Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alice123 skrev (4 timer siden):

Joda, det kommer vi nok til å gjøre. Min mann og jeg har til stadig middagsselskaper (nå under covid så-som-så), så vi kommer ikke til å ekskludere, for jeg er veldig glad i venninnen min. Men på grunn av covid hadde jeg glemt hvor immari småspist (og småserverende!!) de er, og glemte å komme mett til middag ;)

 

Småserverende, det der var jo smålighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og min samboer holdt et mislykket middagsselskap for mange år siden, men jeg vil påstå det ikke var helt vår feil at det gikk skeis:

Min samboer hadde inviterte 4 kollegaer til middag fredag kveld. Men han hadde ikke vært presis på tidspunkt dessverre... Beskjeden til de var ca: Alle som ville det kunne dra hjemom for å skifte osv etter jobb, og så si ifra når de er på vei. Så skulle vi sette maten i ovnen når de nærmet seg, og vi var uansett klar til å ta imot gjestene fra kl 17 av. 

Alle visste godt at det var et middagsselskap det var snakk om og at de skulle få servert lasagne og vin. Ingen av de bodde langt unna, og de var ferdig på jobb kl 16/16.30. Vi regnet med å kunne spise rundt kl 18. 1 gjest måtte melde avbud i siste liten pga sykt barn, og 1 gjest kom raskt etter å ha vært hjemom og skiftet.

De 2 siste derimot dro sammen hjem til hun ene for å stelle seg der. Når klokken ble 18 og vi ikke hadde hørt noe, spurte vi om de snart var på vei. Da hadde de ikke engang BEGYNT med noe som helst, men bare blitt sittende på sofaen og vorset..... Så DA skulle de i dusjen, sminke seg og hele pakka før de kunne dra derfra. 

Vi orket til slutt ikke vente mer og spiste ca kl 19 med den ene gjesten som var kommet. De to andre dukket opp kl 21.30 sånn halvveis interessert i å spise. Uten noe unnskyldning for at de var så treg eller noen form for anerkjennelse for at de faktisk var sein. De hadde jo spist chips, drukket og kost seg siden kl 17. Vi varmet opp igjen lasagnen til de, og hun ene satt i tillegg og bar seg for at det lå fremme en parmesan på bordet til de som ville raspe og ha på ekstra topping. "Det lukter jo så ekkelt"! 

De hadde med seg masse cider og det ble veldig klart at de bare var interessert i å vorse. Kl 00 spurte de om planen var å dra på byn, noe vi andre ikke ville. Den første gjesten ble hentet kl 00.30, og jeg var rimelig klar for sengen. Men de 2 andre ble sittende til kl 04(!!!) før de endelig gikk. 

Jeg kjente ingen av gjestene fra før, men min samboer og den første gjesten var helt sjokkert over hvordan de oppførte seg. Det var veldig tydelig at de ikke var interessert i noe middagsselskap i det hele tatt, de ville kun drikke - det var jo HELG...

Hadde det vært i dag hadde jeg definitivt bare kastet de ut tidligere og ikke ventet så lenge på de med maten i utgangspunktet. Men vi var dessverre unge og uerfarne verter den gangen. Ler av det i dag heldigvis. Han jobber fremdeles med noen av de, men de har aldri blitt invitert på noe igjen, og ikke har de invitert oss på noe heller 😅  

 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (På 19.1.2022 den 4.45):

Småserverende, det der var jo smålighet.

Joda jeg er enig. Men inviterer likevel til skikkelige selskaper hvor det flyter av mat og vin til alle (og det likevel lages nok mat til at vi spiser rester i ei uke).

Anser det litt som voksenopplæring. Den beste måten å endre holdinger på er å være et godt eksempel!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (6 minutter siden):

Anser det litt som voksenopplæring. Den beste måten å endre holdinger på er å være et godt eksempel!

Tja..  Egentlig enig, men noen ganger så har man å gjøre med folk som ikke skjønner det likevel. Da må man bedrive 'barneopplæring' - si tydelig ifra.  

Evt velge å ikke invitere dem igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Tja..  Egentlig enig, men noen ganger så har man å gjøre med folk som ikke skjønner det likevel. Da må man bedrive 'barneopplæring' - si tydelig ifra.  

Evt velge å ikke invitere dem igjen. 

Jeg forstår hva du mener og er enig! Men her er det litt relasjoner innvolvert også. Min venninne er en barndomsvenninne hvor våre foreldre også var barndomsvenner, og hun er som en søster, på godt og vondt (vi er i familie i alt annet enn blod).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (24 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener og er enig! Men her er det litt relasjoner innvolvert også. Min venninne er en barndomsvenninne hvor våre foreldre også var barndomsvenner, og hun er som en søster, på godt og vondt (vi er i familie i alt annet enn blod).

Ja det skjønner jeg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alice123 skrev (4 timer siden):

Joda jeg er enig. Men inviterer likevel til skikkelige selskaper hvor det flyter av mat og vin til alle (og det likevel lages nok mat til at vi spiser rester i ei uke).

Anser det litt som voksenopplæring. Den beste måten å endre holdinger på er å være et godt eksempel!

Nja, spørs om de tror de kommer unna med skiten sin når du inviterer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyttårsaften skulle vi bli servert pinnekjøtt, jeg gledet meg helt sykt. Fikk tatt en pølsebit og en tynn pinne før vertinnen rev fatet ut av hendene mine og satte det på kjøkkenet. Ble ikke tilbudt mer. 

Anonymkode: 4b94d...84c

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

På nyttårsaften skulle vi bli servert pinnekjøtt, jeg gledet meg helt sykt. Fikk tatt en pølsebit og en tynn pinne før vertinnen rev fatet ut av hendene mine og satte det på kjøkkenet. Ble ikke tilbudt mer. 

Anonymkode: 4b94d...84c

Hvorfor? Det var da veldig rart. 

Anonymkode: 6e2be...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1/14/2022 den 14.47):

 Jeg var invitert i bursdag hos ei venninne. Vi ble informert om at det skulle være taco, ikke nødvendig å spise før vi kom og ikke trengte vi å ta med noe. 

Jeg tropper opp, sulten etter taco. Vi hjelper til med å dekke på og venninnen min sier at "da kan vi spise".. Jeg ser på bordet og det er kun kjøttdeig og ost. 

Jeg spør faktisk "er det noe tacosaus?" i håp om at de har glemt alle de essensielle tilbehørende, men nei. 

Og en halvtom Pepsi flaske på deling på 5 stykker. 

Det ble tørt 😭

Anonymkode: f23df...581

Dette har jeg også opplevd 😂😂 Vi skulle bo hos et vennepar av mannen min en helg, jeg hadde aldri møtt dem før, men de var avslappa og greie folk, uformell stemning fra første stund. På kvelden skulle vi lage taco, og i den anledning dro husfruen ut for å handle. Før hun gikk, spurte hun om vi pleide å ha noen "sære ting" på tacoen, i så fall skulle hun kjøpe det inn. Neei, vi bruker det vanlige, sa mannen min og jeg, og så da for oss salat, agurk, paprika, kanskje noe mais, løk, rømme... helt fullstendig vanlige ting, etter vår mening, og vi trengte slett ikke alt det heller, akkurat hva folk har i tacoen er jo litt forskjellig og vi er ikke særlig vanskelige i matveien. 

Så hun dro på butikken, og da hun kom tilbake hjalp jeg henne å pakke ut varene. Hun viste meg så fornøyd et sånt rundt fat med skåler på, som man typisk bruker til NETTOPP taco!! Men da jeg kommenterte at, å så fint, det kan vi jo bruke nå, så så hun litt rart på meg, som i eh, oookei? Men hun satte fram fatet og jeg åpnet kjøleskapet for å ta ut grønnsaker, ettersom hun ikke hadde kjøpt noen. Det lå en kvart agurk i kjøleskapet, ellers ikke noe. Jeg ble litt forvirret, så jeg spurte om hun ikke hadde noe mer, men det hadde hun ikke. Ikke noe rømme eller tacosaus heller. Derimot hadde hun kjøpt EN KILO kjøttdeig og to sånne store bokser med ferdig raspet ost. Og tortillalefser. Vi var altså fire mennesker, nå skal det sies at vertskapet begge var av den korpulente typen og mesteparten av maten ble faktisk spist opp - de lesset på med kjøtt og ost i lefsene sine.

Det er første gang jeg har opplevd at absolutt alt utenom ost er "sære ting" i taco 😅

Anonymkode: 3a6ff...5e8

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette har jeg også opplevd 😂😂 Vi skulle bo hos et vennepar av mannen min en helg, jeg hadde aldri møtt dem før, men de var avslappa og greie folk, uformell stemning fra første stund. På kvelden skulle vi lage taco, og i den anledning dro husfruen ut for å handle. Før hun gikk, spurte hun om vi pleide å ha noen "sære ting" på tacoen, i så fall skulle hun kjøpe det inn. Neei, vi bruker det vanlige, sa mannen min og jeg, og så da for oss salat, agurk, paprika, kanskje noe mais, løk, rømme... helt fullstendig vanlige ting, etter vår mening, og vi trengte slett ikke alt det heller, akkurat hva folk har i tacoen er jo litt forskjellig og vi er ikke særlig vanskelige i matveien. 

Så hun dro på butikken, og da hun kom tilbake hjalp jeg henne å pakke ut varene. Hun viste meg så fornøyd et sånt rundt fat med skåler på, som man typisk bruker til NETTOPP taco!! Men da jeg kommenterte at, å så fint, det kan vi jo bruke nå, så så hun litt rart på meg, som i eh, oookei? Men hun satte fram fatet og jeg åpnet kjøleskapet for å ta ut grønnsaker, ettersom hun ikke hadde kjøpt noen. Det lå en kvart agurk i kjøleskapet, ellers ikke noe. Jeg ble litt forvirret, så jeg spurte om hun ikke hadde noe mer, men det hadde hun ikke. Ikke noe rømme eller tacosaus heller. Derimot hadde hun kjøpt EN KILO kjøttdeig og to sånne store bokser med ferdig raspet ost. Og tortillalefser. Vi var altså fire mennesker, nå skal det sies at vertskapet begge var av den korpulente typen og mesteparten av maten ble faktisk spist opp - de lesset på med kjøtt og ost i lefsene sine.

Det er første gang jeg har opplevd at absolutt alt utenom ost er "sære ting" i taco 😅

Anonymkode: 3a6ff...5e8

Herregud! 😂
Jeg er ikke glad i agurk, så tacofyllet vårt består som regel av salat, mais, løk og innimellom paprika, med ost og salsa som selvfølger. I tillegg til dette har vi iblant enten guacamole, rømme eller ostedip, det varierer. 

Inviterer vi folk over på taco handler jeg naturligvis inn både agurk og paprika til tacoen

Anonymkode: 6f740...669

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg kjenner jeg gremmes over mange av disse ubrukelige menneskene som inviterer folk på middag og serverer for lite mat eller mat som mangler ingredienser eller hva det måtte være.

Jeg kommer fra et hjem som ikke hadde så mye, men når vi inviterte folk på middag var det aldri noen som satt igjen sultne. Det gjaldt også resten av storfamilien.

Selv har jeg opprettholdt dette, i tillegg til at jeg har en tendens til å fóre folk som kommer på besøk uansett. En kompis som bodde i nærheten av meg for rundt 15-20 år siden hadde ingenting. Han hadde husleiehjelp, men ellers veldig lite penger til å holde liv i seg selv. Så jeg inviterte ham på besøk under påskudd av at jeg ville lage ordentlig middag (som jo er ganske vanskelig å lage når man bor alene, eller bor to sammen) og det var underforstått at han kunne komme på besøk  når han var sulten. Noe han aldri utnyttet meg for, men var takknemlig for hver gang han kom over fordi han ikke hadde spist ordentlig på en stund.

Jeg begynte med middagselskaper en gang i måneden da jeg flyttet til en by jeg kjente flere folk i. Mye fordi jeg nettopp ønsket å lage ordentlige middager innimellom og fordi jeg synes det er utrolig koselig.
Ingen har noensinne gått sulten hjem. Og jeg lager som regel også alltid dessert. Ikke nødvendigvis hjemmelaget, men det er ordentlig dessert.

Dessverre har helsa gjort at jeg ikke lenger kan lage til middagselskaper like ofte, så jeg slår på stortromma de gangene jeg kan få det til.

  • Liker 9
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Minya skrev (På 28.1.2022 den 2.33):

Herregud, jeg kjenner jeg gremmes over mange av disse ubrukelige menneskene som inviterer folk på middag og serverer for lite mat eller mat som mangler ingredienser eller hva det måtte være.

Jeg tror veldig mange er grådige på maten i tillegg til å ha lite kunnskap om matlaging generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i en 50årsdag. Ble servert middag. Middagen var kl 17. Ferdig kl 18. Tenkte det ville bli kaker/dessert en stund etter. Det skjedde aldri. Ble ikke satt frem snacks en gang. Feiringen vare til utover natten. 

Anonymkode: 9f48d...020

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er verdens søteste altså. Men hun tror at hun vet hva jeg liker, og lesser gjerne på til meg med «dette kommer du til å elske, det bare vet jeg». Hun er ikke norsk og har nok helt andre smaksløker enn meg 😂 Jeg kan alltid spise det, men det er ikke sånn at jeg elsker det, som hun tror. Hvis vi møter andre venninner senere kan hu si hva hun lagde og at jeg bare ELSKET det - foran meg! 😆 Jeg bare jatter med jeg, det er jo ikke vondt, men heller ikke kjempegodt liksom 😂 

Har også hendt at hun har bakt og kommet hjem til meg med kake, bare fordi hun «vet at jeg kommer til å ELSKE den kaka!» Men det er sånne kaker som ikke passer norske ganer i det hele tatt 😆 Ikke vondt, men ikke sånn jeg koser meg med. 
 

Men hun er så skjønn, så kommer aldri til å såre henne 🥰💕

Anonymkode: 62d82...c2a

  • Liker 9
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en annen venninne som sa vi måtte glede oss til «verdens beste kake». Hun snakket flere ganger om den kaka, og man får jo forventninger når man hele tiden hører «gled dere til den kaka!» 

Når hun satte den på bordet viste det seg å være en helt vanlig (kjøpt) formkake med melisglasur på toppen. 🤣 
Min venninne tok et stort stykke til meg og sa «ikke sant den er god, den er bare så fantastisk!». Det smakte helt vanlig formkake, ikke noe bær eller krem til eller noe annet enn tørr kake.

Hun er ellers en fantastisk vert og middagen er alltid god, men hun har en veldig merkelig kake-/dessertsmak (veldig gammeldags..) og tror alle elsker det samme som henne. Selv er jeg ikke så glad i kaker og hvertfall ikke tørre formkaker eller tørre småkaker med syltetøy i midten (som hun ELSKER!). 😂💕

Anonymkode: 62d82...c2a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 23.15):

På nyttårsaften skulle vi bli servert pinnekjøtt, jeg gledet meg helt sykt. Fikk tatt en pølsebit og en tynn pinne før vertinnen rev fatet ut av hendene mine og satte det på kjøkkenet. Ble ikke tilbudt mer. 

Anonymkode: 4b94d...84c

Uff da. Det hadde aldri skjedd hos meg. Her lager jeg alltid mer enn nok så alle skal bli mette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (På 14.5.2019 den 17.15):

Tror du taco bare er ferdigskjell, mais og krydderpulver eller er DU full?  :rolleyes:

Du tar så mye du pleier å spise selv og ganger med antall gjester.  Jeg fatter ikke hvordan folk ikke kan klare noe så enkelt som å beregne mat til f.eks 8 pers. Finnes masse om mengde beregning på nett hvis man er helt grønn. 

Det hadde blitt lite mat på gjester da om jeg skulle følgt dette… Fatter ikke at det er så vanskelig å forstå

Anonymkode: 1b896...6e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2019 den 7.55):

Jeg serverer alltid rikelig med mat, spiser heller rester dagen etter. Men har feilberegnet av og til når noen er egoistiske og spiser omtrent kun kjøtt eller tilbehør. Tanteungene mine spiste opp grønnsakene en gang fordi de likte ikke hjemmelagde kjøttboller og potetstappe, kun svenske kjøttboller og posestappe.... 

 

- en kompis og venner av han var invitert på fotballkamp og mat hos et par. Etter middagen fikk alle beskjed om å vipse dama i huset 50kr hver for maten. Dette var IKKE nevnt på forhånd

-samme person krevde 300kr fra hver for taco og snacks. Ingen fikk spist seg mette engang fordi det var type 2 pk kjøttdeig og en pakke tortilla til 7-8 sultne menn.... det koster ikke over 1500kr for 

tror ikke kompisen min takker ja der flere ganger....

jeg elsker å lage mat, har middagsgjester flere ganger i uka. På hverdager presiserer jeg: vil dere komme på middag på onsdag? Maten serveres kl16. Familien min kommer ALLTID minst 10 minutter forsent... 

så har man de kresne som MÅ ha ett spesielt krydder eller ketchup på alt: en periode gjemte jeg ketchup og krydder så jeg kunne ta en hvit løgn om at vi var tomme. Mister matlysten selv av ketchup på biff. 

Pinnekjøttet til svigerfar ble ikke ferdig før kl23 på juleaften fordi han glemte å passe på det. Vi har små barn i barnehagealder. Vi skulle spise kl17.. 

Broren min spiser kun toro brunsaus av saus, til alt.

svigermor serverer alltid pannekaker når vi er der. Jeg og mannen har vært sammen i 15 år, så hun burde huske at pannekaker er det eneste jeg ikke liker.

Anonymkode: 7c7cd...c3d

Sært å gjemme unns fordi du mener det ikke er bra nok for din smak

Anonymkode: 1b896...6e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (På 27.12.2021 den 13.03):

Hyggelig med god mat, men er ikke det viktigste å komme sammen og ha det koselig sammen? Det tenker jeg.

Jo for normale mennesker er det nok det

Anonymkode: 1b896...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...