Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Høres ut som en god holdning Sugar&Spice. Jeg strikker ikke spesielt fort, men koser meg med prosessen. Det ferdige plagget er mer bonusen enn formålet. :jepp:

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er "Sigrid" genseren snart ferdig og jeg har fått "bestilling" på en "Heidi" fra Móakot. En venninne har forelsket seg i mønsteret og spurte om jeg kunne strikke for henne. Helt greit for meg, hylla mi er ganske full nå. 

 images?q=tbn:ANd9GcSnChWaDw1GQJZNvxYUaep

En annen venninne så Helix luen (Ravelry - Jonathan Tollow) jeg prøvde å strikke til meg selv i jula (litt slitsomt å hale med seg en genser på tur så jeg gikk over på småstrikk) og har "bestilt" den. Pinnene kommer ikke til å hvile med det aller første skjønner jeg. 

F39AE36B-6691-47DA-B349-9546812248D2_medium.JPG

Siden jeg aldri har strikket patentstrikk før så ble sistnevnte ...interessant. Den er full av feil men de synes heldigvis ikke så godt. Satser på at jeg nå har lært av mine feil og at luen til venninne blir noe mer feilfri. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (21 timer siden):

Fullførte et prosjekt jeg begynte på i sommer, Obba Sweater. Har tatt sååå lang tid på grunn av mønster hele veien, eksamen, ny jobb, småbarn osv. Fikk eeeendelig fullført og vasket den i dag tidlig, håper den tørker til i morgen så jeg kan bruke den. 
 

Gleder meg! Nå er neste plan et vottepar jeg kjøpte garn og oppskrift til på Strikkernes vårmarked 😂 med farten min blir de vel ferdig til høsten 2024… Ja ja, slow wear, jeg får prøve å kose meg med prosessen og, og ikke bare jage fullføring… 

Angrer allerede på vottene. Pinne 3, 25 masker/10cm…….. 

 

er bare på vrangborden (pinne 2,5…..) og har så vondt i hendene! 🥴 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare småstrikk for tiden…, Har en halvferdig Chunky Marius i Sandnes Kos og børstet alpakka liggende, men den får vente til jeg er ferdig med siste cellegiftkur (forhåpentligvis neste uke) og hodet er ikke så full av hjernetåke, kroppen ikke så slapp og trøtt

Men jeg har strikket en Tromsø Hoodie i børstet alpakka og kos, ei Tennis beanie-lue fra Witre design i børstet alpakka + kid silk i julegave til kjæresten til datteren min, ei lue i kasjmir til meg selv fra Marte Helgetun (myke luer er et must når man ikke har hår om vinteren og ikke bruker parykk) , og nå holder jeg på med ei helt enkel rosa lue strikket i Kos fra Sandnes til tantejenta mi på 6 år som la inn bestilling på ei myk lue fra tante si❤️ 

Så litt har det blitt :) Også lettere å ha med seg mindre prosjekter å strikke på når man sitter stucked i en stol med cellegift.

https://sisuknitwear.com/products/hoodie

image.png.9b5d39b7e4a686546dede95e95a3f57d.png

https://www.witredesign.no/product/tennis-beanie/

image.png.6c39233fb2bdb8568392be4667fb0b69.png

https://www.martehelgetun.no/butikken-min/materialpakker/dame/gaa-bort-lue/
image.thumb.png.6976e1f743f2bdd07411ce7013824a0a.png

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sååå fornøyd med å skulle begynne på vrangborden nederst på genseren jeg strikker og mens jeg måler for å være sikker oppdager jeg at jeg har delt opp til ermene fullstendig feil og må rekke opp hele bolen. :gråter:Hvordan i all verden er det mulig at jeg ikke så dette før? :murvegg:

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i gang med Cloud Sweater fra Petiteknit, men strikker ikke i originalgarnet. Jeg kjøpte for en stund siden garn til XOXO-genseren til Pickles. Det er en flott genser og ser morsom ut å strikke, men jeg innser jo at det ikke er en genser for meg. Strikker Cloud Sweater i stedet i Tjukk merino fra Pickles. Har aldri strikket i det garnet før, men det er veldig godt og mykt og resultatet blir veldig jevnt. Garnet er entråds og filtrerer seg fint i hverandre, og det er ganske deilig å ikke måtte bruke følgetråd. 

Har dere erfaring med garn fra Pickles?

Anonymkode: 62848...5e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg rekket opp tre og et halvt nøste med garn fra genseren og kjente at jeg måtte legge den vekk litt før jeg strikket bolen for andre gang. :knegg:

Så nå har jeg begynt på et nytt par Jordtøfler (liker dem veldig godt) som trøsteprosjekt.

 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har dere erfaring med garn fra Pickles?

Anonymkode: 62848...5e9

Jeg liker noe av garnet til Pickles, f.eks. sommerull og mjuk eller tjukk merino, mens jeg ikke ble venn med merino tweed.  Synes ikke det var godt å strikke med og det var ikke særlig mykt (her på KG i en gammel tråd var det en som sa at det ble veldig mykt og fint etter vask, men vi har nok ulike definisjoner av mykt i så fall).

Jeg liker også godt å slippe følgetråd. Det virker som det er en trend nå med å strikke med flere ulike tråder og garntyper samtidig. Mange designere blir jo sponset av garnprodusenter så kanskje det har gått litt sport i å bruke så mye garn som mulig på hvert eneste plagg? I tillegg klør jeg av alpakka, kidsilk o.l. og da er det ganske synd når annethvert plagg inneholder en følgetråd av dette. Ikke alltid så lett å treffe riktig når man skal finne garnalternativ for å unngå følgetråd, men samtidig ønsker at uttrykket skal være så nært opp til originalen som mulig. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kjedelig når man må rekke opp mye. Jeg måtte rekke opp en hel jakke/bolero en gang for kanskje 15 år siden. Garnet ligger fortsatt i garnlageret 🙄

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg måtte rekke opp alt er det en viss fare for at det samme hadde skjedd her, men bærestykket trengte jeg ikke rekke opp og det er en genser til mannen min så jeg har lyst til å gjøre den ferdig. Men jeg trengte som sagt et lite pauseprosjekt noen dager for motivasjonen til å starte rett på bolen for andre gang var ikke så veldig høy. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (På 6.1.2024 den 10.54):

Angrer allerede på vottene. Pinne 3, 25 masker/10cm…….. 

 

er bare på vrangborden (pinne 2,5…..) og har så vondt i hendene! 🥴 

Det siste votteparet jeg strikket var pinne 2, 40 masker/10 cm. 🤯🤯🤯 Synd at de fineste oppskriftene har så inni granskauen mange masker/cm!!!

Anonymkode: d8bcb...271

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig. Jo tynnere pinner, jo mer delikat og penere plagg, dessverre. Og det er særlig vanskelig å strikke på tynne pinner hvis man nettopp har fullført et plagg på tykke pinner, da føles det som om det tar en evighet å bli ferdig. :D 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kjefte: At to vrang og fire rett skal være så inn i hampen vanskelig!!!!  Har flere ganger nå oppdaget masker i foregående runder som er rette der de skulle vært vrange og motsatt. Heklekrok er forlengst tatt fram så jeg bare får korrigert den masken som er feil. Enda sjekker jeg stadig vekk at alt ser greit ut men noen unnslipper tydeligvis. 

Nytter ikke å rekke opp heller for jeg gjør jo bare samme feilen om igjen senere, 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har strikket noe fra Petiteknit eller en genser med Knoll Supersoft?

Anonymkode: eadec...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har såvidt begynt å hekle påskeduk. I år begynte jeg faktisk i god til før påske også😄 

IMG_20240120_095504.thumb.jpg.71e837c6bfb4ba559e3a74dd9a9b73d4.jpg

Anonymkode: fbf5d...7d3

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker stadig feil og er blitt en mester i å hekle opp masker som er vendt feil vei :kjefte: , men nå er jeg snart oppe ved ermehullene på "Heidi" - etter det blir det bare normal mønsterstrikk og rundfelling. Bortsett fra at jeg må strikke et par ermer først naturligvis, men der er det bare glattstrikk, heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (På 6.1.2024 den 10.54):

Angrer allerede på vottene. Pinne 3, 25 masker/10cm…….. 

 

er bare på vrangborden (pinne 2,5…..) og har så vondt i hendene! 🥴 

Woho, tro det eller ei - men jeg er helt ferdig med vott nummer en og halvveis på vott nummer to! Det har blitt litt knot og krøll, men jeg har trua på å fullføre dette prosjketet innen månedskiftet! :applaus:  det er ganske nytt for meg med strukturstrikk, jeg har for det meste strikket mønster med farger, store villmarksgensere osv. Så små votter med tynt garn og tynne pinner er noe nytt, det må jeg si! Mon tro hva neste prosjekt skal bli… må dykke i garnlageret mitt :) 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cata skrev (11 timer siden):

Jeg strikker stadig feil og er blitt en mester i å hekle opp masker som er vendt feil vei :kjefte: , men nå er jeg snart oppe ved ermehullene på "Heidi" - etter det blir det bare normal mønsterstrikk og rundfelling. Bortsett fra at jeg må strikke et par ermer først naturligvis, men der er det bare glattstrikk, heldigvis. 

Litt på sidelinja her, men har du en video eller et navn på den teknikken?? Aldri hørt at man kan vende på maskene med heklenål. Det er jo revolusjonerende! 🤩🤩

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (5 minutter siden):

Litt på sidelinja her, men har du en video eller et navn på den teknikken?? Aldri hørt at man kan vende på maskene med heklenål. Det er jo revolusjonerende! 🤩🤩

Det er jo bare å rekke opp masken ned til der det var feil og så "hekle" den riktig på alle omganger. 

Det har jeg gjort flere ganger, ikke vanskelig i det hele tatt. 

Anonymkode: 36636...f12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo bare å rekke opp masken ned til der det var feil og så "hekle" den riktig på alle omganger. 

Det har jeg gjort flere ganger, ikke vanskelig i det hele tatt. 

Anonymkode: 36636...f12

Ja, selvfølgelig er det jo sånn man gjør det 🤯 😂 Det falt meg ikke inn en gang… Takk!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (12 minutter siden):

Ja, selvfølgelig er det jo sånn man gjør det 🤯 😂 Det falt meg ikke inn en gang… Takk!! 

Bare hyggelig. Dette trikset har berget meg mange ganger fra å rekke opp!

Anonymkode: 36636...f12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...