasjonen ikke er nødvendig

Som jeg har skrevet tidligere, så er det ikke temabursdager i seg selv jeg reagerer på, men det at CBE kommersialiserer fødselsdagene. Dette er noe CBE har gjort hvert eneste år - også lenge før de mindreårige i det hele tatt var i stand til å uttrykke hva de overhodet ønsket seg som tema. 
For meg er det ganske likegyldig om folk velger å lage temabursdager for barna sine. Men da ikke bare bør, men også skal det holdes milevis unna sosiale medier. Simpelthen med hensyn til barnets privatsfære og lovfestede rett til egen identitet. 

• Liker 30
Skrevet
1 minutt siden, Pjolterbeist skrev:

Som jeg har skrevet tidligere, så er det ikke temabursdager i seg selv jeg reagerer på, men det at CBE kommersialiserer fødselsdagene. Dette er noe CBE har gjort hvert eneste år - også lenge før de mindreårige i det hele tatt var i stand til å uttrykke hva de overhodet ønsket seg som tema. 
For meg er det ganske likegyldig om folk velger å lage temabursdager for barna sine. Men da ikke bare bør, men også skal det holdes milevis unna sosiale medier. Simpelthen med hensyn til barnets privatsfære og lovfestede rett til egen identitet. 

Og som jeg sier er jeg helt enig i alt dette. Jeg svarte egentlig mest bare på den minidebatten om hvorvidt barnehagebarn er i stand til å ønske seg temabursdager. Svaret på dette er åpenbart at ja, det kan de. Det de derimot ikke kan er å gi samtykke for at denne bursdagen skal dokumenteres på internett for flere tusen mennesker de ikke kjenner, men her er vi enige uansett

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg observerer forøvrig også at  nok en gang når noe VIRKELIG kritikkverdig publiseres i CBE-kanalene - da strømmer det til med kritikere som er veldig opptatt av å debattere debatten. 

Jeg skriver at jeg synes det er SKIKKELIG ILLE å publisere et lite barns kjærlighetserklæringer til mammaen sin til hundretusenvis av ukjente mennesker - og hva skjer? Joda - jeg får kritikk fordi jeg kaller foreldrene/eierne av den kommersielle kanalen dette ble publisert i for "de folka". I hvilken verden er det verre å kalle noen "de folka" enn det er å eksponere private kjærlighetserklæringer fra et ikke-samtykkekompeteyt lite menneske?

Enig i at du får ufortjent kritikk men burde du ikke følge din egen oppfordring og rapportere det du mener er brudd på regler og ufinheter i stedet for å svare på det?

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, Sursøtsaus skrev:

Og som jeg sier er jeg helt enig i alt dette. Jeg svarte egentlig mest bare på den minidebatten om hvorvidt barnehagebarn er i stand til å ønske seg temabursdager. Svaret på dette er åpenbart at ja, det kan de. Det de derimot ikke kan er å gi samtykke for at denne bursdagen skal dokumenteres på internett for flere tusen mennesker de ikke kjenner, men her er vi enige uansett

Det er vel de fleste enige i. Å ellers så er det fint å se at flere mener man kan ønske temabursdag, siden flere mente det bare var tull. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
29 minutter siden, Sursøtsaus skrev:

Enig i at du får ufortjent kritikk men burde du ikke følge din egen oppfordring og rapportere det du mener er brudd på regler og ufinheter i stedet for å svare på det?

Jo. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 18
Skrevet
15 timer siden, Hellasinmyheart skrev:

Kanskje best å omtale «de folka» som bedriften da eller? Trodde det var kun «saklig kritikk av bedriften» man kunne diskutere her😊

Du føler ikke noe behov for å dele ditt syn på hvordan de folka drifter butikken sin? Hva de folka føler det er greit å dele på bedriftens sider? 

Heller enn å drive flisespikkeri, mener jeg. 

• Liker 25
Skrevet
1 time siden, Pjolterbeist skrev:

Jeg finner det påfallende at en av trådens største - om ikke også mest repeterende - kritikere, valgte å utelate dette innlegget. Mon tro hvorfor? Kanskje fordi det slår beina under hele "argumentasjonsrekken" til vedkommende? :vetikke:

Eller vent litt, var det ikke noe om at du må tåle det, siden CBE angivelig utsettes for det samme hver eneste dag? 

Jeg skulle til å svare @pøbelsara nå, jeg, men hun har slettet innlegget i mellomtiden.

• Liker 5
Skrevet

Komisk hvor langt fra med bena og foroverlent hun står for å få thigh gap. Så obvious.

• Liker 28
Skrevet

En toåring har selvfølgelig ikke noe begrep om temabursdag. Ikke en fireåring heller mener jeg, med mindre noen har lært dem at det er sånn det skal være. Dette temagreiene kommer fra de voksne. Min datter er eldre enn dette, og har aldri nevnt noe om tema i forbindelse med bursdag. Fordi hun ikke vet at det eksisterer. Barn bryr seg jo i bunn og grunn ikke om serviettene, ballongene og pynten har samme figurer på.

Men er selvfølgelig enig i at det viktigste er at bursdagen ikke blir publisert og gjort til underholdning for fremmede mennesker. Galskap. Så får de heller kjøre på med tema og stæsj på privaten om de ønsker det (jorda blør, men whatever liksom) 

• Liker 25
Skrevet

Hver gang den bedriften når nye dybder i forkastelig oppførsel, så kommer avsporingsbrigaden dundrende inn her. Så kleint å ofre integritet og verdighet for å forsvare de folka der. Blir ille berørt på brigadens vegne.

• Liker 42
Skrevet
31 minutter siden, Titori skrev:

En toåring har selvfølgelig ikke noe begrep om temabursdag. Ikke en fireåring heller mener jeg, med mindre noen har lært dem at det er sånn det skal være. Dette temagreiene kommer fra de voksne. Min datter er eldre enn dette, og har aldri nevnt noe om tema i forbindelse med bursdag. Fordi hun ikke vet at det eksisterer. Barn bryr seg jo i bunn og grunn ikke om serviettene, ballongene og pynten har samme figurer på.

Men er selvfølgelig enig i at det viktigste er at bursdagen ikke blir publisert og gjort til underholdning for fremmede mennesker. Galskap. Så får de heller kjøre på med tema og stæsj på privaten om de ønsker det (jorda blør, men whatever liksom) 

Vi kan nok ikke forvente noe annet en at barnebursdag blir underholdning og sannsynligvis er cbe stivpyntet og poserer med barna foran donutter oppheng. Det viktigaste er jo at mor får vist frem hvor lykkelig familielivet er og at hun og barna matcher.

Jeg tipper forøvrig de har tar vare på kvitteringene til alle rekvisita slik at alt kan skrives av på skatten, da blir jo dette kjøpepresset mye billigere for familien gnukk i Sarpsborg. ( og gnukk mener jeg fordi de skal tjene penger på barnebursdag.)

• Liker 27
Skrevet
1 time siden, Breakeven skrev:

Komisk hvor langt fra med bena og foroverlent hun står for å få thigh gap. Så obvious.

Ja den siste story der såg smertefull (og klein) ut... 

• Liker 16
Skrevet

Ser ut som ho må på do. Alvorlig talt, er det verdt det?

• Liker 16
Skrevet
50 minutter siden, Frøken Scott skrev:

Hver gang den bedriften når nye dybder i forkastelig oppførsel, så kommer avsporingsbrigaden dundrende inn her. Så kleint å ofre integritet og verdighet for å forsvare de folka der. Blir ille berørt på brigadens vegne.

Det var dette med å respektere at andre har andre meninger enn en selv. Og det å innse at man er på et diskusjonsforum, ikke i et ekkokammer.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...