Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

Gjest wify90
10 timer siden, Fnugg skrev:

Ganske spesiell uttalelse av legen, jeg har aldri hørt noen operere med en så høy sannsynlighet.

Jeg går privat på Fertilitetssenteret, og når jeg og mannen spurte om kontrakt og valg var de veldig tilbakeholdne med å anbefale noe (de ville ikke anbefale). 

Men vi gikk selv for pakke fordi vi selv vurderte sannsynligheten for å lykkes første gang som lav - og det bare ble mye dyrere å gå for pakke etterpå.

Ja, man kan lykkes på første - men pakke = betal for 2 og få 3 forsøk. 

Om dere ikke har rett på offentlig så forstår jeg heller ikke hvordan sannsynligheten blir så høy (høy alder eller brukt opp alle offentlige forsøk?).

Det er nettopp derfor jeg meldte meg inn på dette forumet. Jeg ble veldig overrasket over det han sa og hvor optimistisk han var. Han sa at når problemet ligger hos mannen er det lettere å lykkes. Jeg setter pris på alle deres tilbake melding! Det er ikke så mange jeg kan snakke med på privaten om akkurat det her.  Vi har en sønn fra før av , vår eneste mulighet offentlig blir da Porsgrunn. Vi valgte heller da privat. Vi holder til på klinikk hausken og ble møtt av Dr. Jon hausken. Vi hadde på forhånd vært på utredning begge to og tok med journalen på konsultasjonen.  Deretter utførte han ultralyd og sædprøve av mannen og starter allerede på behandling førstkommende tirsdag. Jeg skal ringe på mandag for å heller gå for pakkeløsning. Takk for svar! 

Alder: 29 

kjønn: kvinne 

alt normalt men litt lav amh i forhold til alder. 

 

Gubben

alder: 30 

lav spermie og litt redusert svømmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fnugg
25 minutter siden, wify90 skrev:

Det er nettopp derfor jeg meldte meg inn på dette forumet. Jeg ble veldig overrasket over det han sa og hvor optimistisk han var. Han sa at når problemet ligger hos mannen er det lettere å lykkes. Jeg setter pris på alle deres tilbake melding! Det er ikke så mange jeg kan snakke med på privaten om akkurat det her.  Vi har en sønn fra før av , vår eneste mulighet offentlig blir da Porsgrunn. Vi valgte heller da privat. Vi holder til på klinikk hausken og ble møtt av Dr. Jon hausken. Vi hadde på forhånd vært på utredning begge to og tok med journalen på konsultasjonen.  Deretter utførte han ultralyd og sædprøve av mannen og starter allerede på behandling førstkommende tirsdag. Jeg skal ringe på mandag for å heller gå for pakkeløsning. Takk for svar! 

Alder: 29 

kjønn: kvinne 

alt normalt men litt lav amh i forhold til alder. 

 

Gubben

alder: 30 

lav spermie og litt redusert svømmere. 

Altså, nå har jo legen kompetanse på dette i aller høyeste motsetning til meg - men hvis man tar både litt lav AMH og dårlg sædkvalitet tatt i betraktning ser jeg hvertfall ikke dette med å uttrykke 60% sjanse. 

Når man er normalt frisk og ikke har høy alder - og ikke har utfordringer knyttet til fertilitet så sies det jo generelt at det er 60% sjanse for å bli gravid innen 3 måneder. 

Ingen av oss hadde kjente utfordringer ved oppstart av IVF (men høyere alder), og det ble uttrykt positiv stemning av legen - men det ble aldri angitt noen prosent sjanse. Det gikk mer på at ingenting (da) var galt/verdiene var gode, og at vi hadde fått barn på egenhånd.

Etter en lapraskopi var jo stemningen ganske annerledes, og sånn er det jo ofte - at man kanskje etterhvert finner en årsak (eller ikke). 

Jeg har inntrykk av at mange er veldig fornøyde med Hausken, og det er også de som lykkes på første forsøk. 

Men med lav AMH og dårlig sædkvalitet ser jeg ikke helt at det er grunn til voldsomme forventninger, selv hadde jeg valgt pakke og bare vært glad til om det faktisk lykkes på første forsøk. Sånn tenkte iallefall jeg, at det uansett er surt med «bortkasta» penger, men jeg vurderte stressfaktoren som litt i overkant høy om jeg valgte enkeltpakke. 

Men altså, jeg har faktisk minimalt med peiling på dette her rent medisinsk - jeg bare ser at av alle de jeg kjenner til som har vært gjennom prøverør så er det de færreste som har lykkes aller første gang. Det var egentlig bare det jeg tok i betraktning selv. 

Har man virkelig bare råd til ett enkelt forsøk så ser jeg jo poenget absolutt. Og jeg har inntrykk av at endel velger enkeltforsøk om de har brukt opp en hel pakke, og ønsker en fjerde og siste gang (eller bare har veldig romslig økonomi og ikke trenger tenke økonomisk). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, wify90 said:

Det er nettopp derfor jeg meldte meg inn på dette forumet. Jeg ble veldig overrasket over det han sa og hvor optimistisk han var. Han sa at når problemet ligger hos mannen er det lettere å lykkes. Jeg setter pris på alle deres tilbake melding! Det er ikke så mange jeg kan snakke med på privaten om akkurat det her.  Vi har en sønn fra før av , vår eneste mulighet offentlig blir da Porsgrunn. Vi valgte heller da privat. Vi holder til på klinikk hausken og ble møtt av Dr. Jon hausken. Vi hadde på forhånd vært på utredning begge to og tok med journalen på konsultasjonen.  Deretter utførte han ultralyd og sædprøve av mannen og starter allerede på behandling førstkommende tirsdag. Jeg skal ringe på mandag for å heller gå for pakkeløsning. Takk for svar! 

Alder: 29 

kjønn: kvinne 

alt normalt men litt lav amh i forhold til alder. 

 

Gubben

alder: 30 

lav spermie og litt redusert svømmere. 

Det er ikke noe tvil om at Hausken vet hva han driver med og tror absolutt du får topp behandling der, det skal du ikke lure på. Men tror du får vurdere selv sammenhengen mellom stressnivå og hva du synes er «bortkastede» penger. Det kan jo ikke legen mene noe for deg uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er utrolig rart å si av hausken..har ikke brukt klinikken selv, men rart han sier at du har 60 % sjanse ved lav amh og dårlige svømmere... 

Her er det ingenting som feiler, men vi har allerede hatt 5 ferske forsøk... 

Endret av Aaa08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wify90

Min gynekolog sier at amh på 12 ikke normalt for en 29 åring. Han mente derimot at en amh på 12 ikke har noe og si ,og at det er sett på som normalt. Det med mannen forklarte han slikt,  så lenge det er svømmere er det bra. Han mente vi skulle gå for ISCI løsningen. Det virket som at det viktigste for han var alderen min ,og at det var bra at problemet var han og ikke meg. Han tullet mye og var veldig optimistisk! Føler han har mer troa på oss ,enn det vi har på oss selv! 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wify90
21 minutter siden, Wiley skrev:

Det er ikke noe tvil om at Hausken vet hva han driver med og tror absolutt du får topp behandling der, det skal du ikke lure på. Men tror du får vurdere selv sammenhengen mellom stressnivå og hva du synes er «bortkastede» penger. Det kan jo ikke legen mene noe for deg uansett. 

Enig med deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står ikke noe klokkeslett på behandlingsplanen når jeg skal ta klexane. Tar dere den samme tid som ved den andre sprøyta? Altså om morningen?

Endret av Betta123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Betta123 skrev:

Det står ikke noe klokkeslett på behandlingsplanen når jeg skal ta klexane. Tar dere den samme tid som ved den andre sprøyta? Altså om morningen?

Eg tar Klexane på ettermiddagen når eg kjem heim frå jobb fordi eg har best tid då. 😊 Eg tenker du tar den når det passer best, så om du allerede tar ei anna sprøyta om morgonen så kan du likså godt ta Klexanen samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt her og funderer litt. Har ikkje hatt noko særleg med symptomar i det heile tatt så her hadde eg meir eller mindre gitt opp på dette forsøket...... heilt til i dag då eg enda opp med å kasta opp (pga. mykje slim bak i halsen heile morgonen) og no i ettermiddag smakte plutselig all brus (testa 3 forskjellige då eg hadde veldig lyst på brus) totalt BLÆH!! Eg er veldig glad i brus, så eg pleier å drikka ein god del. Så kjem mitt spørsmål: Er det ikkje litt vel tidleg å begynna med morgenkvalme? (egguttaket var tirsdag 12. og innsett var fredag 15.)

Eg har ikkje testa meg (testdag er onsdag 27.), vil berre utsetja det endå... tør liksom ikkje gå i den fella igjen. Føler meg som den dimlingen, gammal røy som prøver å bli gravid og er heilt ute og køyrer ;) 

Endret av Ysera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ysera skrev:

Sitt her og funderer litt. Har ikkje hatt noko særleg med symptomar i det heile tatt så her hadde eg meir eller mindre gitt opp på dette forsøket...... heilt til i dag då eg enda opp med å kasta opp (pga. mykje slim bak i halsen heile morgonen) og no i ettermiddag smakte plutselig all brus (testa 3 forskjellige då eg hadde veldig lyst på brus) totalt BLÆH!! Eg er veldig glad i brus, så eg pleier å drikka ein god del. Så kjem mitt spørsmål: Er det ikkje litt vel tidleg å begynna med morgenkvalme? (egguttaket var tirsdag 12. og innsett var fredag 15.)

Eg har ikkje testa meg (testdag er onsdag 27.), vil berre utsetja det endå... tør liksom ikkje gå i den fella igjen. Føler meg som den dimlingen, gammal røy som prøver å bli gravid og er heilt ute og køyrer ;) 

Det er nok litt for tidlig for symptomer ja... Husker selv, følte meg gravid hver gang, var kvalm og syntes alt luktet rart, måtte tisse hele tiden hehe. Det er nok hormoner som tuller med oss og alt er inni hodet. 

Det er 9 dager siden du hadde innsett, kroppen har ikke begynt å produsere så mye hcg ennå. 

Endret av Aaa08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 10 på Synarela. Hetetokter, tungpusten og magesmerter. Det gjør vondt i livmor når jeg nyser,hoster, pusser nesen eller vrir meg rundt for fort. Får kramper til tider hvor jeg faller i fosterstilling.

Begynner å bli smådesp på å få blødning for jeg innbiller meg at smertene blir «bedre» og fordi jeg har kontroll på torsdag. Smertene begynner å bli uutholdelig. Er det en idee å dra på legevakten og få noe som vil sette igang blødningen eller er dette såpass vanlig at dere kjenner dere igjen i smertebeskrivelsen min? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Tåler egentlig en god del smerter men er usikker på hvordan håndtere dette «kunstig overgangsalder» greiene. 

Endret av TiiBii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen herfra som tilfeldigvis er i København nå? ☺️ Vi har akkurat sjekket inn på hotell, skal til CFC i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Helhom skrev:

Noen herfra som tilfeldigvis er i København nå? ☺️ Vi har akkurat sjekket inn på hotell, skal til CFC i morgen tidlig.

Spennende! Vurderer klinikken selv hvis de ikke går på maigaard. Eneste klinikk som fjerner fragmenter, og en av få som gjør mini ivf. 

Hold oss oppdatert!! 

1 forsøk forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Aaa08 skrev:

Spennende! Vurderer klinikken selv hvis de ikke går på maigaard. Eneste klinikk som fjerner fragmenter, og en av få som gjør mini ivf. 

Hold oss oppdatert!! 

1 forsøk forresten? 

Ja første forsøk ☺️ ICSI, mannen har dårlige svømmere. Så veldig spent på hvordan dette vil gå 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TiiBii skrev:

Dag 10 på Synarela. Hetetokter, tungpusten og magesmerter. Det gjør vondt i livmor når jeg nyser,hoster, pusser nesen eller vrir meg rundt for fort. Får kramper til tider hvor jeg faller i fosterstilling.

Begynner å bli smådesp på å få blødning for jeg innbiller meg at smertene blir «bedre» og fordi jeg har kontroll på torsdag. Smertene begynner å bli uutholdelig. Er det en idee å dra på legevakten og få noe som vil sette igang blødningen eller er dette såpass vanlig at dere kjenner dere igjen i smertebeskrivelsen min? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Tåler egentlig en god del smerter men er usikker på hvordan håndtere dette «kunstig overgangsalder» greiene. 

Jeg måtte google litt, for dette var for meg ukjente bivirkninger (bortsett fra hetetokter). Har du endometriose? Synarela kan gi oppbluss av endometriosen de to første ukene med Synarela. Legevakten kan dessverre ikke gi deg noe som framskynder menstruasjonen. Kanskje du kan ringe klinikken i morgen og be om råd?

https://forum.doktoronline.no/topic/4780-magesmerter-og-blødning/

 

 

Anonymkode: a46a6...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎03‎.‎2019 den 17.45, Fnugg skrev:

Helt ærlig talt så er fastlegen din ganske inkompetent på dette.

0,1 er ÅPENBART for høyt, og det er på ingen måte bra når man ønsker graviditet. 

Det er direkte feilinformasjon. 

Det er være fordel å ligge i øvre-ish del av normalområdene - blant annet fordi fosteret ikke har egen tyroksinproduksjon i første trimester. Men dine verdier er jo utenfor normalrådet. Om du i tillegg kjenner endel på indre uro/angst/urenheter/søvnforstyrrelser/menstruasjonsforstyrrelser/urolig mage (noen eller alle punkter)+ så er det kroppen som sier tydelig ifra. Uansett er høyt stoffskifte over tid ikke bra for hjertet og det øker risiko for osteoporose/benskjørhet. 

Under graviditet trenger de fleste å øke dosen med omlag 33%.

Jeg har hatt verdier i det området og var helt på bærtur helsemessig, og var ikke normalt arbeidsfør.

Legeforeningen sier høy antiTPO kan gi 2-3 ganger høyere risiko for spontanabort- og dobbel risiko for prematur fødsel: 

https://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/Tyreoideasykdommer-under-graviditet-og-fodsel/

Ikke for å skremme deg, men skjerpings til fastlegen din som faktisk ifølge alle medisinske råd om graviditet/prøving og stoffskifte tar helt feil.

Nå kan det være mange årsaker til manglende ønsket resultat, men jeg tenker du bør følges bedre opp her - og fastlegen din synes jeg ikke gir riktige råd.

Jeg har hatt stoffskifteutfordringer i 20 år, og jeg har dessverre sjeldent møtt fastleger med særlig kompetanse på det. De har veldig lite om dette i utdanningsløpet. 

Om TSHen din fortsatt er 0,1-0,2 så bør du ta litt pause for å justere dosen ned og få mellom 0,5-1 tenker jeg. Er jo dumt å kaste bort forsøk når verdiene er på bærtur. Tar ikke lang tid å justere somregel. For min del får jeg justert 0,2-0,3 i pluss eller minus ved relativt små dosejustetinger, og det synes på prøvene i de vanlige 6 «venteukene» som stoffskifteprøver har.

Angående mellomblødninger: har du fått UL med vann så de kan sjekke for polypp?

Takk for svar igjen!

Jeg er HELT enig med deg. Føler ikke jeg kan stole på fastlegen min i det hele tatt i forholdt til stoffskiftet. Jeg har så absolutt kjent på symptomer av høyt stoffskifte; uro/angst, søvnproblemer, stor appetitt og hjertebank... Men fastlegen putter det meste av fysiske plager på psyken min... Lurer på hva som hadde skjedd om jeg ble alvorlig syk en dag.

Jeg har spurt om henvisning til endokrinolog, men det ser selvsagt ikke fastlegen at det er behov for... Etter jul har jeg ligget mellom 0.5-1, og det har jeg tenkt å fortsette med;)

Har hatt hysteroskopi ja, men vet ikke om de så direkte etter polypp. Håper mellomblødningene har vært knyttet til det høye stoffskiftet og at de kanskje stopper opp nå som jeg skal passe på å ligge på rett nivå...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte google litt, for dette var for meg ukjente bivirkninger (bortsett fra hetetokter). Har du endometriose? Synarela kan gi oppbluss av endometriosen de to første ukene med Synarela. Legevakten kan dessverre ikke gi deg noe som framskynder menstruasjonen. Kanskje du kan ringe klinikken i morgen og be om råd?

https://forum.doktoronline.no/topic/4780-magesmerter-og-blødning/

 

 

Anonymkode: a46a6...895

Takk for svar. Jeg har endometriose, ble operert tidlig desember 2018. Syklus er litt ustabil etter operasjonen og de mens/eggløsningene jeg har hatt hittil har ikke vært smertefrie. Hadde nå håpet på å få en blødning som ville «lette» på krampene.

Jeg ringer sykehuset i morgen og forteller de om smertene mine.

igjen, takk for svar 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ysera skrev:

Eg tar Klexane på ettermiddagen når eg kjem heim frå jobb fordi eg har best tid då. 😊 Eg tenker du tar den når det passer best, så om du allerede tar ei anna sprøyta om morgonen så kan du likså godt ta Klexanen samtidig.

Takk❤️Må ringe sykehuset imorgen tidlig likevel, husker jo ikke dosen av klexane jeg skal ta😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er man ruger av ett 3 dagers, dette er bare helt fantastisk rart 😅❤️ alle 5 eggene overlevde til i dag, så får vite innen torsdag hvor mange som blir fryst😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene egget vi hadde med donor delte seg ikke som det skulle, hadde bare 5 celler på dag 3. Så kunne ikke fryses. 

Håper våres 2 i magen klarer seg og at oocytt aktivering og picsi hjalp... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...