Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil slenge meg på den komme for tillig diskusjonen... Jeg begynte for noen år siden å alltid invitere folk mellom to klokkeslett. Sånn "middag serveres klokken 18, men vi er klare for besøk etter klokken 16." foreksempel. Det har funket veldig bra her, bortsett fra de som alltid er seine uansett 🙄

Anonymkode: 608e1...b74

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

exictence skrev (På 3.5.2018 den 11.58):

Vel, jeg ser ikke helt sånn på det. Forventer at det blir en middag, men synes det er veldig geit med lite, men godt.

 

Jeg hadde ikke blitt fornærmet, men hadde nok smilt for meg selv og syntes et var da knapp servering med så lite. Selv spiser jeg nesten ikke kjøtt, så det hadde vel egentlig gledet meg. Men det var uten om tema. Synes det var litt lite, ja.

Det er også lurt :)

 

Tatt seg bryet med å komme? Da ville jeg heller sagt: Tatt seg bryet med å invitere.

Det er da bare hyggelig å få en invitasjon til noen. 

Hvis det er slik her du tenker, så tviler jeg på at du egentlig vet hvordan et ordentlig selskap skal være, og er. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (36 minutter siden):

Hvis det er slik her du tenker, så tviler jeg på at du egentlig vet hvordan et ordentlig selskap skal være, og er. :)

ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 17.24):

Enig, men det er uansett vertens ansvar. Om mengden mat er litt knapp burde den heller serveres porsjonsvis og ikke slik at gjestene forsyner seg selv. Om det er en gryte feks kan det være vanskelig å vite hvor mye man kan ta for at det skal rekke rundt.

Når det er sagt så vet jeg at mange ikke eier skamvett. Vi var en gang på en hyttetur med et annet par og hadde beregnet ett brød til frokost. Meg og min mann spiser to-tre skiver hver så ett brød delt på fire var ikke noe vi reagerte på. Men da vi kom ned til frokost ordnet mannen i det andre paret seg skiver og tror ikke jeg overdriver om han laget seg ti skiver. Igjen lå rundt tre skiver og begge skalkene (oppskjært brød) som skulle holde til oss tre andre. Det syns jeg rett og slett var utrolig frekt. Om man spiser så mye så bør det informeres om at vi trenger to brød så det holder til alle. 

Anonymkode: 58d13...7bd

Herre min hatt!

Når det gjelder porsjonsberegning så er jeg alltid litt lur. Jeg serverer ALDRI all mat med en gang. Lar noe stå igjen å putre på lav varme. Stort sett er folk flinke å forsyne seg. Vet mange teller inni seg. F.eks om det serveres stek, så er de fleste flink og forsyner seg med f.eks 2 stykker, slik at det rekker rundt bordet. Jeg pleier ikke å opplyse om at det er mer på kjøkkenet. Synes faktisk ikke noe om at enkelte lesser oppå svære porsjoner (min regel for meg selv er å forsyne meg meg restaurant-porsjon). Så blir det muligheter for påfyll etterpå. 

Dersom det viser seg at jeg har beregnet feil, f.eks mengde kjøtt, så har jeg stort sett mye tilbehør. Da opplyser jeg om at jeg f.eks har beregnet litt feil, så det er et stykke til hver, men masse tilbehør. Folk kan feile en gang i blant. 

Serverer jeg suppe, gryte, pasta, så har jeg gjerne brød/hvitløksbrød stående på bordet. 

Har også et par andre triks. Er det gryte eller suppe, så står jeg gjerne med øsen og serverer ved bordet, i stedet for at tung panne må flyttes rundt. Jeg vet jo om enkelte som forsyner seg GRÅDIG. Sørger da for å plassere kjøtt ved siden av den som sitter lengst unna personen, poteter til en annen, og grønnsaker til en tredje. Slik får de fleste forsynt seg før de grådige, og de grådige blir seende ut som grådige dersom de fyller på dobbelt og trippelt så mye etter de andre. 

Når det er sagt, så inviterer jeg stort sett hyggelige folk som setter pris på å bli invitert og som har gode manerer. De andre har jeg stort sett kun invitert fordi jeg "må". 

AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 17.31):

Vi hadde en gang et vennepar som et par ganger inviterte oss på middag. Jeg er vegetarianer og vant til å ha med egen mat, for å ikke være til bry for vertskapet. Av disse fikk jeg beskjed om å ikke ha med noe, fordi de skulle lage xx (spennende vegetarmat) til meg. Det var ikke noe annet enn snakk om denne «fantastiske» vegetarretten de skulle lage til meg i to ukers tid i forkant av begge gangene jeg skulle på middag til de, så jeg hadde ikke med meg noe. Når jeg da dukket opp så «hadde de ikke hatt tid» til å lage noe jeg kunne spise, og maten som ble servert de øvrige gjestene var kjøttgryter. Dette skjedde begge gangene jeg skulle dit på middag; Flere uker med «skryt» om maten de skulle lage til meg, og null å spise når jeg kom dit. 🤦‍♀️

Den tredje, og siste, gangen jeg ble invitert de på middag måtte jeg melde avbud pga. sykdom, og da ble de så skuffet over at jeg ikke kom fordi de hadde jo «laget» mat til meg denne gangen. Mannen kom hjem med en isboks med rå kål og gulrot uten dressing, som de hadde sendt med han. 🤷‍♀️

Anonymkode: 495b9...0a5

Jeg hadde faktisk lurt på om de gjorde det bevisst. Kanskje de ikke liker vegetarianere?

AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 12.55):

Vi har vært en gjeng på 5 jenter på hyttetur hos hun ene fast en helg på høsten i sikkert 10 år, men for 3 år siden skulle "vertinnen" plutselig ha betalt 500,- fra hver person som skulle være der. Kunne forstått det om vi herjet og hadde ødelagt noe, men vi er barndomsvenninder og det går som regel i vin og brettspill på kvelden. Tar med sengesett og rydder godt etter oss. Hun sa det var moren som ville vi skulle betale så ikke så mye å si på det, men hun ville vel helst ikke ha oss der. 

Må til slutt bare slenge inn at det å komme for tidlig er kjempeirriterende. De siste 20 minuttene har man en masse som må ordnes og så kommer gjestene midt oppi det? Argh! Jeg hadde seriøst ventet utenfor eller i bilen eller noe enn å komme for tidlig. Eneste unntak er om det var en veldig nær venn som var vert men da hadde jeg sendt mld og sagt at jeg hjelper til med de siste forbredelsene eller noe slikt. 

Anonymkode: 30bf0...43d

Hvis det er moren sin hytte, så er det helt ok at hun ikke ønsker å låne ut hytten gratis. Mange velger å leie ut for å tjene litt ekstra, og noen gjør det pga utgifter i forbindelse med hytten. Dersom venninnen ikke kunne ha denne hytten, hva hadde vært alternativet? Leie? Og da ok å betale?

Enig i tidlige gjester. Likevel tilstreber jeg å ha alt på stell 15min før. Men det er jo ikke alltid det går. Da hender det at jeg forsøker å skynde meg ferdig. Har blitt oppringt fordi jeg ikke har åpnet, og svart at jeg kommer, men var opptatt på badet. Man kan jo ikke hoppe opp fra wc eller løpe naken ut fra en kjapp dusj for å åpne....Lov med en hvit løgn. Det er ikke slik at det er vanskelig å se forskjell på 1745 og 1800. Dersom man tar buss og bussen er der enten 1730 eller 1830, så kan man spørre om det er ok at man kommer 30min før kl 18, eller om det passer bedre 30min etter. Da kan verten tilpasse maten, og feks begynne på den senere. Og få husarbeid unnagjort før 1730. 

Anonymkode: 9f48d...020

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Herre min hatt!

Når det gjelder porsjonsberegning så er jeg alltid litt lur. Jeg serverer ALDRI all mat med en gang. Lar noe stå igjen å putre på lav varme. Stort sett er folk flinke å forsyne seg. Vet mange teller inni seg. F.eks om det serveres stek, så er de fleste flink og forsyner seg med f.eks 2 stykker, slik at det rekker rundt bordet. Jeg pleier ikke å opplyse om at det er mer på kjøkkenet. Synes faktisk ikke noe om at enkelte lesser oppå svære porsjoner (min regel for meg selv er å forsyne meg meg restaurant-porsjon). Så blir det muligheter for påfyll etterpå. 

Dersom det viser seg at jeg har beregnet feil, f.eks mengde kjøtt, så har jeg stort sett mye tilbehør. Da opplyser jeg om at jeg f.eks har beregnet litt feil, så det er et stykke til hver, men masse tilbehør. Folk kan feile en gang i blant. 

Serverer jeg suppe, gryte, pasta, så har jeg gjerne brød/hvitløksbrød stående på bordet. 

Har også et par andre triks. Er det gryte eller suppe, så står jeg gjerne med øsen og serverer ved bordet, i stedet for at tung panne må flyttes rundt. Jeg vet jo om enkelte som forsyner seg GRÅDIG. Sørger da for å plassere kjøtt ved siden av den som sitter lengst unna personen, poteter til en annen, og grønnsaker til en tredje. Slik får de fleste forsynt seg før de grådige, og de grådige blir seende ut som grådige dersom de fyller på dobbelt og trippelt så mye etter de andre. 

Når det er sagt, så inviterer jeg stort sett hyggelige folk som setter pris på å bli invitert og som har gode manerer. De andre har jeg stort sett kun invitert fordi jeg "må". 

Anonymkode: 9f48d...020

men hvis du lager stek og det er to skiver til hver så beregner du kraftig feil, det bør være 4-5

Anonymkode: 75d9b...b50

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

men hvis du lager stek og det er to skiver til hver så beregner du kraftig feil, det bør være 4-5

Anonymkode: 75d9b...b50

Les innlegget en gang til😉 

Anonymkode: d9f40...133

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Les innlegget en gang til😉 

Anonymkode: d9f40...133

jeg leste det, og skjønner «trikset» med litt mat i bakhånd, men hadde jeg vært ved ditt bord hadde jeg ikke turt å tatt kjøtt i det hele tatt hvis det tilsynelatende hadde vært så lite

Anonymkode: 75d9b...b50

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

jeg leste det, og skjønner «trikset» med litt mat i bakhånd, men hadde jeg vært ved ditt bord hadde jeg ikke turt å tatt kjøtt i det hele tatt hvis det tilsynelatende hadde vært så lite

Anonymkode: 75d9b...b50

Det er da virkelig helt vanlig å kun servere passe mengde til runde en, mens maten holder seg varm på kjøkkenet? Særlig om man serverer ting som stek med varm saus. 

Anonymkode: 09a7d...2dd

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som syntes jeg var en dårlig vertinne... 

Var ikke middagsselskap, men en barnebursdag i 1. klasse, med rundt 15 barn.  Jeg hadde laget tre langpannepizzaer med kjøttdeig. Pluss flere kaker og is. 

En far leverer datteren sin og spør i samme sleng hva vi skal spise. Jeg sier det og han sier at hun ikke kan spise pizza med kjøttdeig som ikke er halal. Men jeg kunne kanskje lage noe fisk til henne? Ehh, nei, for det første så hadde jeg ikke fisk i huset akkurat da, og for de som har arrangert barnebursdag så vet man jo at man har ikke mye tid til overs midt i selskapet til å handle og lage en helt annen middag. Jeg sa at jeg dessverre ikke har fisk. Fikk da beskjed om at hun skulle ikke spise pizza. 

Stakkars jenta, alle spiste pizza, jeg laget en brødskive til henne.... hun spiste kake og is etterpå da. 

Vi inviterte henne hvert år frem til vi flyttet, men hun kom aldri tilbake. 

(Må legge til at jeg hadde faktisk skrevet i invitasjonen at jeg ønsket tilbakemelding om allergier el.a. En mor ringte om glutenallergi, de tok med glutenfri pizzabolle til henne, og jeg laget glutenfri brownie. Enkelt løst. Denne faren kunne gjort det samme, istedet for å komme med det midt i selskapet. Da hadde jeg jo bare latt en del av pizzaen være uten kjøtt.)

AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 18.04):

Alt av poteter, gulrøtter, rosenkål, og rødkål heller hun også ribbefett over. Synes det er litt merkelig å ikke sette av en liten skål til side med grønnsaker før man heller over ribbefett når man vet at en vegetarianer er invitert. 

Jeg er ikke vegetarianer, men setter stor pris på om folk kan unngå å helle ribbefett over grønnsakene! Æsj... (har ikke opplevd det altså)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (6 minutter siden):

Noen som syntes jeg var en dårlig vertinne... 

Var ikke middagsselskap, men en barnebursdag i 1. klasse, med rundt 15 barn.  Jeg hadde laget tre langpannepizzaer med kjøttdeig. Pluss flere kaker og is. 

En far leverer datteren sin og spør i samme sleng hva vi skal spise. Jeg sier det og han sier at hun ikke kan spise pizza med kjøttdeig som ikke er halal. Men jeg kunne kanskje lage noe fisk til henne? Ehh, nei, for det første så hadde jeg ikke fisk i huset akkurat da, og for de som har arrangert barnebursdag så vet man jo at man har ikke mye tid til overs midt i selskapet til å handle og lage en helt annen middag. Jeg sa at jeg dessverre ikke har fisk. Fikk da beskjed om at hun skulle ikke spise pizza. 

Stakkars jenta, alle spiste pizza, jeg laget en brødskive til henne.... hun spiste kake og is etterpå da. 

Vi inviterte henne hvert år frem til vi flyttet, men hun kom aldri tilbake. 

Dersom et barn må ha «spesialmat» i en barnebursdag er det virkelig foreldrene til barnet sitt ansvar å avklare dette på forhånd, dette om det er pga. allergi/religion/tro/etiske hensyn (vegan/vegetar). 

Syntes du løste det på en ok måte. Hadde det vært helt krise måtte han faren kunnet tatt med noe selv. Det hadde iallefall jeg gjort for mitt barn :)

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

misssssnorway skrev (Akkurat nå):

Dersom et barn må ha «spesialmat» i en barnebursdag er det virkelig foreldrene til barnet sitt ansvar å avklare dette på forhånd, dette om det er pga. allergi/religion/tro/etiske hensyn (vegan/vegetar). 

Syntes du løste det på en ok måte. Hadde det vært helt krise måtte han faren kunnet tatt med noe selv. Det hadde iallefall jeg gjort for mitt barn :)

Ja. Jeg oppdaterte innlegget mitt ang det. Dette var første gang jeg hadde selskap for barn på skolen. Har lært litt etter det også. Men jeg forventer jo at foreldrene er litt på banen i forkant da, spesielt når jeg hadde skrevet at jeg ønsket tilbakemelding ang. allergi og annet 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en dåp engang. Ca 50 gjester. Moren hadde laget 100 grove brødskiver med ost/skinke og en agurkbit på. Det var en muffins og en liten brownie til hver. Super stusselig. 

Anonymkode: 0dc2b...f89

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne passer nok både her, men også i tråden om gjerrigknarker!

Var invitert i utdrikkingslag til en venninne, der de som arrangerte (forloverene) hadde påtatt seg alt ansvar for aktiviteter og innkjøp av mat og drikke mot at alle deltakerene betalte en sum på forhånd. Det var alt i alt et ganske dårlig planlagt utdrikkingslag, og opplevde forloverene som noe uerfarne selv om det ikke var første gangen de var med på noe slikt.

Dagen før selve utdrikkingslaget ville de overraske bruden med en intim middag med bare et fåtall av hennes nærmeste venninner. Dette var tydligvis ikke planlagt så godt på forhånd. Jeg spurte om hvilken vin de hadde valgt til maten, og hva den gravide skulle få som alternativ, men fikk som svar at det hadde de ikke tenkt på. Endte med at jeg måtte haste meg av gårde til polet for å få kjøpt dette, nettopp fordi jeg visste at bruden ville ha vin! Vinen ble snakkisen på middagen, og er den dag i dag både bruden og min sin favorittvin!

Selve utdrikkingslaget startet med «champagnefrukost» hvor forloverene poppet 2 flasker prosecco, fordelt på 14 jenter. Igjen hadde de ikke tenkt på drikke til den gravide eller hun som var sjåfør.

Gjennom dagen var det noen aktiviteter, og ingen drikke å oppspore for deltakerene. Bruden fikk kanskje 1 øl i bilen på vei til endestasjonen. Dette til tross for at jeg VET at hun elsker dagsfylla!

Når vi var komt til siste post for dagen (en hytte hvor alle skulle overnatte), vart det servert noe enkel mat, men fortsatt ingen drikke. Etter «lunsjen» var det duket for spa. Bruden skulle få massasje, og fikk en øl i hånden på vei dit. Tilgang til spaet for alle de andre viste seg å ikke være inkludert i summen alle hadde betalt inn på forhånd, så det var ikke alle som tok seg råd til å bli med.

Vi som ble igjen på hytta fikk instrukser om å begynne på middagen, som skulle være taco. Forloverene hadde også stolt ytret at det skulle lages mojito til hele gjengen til middagen! Hun gravide og jeg gikk igjennom kjøleskapet og fant ut at det var kjøpt inn alt for lite mat! For alle de 14 jentene var det handlet inn 1 avokado, 1 lime (som også skulle holde til mojito), 1 beger rømme, 1 ost og 2 kjøttdeiger!! Ikke var der noe pålegg til morgenen etterpå heller, for «restene» av osten skulle brukes til dette.

Det endte med at vi krevde at forloverene reiste innom butikken mens bruden fikk massasje, for å handle inn nok mat. Det holdt akkurat, men jeg har aldri spist så lite taco i hele mitt liv.

Etter middagen kom endelig drikken frem! Alle fikk hver sin bittelille mojito, som nærmest var på størrelse med en shot. Ellers var det kjøpt inn «hele» 2-3 kartonger med vin, og et par sekspakninger med øl. Alt ble plassert i kjøleskapet og man fikk beskjed om at det bare var å forsyne seg, for der var så rikelig med drikke! Altså ingen servering eller påfyll, men man måtte hente selv.

Utdrikkingslaget endte med at 50% av gjestene tok tidlig kveld, og resten holdt det gående på det lille som var av drikke.

Dagen etter var hun ene forloveren så stolt over at der var noe drikke til overs, og at hun hadde beregnet mengder så bra! Lite tenkte hun over at alle syntes det var ubehagelig å gå i kjøleskapet hver gang de ville ha noe å drikke, i stedet for at det bare stod fremme. «Overskuddet» tok hun med seg hjem, og den ekstra maten som vart kjøpt inn i etterkant måtte selvsagt etterbetales i tillegg til den summen vi hadde betalt i forkant.

Anonymkode: 25e30...d67

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var i en dåp engang. Ca 50 gjester. Moren hadde laget 100 grove brødskiver med ost/skinke og en agurkbit på. Det var en muffins og en liten brownie til hver. Super stusselig. 

Anonymkode: 0dc2b...f89

stakkars, kanskje det var det de hadde råd til? 

Anonymkode: 75d9b...b50

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Denne passer nok både her, men også i tråden om gjerrigknarker!

Var invitert i utdrikkingslag til en venninne, der de som arrangerte (forloverene) hadde påtatt seg alt ansvar for aktiviteter og innkjøp av mat og drikke mot at alle deltakerene betalte en sum på forhånd. Det var alt i alt et ganske dårlig planlagt utdrikkingslag, og opplevde forloverene som noe uerfarne selv om det ikke var første gangen de var med på noe slikt.

Dagen før selve utdrikkingslaget ville de overraske bruden med en intim middag med bare et fåtall av hennes nærmeste venninner. Dette var tydligvis ikke planlagt så godt på forhånd. Jeg spurte om hvilken vin de hadde valgt til maten, og hva den gravide skulle få som alternativ, men fikk som svar at det hadde de ikke tenkt på. Endte med at jeg måtte haste meg av gårde til polet for å få kjøpt dette, nettopp fordi jeg visste at bruden ville ha vin! Vinen ble snakkisen på middagen, og er den dag i dag både bruden og min sin favorittvin!

Selve utdrikkingslaget startet med «champagnefrukost» hvor forloverene poppet 2 flasker prosecco, fordelt på 14 jenter. Igjen hadde de ikke tenkt på drikke til den gravide eller hun som var sjåfør.

Gjennom dagen var det noen aktiviteter, og ingen drikke å oppspore for deltakerene. Bruden fikk kanskje 1 øl i bilen på vei til endestasjonen. Dette til tross for at jeg VET at hun elsker dagsfylla!

Når vi var komt til siste post for dagen (en hytte hvor alle skulle overnatte), vart det servert noe enkel mat, men fortsatt ingen drikke. Etter «lunsjen» var det duket for spa. Bruden skulle få massasje, og fikk en øl i hånden på vei dit. Tilgang til spaet for alle de andre viste seg å ikke være inkludert i summen alle hadde betalt inn på forhånd, så det var ikke alle som tok seg råd til å bli med.

Vi som ble igjen på hytta fikk instrukser om å begynne på middagen, som skulle være taco. Forloverene hadde også stolt ytret at det skulle lages mojito til hele gjengen til middagen! Hun gravide og jeg gikk igjennom kjøleskapet og fant ut at det var kjøpt inn alt for lite mat! For alle de 14 jentene var det handlet inn 1 avokado, 1 lime (som også skulle holde til mojito), 1 beger rømme, 1 ost og 2 kjøttdeiger!! Ikke var der noe pålegg til morgenen etterpå heller, for «restene» av osten skulle brukes til dette.

Det endte med at vi krevde at forloverene reiste innom butikken mens bruden fikk massasje, for å handle inn nok mat. Det holdt akkurat, men jeg har aldri spist så lite taco i hele mitt liv.

Etter middagen kom endelig drikken frem! Alle fikk hver sin bittelille mojito, som nærmest var på størrelse med en shot. Ellers var det kjøpt inn «hele» 2-3 kartonger med vin, og et par sekspakninger med øl. Alt ble plassert i kjøleskapet og man fikk beskjed om at det bare var å forsyne seg, for der var så rikelig med drikke! Altså ingen servering eller påfyll, men man måtte hente selv.

Utdrikkingslaget endte med at 50% av gjestene tok tidlig kveld, og resten holdt det gående på det lille som var av drikke.

Dagen etter var hun ene forloveren så stolt over at der var noe drikke til overs, og at hun hadde beregnet mengder så bra! Lite tenkte hun over at alle syntes det var ubehagelig å gå i kjøleskapet hver gang de ville ha noe å drikke, i stedet for at det bare stod fremme. «Overskuddet» tok hun med seg hjem, og den ekstra maten som vart kjøpt inn i etterkant måtte selvsagt etterbetales i tillegg til den summen vi hadde betalt i forkant.

Anonymkode: 25e30...d67

Herregud. 2 pakker kjøttdeig til 14 stykker??  Det burde ihvertfall vært 5-6.  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

jeg leste det, og skjønner «trikset» med litt mat i bakhånd, men hadde jeg vært ved ditt bord hadde jeg ikke turt å tatt kjøtt i det hele tatt hvis det tilsynelatende hadde vært så lite

Anonymkode: 75d9b...b50

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Herre min hatt!

Når det gjelder porsjonsberegning så er jeg alltid litt lur. Jeg serverer ALDRI all mat med en gang. Lar noe stå igjen å putre på lav varme. Stort sett er folk flinke å forsyne seg. Vet mange teller inni seg. F.eks om det serveres stek, så er de fleste flink og forsyner seg med f.eks 2 stykker, slik at det rekker rundt bordet. Jeg pleier ikke å opplyse om at det er mer på kjøkkenet. Synes faktisk ikke noe om at enkelte lesser oppå svære porsjoner (min regel for meg selv er å forsyne meg meg restaurant-porsjon). Så blir det muligheter for påfyll etterpå. 

Dersom det viser seg at jeg har beregnet feil, f.eks mengde kjøtt, så har jeg stort sett mye tilbehør. Da opplyser jeg om at jeg f.eks har beregnet litt feil, så det er et stykke til hver, men masse tilbehør. Folk kan feile en gang i blant. 

Serverer jeg suppe, gryte, pasta, så har jeg gjerne brød/hvitløksbrød stående på bordet. 

Har også et par andre triks. Er det gryte eller suppe, så står jeg gjerne med øsen og serverer ved bordet, i stedet for at tung panne må flyttes rundt. Jeg vet jo om enkelte som forsyner seg GRÅDIG. Sørger da for å plassere kjøtt ved siden av den som sitter lengst unna personen, poteter til en annen, og grønnsaker til en tredje. Slik får de fleste forsynt seg før de grådige, og de grådige blir seende ut som grådige dersom de fyller på dobbelt og trippelt så mye etter de andre. 

Når det er sagt, så inviterer jeg stort sett hyggelige folk som setter pris på å bli invitert og som har gode manerer. De andre har jeg stort sett kun invitert fordi jeg "må". 

Anonymkode: 9f48d...020

 

Hvis det er noen som har dårlige manerer her så er det deg og det gjelder forøvrig mange i denne tråden.

Man teller ikke hvor mange rosenkål eller kjøttbiter gjester spiser. Mer uhøflig enn det blir det knapt. Og å stå og porsjonere ut mat så ikke "grådige" gjester skal ta for mye!? Jeg har ikke ord!

Er dere oppdratt i en låve?

Når man inviterer til mat så sørger man for at man serverer rikelig. Man setter da sin ære i at gjestene skal få spise så mye de har lyst til uansett om de måtte spise lite eller mye og som vertinne sitter man virkelig ikke å verner om kjøttgryta som Gollum over ringen. Jeg hadde skjems.

Anonymkode: e833c...d43

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Herre min hatt!

Når det gjelder porsjonsberegning så er jeg alltid litt lur. Jeg serverer ALDRI all mat med en gang. Lar noe stå igjen å putre på lav varme. Stort sett er folk flinke å forsyne seg. Vet mange teller inni seg. F.eks om det serveres stek, så er de fleste flink og forsyner seg med f.eks 2 stykker, slik at det rekker rundt bordet. Jeg pleier ikke å opplyse om at det er mer på kjøkkenet. Synes faktisk ikke noe om at enkelte lesser oppå svære porsjoner (min regel for meg selv er å forsyne meg meg restaurant-porsjon). Så blir det muligheter for påfyll etterpå. 

Dersom det viser seg at jeg har beregnet feil, f.eks mengde kjøtt, så har jeg stort sett mye tilbehør. Da opplyser jeg om at jeg f.eks har beregnet litt feil, så det er et stykke til hver, men masse tilbehør. Folk kan feile en gang i blant. 

Serverer jeg suppe, gryte, pasta, så har jeg gjerne brød/hvitløksbrød stående på bordet. 

Har også et par andre triks. Er det gryte eller suppe, så står jeg gjerne med øsen og serverer ved bordet, i stedet for at tung panne må flyttes rundt. Jeg vet jo om enkelte som forsyner seg GRÅDIG. Sørger da for å plassere kjøtt ved siden av den som sitter lengst unna personen, poteter til en annen, og grønnsaker til en tredje. Slik får de fleste forsynt seg før de grådige, og de grådige blir seende ut som grådige dersom de fyller på dobbelt og trippelt så mye etter de andre. 

Når det er sagt, så inviterer jeg stort sett hyggelige folk som setter pris på å bli invitert og som har gode manerer. De andre har jeg stort sett kun invitert fordi jeg "må". 

Anonymkode: 9f48d...020

Hva tenker du er lurt med dette? Skjønner ikke poenget med å gjemme bort mat? Hva hvis gjestene ser på den sparsomme serveringen og forsyner seg der etter og du ikke trenger å hente forsyninger på kjøkkenet, hva bruker du overskuddswaten til? Sparer en middag? 

Anonymkode: 745f9...370

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva tenker du er lurt med dette? Skjønner ikke poenget med å gjemme bort mat? Hva hvis gjestene ser på den sparsomme serveringen og forsyner seg der etter og du ikke trenger å hente forsyninger på kjøkkenet, hva bruker du overskuddswaten til? Sparer en middag? 

Anonymkode: 745f9...370

Enig i dette. Men det er jo også helt vanlig i middagsselskaper at vertene har porsjon 2 og 3 (for de som er ekstra sultne) i varme på kjøkkenet.  Men man serverer jo rikelig med mat i porsjon 1 likevel.

Jeg skjønner ikke at det går an å beregne feil mengde, særlig i disse dager da alt kan søkes opp på nett. Men tror mange her misforstår begrepene porsjon og person. En person spiser gjerne flere porsjoner. De eneste gangene man serverer 1 porsjon til middagsgjestene, er når man serverer 3 retter eller mer. Selv da kan det være lurt å ha litt ekstra av hovedretten i bakhånd, i tilfelle noen er ekstra sulten. Man bør jo ta sånne forbehold som vert, gjestene skal jo tross alt trives, bli mett og ha det kjekt.

Man bør så absolutt heller ikke lage akkurat nok med mat, men lag heller ekstra med mat, gjerne slik at det blir mat til overs. For maten som blir til over kan man jo spise selv dagen derpå eller fryse ned.

Anonymkode: 37310...e41

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig i dette. Men det er jo også helt vanlig i middagsselskaper at vertene har porsjon 2 og 3 (for de som er ekstra sultne) i varme på kjøkkenet.  Men man serverer jo rikelig med mat i porsjon 1 likevel.

Jeg skjønner ikke at det går an å beregne feil mengde, særlig i disse dager da alt kan søkes opp på nett. Men tror mange her misforstår begrepene porsjon og person.

Anonymkode: 37310...e41

Altså… greit om man fortsatt går på barneskolen og synes det er forvirrende, men alle over 12 år klarer vel å skille mellom dette… 😂😂

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...