Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Den lokale garnbutikken har fått inn peruvian fra filcolana, liker det så godt så må innom der snart. 🤭 har begynt å gå all in for å bruke restegarn, så nå bruker jeg de minste restene i oslolua sin brettekant. 

Når det kommer til insta, deler jeg bilder mens jeg strikker, det jeg har strikket og ting som jeg har strikket tidligere, men som jeg bruker den dagen. Fører strikkingen min i «the bullet journal for knitters» så jeg ser «dårlige» og gode strikkemåneder der. Veldig interessant synes jeg, også hindrer det meg litt i å få en hel haug med ufoer, fordi jeg helst vil blir ferdig med flest mulig prosjekter innen månedens slutt for best mulig strikkemåned😆

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Så bra. Etter jeg begynte med bra bilder på insta så ble det mye mindre aktivitet på meg der inne. Må finne en balanse tror jeg mellom hverdagsbilder og fine bilder.

Noen her inne som har fått noen strikkevenninner eller er med på noe sosialt med strikking? Chatter litt med noen, men har ikke helt mannet meg opp til å treffe folk, spesielt nå under denne pandemien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en strikkevenninne, men det går litt tid mellom strikketreffene dessverre for det er veldig koselig med strikking og skravling og å kunne hjelpe og inspirere hverandre. En av de lokale garnbutikkene holder strikketreff en gang eller to i mnd. Det annonseres på Facebook med begrenset antall plasser så man må melde seg på (og de som ikke fikk plass sist prioriteres neste gang). Det koster 20 kr og man får kaffe og kaker og en del kvelder har de tilbud på garn og sånne ting og noen ganger holder de kurs i forskjellige teknikker. Jeg har ikke blitt med på det selv, men det høres veldig hyggelig ut. Kanskje det er noe sånt hos deg? Og om det ikke finnes, kanskje stedet du bor på har en Facebook-side hvor du kan etterlyse/starte strikketreff? Sikkert flere som vil bli med. 

Endret av Arkana
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har startet opp litt slikt 🙂 må bare være aktiv.

Har vært med på noen sånn fellesaktiviteter, men tror ikke så mange yngre strikkere i denne byen møter opp på slikt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er liksom mitt inntrykk også. De fleste er rundt 60 virker det som. og det hadde vært hyggelig med yngre strikkere også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp. Er det mulig å være avhengig? Jeg kan våkne opp og kjenne abstinenser etter å browse garn, finne tilbud, i beste fall kjøpe. 

Jeg kjøper nytt på nett og i butikk, "brukt" på finn og facebook, om det ser bra nok ut kan jeg kjøpe pakker med restegarn der etikettene mangler. 

Altså, jeg kjøper ikke SÅ ofte. Ofte måneder mellom. En gang i blant får jeg en pose garn av slektninger. 

Men jeg tenker mye på det og får fysiske symptomer. 

Jeg har et hobbyrom, halve er fylt med garn. Og jeg er flink til å lage ting, og bruke restegarn. Så det behøver ikke være en dum ting. Jeg strikker mens jeg venter, ser på tv, er i møter, på korpsøving mens mitt instrument skal ha pause, da helst ensfargede ting. På kvelden, når ingenting skal bli gjort og jeg og mannen kan legge oss strekk ut, får jeg strikket uavbrutt i 2-5timer, da drar jeg frem mønsterstrikkingen. 

Har som regel 2-5 prosjekter på en gang, fullfører alltid, dog noen tar lenger tid enn andre pga motivasjon for akkurat det prosjektet. Og så følger jeg svært sjelden en oppskrift, men strikker utav ingenting og på øyemål, både luer, gensere, kjoler og pledd. Men mønstertegninger bruker jeg gjerne fra oppskrifter, bare at jeg ikke følger maskeantall og fellinger osv, gjør min egen greie med det. 

Jeg tror jeg har garn for 3 år fremover så trenger egentlig ikke kjøpe mer. Men det som er greit med å ha mye forskjellig garn tilgjengelig, og flere nøster av samme, er at når jeg får en ide, så kan jeg gå på hobbyrommet, finne frem nøster og pinner og sette i gang. Slipper å vente på pakke i posten, eller tilbud på butikkene i nærheten, og da får jeg også holdt motivasjonen oppe, og bildet av ideen min blir sterkere jo mer jeg får gjort, i stedet for å dunste bort i ventetiden, så garnet blir liggende, fordi jeg husker ikke hva jeg egentlig skulle med det. 

Det jeg strikker er 60% gaver, 30% ting jeg selger, 10% klær til meg og mannen. 

 

Anonymkode: b538a...fb4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også vært der og har tenkt, pustet og bestilt garn fra nett....men billiggarn på finn blir jo noe helt annet
når alle skal ha porto i tillegg. Jeg tar meg i nakken og har lært nå. Fornuften kommer igjennom noen ganger
og forteller meg kloke ting...men så kommer det an på om jeg har øretelefonene på meg og spiller for høy musikk
så jeg ikke hører den enetalen når jeg plutselig bestiller en gang til.
Bare et nøste her og der......og der. :fnise:  En lever visst bare en gang sies det og noe skal en unne seg. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2020 den 18.38, Arkana skrev:

Jeg ryddet skikkelig i garnlageret mitt for en del år siden og sorterte ut det garnet jeg visste med meg selv at aldri kom til å bli brukt. Det ble nesten en søppelsekk! Jeg gav det bort til SFO på skolen og de ble veldig glade. Der er garn mye brukt til alt fra fingerhekling til hår på dorullprinsesser o.l. Jeg satt igjen med en 2x2 Ikea Expedit-hylle (fire bokser altså) med garn, men med årene har jo likevel garninnkjøpet tatt litt overhånd slik at jeg etterhvert har mer enn en jeg har plass til i hylla. Jeg er vanligvis streng og kjøper bare garn tiltenkt et bestemt prosjekt, men noen ganger klarer man bare ikke å la være. :sjenert: Luer og kluter er supert til å bruke opp garnrester, en jul fikk alle en strikket lue som ekstra julegave (det er jo litt begrenset hvor mange jan kan ha selv :Knegg:).

Jeg har også gitt vekk mye til skolen jeg jobber på. Senest for halvannet år siden, da hadde jeg storopprydding. Kjekt å se det bli til flotte produkter (ja, for jeg kjenner igjen garnet faktisk... 🙈). 

Lurer på å ta en sjau til nå. Har mye fint garn som jeg ikke vil gi bort da, fordi det er i kvaliteter og farger som jeg tenker fortjener å bli noe annet enn div vev-produkter o.l.  Men jeg skal nok klare å rote fram litt rimeligere kvaliteter å gi bort.

Nå er det jo også høyaktuelt for meg å strikke babytøy, og merino er jo kjekt til de små... Men altså, jeg misliker SÅ sterk å strikke med merino ala Sandnes. Og se dyrere variantene har jeg ikke råd til nå.. Krysser fingrene for at ungen tolerer ull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg koser meg med småarbeider og kjenner at nå er det sånn kos-høstlig og jeg tenner lys og lager "garnting". 
Så kom jeg til å tenke på noe ang. garn og anbefalte pinner. Er det ren mattematikk dette egentlig? 
Hvis man har mye tynt garn som f.eks. skal ha heklenål/pinne str. 2...kan man da legge tre tråder sammen
og bruke nr. 6...eller blir det noe en må føle seg frem med etter egen strikke/heklemåte? :klo:  #dagensfundering

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt sett kan du gange opp pinnestørrelse med antall tråder av garnet, men det kommer litt an på hva du skal strikke/hekle og om du strikker/hekler stramt eller løst. Kanskje lurt å lage den berømte prøvelappen om du er usikker. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tommelopp: Takker for svar.     I dag fikk jeg en raptus på nettsider som har halloween-priser på garn og jeg har lagt i
en del gode kjøp i handlekurven, men...jeg skal ikke sende. Jeg var på tur forleden og fant salg på favorittgarn  
hos sparkjøp og begikk et "stor-pose-kjøp", så det får holde for resten av året. Meget fornøyd er jeg. :rodmer: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg hekler og strikker for tiden. Typiske lue/skjerf/hals-ting som jeg skal gi noen bort av snart. Hva holder du på med? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (4 minutter siden):

Jeg hekler og strikker for tiden. Typiske lue/skjerf/hals-ting som jeg skal gi noen bort av snart. Hva holder du på med? 

Ny raptus her. Har vært i strikkesokkemodus (julegaver) i Schackenmayr garn og nå er jeg over på ny genser (Alasuq tynn) til meg selv. Som om jeg trengte flere strikkegensere.... :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (2 timer siden):

Jeg hekler og strikker for tiden. Typiske lue/skjerf/hals-ting som jeg skal gi noen bort av snart. Hva holder du på med? 

Nå har det en stund gått i babytøy til kommende baby, men så gikk jeg lei av å strikke smått. I tillegg ligger det nå en haug og venter på knapper... med under en måned til termin bør jeg få gjort noe med det. 

Mens jeg venter på å få knappe-ånden over meg har jeg begynt på en Ingen dikkedarer-genser til mamma til jul. Strikker den i håndfarget pelsull som jeg hadde liggende. Håper den blir fin, hun likte fargen veldig godt i alle fall. Jeg strikker den åpenlyst, men har ikke sagt at den er tiltenkt henne.

Jeg jobber meg gjennom lageret mitt nå, men savner mykere kvaliteter. Jeg liker ull godt til meg selv, men ren ull kan bli hardt mot babyhud. Har kjøpt litt i år, men ikke mye. Litt merino (hater å strikke med merino...) og lamull. Har blitt noen artige fargekombinasjoner, ikke mye ton-i-ton her i gården. 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig fått brodert ferdig på en UFO jeg hadde liggende pinlig lenge. Nå skal jeg fullføre et annet ufo-prosjekt, en genser som bare mangler litt av ermet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Holder på med en genser i eget design. Er livredd for at den ikke skal bli fin, med alt arbeidet som ligger bak...:sjokkbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har jeg gjort ferdig lue/hals i samme garn x fire forskjellige fargevarianter...veldig ok å lage (det sitter liksom av seg selv i fingrene nå) men det blir litt mye bare til meg selv om jeg skal være ærlig, så nå har jeg gått videre på nytt prosjekt: kunstnerisk frimønstergenser til meg selv i sort-grått-blått-hvitt.

Det meste er i melert garn og litt ensfarget innimellom når det kjennes rett, så det blir overraskelser for meg ettersom jeg skrider frem på prosjektet. Blir nok en som skal brukes til neste høst dette, men greit å ha god tid. "Kunst" skal ikke presses frem av tidsnød. Godt å begynne på noe nytt. :) 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med amigurumies. Kan ha gått litt amok på Hobbii og bestilt 60 nøster bommulsgarn i bare forskjellige farger. 🙈

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet meg av Strikkemekka sitt januartilbud og holder på med Lothepus Fjorden-genser til mannen min og etter det skal jeg strikke en jakke til meg selv. I desember strikket jeg mest diverse ullsokker og votter. Veldig greit med prosjekter som også går raskt. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...