Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg var ungdom, så ble jeg og familien invitert hjem til min tante, ektemannen hennes, og deres barn. Men det var stort sett ektemannen i familien som lagde felles middag (til oss alle sammen) og det var bare han (og barna deres) som spiste middag ved middagsbordet, sammen med oss.

Min tante fant seg heller en boks tunfisk, stekte ett par speilegg, og kanskje ett par andre ting, som hun bare lagde til henne selv. I tillegg foretrakk hun heller å sitte i lenestolen hennes foran TV-apparatet, i steden for å sitte sammen med resten av familien vår.           

Anonymkode: c6572...836

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en til hvor jeg var en dårlig vertinne....

Inviterte til overraskelsesfest for mannen som hadde rund bursdag. De inviterte var i hovedsak hans venner med partnere. 

Hadde velkomsdrink som var punsj (skrives det slik?), som bestod av diverse brus, juice, frukt og alkohol. 

Han ene forsynte seg flere ganger. Syntes ikke det var noe galt med det, hadde mye. Så hvisker kona hans  meg i øret 'er det alkohol i den?' Det viste seg at han var helt avholds. Det visste ikke jeg.... så ble de begge litt sure, og følte seg lurt. Det var absolutt ikke meningen å lure dem altså. 

Tenkte vel ikke over det i det hele tatt på forhånd, for meg var det naturlig at det var alkohol i punsj. 

 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venn som inviterer på middag, for så å bli sinna om man ikke står hele tiden og hjelper til med alt på kjøkkenet. Så som gjest forventes det at man skreller poteter, renser grønnsaker, lager saus og passer grillen… 

Lager for lite mat, halvparten av hva som er normalt, det kjenner jeg noen som gjør.

Lager mat som overhodet ikke passer sammen. De har liksom lyst på alt mulig samtidig, men alt på bordet går liksom ikke sammen, men det er ikke nok til at det er buffet heller. 

Bittesmå vannglass.

Drikke som nevnt, som fjernes fra bordet, og sløve verter som ikke ser at glassene alltid er tomme. 

De som lager mat de vet man ikke liker, for de skal overbevise deg… 

Anonymkode: 38d0f...acd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (4 minutter siden):

Jeg syntes ikke du var en dårlig vertinne. Jeg drikker sjelden fordi jeg ofte kjører. Hvis noen serverer punsj, så er det helt logisk for meg at det er mitt eget ansvar å spørre om den inneholder alkohol. Vertinnen har da nok å holde styr på. Litt ansvar må man klare å ta selv tenker jeg. 
 

Syntes din historie handlet mer om dårlige gjester enn at du gjorde noe galt😊

Det tenkte jeg også, men jeg skulle kanskje informert om at det var alkohol i den og at jeg hadde et alkoholfritt alternativ (hadde brus og juice i kjøleskapet). Men jeg tenkte rett og slett ikke over det....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg var ungdom, så ble jeg og familien invitert hjem til min tante, ektemannen hennes, og deres barn. Men det var stort sett ektemannen i familien som lagde felles middag (til oss alle sammen) og det var bare han (og barna deres) som spiste middag ved middagsbordet, sammen med oss.

Min tante fant seg heller en boks tunfisk, stekte ett par speilegg, og kanskje ett par andre ting, som hun bare lagde til henne selv. I tillegg foretrakk hun heller å sitte i lenestolen hennes foran TV-apparatet, i steden for å sitte sammen med resten av familien vår.           

Anonymkode: c6572...836

Sånn var min mor også, bare med riskaker og knekkebrød. Vi to ungene spiste middag med far på kjøkkenet, mor kom inn og smurte de to-tre riskakene sine som var sin middag og tuslet ut i stua foran tven.

Hun har vært spiseforstyrret hele livet og er sånn fremdeles.

Anonymkode: af384...54e

  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble litt overrasket første gang jeg ble invitert til søndagsmiddag hjemme hos foreldrene til eksen. Der var opplegget at man forsynte seg av grytene som sto på oven og satte seg i sofaen med middagstallerken å spiste. TV-en sto alltid å dundret i bakgrunnen også. 

Anonymkode: d9f40...133

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Herre min hatt!

Når det gjelder porsjonsberegning så er jeg alltid litt lur. Jeg serverer ALDRI all mat med en gang. Lar noe stå igjen å putre på lav varme. Stort sett er folk flinke å forsyne seg. Vet mange teller inni seg. F.eks om det serveres stek, så er de fleste flink og forsyner seg med f.eks 2 stykker, slik at det rekker rundt bordet. Jeg pleier ikke å opplyse om at det er mer på kjøkkenet. Synes faktisk ikke noe om at enkelte lesser oppå svære porsjoner (min regel for meg selv er å forsyne meg meg restaurant-porsjon). Så blir det muligheter for påfyll etterpå. 

Dersom det viser seg at jeg har beregnet feil, f.eks mengde kjøtt, så har jeg stort sett mye tilbehør. Da opplyser jeg om at jeg f.eks har beregnet litt feil, så det er et stykke til hver, men masse tilbehør. Folk kan feile en gang i blant. 

Serverer jeg suppe, gryte, pasta, så har jeg gjerne brød/hvitløksbrød stående på bordet. 

Har også et par andre triks. Er det gryte eller suppe, så står jeg gjerne med øsen og serverer ved bordet, i stedet for at tung panne må flyttes rundt. Jeg vet jo om enkelte som forsyner seg GRÅDIG. Sørger da for å plassere kjøtt ved siden av den som sitter lengst unna personen, poteter til en annen, og grønnsaker til en tredje. Slik får de fleste forsynt seg før de grådige, og de grådige blir seende ut som grådige dersom de fyller på dobbelt og trippelt så mye etter de andre. 

Når det er sagt, så inviterer jeg stort sett hyggelige folk som setter pris på å bli invitert og som har gode manerer. De andre har jeg stort sett kun invitert fordi jeg "må". 

Anonymkode: 9f48d...020

Du er ikke lur, du er gnien. Skikkelig gnien.

Anonymkode: 19aa0...156

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sånn var min mor også, bare med riskaker og knekkebrød. Vi to ungene spiste middag med far på kjøkkenet, mor kom inn og smurte de to-tre riskakene sine som var sin middag og tuslet ut i stua foran tven.

Hun har vært spiseforstyrret hele livet og er sånn fremdeles.

Anonymkode: af384...54e

Hvordan har det påvirket deres forhold til mat og måltider i voksen alder?

Anonymkode: 45aa3...abf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan har det påvirket deres forhold til mat og måltider i voksen alder?

Anonymkode: 45aa3...abf

Jeg og søsteren min er begge slanke og elsker mat. Vi lager det meste fra bunnen og prøver ut nye retter fra kjøkken over hele verden flere ganger i uka. Vi har blitt totalt motsatt av henne og vi liker begge å bruke lang tid å kjøkkenet for å eksperimentere og spiser ofte på steder vi aldri har vært før ute.

Men, vi har hatt våre problemer med utseende vårt og tenkt at vi var unormale siden vi var jenter som spiste annen mat, og vi begge var større en henne. Jeg husker jo det var så rart å spise hos andre og se mødrene deres forsyne seg like godt av maten som resten av familien, og også snakke positivt om mat. For mor var mat alltid et ork, slit og noe som var så forferdelig at det kunne man bare ha på søndager. Min mors største skrekk er varmmat, selv om den er sunnere en det hun spiser.

Det er egentlig ganske trist, for dama er nå i midten av sekstiårene, bor alene og middagene hennes om hun skal unne seg noe er et bittelite stykke dampet fisk og noe dampet brokkoli og potet( barnestørrelse ) . Ellers er det riskaker med syltetøy, eller en liten kopp frø, eller en kvikk lunsj. Jeg ser det på henne også når vi er i butikken at selv om hun har 20 pakker med riskaker så må hun nappe med seg 2-3 stykker ekstra når hun først er i butikken, sikkert fordi det er hennes safe food som hun har holdt seg til de siste 20-30 årene og er livredd for å gå tom og måtte spise noe annet.

Hun blir også lettere hysterisk når vi er hjemme på besøk i jula og om sommeren og vi ønsker å lage mat til oss selv. For meg er det uaktuelt at en neve salt potetgull eller kopp frø er middag.

Anonymkode: af384...54e

  • Liker 22
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest overrasket over alle dere som ikke får nok mat, men så går dere bare og sulter hele dagen?

Det har skjedd med meg også at det ikke har blitt servert nok mat, men skal jeg være der etter middagen så spør jeg jo enten vertskapet om de har noe (annet) å spise, eller jeg drar til butikk og kjøper noe selv. Alt med et smil selvfølgelig, det gjør meg ikke noe.

Samme når dere venter på mat i det uendelige og ser at det kommer til å ta lang tid og dere er sultne eller må gå. Bare si det som det er! "Jeg er sulten har dere noe mat mens vi venter?"

Ikke snakk om at jeg skal være sulten og gretten i timesvis kun for å potensielt ikke såre følelsene til noen fordi de kanskje kan være superhårsåre. Takler de ikke at jeg ikke spør om mer mat eller ordner min egen så er de ikke den type folk jeg vil være rundt. Har heldigvis aldri møtt noen sånne, eller så er det jeg som ikke legger merke til at de sturer bak ryggen min. 😜 

Også overrasket over dere som sier "ville ikke risikere at det ble noe til overs som måtte kastes"

Hæ?! Spis det de neste to dagene da vel ! Er det enorme mengder så fryser man det ned.

Har ikke kastet middagsmat siden nittitallet..

Anonymkode: efbb7...1ca

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Også overrasket over dere som sier "ville ikke risikere at det ble noe til overs som måtte kastes"

Hæ?! Spis det de neste to dagene da vel ! Er det enorme mengder så fryser man det ned.

Har ikke kastet middagsmat siden nittitallet..

Anonymkode: efbb7...1ca

Enig. Jeg lager heller for mye enn for lite når jeg har middagsgjester, og bruker restene de neste dagene eller fryser det ned.

Anonymkode: af384...54e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du er ikke lur, du er gnien. Skikkelig gnien.

Anonymkode: 19aa0...156

Enig. Man inviterer da gjester for at de skal få forsyne seg så mye de selv ønsker. Vi er alle forskjellige og noen trenger mye mer mat enn andre for å bli mette. Andre spiser ekstra fordi de elsker maten og det er jo bare et stort kompliment som kokk/vertinne at gjestene "hiver" seg over maten. Kan ikke folk bare lage nok mat når de får besøk så blir det ikke for lite? Hvor vanskelig er det!? Står det på økonomi så lag noe billigere eller invitert til spleiselag.. Håper aldri jeg blir invitert et sted der jeg må telle ertene på tallerkenen. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ugresset skrev (1 time siden):

Enig. Man inviterer da gjester for at de skal få forsyne seg så mye de selv ønsker. Vi er alle forskjellige og noen trenger mye mer mat enn andre for å bli mette. Andre spiser ekstra fordi de elsker maten og det er jo bare et stort kompliment som kokk/vertinne at gjestene "hiver" seg over maten. Kan ikke folk bare lage nok mat når de får besøk så blir det ikke for lite? Hvor vanskelig er det!? Står det på økonomi så lag noe billigere eller invitert til spleiselag.. Håper aldri jeg blir invitert et sted der jeg må telle ertene på tallerkenen. 

Dreide ikke innlegget seg hovedsakelig om grådige gjester som absolutt skal forsyne seg først, forsyner seg såpass mye at det blir svært lite igjen til resten av gjestene, og ender opp med å ikke engang spise opp all maten på tallerkenen sin?

Anonymkode: 07480...99e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dreide ikke innlegget seg hovedsakelig om grådige gjester som absolutt skal forsyne seg først, forsyner seg såpass mye at det blir svært lite igjen til resten av gjestene, og ender opp med å ikke engang spise opp all maten på tallerkenen sin?

Anonymkode: 07480...99e

Jo det var slik jeg også tolket det…. Men ser at mange tolket det innlegget i absolutt verste mening. 

Anonymkode: d9f40...133

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dreide ikke innlegget seg hovedsakelig om grådige gjester som absolutt skal forsyne seg først, forsyner seg såpass mye at det blir svært lite igjen til resten av gjestene, og ender opp med å ikke engang spise opp all maten på tallerkenen sin?

Anonymkode: 07480...99e

Jeg tolket det som oppfordring til folkemord

Anonymkode: efbb7...1ca

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1/12/2022 den 11.09):

Jeg var i en dåp engang. Ca 50 gjester. Moren hadde laget 100 grove brødskiver med ost/skinke og en agurkbit på. Det var en muffins og en liten brownie til hver. Super stusselig. 

Anonymkode: 0dc2b...f89

Kanskje dårlig råd? Men da ville jeg heller laget snitter. Eller en god suppe med hjemmebakt brød (ikke toro selvsagt). Eller invitert til kun kakebord (nok til alle) og feks boller og vafler som metter litt. 

AnonymBruker skrev (På 1/12/2022 den 16.55):

 

Hvis det er noen som har dårlige manerer her så er det deg og det gjelder forøvrig mange i denne tråden.

Man teller ikke hvor mange rosenkål eller kjøttbiter gjester spiser. Mer uhøflig enn det blir det knapt. Og å stå og porsjonere ut mat så ikke "grådige" gjester skal ta for mye!? Jeg har ikke ord!

Er dere oppdratt i en låve?

Når man inviterer til mat så sørger man for at man serverer rikelig. Man setter da sin ære i at gjestene skal få spise så mye de har lyst til uansett om de måtte spise lite eller mye og som vertinne sitter man virkelig ikke å verner om kjøttgryta som Gollum over ringen. Jeg hadde skjems.

Anonymkode: e833c...d43

Tror du har missforstått. Jeg serverer rikelig mat. Serverer jeg stek, så beregner jeg feks 4-5 stykker til hver+ (gjerne mer om det er en del menn). Men jeg lesser ikke oppå alle stykkene på serveringsfat med en gang. Tar slik at det er nok til 2-3 stykker første runde. Det er jo vanlig å gå på kjøkkenet og fylle på for å unngå at mat blir kald. 

Du kjenner ikke disse grådige folkene jeg kjenner. Med grådig mener jeg at noen alltid forsyner seg med feks 5 pizzastykker på samme tallerken. Så hvis jeg lager to brett av gangen i ovnen, så må flere vente 15min på neste mulighet. Det normale er vel å ta 2-3 stykker og heller forsyne seg flere ganger?

Å porsjonere ut kan være praktisk. Er vi mange er det like greit å forsyne gjestene enn å sende en stor og tung gryte rundt. Alle får påfyll. Men man unngår at disse grådige, som jeg snakker om, fyller på tre-firedobbelt porsjon med en gang. Det med å plassere skåler bevist er jo fordi alle skal få sjanse å forsyne seg før disse grådige tar det meste og jeg må løpe ut og fylle på flere ganger. Jeg vik jo gjerne kose meg med gjestene og spise en porsjon selv før jeg må fylle på til andre runde. Jeg kan feks ikke lage en ekstra indrefilet på 1kg, bare fordi en spiser hele alene. Det har jeg ikke råd til! 

Disse grådige må jeg omgås da det er mannens familie og et par venner av han. De selv er veldig gjerrig og aldri påfyll hos de. 

Anonymkode: 9f48d...020

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje dårlig råd? Men da ville jeg heller laget snitter. Eller en god suppe med hjemmebakt brød (ikke toro selvsagt). Eller invitert til kun kakebord (nok til alle) og feks boller og vafler som metter litt. 

Tror du har missforstått. Jeg serverer rikelig mat. Serverer jeg stek, så beregner jeg feks 4-5 stykker til hver+ (gjerne mer om det er en del menn). Men jeg lesser ikke oppå alle stykkene på serveringsfat med en gang. Tar slik at det er nok til 2-3 stykker første runde. Det er jo vanlig å gå på kjøkkenet og fylle på for å unngå at mat blir kald. 

Du kjenner ikke disse grådige folkene jeg kjenner. Med grådig mener jeg at noen alltid forsyner seg med feks 5 pizzastykker på samme tallerken. Så hvis jeg lager to brett av gangen i ovnen, så må flere vente 15min på neste mulighet. Det normale er vel å ta 2-3 stykker og heller forsyne seg flere ganger?

Å porsjonere ut kan være praktisk. Er vi mange er det like greit å forsyne gjestene enn å sende en stor og tung gryte rundt. Alle får påfyll. Men man unngår at disse grådige, som jeg snakker om, fyller på tre-firedobbelt porsjon med en gang. Det med å plassere skåler bevist er jo fordi alle skal få sjanse å forsyne seg før disse grådige tar det meste og jeg må løpe ut og fylle på flere ganger. Jeg vik jo gjerne kose meg med gjestene og spise en porsjon selv før jeg må fylle på til andre runde. Jeg kan feks ikke lage en ekstra indrefilet på 1kg, bare fordi en spiser hele alene. Det har jeg ikke råd til! 

Disse grådige må jeg omgås da det er mannens familie og et par venner av han. De selv er veldig gjerrig og aldri påfyll hos de. 

Anonymkode: 9f48d...020

Ja, en ting er å ha nok mat til gjestene, det bør man jo, men det er ikke alltid lett  hvis man har sånne gjester som sulter seg hele dagen fordi de skal bort om kvelden.  Eller bare ikke klarer å styre seg, og så attpåtil ikke klarer å spise opp det de lesser på tallerkenen. Ikke bare på grunn av økonomi, men rett og slett lagringsplass og steke-/kokekapasitet.

Det er ikke alle som har kjøkkenkapasitet som et middels institusjonskjøkken, og da kjennes det bortkastet å stresse og styre for å ha "nok" mat til folk som kaster halvparten eller velger å bruke middagsinvitasjonen til å dekke dagsbehovet for mat ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kokk, og selv om jeg elsker jobben min, så HATER jeg å lage mat hjemme. Noen ganger når jeg blir invitert på middag, så må jeg "være med" å lage maten. Med en gang jeg kommer inn døren er det hjelp med ditt og hjelp med datt. Ber meg om å gjøre smake til og gjøre foreklsempel en kylling gryte fantastisk, og alt de har er karri, salt og pepper, men forventer alikevel underverker. Jeg har ikke noe imot å hjelpe til litt, som å røre i sausen mens de dekker bordet, men å stå å lage maten jeg ble invitert til er utrolig irriterende når jeg ikke vet om det på forhånd. 

Er også vært flere ganger der verten/vertinnen klager høylydt over hvor jævlig det er å lage mat til en kokk, hvor nervøse de blir, presentasjon angst og blablabla. Jeg og samboer forklarer at jeg er super fornøyd uansett, men de bare fortsetter å klage. Ikke inviter meg da hvis det er så jævlig! Jeg er seriøst stor fornøyd med en grandis, så lenge jeg ikke må steke den selv 🙄🤣

Anonymkode: 608e1...b74

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kanskje dårlig råd? Men da ville jeg heller laget snitter. Eller en god suppe med hjemmebakt brød (ikke toro selvsagt). Eller invitert til kun kakebord (nok til alle) og feks boller og vafler som metter litt. 

Tror du har missforstått. Jeg serverer rikelig mat. Serverer jeg stek, så beregner jeg feks 4-5 stykker til hver+ (gjerne mer om det er en del menn). Men jeg lesser ikke oppå alle stykkene på serveringsfat med en gang. Tar slik at det er nok til 2-3 stykker første runde. Det er jo vanlig å gå på kjøkkenet og fylle på for å unngå at mat blir kald. 

Du kjenner ikke disse grådige folkene jeg kjenner. Med grådig mener jeg at noen alltid forsyner seg med feks 5 pizzastykker på samme tallerken. Så hvis jeg lager to brett av gangen i ovnen, så må flere vente 15min på neste mulighet. Det normale er vel å ta 2-3 stykker og heller forsyne seg flere ganger?

Å porsjonere ut kan være praktisk. Er vi mange er det like greit å forsyne gjestene enn å sende en stor og tung gryte rundt. Alle får påfyll. Men man unngår at disse grådige, som jeg snakker om, fyller på tre-firedobbelt porsjon med en gang. Det med å plassere skåler bevist er jo fordi alle skal få sjanse å forsyne seg før disse grådige tar det meste og jeg må løpe ut og fylle på flere ganger. Jeg vik jo gjerne kose meg med gjestene og spise en porsjon selv før jeg må fylle på til andre runde. Jeg kan feks ikke lage en ekstra indrefilet på 1kg, bare fordi en spiser hele alene. Det har jeg ikke råd til! 

Disse grådige må jeg omgås da det er mannens familie og et par venner av han. De selv er veldig gjerrig og aldri påfyll hos de. 

Anonymkode: 9f48d...020

Setter du gryter på bordet når du har gjester?

Anonymkode: 11c9e...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...