Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen var invitert til en innflyttingsfest, en lørdag kl 19. Jeg hadde jobbhelg og var ikke hjemme før 17.15. Skulle også på jobb igjen søndag kl 10, så jeg hadde sagt at jeg kunne være sjåfør. Var dritsliten og egentlig nokså umotivert for hele festen, da alle er ukjente eller i beste fall perifere for meg. Men jeg tok meg sammen og planla slik at jeg skulle rekke å dusje og ordne med ungene. Vi skulle få middag, så jeg prioriterte dermed ikke å spise. Vi kom til festen klokka 19.05. Da sto vertskapet på hodet i støvsuging og over grytene. Ingenting var i nærheten av å være klart, og de hadde heller ikke annet enn vann å servere til de som ikke skulle drikke alkohol. Greit nok, men jeg var dødssulten, så jeg håpet jo veldig at det snart skulle bli mat. Ikke noe snacks eller noe sto framme. Etter to timer, og stigende promille blant alle andre enn meg, sa vertene endelig velkommen til bords. Maten, en gryte med oljete tomatsaus, ble servert på dype papptallerkner og inntatt med engangsbestikk. Den var også så glødende varm at den var uspiselig de første 10 minuttene på fatet. Ingen salat, ris eller noe til.

Jeg syns det er helt ok å gjøre en middag uformelt og enkelt, i dette tilfellet var det både smakfull og rikelig mengde mat. Det var heller ikke vertskapet sin feil at jeg ikke spiste før jeg kom, men to timer avvik syns jeg er mye uansett. Og selv ville jeg nok lagt en del mer i presentasjon og rammer om jeg skulle innvie mitt nye hus i tosifret millionklasse. 

Anonymkode: 3a6ff...5e8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

O.G. skrev (På 30.12.2021 den 7.42):

Ja, folk sloss omtrent for å få spise her.

Kanskje, men dere inviterer sjelden🙄

Anonymkode: 895b7...0a8

Endret av Rhodiola
for å fjerne flere siteringer av ett og samme innlegg - Rhodiola, mod.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppleved 2 ganger å få vipps krav noen dager etter middagselskap.. 😑 Ingen beskjed eller hint om at det var spleiselag 🙄

Har opplevd at det har vært for lite mat før, men da har det vært gjestene som har vært frekke nok til å ta mesteparten av maten uten å tenke på at det skal deles. Verste er når de klager på hvor mette de er og sliter med å spise opp, mens vi andre sitter her fortsatt sultne 🙄

Selv prøver jeg alltid å beregne litt for mye, men har alltid dessert i bakhånd i tilfelle. Selv om det bare er en boks is i frysen, så har jeg alltid noe nød. Og selvsagt masse snacks. Ingen skal gå fra huset her sultne 😅

Anonymkode: 608e1...b74

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

 

 

Kanskje, men dere inviterer sjelden🙄

Anonymkode: 895b7...0a8

Du har aldri sagt noe om at du vil hit og spise heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (1 time siden):

Du har aldri sagt noe om at du vil hit og spise heller.

Det er uhøflig å invitere seg selv hjem til folk.

Anonymkode: 895b7...0a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er uhøflig å invitere seg selv hjem til folk.

Anonymkode: 895b7...0a8

Vel, man kommer ikke noen vei med å være høflig heller bestandig. Så når vil du komme? Neste helg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 23.56):

Har opplevd at det har vært for lite mat før, men da har det vært gjestene som har vært frekke nok til å ta mesteparten av maten uten å tenke på at det skal deles. Verste er når de klager på hvor mette de er og sliter med å spise opp, mens vi andre sitter her fortsatt sultne 🙄

Dette har jeg også opplevd og det er så provoserende. Folk som ikke klarer å spise opp det berget av mat de har tatt, mens andre bare har fått bittelitt før det var helt tomt når det egentlig var mer enn nok mat. Ofte menn som har forsynt seg først og alt for mye. 

Anonymkode: 3a928...999

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 21.43):

Men nå er det jo sånn at mennesker med spiseforstyrrelser bryter en hel del sosiale normer, så det kan da vel ikke komme som en overraskelse at folk oppfatter deg som uhøflig? 

Anonymkode: b0ca5...6e8

Nå sa jeg jo indirekte at jeg vet at folk syns det er uhøfflig - så ja, det vet jeg og det forstår jeg. Jeg ville bare nevne det fordi det er nok mange som ikke er klare over det.

Å ta hensyn/støtte en som er spiseforsyrret kan være veldig vanskelig - som også er fult forståelig. Men kanskje fint for folk å være klare over at det å være romslig nok til å legge bort tanker og meninger om uhøfflighet osv. når vedkommende er på besøk for å spise, det kan utgjøre stor forskjell for den spiseforstyrrede.

Anonymkode: 9c62b...bb5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2019 den 22.57):

Ok :)

Men det er da ikke vanlig?

Akkurat som hassel nøtter iikke er vanlig?

Anonymkode: cd862...d1c

Kanskje ikke vanlig, men det er kjempegodt med fetaost i Taco. Samme med Mango chutney. 

Anonymkode: 185f9...373

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsi skrev (På 7/14/2018 den 17.14):

Skulle på filmkveld hos en venninne, og hadde med meg brus og snacks. (Hun hadde sendt sms og spurt om jeg kunne ta med noe) Hun bare satte dette i kjøkkenskapet sitt, og vi så film uten å spise eller drikke noe. 

Samme person sa også ved en annen anledning at jeg skyldte henne penger for en liten matvare hun hadde glemt igjen hjemme hos meg, for ca 29 kr. Jeg sa hun kunne få tilbake matvaren, som fortsatt hadde god holdbarhet. Hun sa hun heller ville ha pengene.

Høres akkurat ut som en eks venninne av meg. En grunn til at hun er eks 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (11 timer siden):

Vel, man kommer ikke noen vei med å være høflig heller bestandig. Så når vil du komme? Neste helg?

Jeg kommer. Tar med en vin. Hvit eller rød? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå sa jeg jo indirekte at jeg vet at folk syns det er uhøfflig - så ja, det vet jeg og det forstår jeg. Jeg ville bare nevne det fordi det er nok mange som ikke er klare over det.

Å ta hensyn/støtte en som er spiseforsyrret kan være veldig vanskelig - som også er fult forståelig. Men kanskje fint for folk å være klare over at det å være romslig nok til å legge bort tanker og meninger om uhøfflighet osv. når vedkommende er på besøk for å spise, det kan utgjøre stor forskjell for den spiseforstyrrede.

Anonymkode: 9c62b...bb5

Det håper jeg også. 

Jeg føler også mye på dårlig samvittighet, eller på det at jeg dreper stemningen, når jeg ikke spiser så mye. Men så tenker jeg at det er bedre at jeg spiser det jeg klarer, enn at jeg ikke kommer. Er det riktig? 

Går det an å se på det som at det ikke er uhøflig at en som må sitte i rullestol, ikke reiser seg når h*n hilser på noen?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg maste på at vi måtte kjøpe sjokolade, jeg kjørte henne på butikken, tenkte hun kunne kjøpe for jeg ville ikke ha. Når vi parkerte sa hun at hun ikke hadde penger. Hun ville ha de dyreste posene med sjokolade, greit nok jeg er ikke gjerrig. Neste gang kjøpte vi 2 plater, en hver. Hun spiste min og tok sin med seg hjem. 

På skolen kjøpte jeg mat i kantinen, og spurte om hun ikke skulle spise noe. Det tok hun som et hint til at jeg spanderte. Når hun endelig skulle spandere på meg kom jeg hjem til henne og måtte lage middagen selv. Kjøttet var fremdeles fryst og ble seigt, hun stod å ropte og grein, slo på kjøttet forde det var fryst, var 600g, det så jeg på merkelappen. Så var det en liten porsjon ris, en salat full av rå løk, vårløk og purre, bare sterkt.. og litt saus... fordelt på 6personer. 

Når hun bes bort pirker hun i maten, eller når hun kommer på drop in besøk krever hun mat, og brødskiver er ikke godt nok. 

Anonymkode: 4b94d...84c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.5.2019 den 18.25):

Det har jeg til taco.

Anonymkode: d1ba5...e6a

Ja, både feta, marinert blomkål og reddiker har jeg i om jeg er i det laget. Veldig godt og jeg har spist det på skikkelige taco-steder også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er jeg omringet av oppegående mennesker som vil andre vel.  Tråden her, og den gjerrig tråden, er oppsiktsvekkende om hvor dårlig mennesker det finnes der ute.  

AnonymBruker skrev (På 16.5.2019 den 23.08):

Blir invitert på familiemiddag hos svigers med brødrene til mannen og deres partnere, kommer inn døra til avtalt tid og der sitter de godt i gang med middagen fordi "ja, alle kom litt før, og måten var jo klar, så bare sett dere". 

Anonymkode: a21f6...c8b

Dette her er hårreisende. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opplevde en gang å bli invitert over på middag hos ei venninne, hun hadde glemt å fortelle at hun hadde invitert masse folk og det ble sjukt kleint da det virket som at alle trodde de var den eneste hun hadde invitert. 

Anonymkode: 9cd1c...8c5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Meg igjen. Nesten 4 år er gått. 

Vi var på middag nå i kveld hos samme vennepar (og det har vært flere middager i årene som har gått). 

I dag fikk vi servert en lekker pastarett. Servert i fancy dype tallerkener. Type dem som er digre i omkrets, men bare har en liten "grop" i midten. I gropen lå det 5 rigatoni (forholdsvis store pastarør) i en skalldyrsaus. Toppet med 1 - en - scampi. Veldig godt. Men når den typen retter serveres på restauranter, er retten bare en av minst 4 andre retter. 

Og som sist ("same procedure as every time"): I det sekundet siste pastarøret var fortært, satte vertskapet i gang med total nedvasking av kjøkkenet. Under nedvaskingen ble det som vanlig informert om hvilke vaskemidler som ble brukt på de ymse overflatene. Så der satt vi da, mens de 2 vasket og vasket. 

Klok av skade garderte vi oss med å ha ferdigsmurte baguetter liggende i bilen. Bedre enn MacDonalds. 

Vi inviterer dem også. Og da får de servert minst 3-retters (ofte 4), med rikelig mat. Etter desserten blir vi sittende ved bordet. Ingen av oss løper rundt for å rundvaske hele huset. 

Men en ting skal de ha for: Maten er god. Og kjøkkenet er rent. 

Anonymkode: 14c78...ec0

Helt sykt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...