Populært innlegg SusieDerkins Skrevet 8. juni 2020 Forfatter Populært innlegg #22621 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, Lin10 skrev: Ett argument er at hennes følgere synes det er hyggelig å se litt av familielivet hennes, deriblant barna. Det er jo derfor folk følger henne fordi de liker å få med seg litt av hennes hverdag. Det er jo ganske overfladisk hva som deles. Så ser jeg også influenceren som er bevisst på hva hun legger ut av bilder av barna, ingen av de bildene er til krenkelse for barna. Greit at en ikke synes om at barn skal syner i sosiale medier, men alle er ikke enige i det. Mange av hennes lesere er selv mødre og jeg kan ikke tenke meg at de hadde ønsker å følge henne hvis hun utøvde noen overtramp i forhold til sine barn. Og mange kunne nok aldri tenkt seg å bruke tid på et forum hvor hovedhensikten er å sladre om barnas foreldre, og prate om de i nedsettende ordlag. Jeg lurer på hva barna selv vil reagere på når de blir eldre. Så hvis noen synes det hyggelig at du er naken på butikken, så bare kler du av deg? 71
Halle-Palle Skrevet 8. juni 2020 #22622 Skrevet 8. juni 2020 Selvsagt er grunnen til eksponeringen at folk ønsker å se barna. Spørsmålet er jo fremdele hvorfor noen tenker at det er greit å ofre barnas rett til privatliv? 18
pøbelsara Skrevet 8. juni 2020 #22623 Skrevet 8. juni 2020 (endret) 6 minutter siden, MissLucy skrev: Så hvis noen synes det hyggelig at du er naken på butikken, så bare kler du av deg? Gjør ikke du, MissLucy? :skuffet: Endret 8. juni 2020 av pøbelsara 16
Keaton Skrevet 8. juni 2020 #22624 Skrevet 8. juni 2020 13300 lesere siste søndag i mai, antakeligvis det laveste noen gang. Kanskje flere er lei av bare mager og andres unger? 40
Sol Rampelyset Skrevet 8. juni 2020 #22625 Skrevet 8. juni 2020 Tråden er ryddet for persondebatt og svar. Sol, admin.
123Frustrert Skrevet 8. juni 2020 #22626 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, MissLucy skrev: Så hvis noen synes det hyggelig at du er naken på butikken, så bare kler du av deg? Nå lo jeg godt!! Og ut fra argumentasjonen fra @Lin10 er det nettopp det som er vanlig. Synes noen det er hyggelig at du går naken i butikken? Ikke still spørsmål om moral eller etikk ( eller hygiene for den saken skyld), men riv av deg klærne og sprad naken. Egne tanker er det ikke lov å ha 😂😂 22
Villroses hage Skrevet 8. juni 2020 #22627 Skrevet 8. juni 2020 2 hours ago, Lin10 said: Ett argument er at hennes følgere synes det er hyggelig å se litt av familielivet hennes, deriblant barna. Det er jo derfor folk følger henne fordi de liker å få med seg litt av hennes hverdag. Det er jo ganske overfladisk hva som deles. Så ser jeg også influenceren som er bevisst på hva hun legger ut av bilder av barna, ingen av de bildene er til krenkelse for barna. Greit at en ikke synes om at barn skal syner i sosiale medier, men alle er ikke enige i det. Mange av hennes lesere er selv mødre og jeg kan ikke tenke meg at de hadde ønsker å følge henne hvis hun utøvde noen overtramp i forhold til sine barn. Og mange kunne nok aldri tenkt seg å bruke tid på et forum hvor hovedhensikten er å sladre om barnas foreldre, og prate om de i nedsettende ordlag. Jeg lurer på hva barna selv vil reagere på når de blir eldre. Men kjære vene... Det er jo opplagt at følgerne liker å se bilder av barn. De genererer voldsomt mange flere likes enn bilder av voksne. Dette er da ikke noe argument for at det er bra for barna å bli vist fram! Vi vet heller ikke nå om barna vil føle seg krenket av noen av bildene, eller den voldsomme mengden bilder som ligger ute offentlig tilgjengelig for hvem som helst, når de blir litt eldre. Den sjansen er ugrei å ta på vegne av barna. 34
Gjest CecilieX Skrevet 8. juni 2020 #22628 Skrevet 8. juni 2020 Hver dag gjør vi valg på vegne av barna våre. Men aldri noensinne har det falt meg inn å gjøre valg på deres vegne, ut fra hva fremmede mennesker har som behov.
Gjest Lavande Skrevet 8. juni 2020 #22629 Skrevet 8. juni 2020 (endret) 8 timer siden, CecilieX skrev: Hver dag gjør vi valg på vegne av barna våre. Men aldri noensinne har det falt meg inn å gjøre valg på deres vegne, ut fra hva fremmede mennesker har som behov. Samme her. Det er sjokkerende å lese at det blir brukt som argument. Viser til Barnekonvensjonen Artikkel 3 – Barnets beste - https://barneombudet.no/dine-rettigheter/barnekonvensjonen/artikkel-3/ At fremmede ønsker å se bilder/lese om andre sine barn i en bedrift sine SoMe-kanaler går ikke under "veldig gode grunner" for å ta fra barns rettigheter etter Barnekonvensjonen. Viser også til Stopp Sharenting | ˈʃeərəntɪŋ | - Voksne som ubetenksomt deler bilder og informasjon av barn på nett. Endret 9. juni 2020 av Lavande
Monimoni Skrevet 8. juni 2020 #22630 Skrevet 8. juni 2020 11 timer siden, Pippio skrev: Gjorde han det?? Dessverre 1
miamiamia Skrevet 8. juni 2020 #22631 Skrevet 8. juni 2020 Som foreldre syns man sine egne barn er "vakrest i verden"... men å tro at resten av verden mener det samme er en utopi. Tenk at CBE ikke ser dette og deler og deler og deler og deler og deler bilder av barna sine på so me opptil flere ganger i uken. Stakkars, stakkars barn! Få de vekk! 26
Surikatt Skrevet 8. juni 2020 #22632 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, miamiamia skrev: Som foreldre syns man sine egne barn er "vakrest i verden"... men å tro at resten av verden mener det samme er en utopi. Tenk at CBE ikke ser dette og deler og deler og deler og deler og deler bilder av barna sine på so me opptil flere ganger i uken. Stakkars, stakkars barn! Få de vekk! Kan hun ikke bare være stolt av dem uten å dele bilder med gud og hvermann? Ånei, det går jo ikke. Jeg mener hun er avhengig av likes. For et meningsløst liv. 31
Maydis8 Skrevet 8. juni 2020 #22634 Skrevet 8. juni 2020 Gleder meg til netfit skal bli noe heeelt annet enn det har vært til nå. Og til at vi skal få se heeeelt andre treningsbilder enn det vi har gjort siste året. For ikke snakke om hvor overrasket vi kommer til å bli av netfit! Jeg venter... 28
Justlooking Skrevet 8. juni 2020 #22635 Skrevet 8. juni 2020 (endret) Er sjelden innom bloggen. Men nå i det siste har jeg vært innom og sjekket ståa og der ser man to søte små jenter. Det gir en ekkel og dårlig følelse, hvorfor er barna avbildet så tydelig og i det hele tatt med på bloggen? Endret 8. juni 2020 av Justlooking Trykkleifer 25
Maydis8 Skrevet 8. juni 2020 #22636 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, Justlooking skrev: Er sjelden innom bloggen. Men nå i det siste har jeg vært innom og sjekket ståa og der ser man to søte små jenter. Det gir en ekkel og dårlig følelse, hvorfor er barna avbildet så tydelig og i det hele tatt med på bloggen? De blir avbildet mer og mer for tiden. Og mer og mer tydelig. De zoomer inn på ansiktene deres! 11
Populært innlegg Inocybe Skrevet 9. juni 2020 Populært innlegg #22637 Skrevet 9. juni 2020 (endret) 16 timer siden, Lin10 skrev: Ett argument er at hennes følgere synes det er hyggelig å se litt av familielivet hennes, deriblant barna. Det er jo derfor folk følger henne fordi de liker å få med seg litt av hennes hverdag. Det er jo ganske overfladisk hva som deles. Så ser jeg også influenceren som er bevisst på hva hun legger ut av bilder av barna, ingen av de bildene er til krenkelse for barna. Greit at en ikke synes om at barn skal syner i sosiale medier, men alle er ikke enige i det. Mange av hennes lesere er selv mødre og jeg kan ikke tenke meg at de hadde ønsker å følge henne hvis hun utøvde noen overtramp i forhold til sine barn. Og mange kunne nok aldri tenkt seg å bruke tid på et forum hvor hovedhensikten er å sladre om barnas foreldre, og prate om de i nedsettende ordlag. Jeg lurer på hva barna selv vil reagere på når de blir eldre. Jeg synes rett og slett forklaringen din er vemmelig. Barn er ikke til for å tilfredsstille voksnes behov! Hverken fremmede voksnes ønsker om å sveipe gjennom bilder av søte barn og de samme voksnes godfølelse de får av å få delta (enveis) i barnas hverdag. Barn er heller ikke til for at foreldre skal kunne føle seg ekstra vellykket når det drysser inn hjerte og skryt av hvor gode foreldre de er når de publiserer #hairgoals. Barn har rettigheter og heldigvis for det! I Norden har vi kommet langt med å styrke barns rettigheter som selvstendige individer og det skal vi være stolte av - og vi skal jobbe for å bli enda bedre. Det er hverken lenge siden eller vi trenger ikke dra langt unna Norden før barn fortsatt behandles som foreldrenes eiendom. Både juridisk og i praksis. SoMe er et sted hvor vi må jobbe for å implementere lovverket vi allerede har, men som på grunn av de sosiale medienes korte fartstid ikke har på plass ennå. Dette jobbes det med politisk, hos barneombudet, i ideelle organisasjoner og hos folk flest blant annet ved bevisstgjøring #stopsharenting. Når jeg her leser hvordan en norsk voksen kvinne som deg @Lin10 ikke har fått med deg denne helt grunnleggende delen av barns beste så blir jeg skremt. Mulig det fungerer på samme måte som vaksinemotstand - når man ikke har forhold til hvordan verden ville vært uten (være seg oppblomstring av livstruende sykdommer uten vaksiner eller barn uten rettigheter og helt underlagt foreldrenes mere eller mindre gode innfall) så mister man forståelsen av hvor viktig det er. Avslutningsvis fordi jeg sliter veldig med å forstå tankegangen din @Lin10 . Hvordan mener du titalls daglige publiseringer av bilder, videoer og tekster om et barn er til dette barns beste? At bildene ikke er stygge er ikke det samme som at det beste for barnet er at de publiseres. Anbefaler deg (og alle andre) å lese linkene under 👇 11 timer siden, Lavande skrev: Samme her. Det er sjokkerende å lese at det blir brukt som argument. Viser til Barnekonvensjonen Artikkel 3 – Barnets beste - https://barneombudet.no/dine-rettigheter/barnekonvensjonen/artikkel-3/ At fremmede ønsker å se bilder/lese om andre sine barn i en bedrift sine SoMe-kanaler går ikke under "veldig gode grunner" for å ta fra barns rettigheter etter Barnekonvensjonen. Viser også til Stopp Sharenting | ˈʃeərəntɪŋ | - Voksne som ubetenksomt deler bilder og informasjon av barn på nett. Endret 9. juni 2020 av Inocybe 55
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 9. juni 2020 #22638 Skrevet 9. juni 2020 Lurer på om @Lin10synes det hadde vært koselig og hyggelig om hun ble snikfotografert og filmet flere ganger daglig, materialet ble publisert i flere SoMe-kanaler fordi folk hun ikke kjente synes det var så koselig og hyggelig å følge med på privatlivet hennes? og at kanalenes innehaver tjente penger på det i tillegg?
Inocybe Skrevet 9. juni 2020 #22639 Skrevet 9. juni 2020 6 minutter siden, Lille_Krokodille skrev: Lurer på om @Lin10synes det hadde vært koselig og hyggelig om hun ble snikfotografert og filmet flere ganger daglig, materialet ble publisert i flere SoMe-kanaler fordi folk hun ikke kjente synes det var så koselig og hyggelig å følge med på privatlivet hennes? og at kanalenes innehaver tjente penger på det i tillegg? The Truman show https://no.m.wikipedia.org/wiki/The_Truman_Show 21
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 9. juni 2020 #22640 Skrevet 9. juni 2020 21 minutter siden, Inocybe skrev: The Truman show https://no.m.wikipedia.org/wiki/The_Truman_Show Jeg har sett den. Tror flere burde se den... Jeg kan bare ikke forstå at noen kan bruke argumentet «det er hyggelig å følge med på barna». Det er så sjukt å mene når man VET at barna ikke forstår rekkevidden av eksponering på nett, når man VET at barna blir snikfilmet, fotografert bakfra og løyet for. Da er det bare sjukt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå