Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo bare å rekke opp masken ned til der det var feil og så "hekle" den riktig på alle omganger. 

Det har jeg gjort flere ganger, ikke vanskelig i det hele tatt. 

Anonymkode: 36636...f12

Stemmer, det er det jeg gjør. Orker ikke rekke opp flere omganger for bare en maske eller to, så da er heklekroken god å ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettopp ferdig med enda et par Happy feet,av Marte Helgetun.

Og holder nå på med en baggy lue til mannen min😀

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange prosjekter på både pinner og nåler om dagen, men det er ett som jeg egentlig veldig skulle ønske var ferdig, men som er så utrooooolig trått å jobbe på.

Strikker et skjørt, hvor jeg har 630 masker på rundpinne, som jeg skal strikke rundt og rundt maaaange runder på..  Jeg fikk strikket 3 runder under en to-timers film i kveld, det utgjorde ca 8mm i lengde på skjørtet. Har hatt prosjektet på pinnene i over ett år, men får meg ikke til å strikke på det til vanlig, fordi det er så mange fler 🌟 spennende 🌟  prosjekter jeg KAN jobbe med istedet. Noen som har noen erfaringer fra kjedelige prosjekter å dele? 👼 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det med å ha prosjekter som går litt trått. Det føles litt sånn nå som jeg strikker bolen på mannens genser for andre gang, men nå er jeg godt i gang med tredje av tre nøster jeg måtte rekke opp så jeg ser en ende på det. Likevel tenker jeg på neste prosjekt, som jeg har mye mer lyst til å strikke på, mens jeg strikker. :knegg: Vil du virkelig ha skjørtet og ser for deg å bruke det? Hvis ja så er kanskje det motivasjon nok til å strikke det ferdig og hvis nei så kan du kanskje like godt rekke det opp og bruke garnet til et mer spennende prosjekt? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, 630 masker er mye. Tenker som Arkana at du virkelig må ha lyst på skjørtet.

For min del hjelper det å erkjenne at det er et sideprosjekt som tar tid, og som det er greit at tar tid. Jeg har hatt flere prosjekter samtidig, der evighetsprosjektet var et tv-prosjekt. Så jeg film/tv, var det evighetsprosjektet som gjaldt. Eventuelt kan man bestemme seg for å strikke annenhver gang på evighetsprosjektet og et annet prosjekt. Synes også det kan hjelpe å strikke på evighetsprosjektet innimellom alt annet man gjør slik at det vokser bittelitt uten at man føler man strikker i en evighet, f.eks. som passasjer i bil, mens man venter på bussen, mens man venter/ser på at barna spille kamp/trener, på kafé o.l.  Da blir det ikke like tydelig hvor mye tid man faktisk bruker på prosjektet.

Strikker man litt sakte/med lav frekvens, kan man også øve på å øke tempoet noe, altså strikke litt raskere . Det hjalp i alle fall meg.

Gi ikke opp dersom du ønsker skjørtet, men erkjenn og finn ro i at det tar tid ❤️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjerne flere parallelle prosjekter. De langtekkelige som kanskje bare er veldig mye glattstrikk eller enkle mønstre som er lette å huske er fine TV-prosjekter. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 10.02):

Jeg har såvidt begynt å hekle påskeduk. I år begynte jeg faktisk i god til før påske også😄 

IMG_20240120_095504.thumb.jpg.71e837c6bfb4ba559e3a74dd9a9b73d4.jpg

Anonymkode: fbf5d...7d3

Nydelig fin da. Hvilket garn?

Anonymkode: 5c00d...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å strikke denne vognposen fra jord clothing, men det går altså så sakte! Fôret er ferdig, holder på med yttersiden på pinne 8, men mistet motivasjonen underveis. Hele greia skal strikkes frem og tilbake så må lade opp med noe annet i mellomtiden.

Som "mellomprosjekt" valgte jeg Terazzo sweater fra petiteknit, i sandnes alpakka ull og sysleriget silk mohair! Den håndfargede mohairtråden kjøpte jeg for 2,5 år siden, men har ikke funnet et passende prosjekt før nå...

God strikkelyst!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott vognpose, @imjohansen! Det er en heldig baby som får den.

Jeg strikker også med garn fra garnlageret. Kjøpte garn for til en genser som jeg endte opp med å aldri strikke. Synees at genseren var fin, men kjente at den egentlig ikke passet til meg, og det var vel derfor garnet ble liggende. Uansett, det garnet blir nå til Cloud Sweater fra Petiteknit. Har strikket bærestykke, halsen og begge ermene, og er i gang med bolen. Gleder meg til den blir ferdig slik at jeg kan bruke den. Den blir varm, og det passer her i vinterkulda 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 4.24):

Noen som har strikket noe fra Petiteknit eller en genser med Knoll Supersoft?

Anonymkode: eadec...64a

Jeg har strikka Ravello sweater og Still Light Tunic, begge er på Ravelry. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk forbi en strikkebutikk der Hadly genser fra Sandnes var utstilt….måtte bare kjøpe med mønster og garn, selv om jeg har flere prosjekter på vent😇 Strikkes i garnet Poppy (50% superfine alpakka, 35% bomull, 15% merinoull’ på pinnenr 6 

https://www.strikkehula.no/hadley-genser-poppy-edition-alt2.html?gclid=CjwKCAiAtt2tBhBDEiwALZuhAF5QMAdhz5oFOMrNV52Op8qk8luJOgVMMCHsjnTu6bUQWSuVSXqcXxoCS68QAvD_BwE

 

image.thumb.png.4ff73ceae902132b51bcd9e2fc879deb.png

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin genser skruf, og spennende garn! Jeg har liggende noe lignende garn, Multi Popcorn fra Dale, som skal bli denne genseren (men jeg har valgt å ha samme garnfarge, den turkise, på hele genseren i stedet for tre ulike). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ble jeg akkurat ferdig en Folklore-topp fra Fabel knitwear. https://www.fabelknitwear.com/folklore-ruffle-top

Og i helga var jeg på strikketreff og fikk kjøpt lekkert, håndfarget garn til nytt genserprosjekt. Så nå skal jeg begynne på Heirloom Jumper fra samme designer. 
 il_340x270.2553565908_89lf.jpg

Jeg mistenker det kan bli et langprosjekt da jeg skal strikke den i litt tynnere garn enn original garnet, så her blir det pinne 2,5 og 3, men jeg storgleder meg til å se hvordan garnkombinasjonen jeg har kjøpt blir. 
bb5831fd-d19e-406a-bc63-9fc2099ba5dc_720x.jpg?v=1688753890

6 Karat Shadow  fra Shoppel-Wolle, 80% merino og 20% silke

IMG_5416.jpg?v=1694098589&width=1100

Mohair Mist fra Fjord Fibers, 72% kid mohair og 28% silke

Endret av KristineS
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp bestilt garn til den nye cardiganen til Pickles, falt helt for den første gang jeg så den på instagram. Gruer meg litt til å begynne da, jeg har ikke strikket mye med struktur før. De legger ut videoer underveis av de ulike delene på nett, så nå skal jeg bare la garnet ligge noen måneder før jeg moter meg opp til å begynne 😅

Men se så vanvittig fin den er!

pickles.png

Anonymkode: 555b6...f97

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin cardigan! Veldig pen struktur. :jepp: Liker også veldig godt hullmønsteret i genseren KristineS.  Det er så mange fine strikkeplagg der ute, det er ikke tid nok i livet til alt som skal strikkes. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så floyte plagg dere strikker! Fabel knitwear har veldig mange fike plagg, og din genser blir jo en lekker luksusgenser. 

Og den cardigans fra Pickles er så utrolig fin. Jeg ha rlenge hatt lyst til å strikke genseren med samme strukturmønster, og nå står cardiganen også på ønskelista. Mangler bare nok tid. 🧶 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (På 28.1.2024 den 15.28):

Så flott vognpose, @imjohansen! Det er en heldig baby som får den.

Jeg strikker også med garn fra garnlageret. Kjøpte garn for til en genser som jeg endte opp med å aldri strikke. Synees at genseren var fin, men kjente at den egentlig ikke passet til meg, og det var vel derfor garnet ble liggende. Uansett, det garnet blir nå til Cloud Sweater fra Petiteknit. Har strikket bærestykke, halsen og begge ermene, og er i gang med bolen. Gleder meg til den blir ferdig slik at jeg kan bruke den. Den blir varm, og det passer her i vinterkulda 😊

Jeg har også veldig lyst til å strikke cloud sweater, men er så usikker på om den passformen blir å passe meg! Tror jeg må vente og se etterhvert som flere strikker den, så jeg finner noen med kroppsbygning lik min. Mette (petiteknit) selv er så slank at det blir ikke noe realistisk bilde for meg dessverre.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker islender til 16-åringen. Mitt første store plagg, og for en gangs skyld får jeg til mønsterstrikk uten at det blir for stramt. Har tidligere kun strikket strukturstrikk eller striper. Selv om jeg har strikket i maaaaange år, så er jeg ganske treig og produksjonen derfor ikke så stor. Islenderen er på store pinner og med tjukt garn, så den blir god og varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fin ut smurfebuss. Godt å strikke med tykt garn så går det i alle fall litt raskere. Jeg brukte en del år på å bli venn med mønsterstrikk jeg også. Strukturstrikk er lettere og så slipper man å sy inn en masse tråder etterpå, men det er fint å kunne strikke mønsterstrikk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...