Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg har strikket og tovet veldig mange av Mariellas tøfler. Gratis oppskrift i linken.

Jeg har planer om å selge de på julemarked. Noen som har peiling på hva slags pris man kan ta for noe slikt?

Ellers skal jeg strikke meg påskesokker: Hare-sokken. Jeg kjøpte hele heftet den står i, så da har jeg flere oppskrifter til en annen gang. Jeg skal bruke Sportsragg fra Viking-garn.

Noen som har strikket de?

Endret av Hanne67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Over på restegarnsprosjekter. Dukket tilfeldigvis opp en artikkel/annonse om en dame som hadde strikket 300 sokker til Frelsesarmeen. Jeg har ingen planer om å tangere den rekorden men en del av restegarnet mitt er i en tykkelse som gjør at det kan konverteres til sokker. Dermed ble det innkjøp av litt forsterkningsgarn til hæl og tå og fram med pinner og restenøster. Strikker jo for det meste i ull så dermed blir det greit varme sokker av dette. Litt artig utfordring å prøve å sette sammen fargene slik at sokkene blir fine selv om det "bare" er rester. 

Kan jeg få krympet resteegarnslageret på en måte som gjør at det blir til nytte for noen så er det vinn-vinn :nigo: . Første sokkeparet skal skylles opp og blokkes i dag og så blir det vel et par eller to til i løpet av påsken. Kjenner heldigvis noen som er med i Frelsesarmeen så jeg kan bare levere til vedkommende og slipper å sende. 

Når lageret er krympet så kan det være jeg går på en smell og får lyst til å strikke en kofte. Har gått på en smell og kjøpt meg en bok med koftemønstre. Problemet er at jeg er mer genserdame enn koftedame.... :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut å bli kvitt litt restegarn Cata. :jepp:

 

Jeg er ferdig med å strikke mannens genser lenger og er halvveis på en stripete genser. Og så har jeg selvsagt klart å bestille garn til enda en genser på påskesalg. :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere store strikkeplaner for påsken? Her går det ikke så fort, men jeg holder på med en cardigan jeg begynte med i vinterferien. Bolen og bærestykket(? (Foran og bak på brystet) er ferdig, så da er det ermer, halskant og knappestolpe som gjenstår. Lurer på å strikke halskanten og knappestolpe før ermene 🤔

Egentlig hadde jeg lyst til å begynne på et gult påskeprosjekt, men føler jeg må gjøre ferdig det jeg har begynt på. Det er jo ikke en gang sikkert at jeg rekke å strikke så mye i påsken. 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å strikke et par votter med strikkefasthet 14, så skikkelig chunky, og egentlig raskstrikket. Lagde prøvelapp først, fikk 14 masker på 10cm, så fant oppskrift spesifikt til garnet, men når jeg nå har strikket en vott (med samme pinner som prøvelappen) så ender jeg opp med 14masker = 7cm 🫨 Prøver å strikke løsere på vott nr 2, men er ikke kommet langt nok til å vite om det funker ennå. Men blir muligens å rekke opp den første, for den ble trang 🤭 

d86454c2-becc-4a9e-9565-dc143b3a4ef8photo.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker på et sjal, men må innrømme at det ikke har blitt noe strikking ennå i påsken.

Jeg startet også på en jakke til yngstejenta før påske, men mønsteret er litt for komplisert til at jeg ville ta det med på ferie.

Anonymkode: ae26e...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med å finne noe nytt og fint å strikke. Liker jordtoner og klassiske plagg, prøver å bygge en garderobe av kun naturmaterialer. Genseren på bildet likte jeg egentlig godt, sånn hvis noen har tips til annet i samme gate. Synes ikke noe særlig om flettemønster eller "gamle norske" mønster, eller, liker det men det er ikke helt det jeg ser etter nå. 

Nå strikker jeg forøvrig litt på en cardigan og litt på en hette i alpakka ☺️ Også har jeg én vott på et prosjekt jeg har utsatt i snart fem år (pinnestørrelse 2 var fælere enn forventet), så jeg vurderer å bruke de siste påskedagene på vott nummer to. 

Screenshot_20240329-065323.png

Anonymkode: 555b6...f97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg sliter med å finne noe nytt og fint å strikke. Liker jordtoner og klassiske plagg, prøver å bygge en garderobe av kun naturmaterialer. Genseren på bildet likte jeg egentlig godt, sånn hvis noen har tips til annet i samme gate. Synes ikke noe særlig om flettemønster eller "gamle norske" mønster, eller, liker det men det er ikke helt det jeg ser etter nå. 

Nå strikker jeg forøvrig litt på en cardigan og litt på en hette i alpakka ☺️ Også har jeg én vott på et prosjekt jeg har utsatt i snart fem år (pinnestørrelse 2 var fælere enn forventet), så jeg vurderer å bruke de siste påskedagene på vott nummer to. 

Screenshot_20240329-065323.png

Anonymkode: 555b6...f97

Det var en fin genser. 😊 Jeg synes det er massevis av ting i samme stil, spesielt fra danske strikkeoppskriftdesignere. Jeg synes også de har klart å modernisere flettemønster. Det fine med strikking, er jo også at man kan velge de fargene og garnkvalitetene man vil, og dermed skape det uttrykket man ønsker. En genser strikket i knallfarge kan jo strikkes i jordtoner 😊.

Anonymkode: 62848...5e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen store planer, men jeg kommer til å bli ferdig med genseren jeg holder på med i løpet av morgendagen. Så skal jeg starte på en ny genser til mannen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste datteren min ønsket seg Sophie-scarf (den lengste varianten), så jeg har nistrikket som en helt for å overraske henne med å bli ferdig før hun dro på påsketur med venner til Amsterdam skjærtorsdag. Fy fabian så lei jeg var de siste omgangene; ble ferdig tirsdag kveld, gadd ikke feste de to trådene engang😄Bare skylte det opp og lot det tørke flatt over natta og festet trådene dagen etter.

Ble skikkelig fint; strikket med to tråder Compatible Cashmere fra Knitting for Olive på pinne 3,5

Så nå kan jeg gå tilbake til Hadly-genseren :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 6.56):

Jeg sliter med å finne noe nytt og fint å strikke. Liker jordtoner og klassiske plagg, prøver å bygge en garderobe av kun naturmaterialer. Genseren på bildet likte jeg egentlig godt, sånn hvis noen har tips til annet i samme gate. Synes ikke noe særlig om flettemønster eller "gamle norske" mønster, eller, liker det men det er ikke helt det jeg ser etter nå. 

Nå strikker jeg forøvrig litt på en cardigan og litt på en hette i alpakka ☺️ Også har jeg én vott på et prosjekt jeg har utsatt i snart fem år (pinnestørrelse 2 var fælere enn forventet), så jeg vurderer å bruke de siste påskedagene på vott nummer to. 

Screenshot_20240329-065323.png

Anonymkode: 555b6...f97

Sjekk petiteknit, eller Anne Ventzel.

Anonymkode: 5f31f...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 3/29/2024 at 6:56 AM, AnonymBruker said:

Jeg sliter med å finne noe nytt og fint å strikke. Liker jordtoner og klassiske plagg, prøver å bygge en garderobe av kun naturmaterialer. Genseren på bildet likte jeg egentlig godt, sånn hvis noen har tips til annet i samme gate. Synes ikke noe særlig om flettemønster eller "gamle norske" mønster, eller, liker det men det er ikke helt det jeg ser etter nå. 

Nå strikker jeg forøvrig litt på en cardigan og litt på en hette i alpakka ☺️ Også har jeg én vott på et prosjekt jeg har utsatt i snart fem år (pinnestørrelse 2 var fælere enn forventet), så jeg vurderer å bruke de siste påskedagene på vott nummer to. 

Screenshot_20240329-065323.png

Anonymkode: 555b6...f97

Fin genser! Jeg fant oppskriften på ravelry:  https://www.ravelry.com/patterns/library/komma-sweater-2

Anonymkode: 71b75...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble et kjapt avbrudd i restegarnprosjektet da en familie jeg kjenner la inn "bestilling" på ullsokker til mor og barn. Siden restegarnet ikke egnet seg for barnesokker, det er litt for tykt så de ville blitt klumpete, så ble det en tur på Europris og innkjøp av sokkegarn derfra. Ikke så spennende prosjekt altså, men det duger foran TV om kvelden :ler: og denne familien er veldig hjelpsomme overfor min gamle mor så de fortjener definitivt å få strikket sokker når de mangler hjemmestrikk i heimen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fine med sokker er at det går så fort så man ser resultatene med en gang. :jepp: Jeg er ferdig med bærestykket på den nye genseren til mannen og har selvsagt klart å bestille enda mer garn selv om jeg har minst fire prosjekter som venter. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig tråd!

Jeg strikker på Lifjell genseren til samboer.

Han ønsker tommelhull, så lurer på om jeg skal strikke ermene bittelitt lengre, og legge til tommelhull i vr borden. Da kan han dra genseren ned over hånda når han ønsker det.  Vr borden er 8cm. Litt redd for at det da blir for mye erme når den ikke er i bruk ..

Vurderte å strikke vr borden lengre, og legge til tommelhull, og når den ikke er i bruk, bare brettes over resten av vr borden, men tror ikke det blir så fint, i tillegg tykt.. 

Hva tenker dere? Noen forslag? 

 

 

Screenshot_2024-04-18-07-19-01-749.jpg

Anonymkode: 600c8...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...