Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Cata skrev (23 timer siden):

Er patentstrikk og brioche det samme? Har sett en liknende lue som jeg syntes var så fin, men jeg fant ut at mine ferdigheter ikke holder helt mål enda. 

Ja, det stemmer. :jepp:

Jeg har aldri prøvd det selv så jeg vet ikke hvor vanskelig det er. Skal gjøre ferdig genseren før jeg prøver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arkana skrev (4 minutter siden):

Ja, det stemmer. :jepp:

Jeg har aldri prøvd det selv så jeg vet ikke hvor vanskelig det er. Skal gjøre ferdig genseren før jeg prøver.

Googlet meg litt opp på det i går. Mulig jeg skal prøve å konvertere noe restegarn for å se om jeg får det til når jeg er ferdig med genseren jeg holder på med nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (2 minutter siden):

Googlet meg litt opp på det i går. Mulig jeg skal prøve å konvertere noe restegarn for å se om jeg får det til når jeg er ferdig med genseren jeg holder på med nå. 

Jeg tror det blir morsomt å prøve noe nytt i alle fall. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det blir morsomt å prøve noe nytt i alle fall. :) 

Har sett noen fine "brioche" luer på Reddit så jeg har fått litt lyst å prøve. Så en tutorial på youtube i går og det virker jo overkommelig når man først får strikket noen rader og kommer inn i systemet. 

Har strikket halvpatent før, så da må jo dette bare være dobbelt så vanskelig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (7 minutter siden):

Har sett noen fine "brioche" luer på Reddit så jeg har fått litt lyst å prøve. Så en tutorial på youtube i går og det virker jo overkommelig når man først får strikket noen rader og kommer inn i systemet. 

Har strikket halvpatent før, så da må jo dette bare være dobbelt så vanskelig

 

Hehe, ja, kanskje det? Jeg har ikke strikket halvpatent en gang så jeg aner virkelig ikke. Jeg så en lue på instagram ( så utrolig mye strikkeinspirasjon der) og da fikk jeg umiddelbart lyst til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LittDiva skrev (1 time siden):

Dere som har strikket enten ingen dikkedarer genser eller novise genser. 
Hvilke(t) garn har dere brukt uten å måtte øke eller minske antall masker?

Jeg har strikket i en tråd Drops Baby Alpaca Silk sammen med en tråd Drops Kid Silk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (2 timer siden):

Jeg har strikket i en tråd Drops Baby Alpaca Silk sammen med en tråd Drops Kid Silk.

Tusen takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å bruke vidde lammeull med strikkefasthet på 20/10? Opprinnelig strikkefasthet er 18/10🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosendahl

Liker å holde på med mange prosjekter samtidig. Så nå strikker jeg et trekantsjal. Hekler også løper med buemønster i tre ulike farger. Og innimellom det søker jeg på pinterest etter mønster til en heklet rosa løper 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kruset skrev (På 21.2.2021 den 12.15):

Jeg har vanligvis gjort det, men det er helt klart enklest når man har strikket "rett frem". Her rekker jeg opp en rad med kast og fellinger, og var litt usikker på om jeg ville klare det, siden jeg nok fortsatt regnes som nybegynner. Men det gikk heldigvis helt fint.

Jeg har mistet noen masker i patentstrikk nylig, og må si at å hente dem opp igjen var en IQ-test jeg ikke bestod. Endte med å måtte rekke opp, og nå tviholder og stirrer på jeg på alt av masker så det ikke skal skje igjen. 

Så da måtte jeg så klart starte et annet prosjekt å ha som TV-strikking, siden det var så totalt krise å gjøre feil i patentstrikk. Og så har jeg et prosjekt på tynne pinner som jeg tar innimellom når jeg er sliten i hendene av å strikke med tykkere garn. Og et prosjekt med mønster når det blir for kjedelig med ensfarget eller striper. Og så hadde jeg en rest som kunne bli ullbukse til yngste. Og så måtte jeg handle mer garn fordi den resten så klart ikke var stor nok til en hel bukse, og nå ser det jammen meg ut til å bli nok til ei lue også.

Flere som på uforklarlig vis plutselig sitter med åtte-ti påbegynte prosjekter? Er egentlig mest forundret over at jeg faktisk rett som er får noe ferdig.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også flere prosjekter på gang. Å følge mønstre som krever telling egner seg ikke når man skal strikke til TV-programmer man virkelig ønsker å følge med på eller utenlandske programmer hvor man er avhengige av å lese teksten. I tillegg blir jeg gjerne lei halvveis i større prosjekter og trenger en pause med noe kjapt som blir fort ferdig. Sokker og luer er sånne typiske pauseprosjekter. Dessverre er min erfaring at hvis jeg legger fra meg noe for lenge kommer jeg omtrent aldri tilbake til det og det er jo så bortkastet så jeg prøver å gjøre meg ferdig med det jeg har startet eller i det minste ikke ha for mye på gang samtidig. Når jeg har ryddet i garnstæsjet mitt finner jeg  dessverre altfor ofte en håndfull ting jeg har begynt på, ikke gjort ferdig og som jeg innser at jeg ikke har noen interesse av å fortsette på heller. Litt kjipt å ha brukt tid på noe som ender med å ikke bli noe av. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (På 1.3.2021 den 8.46):

Noen som har strikket friday slipover? 

Jepp 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos garnstæsj så hadde det vært fint hvis noen har lure ideer til garnoppbevaring i en (liten) stue. Ser for meg en hylle eller no' jeg kan ha på en vegg der det er skråtak og ikke mulig å ha så mye annet. Jeg har en kurv som jeg oppbevarer garn i men sant å si er den litt full. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cata skrev (3 timer siden):

Apropos garnstæsj så hadde det vært fint hvis noen har lure ideer til garnoppbevaring i en (liten) stue. Ser for meg en hylle eller no' jeg kan ha på en vegg der det er skråtak og ikke mulig å ha så mye annet. Jeg har en kurv som jeg oppbevarer garn i men sant å si er den litt full. 

Aykasa kassene liker jeg veldig godt! Man får ca et nøste i høyden på de middels store, og det er enkle å stable! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid flere prosjekter på én gang. 

Akkurat nå holder jeg på med dette sjalet (tunisisk hekling :hjerte: ), samt en topp som er kombinert hekling og strikking som jeg tester oppskriften på. 

Ble forresten nettopp ferdig med Rozeta-teppet mitt. Fytti, det er så svæææært! Ihvertfall 2,5 meter på det lengste! Har laget det i fargekomboen High Noon, som er en herlig blanding av gult og oransje og rødt.

image.jpeg.3e39fde6cd155f0630cf3c1c241e6395.jpeg

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp... Jeg har alltid vært pliktoppfyllende og brukt anbefalt garn men nå føler jeg for å bli mer eventyrlysten :fnise: . Når jeg skal finne garnalternativer og beregne garnmengde så er det vel oppgitt garnlengde i nøstet som er viktigst, ikke vekten?

Sjekket ut et par alternativer i går basert på vekt i originaloppskriften og gav opp for det ble hysterisk dyrt. Så leste jeg en gang til og så at det var vesentlig flere meter pr nøste på det dyreste garnet og kom dermed på bedre tanker, men tar en ekstrasjekk her inne for å være helt sikker. 

(Forutsetter selvsagt noenlunde lik pinnestørrelse/strikkefasthet.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (17 minutter siden):

Hjelp... Jeg har alltid vært pliktoppfyllende og brukt anbefalt garn men nå føler jeg for å bli mer eventyrlysten :fnise: . Når jeg skal finne garnalternativer og beregne garnmengde så er det vel oppgitt garnlengde i nøstet som er viktigst, ikke vekten?

Sjekket ut et par alternativer i går basert på vekt i originaloppskriften og gav opp for det ble hysterisk dyrt. Så leste jeg en gang til og så at det var vesentlig flere meter pr nøste på det dyreste garnet og kom dermed på bedre tanker, men tar en ekstrasjekk her inne for å være helt sikker. 

(Forutsetter selvsagt noenlunde lik pinnestørrelse/strikkefasthet.) 

Det er 3 ting jeg sjekker når jeg bytter garn.  Meter pr 100 gram. Om det er samme antall meter så havner det i kanskje-gruppen. Neste er pinnestørrelse (om lengden er noenlunde lik så er gjerne pinnestørrelse det også) og det siste er strikkefasthet og materiale i garnet. Det er stor forskjell på silke og ull med samme løpelengde og pinnestørrelse. Mens Lett Lopi og et par av garnene til Hillesvåg er temmelig like. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...