pøbelsara Skrevet 6. september 2020 #27521 Skrevet 6. september 2020 (endret) 2 minutter siden, Hellasinmyheart skrev: Kanskje best å omtale «de folka» som bedriften da eller? Trodde det var kun «saklig kritikk av bedriften» man kunne diskutere her😊 Interessant at du henger deg opp i at jeg kaller dem "de folka". Hva synes du om det de har gjort, da? Endret 6. september 2020 av pøbelsara 39
Hellasinmyheart Skrevet 6. september 2020 #27522 Skrevet 6. september 2020 Akkurat nå, pøbelsara skrev: Jepp. Jeg kritiserer de folka som driver denne bedriften for at de legger inn en hel privat kjærlighetserklæring sitt lite barn uten samtykkekompetanse, ut på sine kommersielle, helt vidåpne kanaler på internett. Forklar meg gjerne hvorfor det er greit. Jeg er helt sjokkert. Bruk gjerne begrepet bedriften fremover. Er det ikke det som skal diskuteres her? Ikke «de folka» som privatpersoner 6
Justlooking Skrevet 6. september 2020 #27523 Skrevet 6. september 2020 Det er vel bare et tidsspørsmål før bloggen legges ned? Man da blir det antagelig enda verre i de andre kanalene med en (u)skjønn blanding av barn og (halv)nakenhet ... 18
pøbelsara Skrevet 6. september 2020 #27524 Skrevet 6. september 2020 (endret) 4 minutter siden, Hellasinmyheart skrev: Bruk gjerne begrepet bedriften fremover. Er det ikke det som skal diskuteres her? Ikke «de folka» som privatpersoner Men hva tenker du? Når de deler helt private til fra sitt helt private liv på sin helt kommersielle IG-konto - hva er det da, egentlig? Bortsett fra fryktelig trist og ditto opprørende? Og hva synes du om det som er delt? Endret 6. september 2020 av pøbelsara 49
pøbelsara Skrevet 6. september 2020 #27525 Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, Justlooking skrev: Det er vel bare et tidsspørsmål før bloggen legges ned? Man da blir det antagelig enda verre i de andre kanalene med en (u)skjønn blanding av barn og (halv)nakenhet ... UNgene er jo på IG hver eneste dag slik det er nå. jeg tror ikke hun kan komme unna med å legge ned bloggen - leserne hennes er et litt annet segment, så jeg tror kjernefansen kan bli skuffet hvis bloggen forsvinner. SÅ jeg tipper hennes kommer til å bestå en stund til. 22
Justlooking Skrevet 6. september 2020 #27526 Skrevet 6. september 2020 2 minutter siden, pøbelsara skrev: UNgene er jo på IG hver eneste dag slik det er nå. jeg tror ikke hun kan komme unna med å legge ned bloggen - leserne hennes er et litt annet segment, så jeg tror kjernefansen kan bli skuffet hvis bloggen forsvinner. SÅ jeg tipper hennes kommer til å bestå en stund til. Mulig. Ser bare hvordan andre legger ned blogger fordi det gir mer (og enklere) betaling på Instagram feks. 12
Boletta Skrevet 6. september 2020 #27527 Skrevet 6. september 2020 27 minutter siden, Hellasinmyheart skrev: Bruk gjerne begrepet bedriften fremover. Er det ikke det som skal diskuteres her? Ikke «de folka» som privatpersoner Man kan ikke regne de som privatpersoner når de deler i sine kommersielle kanaler. Alt som legges ut på de kommersielle kanalene til bedriften, er bedriften som avsender. De folka er folka som driver bedriften. Man sier det samme om de ansatte i en butikk. F.eks: hva feiler det de folka som jobber i butikk og er sur på kundene. Ikke gjem kritikken bak at det er folk som utfører det kritikkverdige. 31
Populært innlegg Kartoffel Skrevet 7. september 2020 Populært innlegg #27528 Skrevet 7. september 2020 Første gang jenta mi skulle i barnebursdag ble jeg letta. Lista ble lagt ved pølse i brød og sjokoladekake og is. Alle barna kosa seg,og fjesene var fulle av kake på vei hjem. Ikke Insta-vennlig men barnevennlig var det. Frua har gått ut på dato med disse overdådige temabursdagene, kjøpepress og forbruksfest... 57
Populært innlegg Aricia Skrevet 7. september 2020 Populært innlegg #27529 Skrevet 7. september 2020 (endret) 10 timer siden, Hellasinmyheart skrev: Bruk gjerne begrepet bedriften fremover. Er det ikke det som skal diskuteres her? Ikke «de folka» som privatpersoner Himmel og hav. Og så er det @pøbelsara som så ofte kritiseres for å ha vikarierende motiver når hun kritiserer eksponering av barn? Du henger deg altså opp i og kverulerer på bruk av et substantiv for å overse det som faktisk var saken her, nemlig et nytt nivå og nye grenser som overskrides i eksponeringen av barn fra CBE.no? Du gjorde en vurdering, og syntes den detaljen i uttrykksmåte var viktigst, så hensynet til barna måtte vike?? Hvis du skal kritisere de som tar folka i stedet for bedriften kan du istedet ta fatt i innlegg som spekulerer utilslørt i CBEs personlighetstrekk og rett og slett kritiserer henne for hvem hun er. De finnes også i tråden, selv om jeg mener de er utenfor tema. Dette er noe av det verste jeg har sett av cherrypicking og det å gå etter én utvalgt bruker i denne tråden. Endret 7. september 2020 av Aricia 65
Keaton Skrevet 7. september 2020 #27530 Skrevet 7. september 2020 De folka som støtter en slik eksponering av barns følelser har også et moralsk ansvar som de ser ut til å overse. 43
Populært innlegg rebella81 Skrevet 7. september 2020 Populært innlegg #27531 Skrevet 7. september 2020 På 5.9.2020 den 10.44, Isild skrev: Det er noe(n) som "skremmer" meg mer enn influencere som lever av å utlevere barn og privatliv. Det er de som faktisk gjør det mulig for dem å leve av dette. Leserne, publikum. At det faktisk finnes så mange som blir inspirert og interessert av dette er ganske sjokkerende. At så mange lever seg så inn i andre menneskers liv at de ytrer bekymring hvis de er borte fra sine kanaler en stund? At de omtrent tar kritikken mot favorittbloggeren sin personlig? (ref kommentarfelt her og der) Nå er det barnebursdag til salgs - til stor glede for leserne, men til stor ergrelse for oss som er imot at barnas privatliv deles til tusenvis av fremmede. Jeg forstår ikke av voksne mennesker som følger CBE syns det er ok, og frem til jeg evt forstår det - så vil kritikken opprettholdes fra min side. Jeg har igjen å lese gode argumenter FOR å dele bilder av barn/barns privatliv, annet enn det sedvanlige "Foreldrene vet best hva som er bra for deres barn", "det er ikke ulovlig". Jeg lurer også oppriktig på hva leserne finner inspirerende og interressant i å følge - og titte inn i andres familieliv på den måten (ikke "spydig" ment, jeg er nysgjerrig på det ) Enig i at det er spesielt. Jeg tror det er en litt snedig psykologi som slår inn her. Tror så gjerne at mange av blodfansen er oppegående, våkne folk, - men de har havna rett i garnet til bloggeren. For å snakke for meg selv; jeg fulgte for noen år siden en annen mammablogger. Jeg syntes det var et deilig lite pusterom å lese bloggen, sammen med en kopp te. Pen dame med stilige klær, fint hus, - oooog utlevering av barn og familieliv.... Dette reflekterte jeg lite og ingenting over der og da. Jeg engasjerte meg i en diskusjon i kommentarfeltet hennes en gang, det dreide seg om et da dagsaktuelt politisk tema. Hun svarte meg direkte og syntes jeg skrev bra. Var helt enig med meg. Husker jeg ble litt "solgt", faktisk. Litt ekstra glad. Vi ble jo nesten litt "venninner" 😅 I tillegg vant jeg en konkurranse på bloggen hennes, og fikk tilsendt en sminkepakke. Tror jeg der og da kunne forsvart hun bloggeren som bare det. Så poenget er at jeg tror denne blodfansen opplever å bli sett og groomet av bloggeren. De kommenterer i vei, og CBE svarer tilbake; Hei Åse! Åh, så hyggelig, tusen takk! 🙂 Det var fine ord, Karin! God helg til deg og! 😀 Ja, den retten er kjempegod, Anne-Lise! Kommer til å legge ut oppskrift ganske snart 😄 Her får man navnet sitt gjentatt av bloggeren. Hun har lest det du har skrevet, og svart deg personlig. Hun bryr seg! 🥰 Når noen da kritiserer henne/hennes virksomhet, så føler du for å forsvare. For det gjør du da for venninna di, ikke sant? Og ungene er jo så rene og pene, hva har disse bildene å si, liksom? De får jo oppleve så mye flott og, gårdsferie og klapping på søte husdyr, bading på Kreta, Disneyland i Florida, osv. De har pene leker og flotte klær, og mor smiler og er lekkert dandert hele tiden. Nei, her må vi passe oss for janteloven, og vi må unne folk suksess og fremgang uten å være så negative og ute etter å ødelegge for andre! Jeg tror faktisk det er veldig lett å tenke slik! Jeg har vært der selv og, og jeg er en mamma selv, med god utdannelse og stor interesse for verden rundt meg. Jeg bare reflekterte ikke over utlevering av barn og uetisk bloggerbissniss før jeg havna inne på dette forumet. 78
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 7. september 2020 Populært innlegg #27532 Skrevet 7. september 2020 8 timer siden, Hellasinmyheart skrev: Bruk gjerne begrepet bedriften fremover. Er det ikke det som skal diskuteres her? Ikke «de folka» som privatpersoner Jeg bruker vanligvis CBE.no eller bare CBE når jeg diskuterer. Jeg bruker aldri fornavnet alene - det er jo privatpersonen. Denne gangen ble jeg så sjokkert at jeg valgte å kalle to voksne kommersielle aktører for "de folka" Men jeg synes det er helt merkverdig at du @Hellasinmyheart presterer å ta meg for å si "de folka" samtidig som du helt unngår å kommentere det som gjorde meg så opprørt at jeg kalte to voksne folk som driver sin egen virksomhet, for "de folka"? Tenk deg at feks mannen din var en stor influenser, og at mannen din i smug hadde tatt opp en privat samtale dere i mellom der du sier feks "du er vidunderlig - jeg elsker deg!" og lagt det ut på sin kommersielle IG-story - helt uten å spørre deg. Tenk deg at kollegene dine kommenterte det - tenk at vilt fremmede mennesker visste godt hvem du var, og fikk med seg dette. Tenk deg at mange folk du møter har hørt det - og mange har ikke hørt det. Men du vet ikke hvem. Greit for deg? 53
Oline12 Skrevet 7. september 2020 #27533 Skrevet 7. september 2020 Fint, og lett forklart. Veldig bra skrevet @rebella81 For dere som leser denne tråden og fremdeles er usikker på om det er privatperson eller bedrift, for det er mange som ikke forstår dette, CBE.no bruker sine barn HELT BEVISST i sine forretningskanaler for å tjene penger. Nei, de bruker de ikke alltid i et innlegg merket reklame, men ALT som legges ut på SoMe-kanalene er innhold som skal generere penger. Alt! Og stemmer det siste som er skrevet angående utlevering på IG-story er det bare en ting å si til bedriften: nå har dere nådd et nytt nivå av eksponering. Skam dere! 45
Karianne30 Skrevet 7. september 2020 #27534 Skrevet 7. september 2020 Bare jeg som får litt «mean girls» vibes i kommentarfeltet? Noen sier noe som ikke bare er 😍♥️❤️💕🙌🏻 og så publiseres den ene kommentaren etter den andre som går på å rakke ned på den ene...hvor gammel var vi igjen? 🙃 26
Gull vaffel Skrevet 7. september 2020 #27535 Skrevet 7. september 2020 7 minutter siden, Karianne30 skrev: Bare jeg som får litt «mean girls» vibes i kommentarfeltet? Noen sier noe som ikke bare er 😍♥️❤️💕🙌🏻 og så publiseres den ene kommentaren etter den andre som går på å rakke ned på den ene...hvor gammel var vi igjen? 🙃 Sier så mye om hvor moden cbe er 23
Karianne30 Skrevet 7. september 2020 #27536 Skrevet 7. september 2020 7 minutter siden, Gull vaffel skrev: Sier så mye om hvor moden cbe er Jeg kan godt skjønne at negative kommentarer på ALT en foretar seg er slitsomt i lengden. Men i mine øyne opprettholder man et profesjonelt inntrykk, dersom man ikke synker ned til det nivået selv. At man har en ovenfra og ned holdning til folk i kommentarfeltet og lar "fans" angripe de som er kritiske. Hadde jeg vært en bedrift som ønsket at en influencer skulle promotere mitt produkt, så hadde jeg sett på slike ting før jeg bestemte meg... 20
Nudeldama Skrevet 7. september 2020 #27537 Skrevet 7. september 2020 På 6.9.2020 den 10.59, Orly skrev: Altså jeg er enig i mye av kritikken, men om man en gang går i mot kritikerne , blir man nedsablet og det av den faste gjengen, det er rett og slett så lite greit og en sånn alle mot en greie som er direkte ufint. Det burde noen ta til seg , men det skjer ikke. Det er utrolig at man side etter side skal ra noen , bare fordi de er litt uenige og leter opp igjen innlegg osv bare for å ta de på noe, å så siteres ikke første innlegg jeg svarte på engang, det blir så dumt at jeg ikke kan få sagt det. Nå trekker jeg meg ut av debatten, sånn måte å oppføre seg på hører ikke hjemme noen sted 20 timer siden, Shopgirl2014 skrev: Uten at jeg vet helt sikkert, får jeg inntrykk av at@Orlyviser til en generell tendens i tråden, og ikke til sitt eget enkeltinnlegg? Her er noen av mine erfaringer som metakritiker i denne tråden, siden 2014: gjentatte beskyldninger om at jeg er CBE eller LKE (for n'te gang: ALLE er anonyme i denne tråden og kan ha et vikarierende motiv for å delta her) gjentatte påstander om at jeg ikke _forstår_ problemstillingen, når jeg er uenig gjentatte påstander om at jeg tror at CBE er venninnen min (tro'kke det) for noen uker siden ble jeg (oppfordningen var tagget med mitt brukernavn) bedt om å google Dunning-Kruger-effekten, en tankefeil hvor personer som mangler kunnskaper og har dårlige ferdigheter på sosiale eller intellektuelle områder, feilaktig overvurderer disse egenskapene og evnene hos seg selv. Ryddig debattstil! gjentatte oppfordringer om å rapportere innlegg, i stedet for å bemerke at enkelte karakteristikker av CBE/LKE er langt over streken for hva som er akseptabelt i omtale av navngitte personer. Jeg har et annet forslag: Hva med å slutte og gi navngitte personer negative karakteristikker på et offentlig forum? Veldig enig med dere, jeg har samme erfaring og inntrykk som dere her. 8
SusieDerkins Skrevet 7. september 2020 Forfatter #27538 Skrevet 7. september 2020 22 minutter siden, Nudeldama skrev: Veldig enig med dere, jeg har samme erfaring og inntrykk som dere her. Det vet vi. Du har sagt det før. Er ikke nødvendig å gjenta det samme hele tiden, er det? 34
pøbelsara Skrevet 7. september 2020 #27539 Skrevet 7. september 2020 (endret) 2 timer siden, Nudeldama skrev: Veldig enig med dere, jeg har samme erfaring og inntrykk som dere her. MissL said it so well. Endret 7. september 2020 av pøbelsara 34
Hunter7 Skrevet 7. september 2020 #27540 Skrevet 7. september 2020 14 hours ago, pøbelsara said: Da kan jo jeg dele noen av mine erfaringer som kritiker: - gjentatte beskyldninger om at jeg er misunnelig - gjentatte beskyldninger om at jeg er feit og at jeg ikke har noe liv - gjentatte beskyldninger om at jeg lyver når jeg skriver om hvorfor jeg er kritisk - gjentatte beskyldninger om at jeg lyver når jeg beskriver kompetanse på ett eller fleire områder - gjentatte beskyldninger om at jeg EGENTLIG ikke synes eksponeringen av mindreårige er ille i det hele tatt, men bare bruker det som unnskyldning for å ta en stakkars blogger - gjentatte beskyldninger om å være andre brukere i denne tråden - gjentatte oppfordringer om å IKKE følge reglene og rapportere innlegg som inneholder stygge karakteristikker av blogger-bedriften, men heller bruke tråden til å leke moderator og sette folk på plass som ikke følger reglene - regelrett stalking - for eksempel med påstander om at folk vet hvem jeg er i RL - gjentatte beskyldninger om at jeg og de andre som kritiserer, er en og samme person Jeg finner det påfallende at en av trådens største - om ikke også mest repeterende - kritikere, valgte å utelate dette innlegget. Mon tro hvorfor? Kanskje fordi det slår beina under hele "argumentasjonsrekken" til vedkommende? Eller vent litt, var det ikke noe om at du må tåle det, siden CBE angivelig utsettes for det samme hver eneste dag? 22
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå