Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det kommer an på hva som er hensikten med sjalet. Hvis det er et tykt sjal ment å skulle varme deg på kjølige dager er det kanskje en fordel at det er litt langt (selv om jeg synes ned til korsryggen høres bra ut), mens hvis det er et tynt sjal bare for pynt er det mindre viktig hvor stort det er. Har du blokket det? Da strekkes det jo ut en del. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Føsleguri
Rosendahl skrev (3 timer siden):

Strikker som tidligere sagt på et trekant sjal. Har felt av nå men synes det ble så lite.... (Så kuttet ikke tråden)

Hvis jeg har det over skuldrene og samler spissene foran så går spissen bak ned til korsryggen. Er det stort nok? 

Hvor stort bør egentlig et sånt sjal være?  Noen meninger?

 

Jeg har strikket et sjal jeg er veldig fornøyd med. Spissen ned bak er 120 cm dvs. at den rekker godt under baken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget akkurat en feil helt i starten av strikketøyet mitt. Nå lurer jeg på om jeg skal forsøke å rette det opp. Det ligger midt i mønster med kast og slikt, så det er ikke lett å ordne uten å rekke opp, men om jeg ikke gjør det, vil det vel irritere meg i all framtid.

Edit: jeg rakk opp de maskene det var snakk om, og heklet meg opp igjen. Det ble bra, det.

Endret av Kruset
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt helt hektet på å lage min egne mønstre på rutepapir! Bruker en basic oppskrift til barnehagevotter og følger mønsteret på rutearket, kjempegøy 😊 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy Sommernatt. :jepp: Jeg har aldri laget mitt helt eget mønster, men da jeg ville strikke speidergenser til barna mine og det eneste mønsteret jeg fant tilhørte KFUK/KFUM-speiderne og ikke Norges Speiderforbund, gjorde jeg om mønsteret (brukte vel bare Paint eller noe sånt) til det riktige forbundsmerket. Det ble veldig bra om jeg så skal si det selv. 

 

Kruset: Jeg gjør samme som deg, rekker opp bare den maskeraden som gjelder og bruker heklenål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rekket opp det jeg har begynt på og tester i stedet ut en oppskrift på rundfelt genser hvor man velger mønsterrapport mellom økningene underveis. Strikkes i merino fra lageret på pinne 3,5 og 4. i størrelse 6-12 mnd går det unna, selv med en baby å ta seg av. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestilte meg akkurat garn til en ny kofte. Holder på med en nå, i tillegg til at jeg har garn til div votter og resteprosjekt 🙈 krise... godt garn ikke går ut på dato 😂 var jo tilbud på det 🙊 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Arkana said:

Kruset: Jeg gjør samme som deg, rekker opp bare den maskeraden som gjelder og bruker heklenål. 

Jeg har vanligvis gjort det, men det er helt klart enklest når man har strikket "rett frem". Her rekker jeg opp en rad med kast og fellinger, og var litt usikker på om jeg ville klare det, siden jeg nok fortsatt regnes som nybegynner. Men det gikk heldigvis helt fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kruset skrev (19 timer siden):

Jeg har vanligvis gjort det, men det er helt klart enklest når man har strikket "rett frem". Her rekker jeg opp en rad med kast og fellinger, og var litt usikker på om jeg ville klare det, siden jeg nok fortsatt regnes som nybegynner. Men det gikk heldigvis helt fint.

Så bra.

Jeg synes det er interessant, jeg retter aldri slike feil med mindre fasongen eller noe endres på feilene.

Jeg har gensere hvor jeg mangler lus i en av fanastripene, jeg har gensere med mønsterborder på ermene hvor jeg har forskjellige grå-nyanser på venstre og høyre ermet. Jeg har også et strukturmønster der jeg slet med å forstå mønsteret, slik at ble ikke riktig, men det var på en dukkekjole så tenkte det var greit.

Har utrolig mange gensere til meg selv og andre hvor jeg glemmer å øke/minke en rad på ene siden på en raglanfelling slik at ene ermet får 3-5 masker mindre en den andre. Dette jevner jeg ut i maskene under armen.

Jeg synes litt i sjarmen ligger i disse feilene, og jeg liker de godt 😄 Er jo ingen andre enn meg selv som legger merke til det, utenom kanskje noen strikke-eksperter. 

 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fortunatus said:

Så bra.

Jeg synes det er interessant, jeg retter aldri slike feil med mindre fasongen eller noe endres på feilene.

Jeg har gensere hvor jeg mangler lus i en av fanastripene, jeg har gensere med mønsterborder på ermene hvor jeg har forskjellige grå-nyanser på venstre og høyre ermet. Jeg har også et strukturmønster der jeg slet med å forstå mønsteret, slik at ble ikke riktig, men det var på en dukkekjole så tenkte det var greit.

Har utrolig mange gensere til meg selv og andre hvor jeg glemmer å øke/minke en rad på ene siden på en raglanfelling slik at ene ermet får 3-5 masker mindre en den andre. Dette jevner jeg ut i maskene under armen.

Jeg synes litt i sjarmen ligger i disse feilene, og jeg liker de godt 😄 Er jo ingen andre enn meg selv som legger merke til det, utenom kanskje noen strikke-eksperter. 

 

Ja, det er artig hvordan vi er ulike der. Jeg har ikke nødvendigvis gjort spesielt synlige feil (ofte må jeg lete selv for å finne igjen feilen), men det plager meg å vite om dem. På mine egne plagg, vel og merke. Er det andre som har strikket, så får det være opp til denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg retter ikke feil hvis de ikke synes eller hvis jeg oppdaget det så sent at jeg i praksis må rekke opp det meste av strikketøyet, men store eller synlige feil som jeg vet ville irritere meg prøver jeg å rette opp i. Jeg synes også en og annen feil er bare sjarmerende, det er litt som persiske tepper hvor de bevisst vever inn feil fordi bare gud er perfekt. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør også stadig feil... Da jeg strikket "Alasuq" klarte jeg det kunststykket å få de der "dråpene" som henger nederst på mønsteret til å gå i hverandre. jeg hadde ikke fått med meg at det skulle være en maske mellom. Oppdaget det da jeg var ferdig med bolen og i gang med ermene. Jeg bestemte meg for at det ble "personlig tilpasning" og strikket ermene like. 

I fjor klarte jeg å mishandle "Føyka" på liknende måte. Der ble "istappene" som henger ned fra mønsteret en omgang for korte. (Fatter ikke hvordan jeg klarte å telle så feil.) Jeg lot det være for jeg så det ikke før genseren var nesten ferdig. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å strikke meg en morsom lue til påskeferien, men har ikke funnet noen enda.

Så kom jeg over knæsj pink-kolleksjon og tenkte det var noe for meg. 

Søkte opp på nett og kom til strikkepakkene. For det første var det kun oppskrift til barn, og det andre så skulle de ha 700 kr for en strikkepakke. Gikk kun an å bestille full strikkepakke med garn til lue, votter og sokker. Da finner jeg heller noe annet.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

700 for en lue man i tillegg må lage selv var voldsomt ja. Luer krever jo så lite garn, det er typisk et billig resteprosjekt. Jeg har funnet en lue jeg vil strikke til datteren min (denne). Jeg har aldri strikket patentstrikk før, men det skal nok gå bra. :jepp:

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arkana skrev (27 minutter siden):

700 for en lue man i tillegg må lage selv var voldsomt ja. Luer krever jo så lite garn, det er typisk et billig resteprosjekt. Jeg har funnet en lue jeg vil strikke til datteren min (denne). Jeg har aldri strikket patentstrikk før, men det skal nok gå bra. :jepp:

Oj den var fin 🤩

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke strikket noe på en stund men nå har jeg kjøpt inn garn til Fluffy juliegenser til meg selv. Tenkte å strikke den litt lengere og smalere enn oppskriften. Håper den blir like fin som jeg ser for meg i hodet mitt 😉

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (På 24.2.2021 den 11.07):

700 for en lue man i tillegg må lage selv var voldsomt ja. Luer krever jo så lite garn, det er typisk et billig resteprosjekt. Jeg har funnet en lue jeg vil strikke til datteren min (denne). Jeg har aldri strikket patentstrikk før, men det skal nok gå bra. :jepp:

Er patentstrikk og brioche det samme? Har sett en liknende lue som jeg syntes var så fin, men jeg fant ut at mine ferdigheter ikke holder helt mål enda. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har strikket enten ingen dikkedarer genser eller novise genser. 
Hvilke(t) garn har dere brukt uten å måtte øke eller minske antall masker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...