Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Skravla skrev (13 minutter siden):

Det er stor forskjell på silke og ull med samme løpelengde og pinnestørrelse.

Her var det Peer Gynt (opprinnelig garn) og Einrum det sto mellom og jeg syntes det var voldsomt til forskjell.

Peer Gynt: Løpelengde pr. nøste (50 gr) = ca 91 meter.

Einrum: Vekt/lengde: Nøster på 50 gram = 208 meter. 

Vurderer nemlig å strikke en Higginsjakke etterhvert. Har et gammelt mønster liggende siden jeg strikket den til mine foreldre for mange år siden og synes Peer Gynt blir litt for massivt for den jakken. 

Spørs forøvrig om ikke løsningen blir Rauma: 50 g= 175 m. 

Husker jeg brukte Pt2 sist jeg strikket den og det fungerte greit. ("Litt" billigere enn Einrum også) 

2e8108b409db43a3ec079d85006dbc41--dame-c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PT2 og Finull er samme garnet og er nå slått sammen. 

Et alternativ til Einrum kan også være Holst supersoft, eller tilsvarende. Det "blåser" seg godt opp etter et par vask. Supersoft har 350 meter på 50 gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også vurdere Ask fra Hillesvåg til en sånn jakke. Litt tynnere enn Peer Gynt og mye lettere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips @Skravla . Hillesvåg sitt kan være et godt alternativ ja. De har så mye fine farger. Strikket Alasuq i Tinde før jul og syntes det garnet var så fint. Virker som de har litt av det samme i Ask selv om garnet i seg selv er tynnere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :vinke: Jeg tror at jeg har funnet en gullgruve her, med så mange erfarne strikkere som dere er strikke.gif

Jeg er en nybegynner-strikker og lurer på om dere vil dele tips om hvilke butikker (nettbutikker og fysiske butikker) som har hyggelige priser på kvalitetsgarn og strikkepinner :) 

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (På 8.3.2021 den 17.09):

Hjelp... Jeg har alltid vært pliktoppfyllende og brukt anbefalt garn men nå føler jeg for å bli mer eventyrlysten :fnise: . Når jeg skal finne garnalternativer og beregne garnmengde så er det vel oppgitt garnlengde i nøstet som er viktigst, ikke vekten?

Sjekket ut et par alternativer i går basert på vekt i originaloppskriften og gav opp for det ble hysterisk dyrt. Så leste jeg en gang til og så at det var vesentlig flere meter pr nøste på det dyreste garnet og kom dermed på bedre tanker, men tar en ekstrasjekk her inne for å være helt sikker. 

(Forutsetter selvsagt noenlunde lik pinnestørrelse/strikkefasthet.) 

Jeg har aldri gjort det, men her står det mye om garnbytte:

Slik byttes til et annet garn og garnmengde. 

1 tråd til 1 annen:

Dersom garnet kan strikkes med samme strikkefasthet kan garnet lett byttes.

Du må følge den oppgitte strikkefastheten i oppskriften - Husk pinnenummer er kun veiledende, bytt til det pinnenummer du trenger. For mer info om strikkefasthet se her

Vær obs: Når det byttes garn må garnmengden justeres fordi at løpelengden (50 gram = X meter) variere fra garn til garn - se utregningen under

1 tråd innen for garngruppe:

Alle våre garn er spunnet slik at de har samme tykkelse, og vil passe på samme oppskrifter dersom man bytter innenfor DROPS sin samme Garngruppe. Se garngruppene våre her

Ulik garn har ulik struktur.

Vær obs: Når det byttes garn må garnmengden justeres fordi løpelengden (50 gram = X meter) variere fra garn til garn - se utregningen under

1 tråd til 2 eller flere tråder:

DROPS garn er spunnet slik at trådene tykkelse passer til hverandre
Ved å strikke med flere tråder fra en Garngruppe kan man lett finne et mønster i en annen Garngruppe (se garngruppene her) eller se våre bytte forslag (se anbefalte garn kombinasjoner her).

Vær obs: Når det byttes garn må garnmengden justeres fordi løpelengden (50 gram = X meter) variere fra garn til garn - se utregningen under

https://www.garnstudio.com/lesson.php?id=14&cid=1

De har også laget en garnkalkulator: Hjelp med regnestykket ? Prøv vår Garnkalkulator!

 

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^^Belle^^ skrev (På 8.3.2021 den 13.07):

Jeg har alltid flere prosjekter på én gang. 

Akkurat nå holder jeg på med dette sjalet (tunisisk hekling :hjerte: ), samt en topp som er kombinert hekling og strikking som jeg tester oppskriften på. 

Ble forresten nettopp ferdig med Rozeta-teppet mitt. Fytti, det er så svæææært! Ihvertfall 2,5 meter på det lengste! Har laget det i fargekomboen High Noon, som er en herlig blanding av gult og oransje og rødt.

image.jpeg.3e39fde6cd155f0630cf3c1c241e6395.jpeg

Det var virkelig lekre tepper :hjerter_rundt: Hvilken teknikk lager du de med og i hvilket garn?

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillieNor skrev (På 19.8.2018 den 13.03):

Ser det blir nevnt strikkebøker.....   :haar: 

Bra ikke Ts spurte om det.

:fnise:

 

 

Hoppetaujenta skrev (På 19.8.2018 den 13.05):

*host* Men hva med "strikkebøker" da dere? Noen som har et par av dem i sin hylle? :laugh:  (ja!)

Hei :) Har dere bøker om Selbuvotter og har dere strikket selbuvotter o.l.? Er det vanskelig å få til?

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.8.2018 den 14.47):

Hva bruker dere bomullsgarn til, bortsett fra kluter?

Hilsen en som kjøpte på salg hos Nille, og nå ser at det bare kan vaskes på 40 grader -.-

Anonymkode: c4462...550

Av bomullsgarn kan man jo også trikke eller hekle fine topper og gensre :)

Hvis du finner et drops-garn her i samme garntype og strikkefasthet og pinneanbefaling, så kan du jo søke opp oppskrifter her (gratis oppskrifter)  :

https://www.garnstudio.com/search.php?action=browse&sort=date&lang=no

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Av bomullsgarn kan man jo også trikke eller hekle fine topper og gensre :)

Hvis du finner et drops-garn her i samme garntype garngruppe  og strikkefasthet og pinneanbefaling, så kan du jo søke opp oppskrifter her (gratis oppskrifter)  :

https://www.garnstudio.com/search.php?action=browse&sort=date&lang=no

Anonymkode: bad80...226

Det skulle stå samme garngruppe og ikke samme garntype.

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei :vinke: Jeg tror at jeg har funnet en gullgruve her, med så mange erfarne strikkere som dere er strikke.gif

Jeg er en nybegynner-strikker og lurer på om dere vil dele tips om hvilke butikker (nettbutikker og fysiske butikker) som har hyggelige priser på kvalitetsgarn og strikkepinner :) 

Anonymkode: bad80...226

Jeg har noen fysiske butikker som jeg bruker en del, men det kommer jo an på hvor du bor da. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Airman
Hoppetaujenta skrev (På 19.8.2018 den 12.38):

Er du en som kjøper noen få billignøster, strikker et par sokker i året og er fornøyd med det, eller kjøper du
store pakker kvalitetsgarn til kreative prosjekter, nesten uansett hva det koster? Hva er isåfall ditt dyreste kjøp? 

Er du en som har orden i kurven, eller er det egentlig garn over alt hos deg? Er du en hobbysamler, med oversikt
og god selvkontroll, eller en som vet at det begynner å ta litt vel overhånd nå? Klarer du ikke å motstå fint nytt garn
når du ser at det har kommet så ekstremt mye fint NYTT i butikkene og folk legger ut bilder av sine ting på nett? 

Personlig er jeg inne i en liten periode (haha...den har vart veldig lenge i såfall) hvor jeg blir så inspirert og fristet
at jeg faktisk både kjøper i butikk og bestiller på nett....og kjenner at jeg er i mitt livs mest kreative form og denne
høsten/vinteren skal det lages ting som jeg skal gi bort, kanskje selge noe og i alle fall gå med selv. 
Jeg drømmer om å komme inn som første kunde et sted hvor de har "fyll en pose med garn for hundre kroner"
og sniken meg har tatt med to store sorte søppelsekker. Weeee... :mynona:

Sannheten skal frem nå. :lur:  Hvordan har du det egentlig på det viset, hum? 
                 

 

Jeg liker å sitte i gyngestolen foran vinduet med strikketøyet og kunstveving, broderier derimot... :tekola:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (På 18.2.2021 den 12.15):

Som frossenpinn og strikkeentusiast, føler jeg at jeg stiller til disiplinen med handicap siden jeg ikke fikser ull mot huden. Den glatteste, mykeste merinoull kan på en godværsdag takles på armene, men i halsen er alt helt krise.

Så her har jeg et utvalg av bomullsgensere med ulike halsutskjæringer som passer under de ulike strikkegenserne, men det er unektelig et sårbart og tungvint system. Rundfelling er jeg ikke helt tilhenger av, da jeg synes plaggene ikke sitter stødig nok på. Og kommer genseren for langt opp i halsen så bomullsgenseren ikke dekker? Da kløøøøør det.

Er nesten litt misunnelig på dem som bare tenker "Det ullgarnet er holdbart og pent, den kofta er fin, den kan jeg strikke og den kan jeg gå med". Uten noen kvaler omkring mulighetene for å strikke dobbel halskant med bomull på innsiden eller om garnet er så grovt at det stikker og klør gjennom en bomullsgenser.

Finnes det andre særinger som meg der ute?

Jeg kjøper kun cashmeregarn. Dyrt, men verdt det.

Anonymkode: 93cbf...975

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Hei :) Har dere bøker om Selbuvotter og har dere strikket selbuvotter o.l.? Er det vanskelig å få til?

Anonymkode: bad80...226

Ja, og nei ;) . Jeg har en bok og jeg har strikket selbuvotter og det er ikke spesielt vanskelig. Boken jeg har er denne. Det er masse selbumønstre i den men ikke så veldig mange som er satt sammen til ferdige produkter. Det er noen "hele" vottemønstre i slutten av boken men ellers er det mer elementer av mønstre som man selv kan kombinere etter ønske. Hvis det er første gang man strikker Selbuvotter så vil jeg kanskje anbefale  et mønster som viser hele prosessen til å begynne med. 

Selbumønster er ikke verre enn annen mønsterstrikk, men personlig synes jeg det er litt knotete med mønster og strømpepinner, selv om jeg er klar over at det er en treningssak. Sliter med å få "float" ene (hva heter det på norsk - trådsprang?) jevne i overgangen mellom pinnene. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brontosaurus
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kjøper kun cashmeregarn. Dyrt, men verdt det.

Anonymkode: 93cbf...975

Vil du anbefale ett? 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PecanPie skrev (5 timer siden):

Jeg har noen fysiske butikker som jeg bruker en del, men det kommer jo an på hvor du bor da. :)

Det hadde vært fint med navn på butikker :tekola: Jeg har anledning til å handle i flere byer i Norge jevnlig

Cata skrev (4 timer siden):

Ja, og nei ;) . Jeg har en bok og jeg har strikket selbuvotter og det er ikke spesielt vanskelig. Boken jeg har er denne. Det er masse selbumønstre i den men ikke så veldig mange som er satt sammen til ferdige produkter. Det er noen "hele" vottemønstre i slutten av boken men ellers er det mer elementer av mønstre som man selv kan kombinere etter ønske. Hvis det er første gang man strikker Selbuvotter så vil jeg kanskje anbefale  et mønster som viser hele prosessen til å begynne med. 

Selbumønster er ikke verre enn annen mønsterstrikk, men personlig synes jeg det er litt knotete med mønster og strømpepinner, selv om jeg er klar over at det er en treningssak. Sliter med å få "float" ene (hva heter det på norsk - trådsprang?) jevne i overgangen mellom pinnene. 

Takk for veldig nyttig informasjon og dine erfaringer! :kghjerte:Jeg tenkte faktisk på å kjøpe den boken som du forteller om, men nå forstår jeg at det kan jeg vente med og heller finne oppskrifter å prøve meg på og se om selbu-strikk er noe for meg før jeg eventuelt investerer i en slik bok:tekola:

Jeg fant oppskrift og fremgangsmåte med video laget av Østerdalsbrura: https://osterdalsbrura.blogspot.com/2018/12/how-to-knit-selbu-mittens.html

Har noen av dere link til gratis oppskrifter med eller uten video, til selbuvotter el.l.?

Har noen av dere strikket eller heklet med garn i 100% lin eller med garn med ca 50% lin og 50% bomull? 
Egner det seg best til glattstrikk eller andre teknikker? :tekola:

Har noen av dere tips om garnmerker i lin og lin-bomullsblanding?
Har dere prøvd JÄRBO LIN (100% lin) og/eller BC Garn Lino Fine100% Lin? 

Har noen av dere erfaringer med nettbutikkene Hobbii.no eller Ritohobby.no?

Unnskyld for alle mine spørsmål :blush: Strikking er nytt for meg og det er så mye jeg har lyst til å prøve å strikke, og helst i naturmaterialer som ull, alpakka, lin, bomull og silke :tekola:

Tips om gode garn mottas med takk :takke:

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk jeg lyst til å lage. Oppskriften som jeg fant står under nederste bilde 🐔

http://3.bp.blogspot.com/--DGwptKdozQ/VR5rIQmk6qI/AAAAAAAAFoc/pQIY3O4BRnU/s1600/DSC_0086.JPG

 

http://4.bp.blogspot.com/-L4tBdH4PAS8/VR5zDLW6euI/AAAAAAAAFpw/KgOhZnpcBjg/s1600/DSC_0124.JPG

Du trenger:
Garn i ulike farger
Tapetlim
Vann
Vannballonger
Ballongpumpe (ikke lett å blåse opp vannbalonger)
 
Slik gjør du: 
Pump opp det antallet ballonger du tenker å bruke. Kan være lurt å knyte på en snor i hver ballong (Til å henge den til tørk). Bland tapetlim med vann (følg anvisning på pakke). Klipp ca 10 m med tråd i de fargene du ønsker. Putt en tråd i boksen med tapetlim. Surr den rundt ballongen og la ballongen henge og tørke til dagen etter, eller til den er helt tørr. Stikk hull på ballongen og ta den ut. 

Anonymkode: bad80...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...