Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Gjest juoigi
Skrevet (endret)

Unnskyld at jeg spør, men det kan da umulig være plass til alt det utstyret i de små sekkene? 

Caroline sier hun/de hadde med seg følgende : 3 liter drikke, 5 baguetter, 4 bananer, 6 gels, 2 energibarer - og så hadde Caroline med seg to bukser (tights og vindtett bukse), ulltrøye, genser og vindtett jakke. Og så to par sokker.

Hadde ikke Lars Kristian med seg klær? 

Og så når det ble spurt om/kritisert hadde de plutselig også med både førstehjelpsutstyr, GPS og nødteppe? (Men de glemte både nødlader og hodelykt?) 

Vel, jeg sier som jeg leste et annet sted - for en gangs skyld er det noe jeg kunne tenkt meg å lære fra en influencer : nemlig det å pakke ryggsekk til tur. For her må de virkelig ha noen triks.

For meg virker dette som enda en greie de ikke takler å ikke være verdensmestere i, og at det er lettere for de å lyve enn å innrømme at de ikke planla godt nok. Jeg skjønner at de blir drit lei av kommentarer som ikke alltid er konstruktive altså, men det virker utrolig slitsomt å aldri kunne innrømme at man har tatt feil. 

Endret av juoigi
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Kollontaj skrev:

Det var visst disse som tok mest plass! ☺️ 

Ja, da er klærne små. 😬

• Liker 9
Skrevet

Jeg løpet en del maraton og ultraløp, ingen av disse løpene foregår så øde og uten drikke/matstasjoner som disse fjellturene her, de går også i et terreng som stor sett har samme klima i hele løypa, det skal altså mye til for at temperaturforskjellene feks er oppe i 10 grader. Men jeg kan ha med det samme som cbe for det, det er rart., nesten da. Jeg ville aldri ha lagt ut på langtur med 5 fine rundstykker Fra hatting i sekken, fordelt på 2 personer. Det er knapt energi i disse og er ikke mer en hva jeg spiser til frokost når jeg skal være hjemme. En slik langtur bør aldri brukes for å komme i minus i energiregnskapet.. man må alltid kalkulere inn at man har noen hundre kalorier ekstra på innerlommen, ikke hva akkurat man trenger. Det er en nybegynner feil man aldri gjør igjen om hensikten ikke er å gå ned i vekt..

• Liker 36
Skrevet

Mtp at LKE er utdannet PT og har et halvveis gjennomført studie innen ernæring så skulle man tro at han satt inne med nok kunnskap til å vite at den maten de to pakket med for en såpass hard treningstur/fjelltur ikke var ernæringsmessig sett bra nok. I allefall mtp at de har gått ut med at man kan få oppsatt kostplan hvis man abonnerer på NetFit, og da kostplan satt opp av nettopp LKE med begrunnelse i hans kunnskaper og utdanning innen ernæring. 

5 lyse rundstykker fra Hatting?? 2 energibarer og 4 bananer.. Hva med mere kaloririk og næringstett mat som nøtter f.eks; en pose med ei blanding av nøtter, sjokolade og rosiner hadde de lett fått plass til i disse små sekkene som rommer så mye. På en så strabasiøs tur så skal man ikke tenke kalorier, i allefall ikke kaloriunderskudd. Da er det ikke rart man møter veggen, lyskestrekk eller ei. Det er direkte uforsvarlig, og på den ruten de løp så er det ikke folk i telt rundt enhver sving eller fjelltopp som kan komme til unnsetning om man går på en smell. 

• Liker 44
Skrevet
7 timer siden, Surikatt skrev:

Jeg blir så lei av hennes fokus på hvor langt hun løper, hele tiden. Og alltid løper hun rundt i BH for å vise kropp. Jeg møter aldri noen løpere  i skogen i mitt område iført BH. Heller ikke når det er arrangerte løp. 
Tips til dette paret, prøv å løp i skogen uten alle mulige tekniske duppeditter fordi alt må deles i sosiale medier for å høste skryt. DET er treningsglede. 

Men utenpå BH'en har hun jo den smekre "selen" slik at hun får med seg mobilen 🙈😂

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, juoigi skrev:

Unnskyld at jeg spør, men det kan da umulig være plass til alt det utstyret i de små sekkene? 

Caroline sier hun/de hadde med seg følgende : 3 liter drikke, 5 baguetter, 4 bananer, 6 gels, 2 energibarer - og så hadde Caroline med seg to bukser (tights og vindtett bukse), ulltrøye, genser og vindtett jakke. Og så to par sokker.

Hadde ikke Lars Kristian med seg klær? 

Og så når det ble spurt om/kritisert hadde de plutselig også med både førstehjelpsutstyr, GPS og nødteppe? (Men de glemte både nødlader og hodelykt?) 

Vel, jeg sier som jeg leste et annet sted - for en gangs skyld er det noe jeg kunne tenkt meg å lære fra en influencer : nemlig det å pakke ryggsekk til tur. For her må de virkelig ha noen triks.

For meg virker dette som enda en greie de ikke takler å ikke være verdensmestere i, og at det er lettere for de å lyve enn å innrømme at de ikke planla godt nok. Jeg skjønner at de blir drit lei av kommentarer som ikke alltid er konstruktive altså, men det virker utrolig slitsomt å aldri kunne innrømme at man har tatt feil. 

Hun skriver i kommentarfeltet at innlegget ikke er en beskrivelse av pakkelisten.  Hun skriver likevel at det hun lister opo er hva de hadde med seg "i detalj" . Så ikke lett å si hva som er riktig. Uansett er det magi å få plass til alt. 

Til sammenligning...Mitt nødteppe (eller vindpose) er ca på størrelse med en halvliters brusflaske. 

• Liker 17
Skrevet

Ser cbe skriver at de hadde med nødteppe, førstehjelpsutstyr og div, ETTER at hun har fått det påpekt fra ei som skriver hun er DNT guide. Så da kan man jo bare tippe om cbe hadde det med eller nok en gang ALDRI vedgår å gjøre feil.. jeg holder en knapp på det siste 😀

• Liker 36
Skrevet

For meg fremstår de i beste fall naive.  De hadde tatt med seg alt for lite mat til en så lang og strabasiøs tur! Jeg som er amatør ser jo til og med det! 

Altså.. DNT estimerte turen til å ta 20 timer! 🙄

• Liker 27
Skrevet
48 minutter siden, Sophia_08 skrev:

For meg fremstår de i beste fall naive.  De hadde tatt med seg alt for lite mat til en så lang og strabasiøs tur! Jeg som er amatør ser jo til og med det! 

Altså.. DNT estimerte turen til å ta 20 timer! 🙄

Ja,det er i gangfart, dnt bruker vel 3 km/t som snittfart, kanskje mindre på slike krevende turer.   Det er nok ganske vanlig å legge inn minst to overnattinger, ha med telt, stormkjøkken,  real turmat, varm kakao og skikkelige sko.

• Liker 12
Skrevet

Besseggen er vel (til sammenligning) estimert til 8 timer, kjenner en som løp den i sommer på 2 t og 15 min, men han er ung idrettsmann. Er visst slik at det ikke er ambisiøst lengre å gå disse turene, de skal løpes. Skal ikke si hva jeg mener om akkurat det, men...😬

• Liker 28
Skrevet

Merkelig hvordan folk flest har oppfattet den turen dems, kontra hvordan hun selv mener det gikk. Hun mener at de tidsmessig lå helt etter planen, de hadde til og med mat igjen, de hadde mer enn nok klær og turen var godt planlagt. Så de som venter på at de skal komme med en innrømmelse på at turen ikke gikk så bra, det skjer aldri. Det er kanskje en av grunnene til at hun er så usmakelig, at uansett hva det gjelder så er alt perfekt.

Og det er bare å glede seg, for neste år skal de gjenta samme tur.   

https://www.carolinebergeriksen.no/2020/07/30/en-dag-sommerferien/#comments

• Liker 34
Skrevet
2 minutter siden, Kollontaj skrev:

Besseggen er vel (til sammenligning) estimert til 8 timer, kjenner en som løp den i sommer på 2 t og 15 min, men han er ung idrettsmann. Er visst slik at det ikke er ambisiøst lengre å gå disse turene, de skal løpes. Skal ikke si hva jeg mener om akkurat det, men...😬

Jeg kjenner også flere som deltok på Besseggenløpet, og jeg kjenner flere som har tatt en joggetur mellom noen av hyttene i Jotunheimen, f.eks. Memurubu-Gjendebu t/r på 4-5 timer De er aktive folk som elsker å være ute (men poster det kun på Strava, ikke avkledd for tusenvis på Instagram o.l.).

Selv ville jeg aldri gjort det (eller klart det), men synes det er flott at de som liker sånt gjør det.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Grønt blad skrev:

Jeg kjenner også flere som deltok på Besseggenløpet, og jeg kjenner flere som har tatt en joggetur mellom noen av hyttene i Jotunheimen, f.eks. Memurubu-Gjendebu t/r på 4-5 timer De er aktive folk som elsker å være ute (men poster det kun på Strava, ikke avkledd for tusenvis på Instagram o.l.).

Selv ville jeg aldri gjort det (eller klart det), men synes det er flott at de som liker sånt gjør det.

Personen jeg skrev om hadde folk med seg som kunne hjulpet dersom han skadet seg, for det er nok en større sjans for det når man løper. Den turen CBE og mannen løp, fremstod som noe mer risikabel pga manglende mobil og hodelykt. Mest sannsynlig færre folk i området også. I tillegg var løypa ukjent for dem. 

Arrangerte løp som Besseggenløpet blir noe helt annet. 

• Liker 17
Skrevet

Sitat kommentarfelt:

"Maten er totalt sett for oss begge to, og var akkurat passe, faktisk hadde vi til og med litt igjen

Hvor mye mat du trenger på tur er individuelt og kommer også an på hvilken intensitet du jobber på. Jo hardere intensitet, jo mindre mat trenger du. Hvor hard intensitet du jobber på avgjør også litt hva slags type mat du trenger å ta med. Hvis du skal ut å gå i fjellet i én dag, hvor pulsen stort sett er lav, vil du normalt sett trenge mye mer mat enn hva vi hadde med. Da jobber kroppens fordøyelsessystem på normal måte og du vil over tid bli sulten.

Du bør også vurdere hva slags mat du tar med, for du skal jo bære rundt på det. Vi skulle reise lett og valgte derfor å ta med oss så energitett mat som mulig, uten for mye fett og proteiner da det kan gi fordøyelsesproblemer ved høyere intensitet."

:vetikke::nocomment:

• Liker 30
Skrevet
6 minutter siden, Kollontaj skrev:

Personen jeg skrev om hadde folk med seg som kunne hjulpet dersom han skadet seg, for det er nok en større sjans for det når man løper. Den turen CBE og mannen løp, fremstod som noe mer risikabel pga manglende mobil og hodelykt. Mest sannsynlig færre folk i området også. I tillegg var løypa ukjent for dem. 

Arrangerte løp som Besseggenløpet blir noe helt annet. 

Helt enig. På arrangerte løp er det et opplegg rundt som tar vare på deg i tilfelle et eller annet. Og mat og drikke-stasjoner. På Besseggen er det i tillegg patruljer som hjelper uheldige i nød andre dager. CBE og LKE er ikke eneste som overvurdere egne evner og erfaring. 

Å belage seg på kaloriunderskudd, tørt vær (hvor er det regntette tøyet - de er tross alt på høyfjellet eller skulle de gjemme seg i stormteppet hvis været slo om til kald regn eller snø?), lite batterikapasitet, tilgjengelige vannkilder på fjelltopper/fjellrygger (Hallo!) rekke ned før solnedgang, ukjent terreng og at noen ville være tilgjengelig i telt i nærheten er alt sammen uforsvarlig.
Det er mange fjols til fjells men å skryte av hvor dårlig planlegger og lite forståelse man har for basal sikkerhet til sine 300.000 lesere gjør dem til enda større fjols. Jeg tenkte de etter forrige forkortede Rondane-tur hadde lært av feilene sine. Men i stedet valgte de å droppe nødvendig utstyr og gjøre det enda mer utrygt? 

• Liker 38
Skrevet (endret)
11 minutter siden, hjema skrev:

Sitat kommentarfelt:

"Maten er totalt sett for oss begge to, og var akkurat passe, faktisk hadde vi til og med litt igjen

Hvor mye mat du trenger på tur er individuelt og kommer også an på hvilken intensitet du jobber på. Jo hardere intensitet, jo mindre mat trenger du. Hvor hard intensitet du jobber på avgjør også litt hva slags type mat du trenger å ta med. Hvis du skal ut å gå i fjellet i én dag, hvor pulsen stort sett er lav, vil du normalt sett trenge mye mer mat enn hva vi hadde med. Da jobber kroppens fordøyelsessystem på normal måte og du vil over tid bli sulten.

Du bør også vurdere hva slags mat du tar med, for du skal jo bære rundt på det. Vi skulle reise lett og valgte derfor å ta med oss så energitett mat som mulig, uten for mye fett og proteiner da det kan gi fordøyelsesproblemer ved høyere intensitet."

:vetikke::nocomment:

:rolleyes: 🚣‍♂️ Utrolig som de alltid skal prøve å forsvare sine dårlige beslutninger uansett hvor mye dypere de synker... 
Tenker de hadde vært fornøyd med beslutningen om for lite mat, vann og klær om de hadde måttet vente på røde kors med en brukket ankel. :ironi:
Men litt vi-fikk-mat-til-overs-thinspo fikk de bakt inn i svaret så helt forgjeves var innlegget nok ikke for CBE. 

Endret av Inocybe
Presisering
  • Liker 43
Skrevet

Bare det å belage seg på at andre turgåere/teltere skal hjelpe dem... Altså, selvfølgelig kan jeg komme til unnsetning hvis noen mot formodning skader seg eller får problemer og jeg er rett i nærheten, men jeg har jo ikke lyst til å bruke ferien min på å hjelpe en virkelighetsfjern rosablogger fordi hun nekter å pakke nok og riktig utstyr og mat fordi det ikke er instavennlig! På slike turer MÅ man planlegge for å være selvhjulpen, utenom ved uforutsette ulykker selvfølgelig. 

• Liker 46
Skrevet

mat og klær i miniatyrsekker, men de må jo og ha tatt med seg et speilreflekskamera - de enorme bildene de har postet på bloggen er neppe mobilbilder?

• Liker 24
Skrevet
Akkurat nå, MissLucy skrev:

mat og klær i miniatyrsekker, men de må jo og ha tatt med seg et speilreflekskamera - de enorme bildene de har postet på bloggen er neppe mobilbilder?

Noen mobiler tar veldig gode bilder så tror det mulig det er mobil? Men da er det enda rarere de ikke hadde med nødlader når de vet de skal filme mye og mobilene også er en viktig del av sikkerhetsutstyret deres. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...