Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kødder du nå? Om man skal være så fine på det at man ikke kan slippe inn folk før tiden så er det noe fullstendig galt i hodet til folk.

Anonymkode: 84671...c91

Det handler at man som gjest viser vertskapet respekt. 

Anonymkode: 83d28...ae1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mange morsomme historier å dele, men min beste venn er ikke norsk. Hun er veldig god på matlaging, men kakene hun serverer til dessert er bare ikke god🙈 Men det er jeg altfor høflig til å si, så hver gang tror hun alle elsker kakene hun lager. 😅 Hun kom innom meg her en dag på en kaffe og da hadde hun med kake til meg «siden jeg elsker kakene hennes» 🙈😅 Er typisk sånne smaker som ikke passer for norske ganer..

Anonymkode: fcbcd...57b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Si 10 min, da.

Jeg pleier å time ganske godt, slik at all maten er klar og venter på kjøkkenet, mens vi tar i mot gjester, og tar et glass med dem. 

Men ja, jeg mener man skal sende en melding om man kommer før tiden, selv om det bare er 5-10 min, og i alle fall om man kommer 15 timer over tiden. 

Anonymkode: 09a7d...2dd

Jeg kommer alltid litt før og jeg foretrekker helt klart at gjestene kommer 5 min før i stedet for 15 minutt over tida. 

Anonymkode: d8f5b...b5c

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi hadde en gang et vennepar som et par ganger inviterte oss på middag. Jeg er vegetarianer og vant til å ha med egen mat, for å ikke være til bry for vertskapet. Av disse fikk jeg beskjed om å ikke ha med noe, fordi de skulle lage xx (spennende vegetarmat) til meg. Det var ikke noe annet enn snakk om denne «fantastiske» vegetarretten de skulle lage til meg i to ukers tid i forkant av begge gangene jeg skulle på middag til de, så jeg hadde ikke med meg noe. Når jeg da dukket opp så «hadde de ikke hatt tid» til å lage noe jeg kunne spise, og maten som ble servert de øvrige gjestene var kjøttgryter. Dette skjedde begge gangene jeg skulle dit på middag; Flere uker med «skryt» om maten de skulle lage til meg, og null å spise når jeg kom dit. 🤦‍♀️

Den tredje, og siste, gangen jeg ble invitert de på middag måtte jeg melde avbud pga. sykdom, og da ble de så skuffet over at jeg ikke kom fordi de hadde jo «laget» mat til meg denne gangen. Mannen kom hjem med en isboks med rå kål og gulrot uten dressing, som de hadde sendt med han. 🤷‍♀️

Anonymkode: 495b9...0a5

Haha uff 😅 Jeg hadde nesten lurt på om de ville meg vondt med den maten. Når folk forteller meg at de skal lage noe skikkelig godt vegetarisk til meg så antar jeg nesten at det er en vegetarisk familiefavoritt eller at de i det minste følger en oppskrift på en vegetarrett fra nettet.

Jeg pleier som regel alltid å ta med egen mat, spesielt når det er snakk om juleselskap eller tilsvarende selskap i romjulen. Ønsker absolutt ikke  at vertskapet skal stresse med egen mat til meg ved siden av den ellers stressende julemiddagen, men jeg har et familiemedlem som bor en times kjøretur unna som er nokså sær på dette. Maten min varmer jeg opp på forhånd og har i aluminiumsfolie med kjøkkenhåndkle rundt for å holde varmen, men jeg får ikke lov til å varme opp sausen min i mikrobølgeovnen hennes :vetikke: Alt av poteter, gulrøtter, rosenkål, og rødkål heller hun også ribbefett over. Synes det er litt merkelig å ikke sette av en liten skål til side med grønnsaker før man heller over ribbefett når man vet at en vegetarianer er invitert. 

Anonymkode: 07480...99e

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble invitert på ‘gourmetmiddag’ til noen venner for ca 10 år siden. Da vi gikk måtte vi overføre 3000 kr for mannen og meg. 
 

Jeg  fikk helt sjokk og vi takket nei neste gang de inviterte. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En venninne av en venninne X sa hun kunne holde utdrikkingslaget til venninne X hjemme hos seg. Vi ankom dit i 18-tiden, spiste og så skulle liksom festen begynne - men nei, da var det slutt. 

Festen var over og hun bestilte maxitaxi til alle før kl var 22. 

Det var sært, det!

Anonymkode: 0e71d...128

Spiste dere i 4 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peonjenta skrev (3 minutter siden):

Spiste dere i 4 timer?

Vi lagde maten og spiste den etterpå. 

Anonymkode: 0e71d...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (34 minutter siden):

Skikk og bruk varierer veldig. Mange som absolutt ikke synes det er greit at folk ikke kommer etter tiden heller. Nå er det neppe ofte jeg kommer 15 min før, iallefall ikke om det ikke er avklart, men fra et vertinneperspektiv så hadde jeg aldri bedt folk om å gå seg en tur eller stå ute å vente pga ti-femten minutter. Kan ikke skjønne at det anses som "skikk og bruk". Jeg hadde iallefall invitert inn å heller unnskyldt meg selv med at jeg nesten må fortsette å ordne klart siden de er litt tidlig ute. Er vell ikke noe verre å la gjestene være alene i stua enn det er å smelle igjen døra i fleisen på dem midtvinters 😂 og er det så nøye så burde det fremkomme av invitasjonen. Ærlig talt, la gjestene stå ute..

Jeg hater når folk er tidlig ute. Og 

 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kommer alltid litt før og jeg foretrekker helt klart at gjestene kommer 5 min før i stedet for 15 minutt over tida. 

Anonymkode: d8f5b...b5c

Vet du hva jeg gjør med de som alltid kommer for tidlig? 😂 Jeg juger å sier en annen tid til de 😉

Anonymkode: 2d7d8...374

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firefine skrev (8 timer siden):

Vi ble invitert på ‘gourmetmiddag’ til noen venner for ca 10 år siden. Da vi gikk måtte vi overføre 3000 kr for mannen og meg. 
 

Jeg  fikk helt sjokk og vi takket nei neste gang de inviterte. 

Hva slags mat var dette som var verdt 3000 kr?  Fersk hummer, russisk kaviar og gullbelagt gåselever?  Herregud, jeg hadde aldri betalt!

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi lagde maten og spiste den etterpå. 

Anonymkode: 0e71d...128

Også ble dere kasta ut.  Hjelp, tenk at det eksisterer slike mennesker. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (5 minutter siden):

Hva slags mat var dette som var verdt 3000 kr?  Fersk hummer, russisk kaviar og gullbelagt gåselever?  Herregud, jeg hadde aldri betalt!

Tja, det var nok god mat ja med dyrt kjøtt og skalldyr, men vilt uansett. De tjente åpenbart penger på å ha oss der. 😂

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaleidoskop skrev (5 timer siden):

Og de synes sikkert dere var skikkelig gniene som bare hadde med ett brød 😂

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er delvis enig med deg, men jeg synes det er litt gjerrig og lite å beregne et brød på 4 persoener,

2-3 brødskiver er lite til frokost pr person , spesielt til menn, dette kommer fra en småspist.

Anonymkode: 2d7d8...374

Dette har ikke noe med å være gnien å gjøre. 
Vi kom for en overnatting på deres hytte og fikk beskjed at vi ikke skulle ta med noe, de hadde handlet. Hadde kjøpt inn litt snacks og vin osv for ville ikke komme tomhendt. På veien ringte jeg og spurte om vi trengte noe fra butikken siden vi uansett kjørte forbi. Fikk da beskjed om at de hadde glemt å kjøpe brød til frokosten og om jeg kunne kjøpe ett. Kanskje jeg tok det for bokstavelig, men jeg reagerte ikke på at det bare skulle være ett brød, syns personlig det er nok til fire personer. Var ikke som jeg tenkte at «Hah, der sparte jeg 35 kroner ved å ikke kjøpe to».

Men uansett, å diskutere om ett brød er nok til fire eller ikke er heller uinteressant. Vi kunne ha kjøpt to ja, men jeg tenkte ikke over det, men han kunne også ha delt mer rettferdig slik det var nok til alle.

Anonymkode: 58d13...7bd

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firefine skrev (10 minutter siden):

Tja, det var nok god mat ja med dyrt kjøtt og skalldyr, men vilt uansett. De tjente åpenbart penger på å ha oss der. 😂

Tok dere hele regninga da, eller var det mat for 6000 der?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Highhopes skrev (Akkurat nå):

Tok dere hele regninga da, eller var det mat for 6000 der?

Vår andel for oss to var 3000kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Dette har ikke noe med å være gnien å gjøre. 
Vi kom for en overnatting på deres hytte og fikk beskjed at vi ikke skulle ta med noe, de hadde handlet. Hadde kjøpt inn litt snacks og vin osv for ville ikke komme tomhendt. På veien ringte jeg og spurte om vi trengte noe fra butikken siden vi uansett kjørte forbi. Fikk da beskjed om at de hadde glemt å kjøpe brød til frokosten og om jeg kunne kjøpe ett. Kanskje jeg tok det for bokstavelig, men jeg reagerte ikke på at det bare skulle være ett brød, syns personlig det er nok til fire personer. Var ikke som jeg tenkte at «Hah, der sparte jeg 35 kroner ved å ikke kjøpe to».

Men uansett, å diskutere om ett brød er nok til fire eller ikke er heller uinteressant. Vi kunne ha kjøpt to ja, men jeg tenkte ikke over det, men han kunne også ha delt mer rettferdig slik det var nok til alle.

Anonymkode: 58d13...7bd

Det burde jo være nok med et brød til fire personer. Jeg hadde aldri klart å spise mer en to brødskiver til frokost. Det kunne ikke min samboer heller. Selv om han er 30 kg tyngre enn meg. 

Men han burde jo uansett tenkt at han burde ta mindre når der "bare" var ett brød..

Anonymkode: 84671...c91

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Dette har ikke noe med å være gnien å gjøre. 
Vi kom for en overnatting på deres hytte og fikk beskjed at vi ikke skulle ta med noe, de hadde handlet. Hadde kjøpt inn litt snacks og vin osv for ville ikke komme tomhendt. På veien ringte jeg og spurte om vi trengte noe fra butikken siden vi uansett kjørte forbi. Fikk da beskjed om at de hadde glemt å kjøpe brød til frokosten og om jeg kunne kjøpe ett. Kanskje jeg tok det for bokstavelig, men jeg reagerte ikke på at det bare skulle være ett brød, syns personlig det er nok til fire personer. Var ikke som jeg tenkte at «Hah, der sparte jeg 35 kroner ved å ikke kjøpe to».

Men uansett, å diskutere om ett brød er nok til fire eller ikke er heller uinteressant. Vi kunne ha kjøpt to ja, men jeg tenkte ikke over det, men han kunne også ha delt mer rettferdig slik det var nok til alle.

Anonymkode: 58d13...7bd

Men hallo! med denne tillgsinformajonen du kommer med nå så er sitausjonen helt anederledes.

Selføgelig svarer vi utifra hva du skriver, og slik du skrev det opprinnelig, så hørtes du gnien ut.

Anonymkode: 2d7d8...374

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firefine skrev (5 minutter siden):

Vår andel for oss to var 3000kr. 

Da hadde jeg faktisk bedt om kvittering. Det er jo sinnsykt. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde «klaget og sukker» til svigermor om at minstemann som da var baby ikke tålte melk, det ville si at jeg som ammet han ikke kunne spise noe med melk for da ble han skikkelig syk. Vi ble invitert til middag og der serverte hun en gryte basert på fløte. Samt en kjedelig salat. Og så ble hun skikkelig snurt når jeg bare spiste tre salatblader. Ikke fikk jeg tilbudt brødskive heller.

 

Sånn i ettertiden ser jeg jo at jeg bare burde dratt. Men jeg var for ung og høflig. 

Anonymkode: 3edb8...f24

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firefine skrev (4 minutter siden):

Vår andel for oss to var 3000kr. 

Ja, skjønte det, men hadde de selv også en andel på 3000 eller endte dere opp med å betale alt?

Summen er jo helt sinnsyk! Har aldri skjønt hvorfor enkelte tror det er innafor å invitere til middag for så å kreve betaling etterpå. Hvis du ikke har råd til å betale selv, så lar man være å invitere (om det ikke er avtalt spleiselag).

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi hadde «klaget og sukker» til svigermor om at minstemann som da var baby ikke tålte melk, det ville si at jeg som ammet han ikke kunne spise noe med melk for da ble han skikkelig syk. Vi ble invitert til middag og der serverte hun en gryte basert på fløte. Samt en kjedelig salat. Og så ble hun skikkelig snurt når jeg bare spiste tre salatblader. Ikke fikk jeg tilbudt brødskive heller.

 

Sånn i ettertiden ser jeg jo at jeg bare burde dratt. Men jeg var for ung og høflig. 

Anonymkode: 3edb8...f24

Haha har opplevd akkurat det samme! Men jeg spiste bare loff uten smør.. Senere stappet hun i samme unge pisket krem - fordi stakkar liten må jo få kake - og da spydde ungen på bordet og vi måtte gå hjem.. (sa jeg ikke hadde med skift, var litt sur kan man si..)

Anonymkode: 421cb...440

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 20.47):

En gang ble mannen og jeg invitert på middag, på en ukedag. Vi kom kl. 19, og vertskapet var i full gang med å lage mat fra bunnen av, samtidig som de underholdt oss og en annen gjest. Så langt så vel, men serveringen varte og rakk. Vi tittet på klokka siden vi skulle tidlig opp for å dra på jobb. Kl. 21 var maten klar for steking, men det «var jo litt tidlig for middag så vi drøyer det litt». Ja vel. Beklageligvis jobbet både vertskapet og den andre gjesten på nattestid, i motsetning til oss, så da klokka bikket 23 uten at maten hadde blitt servert måtte vi takke for oss, og dra hjem for å rekke å få oss litt søvn før vi måtte opp for å rekke jobb dagen etterpå. 
Vi stoppet innom McDonalds på vei hjem.

En annen gang var jeg og ei venninne invitert til ei annen venninne som hadde flyttet langt unna. Det var snakk om såpass lang reisevei at vi måtte overnatte. Både jeg og den venninnen som var invitert var studenter, og bare det å ha råd til å kjøre så langt var ikke bare-bare. Da vi kom fram etter den lange kjøreturen stekte vertinnen seg en frossenpizza, og vi fikk litt potetgull. Denne venninna bodde såpass langt utenfor allfarvei at det ikke gikk an å bestille levering av noe mat der heller. Neste morgen var det heller ikke så mye som ei brødskive å få, så vi reiste tidlig hjem. På kjøreturen hjem holdt jeg på å besvime av sult. Siden jeg stilte med bil hadde den andre venninna og jeg avtalt å dele på bensinkostnaden, men det hadde plutselig ikke denne venninna «råd til», så vi stoppet på en veikro og jeg måtte sitte og se på henne spise mens jeg ikke hadde råd til annet enn bensinen vi behøvde for å komme oss hjem. 🤦‍♀️

Anonymkode: 495b9...0a5

Forståt ikke hvorfor du stoppet for at hun skulle spise

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...