Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler at man som gjest viser vertskapet respekt. 

Anonymkode: 83d28...ae1

Hvilken respekt og for hva? Hva med gjensidig respekt? Men som jeg har påpekt hele veien, det er ikke så enkelt å gjette seg frem til hva som er greit og ikke, og vi har vell alle vært borte i forskjellige folk med forskjellige preferanser og handler deretter. Så er man så sær at man lar folk stå ute å vente midt på vinteren over 5-10 minutter så bør man være rimelig spesifik i invitasjonen. Jeg hadde gått hjem om jeg fikk beskjed om noe sånt og kan ikke se for meg å skulle behandle folk sånn, samme hvem de er. Jeg greier ikke å se en eneste ulempe for meg heller med å slippe dem inn, annet enn at de må tåle en litt fraværende vertinne i noen minutter, men det går jo ikke utover meg.

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg hater når folk er tidlig ute. Og 

 

Anonymkode: 2d7d8...374

Det er jo helt greit, men folk er forskjellige så er det så krise at man skal bli sur eller la folk stå ute i 10 minus så burde man være meget spesifik i invitasjonen. De vet jo ikke hva du tenker, like lite som de viste at det var krise å være noen minutter over en annen gang hos noen andre. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Crazydoglady skrev (1 minutt siden):

Hvilken respekt og for hva? Hva med gjensidig respekt? Men som jeg har påpekt hele veien, det er ikke så enkelt å gjette seg frem til hva som er greit og ikke, og vi har vell alle vært borte i forskjellige folk med forskjellige preferanser og handler deretter. Så er man så sær at man lar folk stå ute å vente midt på vinteren over 5-10 minutter så bør man være rimelig spesifik i invitasjonen. Jeg hadde gått hjem om jeg fikk beskjed om noe sånt og kan ikke se for meg å skulle behandle folk sånn, samme hvem de er. Jeg greier ikke å se en eneste ulempe for meg heller med å slippe dem inn, annet enn at de må tåle en litt fraværende vertinne i noen minutter, men det går jo ikke utover meg.

Det er jo helt greit, men folket forskjellige så er det så krise at man skal bli sur eller la folk stå ute i 10 minus så burde man være meget spesifik på invitasjonen.

Jeg inviterer de alltid 30 min til en time senere enn de andre.

Anonymkode: 2d7d8...374

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Highhopes skrev (56 minutter siden):

Ja, skjønte det, men hadde de selv også en andel på 3000 eller endte dere opp med å betale alt?

Summen er jo helt sinnsyk! Har aldri skjønt hvorfor enkelte tror det er innafor å invitere til middag for så å kreve betaling etterpå. Hvis du ikke har råd til å betale selv, så lar man være å invitere (om det ikke er avtalt spleiselag).

Jeg bare antok at de tok sin halvpart selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg inviterer de alltid 30 min til en time senere enn de andre.

Anonymkode: 2d7d8...374

Så du vil heller at gjester kommer en time for sent enn 5 minutt for tidlig? 

Anonymkode: d9f40...133

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du vil heller at gjester kommer en time for sent enn 5 minutt for tidlig? 

Anonymkode: d9f40...133

De som kommer tidligere kommer gjerne mye tidligere enn 5 min.

Anonymkode: 2d7d8...374

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som kommer tidligere kommer gjerne mye tidligere enn 5 min.

Anonymkode: 2d7d8...374

Enig i at man ikke bør komme altfor tidlig. Men 5 minutt er helt innafor. 

Anonymkode: d9f40...133

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hater når folk er tidlig ute. Og 

JEG hater når folk er for sent ute. Sender gjerne melding om folk er 15 min for sene. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Vet du hva jeg gjør med de som alltid kommer for tidlig? 😂 Jeg juger å sier en annen tid til de 😉

Anonymkode: 2d7d8...374

Og JEG gjør det til de som alltid kommer for sent. 

Anonymkode: d8f5b...b5c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ble du full av en halv flaske vin ? 

Anonymkode: 81c03...a6f

Jeg hadde ikke spist noe, og tåler generelt veldig lite ;)

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Haha uff 😅 Jeg hadde nesten lurt på om de ville meg vondt med den maten. Når folk forteller meg at de skal lage noe skikkelig godt vegetarisk til meg så antar jeg nesten at det er en vegetarisk familiefavoritt eller at de i det minste følger en oppskrift på en vegetarrett fra nettet.

Jeg pleier som regel alltid å ta med egen mat, spesielt når det er snakk om juleselskap eller tilsvarende selskap i romjulen. Ønsker absolutt ikke  at vertskapet skal stresse med egen mat til meg ved siden av den ellers stressende julemiddagen, men jeg har et familiemedlem som bor en times kjøretur unna som er nokså sær på dette. Maten min varmer jeg opp på forhånd og har i aluminiumsfolie med kjøkkenhåndkle rundt for å holde varmen, men jeg får ikke lov til å varme opp sausen min i mikrobølgeovnen hennes :vetikke: Alt av poteter, gulrøtter, rosenkål, og rødkål heller hun også ribbefett over. Synes det er litt merkelig å ikke sette av en liten skål til side med grønnsaker før man heller over ribbefett når man vet at en vegetarianer er invitert. 

Anonymkode: 07480...99e

Hun høres jo ikke helt god ut 😮

Anonymkode: 9215b...3f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

JEG hater når folk er for sent ute. Sender gjerne melding om folk er 15 min for sene. 

Og JEG gjør det til de som alltid kommer for sent. 

Anonymkode: d8f5b...b5c

Jeg hater også at folk er sent ute, men 15 min er innafor, heller det enn under stresset når man gjør seg klar.

Anonymkode: 2d7d8...374

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er generelt ganske nevrotisk og kontrollerende, og har ved flere anledninger sett hvor stressa hun kan oppføre seg når hun har gjester. Jeg er jo vant med det, så jeg kan svare eller slå en vits til henne, men merker at andre blir litt stiv og ubekvem når hun hele tiden skal kontrollere alt gjestene gjør sånn

"du kan sitte der og du der, vet jo at du liker best øl Per-Ivar men jeg mener det er best til vin til denne, har kokt to poteter til hver tenkte det fikk være nok, skallet kan dere legge på det fatet der, nei ikke det fatet fu har et eget fat til ditt skall der". Vanskelig å forklare hun må nesten bare oppleves, men det er som hun hele tiden snakker fra et "manus" hun har tenkt gjennom på forhånd for at ingenting uventet skal skje eller snakkes om, og det er veldig lite avslappet.

Anonymkode: a8ee9...daa

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som stadig vekk inviterte til middag hos han hvor han krevde rundt 200-300 kr per person for å spise. Han jobber i restaurantbransjen og tok/stjal med seg mat fra jobben. Så dermed hadde han ingen utgifter for maten men tok allikevel seg klekkelig betalt for at vennene skulle komme på middag og tjente dermed penger på å invitere venner på middag.. Tok ikke så mange ganger før folk ikke en gang gadd å svare på invitasjonene hans. 

Anonymkode: 3fd6e...d20

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Moren min er generelt ganske nevrotisk og kontrollerende, og har ved flere anledninger sett hvor stressa hun kan oppføre seg når hun har gjester. Jeg er jo vant med det, så jeg kan svare eller slå en vits til henne, men merker at andre blir litt stiv og ubekvem når hun hele tiden skal kontrollere alt gjestene gjør sånn

"du kan sitte der og du der, vet jo at du liker best øl Per-Ivar men jeg mener det er best til vin til denne, har kokt to poteter til hver tenkte det fikk være nok, skallet kan dere legge på det fatet der, nei ikke det fatet fu har et eget fat til ditt skall der". Vanskelig å forklare hun må nesten bare oppleves, men det er som hun hele tiden snakker fra et "manus" hun har tenkt gjennom på forhånd for at ingenting uventet skal skje eller snakkes om, og det er veldig lite avslappet.

Anonymkode: a8ee9...daa

Haha.. det er akkurat som å høre beskrivelse av min mor!
 

Selv om det bare er jeg, mannen og barnebarna som kommer på middag, så styres det noe voldsomt. Virker som hun har sett for seg alle detaljer, og får smått panikk for at noen ubetydelige småting ikke skal gå akkurat som hun har planlagt.  Hun detaljforklarer alt, og følger med på alt alle gjør. 

Hun mener det jo godt, men det blir utrolig anspent og unaturlig stemning av det! 

Anonymkode: a60e8...4d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (2 timer siden):

det er ikke så enkelt å gjette seg frem til hva som er greit og ikke

Det er nettopp derfor reglene for sosialt samvær nedskrives og utgis i boks form, slik at vi alle har ett felles sett regler å forholde oss til. På dette viset slipper man misforståelser, og vi kan dermed slappe av og slippe uenighet og konflikt. 

Anonymkode: 83d28...ae1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kerrs Pink

Svigers inviterer oss ila året ofte på søndagsmiddag og det er alltid tynn grønnsaksuppe som forrett, og deretter kjøtt, poteter og ihjelkokte grønnsaker. God saus, men alltid det samme, uten unntak nå, i 10 år. HVER gang! Dedikasjon kaller jeg det, og litt merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, hun var veldig stolt av seg selv som hadde holdt utdrikkingslaget. Hun er en kjedelig dame som garantert aldri har tatt et glass etter kl 22. 🙄

Anonymkode: 0e71d...128

Men bruden visste da vel om at hun var kjedelig, så hvorfor fikk hun ansvar for å holde utdrikkingslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.5.2019 den 15.13):

Nei, det sier vel heller litt om hvor fordervet nordmenn er i matveien.

Jeg mener, vi reiser verden rundt og henter kulinarisk inspirasjon....og når de vi er glade i skal komme å spise så serverer vi Taco? 😱

Anonymkode: 3b2cc...551

Taco er den neste Egon. 

Anonymkode: 0ef8e...764

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (På 9.1.2022 den 17.46):

Skikk og bruk varierer veldig. Mange som absolutt ikke synes det er greit at folk ikke kommer etter tiden heller. Nå er det neppe ofte jeg kommer 15 min før, iallefall ikke om det ikke er avklart, men fra et vertinneperspektiv så hadde jeg aldri bedt folk om å gå seg en tur eller stå ute å vente pga ti-femten minutter. Kan ikke skjønne at det anses som "skikk og bruk". Jeg hadde iallefall invitert inn å heller unnskyldt meg selv med at jeg nesten må fortsette å ordne klart siden de er litt tidlig ute. Er vell ikke noe verre å la gjestene være alene i stua enn det er å smelle igjen døra i fleisen på dem midtvinters 😂 og er det så nøye så burde det fremkomme av invitasjonen. Ærlig talt, la gjestene stå ute..

Det er ingen som har sagt at vi hadde latt dem stå ute, vi har sagt at de ikke burde komme tidlig - uanmeldt - i utgangspunktet. Stor forskjell.

Anonymkode: 2d17c...c25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ingen som har sagt at vi hadde latt dem stå ute, vi har sagt at de ikke burde komme tidlig - uanmeldt - i utgangspunktet. Stor forskjell.

Anonymkode: 2d17c...c25

Det var en annen som skrev en historie om at de kom 10 minutt for tidlig, og måtte stå ute i kulda og vente. Diskusjonen om å komme tidlig/sent spant videre på den historien. 

Anonymkode: d9f40...133

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært en gjeng på 5 jenter på hyttetur hos hun ene fast en helg på høsten i sikkert 10 år, men for 3 år siden skulle "vertinnen" plutselig ha betalt 500,- fra hver person som skulle være der. Kunne forstått det om vi herjet og hadde ødelagt noe, men vi er barndomsvenninder og det går som regel i vin og brettspill på kvelden. Tar med sengesett og rydder godt etter oss. Hun sa det var moren som ville vi skulle betale så ikke så mye å si på det, men hun ville vel helst ikke ha oss der. 

Må til slutt bare slenge inn at det å komme for tidlig er kjempeirriterende. De siste 20 minuttene har man en masse som må ordnes og så kommer gjestene midt oppi det? Argh! Jeg hadde seriøst ventet utenfor eller i bilen eller noe enn å komme for tidlig. Eneste unntak er om det var en veldig nær venn som var vert men da hadde jeg sendt mld og sagt at jeg hjelper til med de siste forbredelsene eller noe slikt. 

Anonymkode: 30bf0...43d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...