Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Det stopper tidvis litt opp i håndarbeidslysten hos meg, og nå har det stått ganske stille på alle prosjekter lenge. Men så plutselig fikk jeg ånden over meg, og nå har jeg både heklet et par grytekluter og strikket meg en lue på ganske kort tid. Og nå bør jeg få somlet meg til å bli ferdig med genseren som har tatt pinlig lang tid og strikke meg en lue til for det trengs i dette kalde vinterværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør begge deler med tanke på garnkjøp. Dersom jeg finner noe jeg har skikkelig lyst til å lage, sjekker jeg restene først og ser om det er noe der jeg kan bruke. Det går mye i Drops Flora og Alpaca hos meg, de er i mine øyne det perfekte heklegarnet. Da er det også enkelt å bare kjøpe påfyll dersom jeg ikke har nok av en farge.

Av håndfarget garn, som jeg strikker med, kjøper jeg sånn at jeg vet at jeg har nok til et prosjekt. Jeg strikker som regel bare sommertopper, og da vet jeg at det går max to hesper av ''fingering'' garn, helst bare ett dersom det ikke er noen ermer eller noe på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg endelig fått fullført den genseren som jeg brukte pinlig lang tid på, og så har jeg begynt på ei lue til. Denne gangen strikker jeg Annie lue fra Klompelompe. Etter det skal jeg strikke noen votter for å få brukt opp litt restegarn, og sikkert et par andre prosjekter med samme formål.

Jeg kjøper kun garn til planlagte prosjekter, men det hender jo at det blir noe til overs. For å få mest mulig ut av de pengene som går til garn, må hver rest brukes til noe fornuftig, synes jeg.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått helt bananas.

Kjøpte masse garn til to gensere jeg skulle strikke, så fikk jeg totalt sperre og klarte ikke å strikke de genserne likevel. Så fikk jeg dilla på vottestrikk, og begynte å bruke gensergarnet til votter. Men så måtte jeg ha flere farger å strikke votter av, så måtte jeg kjøpe annet garn som kunne toves, og så fargeskiftende garn for å strikke isrosevotter og så videre... Og plutselig fikk jeg bare for meg at jeg måtte strikke noe annet, så nå har jeg strikket en barnegenser uten mottaker, og har nå begynt på en ullbukse til genseren.

Tror aldri jeg får tatt knekken på det garnlageret.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (19 minutter siden):

Jeg har gått helt bananas.

Kjøpte masse garn til to gensere jeg skulle strikke, så fikk jeg totalt sperre og klarte ikke å strikke de genserne likevel. Så fikk jeg dilla på vottestrikk, og begynte å bruke gensergarnet til votter. Men så måtte jeg ha flere farger å strikke votter av, så måtte jeg kjøpe annet garn som kunne toves, og så fargeskiftende garn for å strikke isrosevotter og så videre... Og plutselig fikk jeg bare for meg at jeg måtte strikke noe annet, så nå har jeg strikket en barnegenser uten mottaker, og har nå begynt på en ullbukse til genseren.

Tror aldri jeg får tatt knekken på det garnlageret.

Livet mitt oppsummert 😂😂😂 godt vi er flere! 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder ennå på med genseren til mannen, hehe, det går litt tregt. Jeg holder på med siste forstykket, og har altså strikket hele bolen, bakstykket og første forstykket. Mangler venstre forstykke, armene og monteringen til sist. Jeg synes den blir veldig fin, men merker at jeg ikke er så glad i å strikke et plagg som må monteres. Jeg foretrekker helt klar gensere med raglanfelling eller rundfelling. Begge deler er både morsommere og lettere å strikke, men viktigst av alt er at jeg synes resultatet blir mye penere, så jeg tror nok jeg skal holde meg til dette framover. Nå valgte jeg jo genseren på tross av montering fordi jeg likte akkurat denne genseren, så skal ikke se bort fra at det kommer til å skje igjen om jeg treffer på et mønster jeg liker spesielt godt, men merker som sagt at motivasjonen ikke blir den helt samme.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.1.2021 den 20.15):

Føler meg nesten litt unormal i mitt forhold til garn fordi jeg hater Rauma finull, det er ikke akseptert i strikkegrupper på Facebook 😂. Jeg hater i tillegg rundfelling, det er heller ikke godtatt. Nå strikket jeg sokker i DSA sterk.

Anonymkode: 09dd7...6cc

Som frossenpinn og strikkeentusiast, føler jeg at jeg stiller til disiplinen med handicap siden jeg ikke fikser ull mot huden. Den glatteste, mykeste merinoull kan på en godværsdag takles på armene, men i halsen er alt helt krise.

Så her har jeg et utvalg av bomullsgensere med ulike halsutskjæringer som passer under de ulike strikkegenserne, men det er unektelig et sårbart og tungvint system. Rundfelling er jeg ikke helt tilhenger av, da jeg synes plaggene ikke sitter stødig nok på. Og kommer genseren for langt opp i halsen så bomullsgenseren ikke dekker? Da kløøøøør det.

Er nesten litt misunnelig på dem som bare tenker "Det ullgarnet er holdbart og pent, den kofta er fin, den kan jeg strikke og den kan jeg gå med". Uten noen kvaler omkring mulighetene for å strikke dobbel halskant med bomull på innsiden eller om garnet er så grovt at det stikker og klør gjennom en bomullsgenser.

Finnes det andre særinger som meg der ute?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også ull klør. Merinoull går greit, men Rauma finull og lignende går virkelig ikke. Alpakka er helt grusomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (3 minutter siden):

Jeg synes også ull klør. Merinoull går greit, men Rauma finull og lignende går virkelig ikke. Alpakka er helt grusomt. 

Godt det ikke bare er meg! Strikker du mye i merino? Jeg synes det er flott til småting, men litt uberegnelig til større plagg fordi jeg opplever at det siger og utvider seg. Men kanskje det er forskjell på hvilken merino man kjøper?

Lagde forresten en babyjakke i merino, og den vokste med ungen, haha! Det var jo sånn sett nokså praktisk...

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (6 minutter siden):

Godt det ikke bare er meg! Strikker du mye i merino? Jeg synes det er flott til småting, men litt uberegnelig til større plagg fordi jeg opplever at det siger og utvider seg. Men kanskje det er forskjell på hvilken merino man kjøper?

Lagde forresten en babyjakke i merino, og den vokste med ungen, haha! Det var jo sånn sett nokså praktisk...

Ja, en del til barna, men lite til meg selv. Barna ser heldigvis ut til å tåle ull bedre enn jeg gjør, særlig om det f.eks. er en tykk genser som mellomlag. Jeg strikker egentlig lite til meg selv da, så jeg kan fråtse i ullgarn når jeg strikker til andre som ikke er så nøye på det. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (16 minutter siden):

Ja, en del til barna, men lite til meg selv. Barna ser heldigvis ut til å tåle ull bedre enn jeg gjør, særlig om det f.eks. er en tykk genser som mellomlag. Jeg strikker egentlig lite til meg selv da, så jeg kan fråtse i ullgarn når jeg strikker til andre som ikke er så nøye på det. :fnise:

Her er eldstebarnet verre enn meg, så det ble visst lillebrors lodd i livet å drukne i hjemmestrikk🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del garn, men jeg liker garn, ganske enkelt. Kan godt kjøpe noen nøster uten planer for hva det skal bli, men det ordner seg alltid. Ryddet kraftig i fjor, og da gikk ganske mye garn til gjenbruksbutikken. Kjøpte forresten to nøster i dag, men har en plan for dem. Strikker på en jakke for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosendahl

Strikker mitt aller første sjal. Øker 4 masker annenhver omgang og nå er det blitt temmelig mange av dem. Er begynt på siste nøste og nærmer meg en avslutning.  Før jeg feller av skal jeg strikke noen prøvelapper med forskjellige måter å felle av på for å se hvilken som er finest 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Hactar skrev (På 18.2.2021 den 12.15):

Finnes det andre særinger som meg der ute?

Ja! Null ull for meg. Jeg klarer ikke engang strikke med ullgarn, jeg får et hissig rødt utslett på venstrehånden der garnet hviler mens jeg strikker.


Savner bedre utvalg av silkegarn i norske butikker. Silke gir varme gensere på samme måte som ull, men de er myke og deilige. Pluss at silkegarn er vakkert å se på. Har tidligere pleid å kjøpe silkegarn når jeg har vært utenlands, men får jo ikke reiset noe sted nå. Så hvis en norsk garnbutikk leser her, please ta inn silkegarn!

Anonymkode: c7151...51f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja! Null ull for meg. Jeg klarer ikke engang strikke med ullgarn, jeg får et hissig rødt utslett på venstrehånden der garnet hviler mens jeg strikker.


Savner bedre utvalg av silkegarn i norske butikker. Silke gir varme gensere på samme måte som ull, men de er myke og deilige. Pluss at silkegarn er vakkert å se på. Har tidligere pleid å kjøpe silkegarn når jeg har vært utenlands, men får jo ikke reiset noe sted nå. Så hvis en norsk garnbutikk leser her, please ta inn silkegarn!

Anonymkode: c7151...51f

Silkegarn høres genialt ut! Jeg strikker en del i bomull-merinoblandinger, men det utgår vel også for deg som reagerer så sterkt på ull. Nå tester jeg ut Tynn Line. Ser pent ut til en sommertopp, men så veldig varmt blir det ikke. Hadde vært nydelig med et varmt alternativ til ull. 

Endret av Hactar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med tøfler som egt skulle vært julegave🤫 Fint prosjekt, men er ikke like gøy å strikke med julerødt i februar som det er i desember🤷‍♀️

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosendahl

Strikker som tidligere sagt på et trekant sjal. Har felt av nå men synes det ble så lite.... (Så kuttet ikke tråden)

Hvis jeg har det over skuldrene og samler spissene foran så går spissen bak ned til korsryggen. Er det stort nok? 

Hvor stort bør egentlig et sånt sjal være?  Noen meninger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...