Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei alle tøffe prøvere!

Mitt første innlegg her. Har nettopp vært gjennom mitt første prøverørsforsøk som endte i MA med påfølgende cytotec-kur og tilslutt revisio... Min andre MA og tredje ufrivillige abort på rad. Er det noen her inne som har lavt stoffskifte og høy anti-TPO? Jeg får stadig høre at så lenge stoffskiftet er vel regulert skal det ikke ha noe å si i forhold til spontanabort, men jeg føler meg ikke sikker på det i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnugg
2 minutter siden, skogfiol skrev:

Hei alle tøffe prøvere!

Mitt første innlegg her. Har nettopp vært gjennom mitt første prøverørsforsøk som endte i MA med påfølgende cytotec-kur og tilslutt revisio... Min andre MA og tredje ufrivillige abort på rad. Er det noen her inne som har lavt stoffskifte og høy anti-TPO? Jeg får stadig høre at så lenge stoffskiftet er vel regulert skal det ikke ha noe å si i forhold til spontanabort, men jeg føler meg ikke sikker på det i det hele tatt. 

Ikke ta dette som et medisinsk råd - for det er det overhodet ikke, og jeg har ikke erfaring med høy anti-tpo selv.

Men jeg har lavt stoffskifte, og det er en teori som tilsier at man tross normalt stoffskifte kan ha økt risiko for spontanaborter. Dette er vel mer en teori enn det er påvist, akkurat som med endometriose og vanskeligheter med graviditet.

Høy TPO kan jo indikere at du har noe galt med thyreoideafunksjonen selv om prøvene er normale (https://stoffskifte.org/viktig-med-tidlig-diagnose-av-stoffskiftesykdommer-stoffskifteforbundet-lars-omdal/

Hva er verdiene dine ellers? SÅnn på T4, T3 og TSH?

De fleste jeg kjenner med stoffskifteproblemer har ikke hatt store utfordringer med å bli gravide, men de har heller ikke hatt høy antiTPO - så det vet jeg ikke om har særskilt negativt utslag eller ikke. 

Når du driver med prøverør - og har avvikende verdier tenker jeg det et et poeng at du får henvisning til spesialist som kan vurdere dette i forbindelse med barneønske/tredje SA/MA. 

Mulig jeg er helt på villspor her, men utfra det jeg har skjønt så brukes Prednisolon ifbm IVF for å redusere autoimmune reaksjoner. Jeg får det først og fremst for endometriosen, men jeg har skjønt at dette også kan gis for stoffskifteforstyrrelser. Jeg ville kontaktet klinikken for å be om en vurdering av Prednisolon eller andre medikamenter som kan eventuelt redusere negativ effekt av høy antiTPO.

Jeg hadde personlig ikke følt meg helt trygg på at avvikende verdier ikke var noe problem - stoffskifteforstyrrelser er ikke en typisk enkel tilstand. Når man har regelmessig syklus og eggløsning+normale verdier så skal jo ikke dette normalt være et problem, men du har ikke normale verdier. AntiTPO skal jo normalt sett ikke være høyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sixxen skrev:

Idag hadde jeg Eggutakk. Det var veldig lite modning på høyre, de hadde forventet to egg der utifra ultralyd, men de hadde minsket så ble ikke noe. På venstre siden fikk de ut fire gode egg sa de, og mannen min sin prøve sa de var super. 

De var borti urinblæren min og siden jeg ikke hadde så god modning på ene sidrn, og jeg fikk ekstremt store smerter. Jeg svimte av og våknet til flere sykepleiere over meg og kastet opp to ganger. Var på observasjon etterpå i nesten to timer. Og har fortsatt smerter. Men ingen overstimulering, og de satser på Innsett fredag. Så utrolig  spent på hvor mange av de fire som blir befruktet ❤️ krysser fingrene, har aldri vært så spent på noe i mitt liv

Vi gleder oss og håper virkelig at vi blir en større familie snart, en bare oss to og hunden vår 😍

 

Oi! Dette høres jo forferdelig ut! Men det virker som om det går bedre nå? Krysser fingrene for deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fnugg skrev:

 Ikke ta dette som et medisinsk råd - for det er det overhodet ikke, og jeg har ikke erfaring med høy anti-tpo selv.

Men jeg har lavt stoffskifte, og det er en teori som tilsier at man tross normalt stoffskifte kan ha økt risiko for spontanaborter. Dette er vel mer en teori enn det er påvist, akkurat som med endometriose og vanskeligheter med graviditet.

Høy TPO kan jo indikere at du har noe galt med thyreoideafunksjonen selv om prøvene er normale (https://stoffskifte.org/viktig-med-tidlig-diagnose-av-stoffskiftesykdommer-stoffskifteforbundet-lars-omdal/

Hva er verdiene dine ellers? SÅnn på T4, T3 og TSH?

De fleste jeg kjenner med stoffskifteproblemer har ikke hatt store utfordringer med å bli gravide, men de har heller ikke hatt høy antiTPO - så det vet jeg ikke om har særskilt negativt utslag eller ikke. 

Når du driver med prøverør - og har avvikende verdier tenker jeg det et et poeng at du får henvisning til spesialist som kan vurdere dette i forbindelse med barneønske/tredje SA/MA. 

Mulig jeg er helt på villspor her, men utfra det jeg har skjønt så brukes Prednisolon ifbm IVF for å redusere autoimmune reaksjoner. Jeg får det først og fremst for endometriosen, men jeg har skjønt at dette også kan gis for stoffskifteforstyrrelser. Jeg ville kontaktet klinikken for å be om en vurdering av Prednisolon eller andre medikamenter som kan eventuelt redusere negativ effekt av høy antiTPO.

Jeg hadde personlig ikke følt meg helt trygg på at avvikende verdier ikke var noe problem - stoffskifteforstyrrelser er ikke en typisk enkel tilstand. Når man har regelmessig syklus og eggløsning+normale verdier så skal jo ikke dette normalt være et problem, men du har ikke normale verdier. AntiTPO skal jo normalt sett ikke være høyt. 

Tusen takk for svar, @Fnugg!

Det var kanskje litt utydelig det jeg skrev. Jeg har nemlig også lavt stoffskifte og bruker levaxin. Legene sier at så lenge TSH er innenfor normalområdet, altså at jeg har rett dose levaxin, skal det ikke spille noen rolle i forhold til abort-risiko. Da jeg fikk hypotyreose-diagnoes var anti-TPO skyhøy, nå er den ikke like høy lengre, men fortsatt forhøyet. Rund 350.

Jeg har lest om prednisolon og ba om å få bruke det under ICSI-forsøket, men gynekologen mente jeg ikke skulle "kjøre på med alt" siden det var første forsøk. Lei nå for at  jeg ikke ble hørt om verken prednisolon eller klexane…

Hvordan har du gjort det med levaxin-dosering under forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Popkorn skrev:

Oi! Dette høres jo forferdelig ut! Men det virker som om det går bedre nå? Krysser fingrene for deg! 

Ja er i litt bedre form, med går rundt som en 90 åring med dårlig rygg Hehe pga smerter i magen. Fått antibiotika for at de var borti urinblæren så jeg ikke risikerer infeksjon, og smertestillende. Ellers så har jeg begynt på lutinus nå, så nå bare krysser vi alt vi har for at de ringer med gode nyheter i morgen og at det sitter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Sixxen said:

Ja er i litt bedre form, med går rundt som en 90 åring med dårlig rygg Hehe pga smerter i magen. Fått antibiotika for at de var borti urinblæren så jeg ikke risikerer infeksjon, og smertestillende. Ellers så har jeg begynt på lutinus nå, så nå bare krysser vi alt vi har for at de ringer med gode nyheter i morgen og at det sitter. 

 

Spennende. Hos meg punkterte de blæren for å komme til men fikk aldri noe antibiotika eller noe. Eller noe mer smertestillende heller for den sags skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wiley skrev:

Spennende. Hos meg punkterte de blæren for å komme til men fikk aldri noe antibiotika eller noe. Eller noe mer smertestillende heller for den sags skyld. 

What seriøst? Helt forferdelig, hvilket sykehus om jeg får spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sixxen skrev:

Ja er i litt bedre form, med går rundt som en 90 åring med dårlig rygg Hehe pga smerter i magen. Fått antibiotika for at de var borti urinblæren så jeg ikke risikerer infeksjon, og smertestillende. Ellers så har jeg begynt på lutinus nå, så nå bare krysser vi alt vi har for at de ringer med gode nyheter i morgen og at det sitter. 

 

Uff, det egguttaket hørtes veldig tøft ut. Jeg syntes mitt var ekstremt vondt, enda det var "normalt". Lykke til - håper du får gode nyheter i morgen. Det er nervepirrende timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Julekake skrev:

Uff, det egguttaket hørtes veldig tøft ut. Jeg syntes mitt var ekstremt vondt, enda det var "normalt". Lykke til - håper du får gode nyheter i morgen. Det er nervepirrende timer...

Takk, ja var ikke bare bare. Hender det at ingen blir befruktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sixxen skrev:

Takk, ja var ikke bare bare. Hender det at ingen blir befruktet?

Kjenner ikke så godt statistikken, men det skjer sikkert. Er nok best å bare fokusere på at du fikk ut fire som ble regna som bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Julekake skrev:

Kjenner ikke så godt statistikken, men det skjer sikkert. Er nok best å bare fokusere på at du fikk ut fire som ble regna som bra!

Ja prøver på det ❤️ Trodde fire var lite, men legen sa de var veldig fornøyd med de fire så får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sixxen said:

What seriøst? Helt forferdelig, hvilket sykehus om jeg får spørre?

Riksen. Var ikke kjempegodt nei, men fikk ikke infeksjon eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fnugg
1 time siden, skogfiol skrev:

Tusen takk for svar, @Fnugg!

Det var kanskje litt utydelig det jeg skrev. Jeg har nemlig også lavt stoffskifte og bruker levaxin. Legene sier at så lenge TSH er innenfor normalområdet, altså at jeg har rett dose levaxin, skal det ikke spille noen rolle i forhold til abort-risiko. Da jeg fikk hypotyreose-diagnoes var anti-TPO skyhøy, nå er den ikke like høy lengre, men fortsatt forhøyet. Rund 350.

Jeg har lest om prednisolon og ba om å få bruke det under ICSI-forsøket, men gynekologen mente jeg ikke skulle "kjøre på med alt" siden det var første forsøk. Lei nå for at  jeg ikke ble hørt om verken prednisolon eller klexane…

Hvordan har du gjort det med levaxin-dosering under forsøk?

Skjønte det med Levaxinen :) Jeg anbefaler ikke å justere på dosering under forsøk - men jeg anbefaler vel heller ikke å bruke opp forsøk om man ikke har OK verdier.

TSH skal ligge på rundt 1 når man prøver på barn, evt 0,5-1,5 (men helst nærmest 1).

Jeg sikrer meg det uansett, men også før IVFoppstart.

Jeg går privat og har nylig fått påvist endometriose, det er derfor de gir meg Prednisolon.

Om jeg skal være ærlig så opplever ikke jeg kompetansen på hypo/hypertyreose som spesielt inngående hos fastleger eller ifbm prøving/IVF.

De er like fastlåst på TSH generelt, men dette med utfordringer med prøving er jo et tema innen frivillig barnløshet. 

Jeg tenker du uansett må ta sikte på å få senket verdiene på antiTPOen til normal, men det kan være helt andre årsaker til det som vel nå (evt en fjerde gang) regnes som habituell abort (?). 

Det er ikke alltid en fasit, og jeg har iallefall ikke blitt gravid på 3 år tross helt normale stoffskifteprøver på alt for å snu på det. 

Dette med høyere abortrisiko er vel knyttet til avvikende verdier, men det ble iallefall nevnt på klinikken at jeg fikk Prednisolon pga teorien om at autoimmun reaksjon = kroppen støter ut egg fremfor å feste/beholde. 

Men, såvidt jeg vet så har ikke Prednisolon noen forskningsmessig klar fordel heller, det er vel mer sånn «i tilfelle det funker» utfra hva jeg har skjønt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre du har motet oppe, @Popkorn💗👍😊

Til @skogfiol, kan slutte meg til @Fnugg (jammen vet du mye, Fnugg👏👏👏, er jo nesten medisinsk leksikon på deg snart👍😊) og tilføye egen erfaring: Jeg ble i 2014 gravid på første ivf og fikk en gutt 2015. Under svangerskapet fikk jeg stigende anti-tpo for første gang, aldri hatt lavt stoffskifte men ved søskenforsøk nå måtte jeg begynne med levaxin pga såkalt subklinisk (latent) hypoteriose, dvs TSH var forhøyet, t3 og t4 var normal og anti tpo altfor høy. TSH har nå ligget fint rundt 1 lenge, men anti tpo er fortsatt høy. Slitt veldig med søskenforsøkene, vært gravid to ganger men en MA og en utenfor livmor. Har også endometriose, så hva som skyldes hva er uklart men tror det er ganske klart at dette anti tpo og stoffskiftegreiene neppe har gjort ting enklere! Har brukt prednisolon og Klexane tre forsøk nå, ble gravid på det ene, men mistet. Så det er ingen mirakelkur, men kan jo være verdrt å prøve siden anti tpo er en litt sånn autoimmun greie. For meg har de brukt det mest for endometriose. Får stort sett svar om anti tpo at det ikke har betydning så lenge TSH er bra, men føler meg ikke sikker på det... jeg er snart 40 også da, det hjelper neppe på😂

hører gjerne mer om dine erfaringer, høres tøft ut med flere MA😢 - håper dere lykkes snart🤞 kjenner flere med stoffskifteproblemer som har lykkes med ivf! Lykke lykke til💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Naomi1988 skrev:

Eggløsningssprøyten satt🙂 kan follikene vokse fram til uttak? 

Lykke til med uttak! Jeg trodde det var slik at den sprøyten fremmer den siste modningen av eggene, så tror svaret er ja (?) Satser på du får mange fine egg🤞

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sixxen skrev:

Ja prøver på det ❤️ Trodde fire var lite, men legen sa de var veldig fornøyd med de fire så får se

Lykke til🤞🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Waldfee skrev:

Lykke til med uttak! Jeg trodde det var slik at den sprøyten fremmer den siste modningen av eggene, så tror svaret er ja (?) Satser på du får mange fine egg🤞

Takk🙂❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...