Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet

Funky inspirerte meg såpass i dag, at jeg nettopp har gjennomført den treningsøkten. 

:Hehe:

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Funky gir meg inspirasjon til å gjøre. Så fort som mulig. Cbe på netfit inspirerer meg til å la være. Og le på grunn av alt fjaset. Dessverre.

• Liker 31
Skrevet

Å være folkelig engasjement av seg er ingen tryllekunstner så lenge man vet hvordan man skal opptre. Og den koden har Funky knekt for lenge siden. Synd at CBE ikke er villig til gjøre det samme.

• Liker 10
Skrevet
8 timer siden, Blådiamant skrev:

Hun mener den også kan brukes som en vanlig bukse. Gjerne med høye hæler.

Ja, hvis du er prostituert og på jobb kan den sikkert det. 

• Liker 21
Gjest tranedatter
Skrevet
18 timer siden, Louiah skrev:

Her kommer tydelig kvaliteten og passformen frem. Hun presiserer på instastory nå at HUN bruker xs i alt utenom det rosa settet samt s/m i den grønne toppen, og at det er den andre modellen som bruker størrelsen som står oppgitt på siden. 

https://imgur.com/a/QcvXFiZ

Buksa burde hun hatt minst en str større. Ser for meg den sprekker om hun setter seg ned, er jo ikke treningstøy. 

Lært noe nytt, sateng er ikke en type stoff, men en vevesort: https://no.wikipedia.org/wiki/Sateng Høres jo bedre ut enn polyester dog. ;) 

ps. noen som har sett frua ha på seg dette til hverdags, som hun påstår? :ler: 

Skrevet
6 minutter siden, Kollontaj skrev:

CBE skriver i kommentarfeltet under innlegget om undertøyet:

«Polyester rett på huden er helt normalt og uproblematisk 🙂 Det meste av klær som produseres er jo faktisk i polyester, og det brukes også i f.eks sengetøy.»

Er dette sant? Jeg kikket raskt i klesskapet mitt og jeg fant ingenting i 100% polyester. Fant faktisk ikke noe med polyester i, i det hele tatt. Nekter å tro at det meste av klær er polyester. 😏

Forveksler hun det med bomull?

• Liker 46
Skrevet
5 minutter siden, Kollontaj skrev:

«Polyester rett på huden er helt normalt og uproblematisk 🙂 Det meste av klær som produseres er jo faktisk i polyester, og det brukes også i f.eks sengetøy.»

Er dette sant? Jeg kikket raskt i klesskapet mitt og jeg fant ingenting i 100% polyester. Fant faktisk ikke noe med polyester i, i det hele tatt. Nekter å tro at det meste av klær er polyester. 😏

Fikk du med deg at hun nekter på og svare hvor klærne er laget?

Jeg har null polyester i kleskapet mitt. Så det kunnskapet der er det svært lite sannhet i fra henne. Nok en gang så uttaler hun seg om ting hun ikke har godt nok info om. Selv kleskapet hennes er fullt av det så er det ikke samme hos andre.

• Liker 27
Skrevet
7 minutter siden, Kollontaj skrev:

Tok en kjapp kikk i handlekurven min fra ASOS, der er det mest bomull, viskose og kun noen plagg med et visst % polyester. Jeg hadde ikke noe der med 100% polyester...

• Liker 19
Skrevet

Nå fant jeg en 10 år gammel fleecejakke i 100 prosent polyester, men det er jo lenge siden jeg sluttet å kjøpe klær som er oljebasert og sprer microplast. 

• Liker 30
Skrevet (endret)

Polyester er plast, rett og slett. 

Fra SNL: Polyester er en type plast som brukes bl.a. til å lage flasker, tau og tekstilfibre. Fremstilles syntetisk, enten fra petroleumsprodukter eller mer direkte fra biologisk materiale. Fremstillingen er billig, men krever bruk av en rekke kjemikalier, som i noen tilfeller kan være miljøskadelige og kreftfremkallende.

Bruk av polyester i klær: Bruken av syntetiske fibre har vokst raskt siden 1980-årene, og polyester er i dag det mest brukte tekstilmaterialet. I mange typer klær finner man en blanding av naturlige og syntetiske fibre, for eksempel bomull og polyester.

Miljøaspekter: Et hovedproblem med de fleste typer plast er at de ikke brytes lett ned i naturen. Fordi syntetisk fiber er plast, bidrar bruk og vask av syntetiske fiber til spredning av mikroplast i naturen.

https://snl.no/polyester

Fra Din side: Ønsker man å velge plagg hvor man unngår å bidra med mikroplast som forsvinner ut med vaskevannet, bør man velge klær laget av naturfibre eller tekstiler laget av fornybare ressurser.

https://www.dinside.no/okonomi/sjekk-merkelappen-unnga-mikroplast/70947844

Det er også verdt å merke seg dette, ang. brennbarhet av ulike stoffer (hentet fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap: Polyester og nylon smelter før det tar fyr og trekker seg bort fra flammen. Dersom slike stoffer tar fyr brenner de saktere enn bomull og slokker ofte av seg selv. Fordi polyester og nylon smelter blir brannskaden ofte dypere, men på et mindre område. i kombinasjon med andre fibre, for eksempel bomull, viskose eller ull, vil polyester og nylon brenne kraftig.

https://www.sikkerhverdag.no/trygge-produkter/klar-og-utstyr/disse-klarne-er-mest-brannfarlige/

Endret av La Traviata
La til mer info, samt la inn lenker til kilder.
  • Liker 29
Skrevet

Hun vil ikke svare på hvor/ hvordan klærne er blitt laget nei..tipper hun ikke aner. Hun har sikkert bare valgt farger også har klærne blitt tilpasset henne, så hun kan vise de frem og de sitter perfekt på.

• Liker 26
Skrevet
9 timer siden, 123Frustrert skrev:

Men er du gravid kunne det jo ha vært kjempe hyggelig med en slik topp, eneste gangen jeg kan tenke meg jeg faktisk hadde syntes den toppen hadde vært fin 😀 Løp og kjøp, sier jeg bare 😂😂

Sant. Du (eller babyen) vil jo nesten være en ferdig innpakket gave med sløyfe på! :tongue:

• Liker 11
Skrevet (endret)
42 minutter siden, Kollontaj said:

Finner mye polyester i billigkjedebutikkene. Alt for mye. 

Bluser/gensere er ofte polyester og sånne ultrastretch-jeans inneholder ofte endel polyester. Ellers er det ofte mye polyester i treningstøy og yttertøy.

Sengetøy i polyester har jeg ikke sett noe særlig av. Men detcer ofte laget av bomullsSATENG.

Endret av gjest:)
  • Liker 14
Gjest tranedatter
Skrevet
41 minutter siden, Vipser skrev:

Forveksler hun det med bomull?

Tror hun forveksler med vevemetoden Sateng og polyester, hun tror det er det samme. :) 

Gjest tranedatter
Skrevet (endret)

Burde hatt egen tråd om mymuse egentlig. 

Men tok en titt i skapet, billig undertøyet mitt er av polyamid og elastan.Polyamid er også kjent under navnet nylon.

Edit: finner svært lite klær med polyester, selv treningsklærne inneholder elastan, polyamid og bomull. 

Etter lest litt nå så skal jeg bli mer kritisk til alle plastbasert tøy! Mulig ikke den effekten Mymuse ønsker da.. ;) 

Om både polyamid, elastan, polyester osv: https://www.johannanilsson.se/artiklar/polyester-akryl-polyamid-och-nylon-allt-du-vill-veta-och-lite-till

polyamid vs polyester: https://www.quora.com/How-are-polyamide-and-polyester-fabrics-different

"A polyamide fabric absorbs more water, and also dries slower. A polyester is hydrophobic, meaning that it resists water, resulting in less water being absorbed by it. It also dries faster. "

"Polyamide fabrics tend to have a better feel, because they have softer and more flexible fibers, though they produce more static. This softness was because they were initially designed as an alternative for silk. This high strength-flexibility combo drives up their cost. Polyester fabrics have a rough feel, though they are more lightweight. However, thanks to modern technology, manufacturers have produced varieties of polyesters which are just as soft as silk, nylon, and other polyamides."

Endret av tranedatter
Skrevet
1 minutt siden, tranedatter skrev:

Tror hun forveksler med vevemetoden Sateng og polyester, hun tror det er det samme. :) 

Godt mulig. Lurer på om hun i det hele tatt er klar over at sateng ikke er navnet på et materiale, men en vevemetode? Jeg har ei venninne som mener sateng er en form for silke og ble skikkelig irritert på meg da jeg viste henne et sengesett i bomullssateng, for det var jo bomull. Tror det er en del misforståelser ute å går blant folk.

• Liker 27
Skrevet
1 time siden, Kollontaj skrev:

Polyester var veldig hipt på syttitallet, så i 1975 var det muligens sant at mye var laget av polyester.

Selv eier jeg ingen plagg av polyester, men jeg er bevisst på å velge bort slike materialer.

• Liker 15
Skrevet
6 minutter siden, Eksaltert skrev:

Polyester var veldig hipt på syttitallet, så i 1975 var det muligens sant at mye var laget av polyester.

Selv eier jeg ingen plagg av polyester, men jeg er bevisst på å velge bort slike materialer.

det har ikke jeg heller, men jeg tviler ikke et øyeblikk på at det stemmer at det fortsatt er et av de mest brukte stoffene også idag. Det er jo bare å ta en runde på de store kjedebutikkene, så ser du det.

• Liker 9
Skrevet
7 minutter siden, MissLucy skrev:

det har ikke jeg heller, men jeg tviler ikke et øyeblikk på at det stemmer at det fortsatt er et av de mest brukte stoffene også idag. Det er jo bare å ta en runde på de store kjedebutikkene, så ser du det.

Mulig. Behagelig å ha på seg er det uansett ikke. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...