Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Arkana skrev (På 30.1.2024 den 7.38):

Fin genser skruf, og spennende garn! Jeg har liggende noe lignende garn, Multi Popcorn fra Dale, som skal bli denne genseren (men jeg har valgt å ha samme garnfarge, den turkise, på hele genseren i stedet for tre ulike). 

Den tror jeg blir skikkelig fin @Arkana😍 Blir nydelig farge nå når våren etterhvert kommer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 7.57):

Har nettopp bestilt garn til den nye cardiganen til Pickles, falt helt for den første gang jeg så den på instagram. Gruer meg litt til å begynne da, jeg har ikke strikket mye med struktur før. De legger ut videoer underveis av de ulike delene på nett, så nå skal jeg bare la garnet ligge noen måneder før jeg moter meg opp til å begynne 😅

Men se så vanvittig fin den er!

pickles.png

Anonymkode: 555b6...f97

Åh, den var fin. Snakk om å legge ut fristelser. 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag ble jeg endelig ferdig med speidergenseren. Det var litt ork på slutten etter at jeg måtte rekke opp hele bolen og strikke den på nytt, men det ble bra til slutt. Inspirert av flusa strikker jeg nå Pickles Hush-bukse til datteren min. Hun valgte seg påfuglblått garn som jeg synes er nydelig så den blir kjempefin. Jeg har aldri strikket bukse før og heller ikke noe med lommer på, så gøy med noe nytt. :jepp:

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så deilig følelse hver gang man er ferdig med et flott plagg :juhu: 

Spennende med bukse! den blir sikkert deilig å bruke :nikke:

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi-genseren er ferdigstrikket. Det gjenstår å feste tråder og maske sammen under ermene, samt skylle opp og blokke, men det får jeg ta i morgen. Neste prosjekt blir ny versjon av Helix-luen. Denne gang i blått og grått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over på firkanttøfler igjen. Skal tro om en miks av lettlopi og plötulopi vil fungere? Jeg prøver desperat å få omsatt restegarn til noe nyttig og siden jeg sliter tøfler som bare rakker´n så... Dessuten frykter jeg for ny restegarnoppbygging snart. Ny strikkebok er bestilt via Bookis. :rodmer: 

Dessuten kunne det vært artig å prøve seg på en kofte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å ikke opparbeide seg stadig mer restegarn. Jeg får veldig ofte minst ett nøste til overs når jeg strikker noe jeg har kjøpt garnpakke til. Jeg forstår det bare ikke for jeg antar at alle oppskrifter er testet ut på forhånd? Om det var noe galt med måten jeg strikket på skulle man jo tro at plaggene jeg strikker ikke blir riktig størrelse, men de blir riktige både i forhold til målene som er oppgitt i oppskriften og i forhold til personen de skal passe, men likevel får jeg altså alltid 1-2 nøster til overs. Hadde nå alt enda vært samme garn skulle jeg alltids fått til et skikkelig restegarnsprosjekt, men man blir litt lei av å strikke luer og sokker fordi det er alt som er mulig å strikke av 1-2 nøster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å strikke en balaklava fra Drops, men er det noen strikkekyndige her som vet hvor mye garn jeg trenger? Når det står 75-75g, betyr det 150g eller 75g? 😅

 

MATERIALER:

DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)

100-100 g farge 7323, havtåke

Og bruk:

DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)

75-75 g farge 21, salvie grønn

Eller bruk:

DROPS MELODY fra Garnstudio (tilhører garngruppe D)

100-100 g farge 09, lys sjøgrønn

Anonymkode: 555b6...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenkte å strikke en balaklava fra Drops, men er det noen strikkekyndige her som vet hvor mye garn jeg trenger? Når det står 75-75g, betyr det 150g eller 75g? 😅

 

MATERIALER:

DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)

100-100 g farge 7323, havtåke

Og bruk:

DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)

75-75 g farge 21, salvie grønn

Eller bruk:

DROPS MELODY fra Garnstudio (tilhører garngruppe D)

100-100 g farge 09, lys sjøgrønn

Anonymkode: 555b6...f97

Det er to størrelser i den oppskrifta, og det er oppgitt garnmengde for begge størrelser (som er helt lik, ergo ser det helt koko ut). Det vil du se senere i oppskrifta og: to ulike tall for lengde, fellinger etc. Det første tallet hører til den minste størrelser, det andre den største størrelser. Ved enda flere størrelser er tall oppgitt med paranteser for å skille.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, smurfebuss said:

Det er to størrelser i den oppskrifta, og det er oppgitt garnmengde for begge størrelser (som er helt lik, ergo ser det helt koko ut). Det vil du se senere i oppskrifta og: to ulike tall for lengde, fellinger etc. Det første tallet hører til den minste størrelser, det andre den største størrelser. Ved enda flere størrelser er tall oppgitt med paranteser for å skille.

Takk, du er en knupp! Jeg mistenkte at det var noe slikt, men siden det var samme tall ble jeg litt usikker. Da blir det balaklava 😁

Anonymkode: 555b6...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt tre hesper av LilleRille sitt "mot østen" i den kjempefine fargen Rust. 
Det er 28m/10 cm, og jeg hadde egentlig tenkt å strikke en genser, men jeg finner ingen gensere med den strikkefastheten… 

Har ikke så lyst til å strikke skjerf og hals med det garnet, men klarer ikke freeride genser heller… 

Er det noen som har noen tips? 

Anonymkode: ff123...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har kjøpt tre hesper av LilleRille sitt "mot østen" i den kjempefine fargen Rust. 
Det er 28m/10 cm, og jeg hadde egentlig tenkt å strikke en genser, men jeg finner ingen gensere med den strikkefastheten… 

Har ikke så lyst til å strikke skjerf og hals med det garnet, men klarer ikke freeride genser heller… 

Er det noen som har noen tips? 

Anonymkode: ff123...867

Har du sjekket Ravelry? Der kan du søke på oppskrifter med den strikkefastheten, og er VELDIG sikker på at du kan finne noe du liker der. Eneste som kanskje kan by på utfordring er at oppskriftene kan være på engelsk, men med litt prøving og øving går det veldig fint å lese engelske oppskrifter, egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har kjøpt tre hesper av LilleRille sitt "mot østen" i den kjempefine fargen Rust. 
Det er 28m/10 cm, og jeg hadde egentlig tenkt å strikke en genser, men jeg finner ingen gensere med den strikkefastheten… 

Har ikke så lyst til å strikke skjerf og hals med det garnet, men klarer ikke freeride genser heller… 

Er det noen som har noen tips? 

Anonymkode: ff123...867

Hva blir strikkefastheten om du bruker dobbel tråd? Eller om du bruker en følgetråd, enten det er silk mohair eller alva (filkolana)/alpakka følgetråd (sandnes)/alpakka 1 (isager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

🤣🤣🤣har ikke forhold til garn. Men jeg syr gjerne. Strikke er bare ikke min sak 🤣❤️🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (8 timer siden):

Hva blir strikkefastheten om du bruker dobbel tråd? Eller om du bruker en følgetråd, enten det er silk mohair eller alva (filkolana)/alpakka følgetråd (sandnes)/alpakka 1 (isager).

Åh, takk! Har vurdert en følgetråd, ja! får ta meg en tur i garnbutikken i morgen og tar med meg hespene fra LilleRille så jeg ser fargene sammen. 
 

Litt usikker på om dobbeltråd blir noe særlig vellykket. Og så er jeg egentlig redd jeg har kjøpt litt for lite garn? Vil jeg ikke trenge mer av å bruke dobbeltråd? 
 

Jeg er så vant til å følge oppskrifter, og føler meg så teit når jeg går litt utenfor normalen. Men fargen er så absurd nydelig!!!! Så må bare få til et prosjekt her. 

Anonymkode: ff123...867

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petiteknit har laget hvertfall en tynn topp, går jo an å lage lange ermer på den eventuelt. Heter Cumulus Tee😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Annas1992

Jeg har akkurat fullført teststrikk nummer 11 siden november, så nå fullfører jeg en sommertopp til meg selv. Skal også strikke Holger Sweater til guttungen 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med Hush-bukse. Jeg likte veldig godt å strikke den, men skjønner ikke helt poenget med så små lommer så neste gang bare dropper jeg dem. Nå flikker jeg litt på speidergenseren til mannen min. Jeg hadde nemlig et helt nøste garn igjen så bestemte meg for å rekke opp siste rad og strikke opp nøstet. Mannen min er veldig lang i ryggen så han trenger den ekstra lengden. Etterpå er planen å begynne på en blå- og hvitstripete genser. :) 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den buksen så fin ut🤩jeg driver med litt flere små prosjekt. 2 par votter og et par leggvarmer ☺️men akkurat nå sitter jeg ute i vår sola med en stor hjemme strikket kjole en raring 🤭men varmer og gode varme strikka votter og skjerf 🥰så nå er jeg liksom pakket inn i egen kjærlighet føler jeg 🤭❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...